Vivaldi in KWPN.tv-serie Living Legends

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Vivaldi in KWPN.tv-serie Living Legends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 18:18

Bokt.nl
Sport, Fokkerij

[ img ]
Vivaldi in 2019 bij de hengstenshow van Van Uytert.
Foto: Timo Martis Fotografie/ Bokt Flickr


Eens in de zoveel tijd brengt KWPN.tv een nieuwe editie uit van de serie “Living Legends”. In deze serie worden grote namen onder de KWPN-paarden in het zonnetje gezet. Afgelopen jaren zagen we onder andere Indoctro, Verdi TN, Numero Uno, Heartbreaker en Painted Black voorbijkomen. Deze keer is het de beurt aan de voshengst Vivaldi.

Vivaldi werd geboren in 2002, op de terreinen van fokker Antoon Versantvoort. Hij is een zoon van dressuurhengst Krack C, zijn moeder Renata-Utopia is een dochter van Jazz. Hij stelde de hengst zelf voor bij de KWPN-hengstenkeuring 2004/2005. Vivaldi haalt in Den Bosch de kampioensring, waar hij uiteindelijk derde werd. Bij het najaarsonderzoek 2005 werd hij als 2e dressuurhengst geplaatst. Hij krijgt een 9 voor de galop en ook zijn werkwillige karakter valt op. In het KWPN-keuringsrapport staat: ” Vivaldi is een royaal ontwikkelde, rijtypische, hoogbenige hengst die goed in het rechthoeksmodel en bergop is gebouwd. Hij heeft een aansprekend front. Vivaldi is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken. De stap is zuiver, ruim en heeft souplesse. De draf is ruim, gedragen, heeft souplesse en een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt actief gebogen en treedt goed onder. De galop is goed van ruimte en goed gedragen. Als dressuurpaard heeft Vivaldi veel tot zeer veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een zeer goed gevoel.” Bij de hengstenkeuring trekt hij ook de aandacht van Joop van Uytert en Ad Valk, die later zijn eigenaren zullen worden.

Korte Sportcarrière
In 2007 wint hij de PAVO-cup door in de finale 100 punten van twee juryleden te krijgen. Ook de hengstencompetitie wint hij, onder het zadel van Hans-Peter Minderhout. Die weet hem later ook succesvol naar internationaal Prix St Georges te rijden. De sportcarrière van Vivaldi is echter van korte duur. In 2013 brengt Van Uytert het bericht naar buiten dat de hengst niet meer uitgebracht wordt in de dressuursport. Voor Vivaldi bleek sport en fokkerij heel lastig te combineren, en daarom wordt besloten om hem volledig in dienst te zetten van de fokkerij.

Fokkerij
Dat bleek een goede keuze te zijn. Want ook zijn nakomelingen doen het uitstekend in de sport en de fokkerij. Tot op dit moment heeft hij 104 goedgekeurde zonen en 24 van zijn nakomelingen hebben de grand prix dressuur bereikt. Bij de PAVO-cup finale van 2016, in de rubriek voor 6-jarigen, was zelfs het complete erepodium voor nakomelingen van Vivaldi. Bekende nakomelingen zijn onder andere: GLOCK’S Dream Boy, Desperado, Cenin, Expression, Vitalis, Eyecatcher, Demantur N.O.P., Indian Rock, Livius en In Style. Bij concoursen over de hele wereld rijgen zij de prijzen aan elkaar.
Zo won Dream Boy met Hans-Peter Minderhout de Wereldbeker in Mechelen en Demantur N.O.P. wist met amazone Sanne Voets zelfs twee keer paralympisch kampioen te worden, in Rio 2016 en Tokyo 2021. De goede resultaten van zijn nakomelingen zijn terug te zien in zijn posities bij de WBFSH rankings. In 2019 eindigde hij op de negende plaats en in 2020 werd hij zesde. In 2021 staat hij tot nu toe op de elfde plek.

Ook over de grens doen zijn nakomelingen het goed. In Duitsland en Denemarken maken zijn zonen indruk in sport en fokkerij. In 2020/ 2021 maakte Vivaldi zelf een buitenlands uitstapje, hij stond gedurende een jaar op stal bij Stoeterij Blue Hors. In de tijd dat hij daar verbleef had hij een goedkeuring om voor het Deens Warmbloed te dekken. Intussen de nu 19-jarige hengst weer terug in Nederland, bij hengstenhouder Joop van Uytert. Hij deelt het eigendom met mede-hengstenhouder Ad Valk. Volgens Joop is Vivaldi “De koning van de stal”. Ook zijn moeder leeft nog, zij is nu 23 en nog heel fit volgens de eigenaar.

De aflevering van Living Legends met Vivaldi kun je zien op KWPN.tv

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla, Berdien, diemth, fohadie, Kopmeeuw, noordje, SplashIsLief, sterregoud en 24 bezoekers