Een 1.50m debuut met losse martingaal en snel nadenken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Een 1.50m debuut met losse martingaal en snel nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 19:36

Chronofhorse
Sport

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Wiki, bokker Margreet


Stel je voor: je neemt je groene merrie mee naar haar eerste Fédération Equestre Internationale 1.50-meter proef. Je bent nerveus, maar je hebt haar zo goed mogelijk voorbereid om de stap omhoog tot een positieve ervaring te maken. Maar dan, halverwege het parcours, zie je het uiteinde van je martingaal waar het absoluut niet hoort te zijn, namelijk slingerend als een slinger tussen de benen van je paard. Wat doe je dan?

Als je Mavis Spencer (30, Santa Monica, Californië) bent, die vorige week meedeed aan de Las Vegas National, houd je het hoofd koel en gebruik je je innerlijke polo-/gymkhana-vaardigheden.

Na een succesvolle 1,45-meter proef de dag ervoor, besloot Spencer haar 9-jarige Westfaalse merrie Vulcana (Vulkano x Corlanda x Coronado 3) in te schrijven voor de 1,50-meter 40.000 dollar FEI Welcome Jumper Speed Classic op 18 november in Las Vegas.

De gevoelige merrie kwam aanvankelijk naar Spencer als een verkooppaard voor Martin Fuchs en Paris Sellon's Twin Flame Horses. Het plan was dat Spencer campagne voor haar zou voeren totdat de merrie haar volgende thuis had gevonden. Maar "V" trok aan Spencer's hart, en uiteindelijk gaf de 30-jarige toe en kocht de merrie zelf.

"Ik ben altijd een groot merrie persoon geweest," zei ze. "Een van de beste paarden die ik had toen ik opgroeide en die me zoveel geleerd heeft, was een merrie. Dus ik heb altijd al een soort van aantrekkingskracht op hen gehad. Ik vond het gewoon leuk dat ze elke keer als ze de ring in ging nooit twee keer dezelfde fout maakte, hoe groen ze ook was qua ervaring; ze ging altijd de ring in en gaf me 100 procent."

De merrie had voor vorige week in Las Vegas nog nooit een FEI-rubriek gereden, en het voorlopige doel van Spencer, als de week goed begon, was om haar te helpen een solide eerste stap te zetten in de FEI en het 1,50-meter niveau. Alles verliep volgens plan tot ze in hun debuut op de 1,50-meter van hindernis vijf, een grote oxer, landden.

"Ik draaide terug naar de korte zijde, en ze was een beetje kieskeurig op die lijn," zei ze. "En het was pas toen ik de hoek omdraaide, ongeveer twee sprongen later toen ik een ophouding wilde maken voelde ik dat er iets mis was met het contact met Vulcana". Ik voelde niet hetzelfde contact in mijn hand."

Op dat moment keek Spencer naar beneden en zag dat het onderste deel van haar martingaal dat aan haar singel bevestigd moest zijn op de een of andere manier los was geraakt en tussen V's voorbenen bungelde.

"Ik dacht dat als ik over het volgende hindernis kon springen dat ik dan wat tijd zou hebben," zei ze. "Ik zou er omheen gaan en dan zou ik tijd hebben om naar beneden te leunen en het te pakken .

Na het springen van een oxer aan het einde van de ring, reikte Spencer naar beneden naar de borst van V, pakte het wapperende leer en ging naadloos verder door haar hoek naar de volgende hindernis. "Vulcana is pas 9 jaar oud en dit was haar eerste 1.50 parcours" vertelt Spencer. "In de korte tijd tussen de hindernissen ging het door mijn hoofd om op te geven zodat Vulcana geen slechte ervaring zou krijgen". "Maar het lukte mij om de martingaal te grijpen, mijn pink er doorheen te steken en door te gaan".

"Hoe ze ook over de oxer sprong, ze sprong hem eigenlijk heel goed. Ze moet hem gewoon op de meest perfecte manier geraakt hebben," zei ze. "Het is geen karabijnhaak; het is eigenlijk een soort losse gesp die je vastmaakt. En ze maakte hem op een of andere manier los.

"We kwamen uit de ring, en we keken er allemaal naar alsof ze het gewoon in de lucht over die sprong geraakt moet hebben," voegde ze eraan toe. Ze hadden verschillende hindernissen gesprongen in de warming-up, en ze was er vrij zeker van dat ze goed op haar plaats stond toen ze de ring in ging. "Ze gooit haar hoofd omhoog, ze is nogal sterk, en het bleef de hele tijd zitten, dus het was het enige waarvan we denken dat het gebeurd moet zijn. Ik heb de video wel honderd keer bekeken, en het is moeilijk te zien, maar dat is het enige antwoord, want de singel is perfect in orde.

"Tot Spencers vreugde was Vulcana niet van de wijs te brengen. "Ze was helemaal in orde. We maken ons vaak enorm zorgen over dingen terwijl het paard er niet van opkijkt. Ik denk wel dat ze het waardeerde dat ik de martingaal pakte, het was voor mij waarschijnlijk meer traumatiserend dan voor haar." "Vulcana is gewend aan mijn capriolen" voegde Spencer toe. "Ik denk dat ze dacht "Ugh deze idioot weer" toen ik aan de zijkant hing"

Bekijk het filmpje hier: https://www.instagram.com/p/CWgahcYvhb7 ... atch_again


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers