Bodem voorbereiden op nat seizoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 12:35

FNRS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap



Het welzijn van paarden is belangrijk voor elke paardenhouder. Om het welzijn te blijven verbeteren zijn er nieuwe kwaliteitseisen doorgevoerd. Een van de belangrijke onderwerpen is de dagelijkse vrije beweging voor paarden. Dat is in de zomer vaak makkelijker te realiseren dan in natte periodes of de winter. De weilanden zijn vaak niet meer toegankelijk in herfst en de winter en er moet naar alternatieven gekeken worden. De meest gebruikelijke oplossing is een paddock. Het is belangrijk dat de bodem tijdig klaar gemaakt worden zodat de paarden hier in natte periodes zonder problemen gebruik van kunnen maken.

Moeilijk om een goede bodem te behouden

Een bodem waar dagelijks meerdere paarden op lopen heeft aardig wat te verduren.
Een modderige paddock zal veel ondernemers dan ook wel bekend voorkomen. Als paddocks te nat of modderig zijn is er vergrote kans op blessures of aandoeningen zoals mok en rotstraal. Daarnaast bemoeilijkt het ook de dagelijkse werkzaamheden zoals het verwijderen van mest of voeren van hooi. Met de juiste voorbereidingen kan dit voorkomen worden.

Hoe ontstaat modder

Modder ontstaat niet alleen door veel water. Op sommige stukken valt evenveel regenwater, maar wordt het uiteindelijk niet modderig. Het verschil zit in de verdichting van de bodem. Bijvoorbeeld een stuk waar regelmatig machines overheen rijden, de ingang waar alle paarden langs lopen of rondom een drink of voerplaats zal de bodem sneller dicht zitten. Hoe hoger de druk op de bodem hoe minder ruimte er is om vocht door te laten. Een paardenhoef geeft puntbelasting en zal dus gemakkelijk de poriën van de bodem verdichten. Doordat er op deze plekken vaak geen planten groeien zal de bodem zich minder snel herstellen. Het resultaat is dat het water op de bodem blijft staan in plaats van dat het wegzakt.

Tijdig voorbereiden

Om uw bodem in goede conditie te houden is het verstandig om de voorbereidingen op het natte seizoen alvast te treffen in augustus of september. In deze periode is de bodem vaak nog goed begaanbaar. Ook als er nog aanpassingen gedaan moeten worden met zwaardere machines. Als deze acties nog gedaan moeten worden als het al modderig is, is het bijna onmogelijk het juiste resultaat te bereiken. Voor het stabiliseren van uw bodem is het verstandig om advies in te winnen passend bij het type grond. Kleigrond of zandgrond behoeven allebei een andere aanpak. Voor de afwatering zijn ook meerdere mogelijkheden. De meeste paardenhouders laten een drainage onder hun paddock aanleggen. Maar ook een hemelwateropslag kan een uitkomst bieden. Hierbij wordt het water niet afgevoerd naar een sloot, maar loopt het water in een opslag zodat het later gebruikt kan worden om bijvoorbeeld bomen en heggen te besproeien. Bij stukken die altijd erg nat blijven kan er ook gekozen worden om deze te bestraten.

Bodem het complete jaar gebruiken

Als paarden bijgevoerd worden tijdens de vrije beweging, kan het aan te raden zijn om de voer punten te verdelen over de ruimte. Dit voorkomt puntbelasting op de bodem. Zodat niet één hoek volledig kapot gelopen zal worden. Bomen nemen veel water op. Het plaatsen van bomen rondom een natte bodem kan op lange termijn dus helpen bij het opnemen van water. Het dagelijks verwijderen van mest en hooiresten zal de bodem in een betere conditie houden. Regelmatig slepen en een goede afwatering zorgen ervoor dat de bodem vaak het complete jaar goed gebruikt kan worden.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:09

Goeie timing van de FNRS voor het plaatsen van dit artikel :))

Citaat:
Om uw bodem in goede conditie te houden is het verstandig om de voorbereidingen op het natte seizoen alvast te treffen in augustus of september.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:03

Dat vind ik ook al.. nu is het al drijfnat

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:10

Echt he, ik las de titel en ik dacht meteen aan de datum van vandaag.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:25

Hier ook ondanks drainage een prutzooi. Het water komt ook onafgebroken de lucht uit.
Lijkt wel of alles steeds natter word.
Zelfs op het gras in onze tuin loop je te soppen.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:28

Hier is het ook huilen met de pet op.

Eind december als het goed is een eb en vloedbak en dan hopen dat het beter is.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:36

Nu alleen en vloed-baan zeker :(

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:33

Vooral blij met alle praktische tips in dit artikel :+
Denk dat er hier op bokt al meer info te vinden is dan deze opsomming van algemeenheden _O-

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 17:09

rien10 schreef:
Nu alleen en vloed-baan zeker :(


Jaa -O- -O-

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 17:16

Hier is de paddock een gratis aquatrainer geworden. De bak is nog goed, wel verzadigd maar geen plassen. Dus strand aan de vloedlijn. Hard maar droog. Niet dat ik er veel aan gedaan heb qua voorbereiding, ook niet toen het nog kon :D

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:23

Inderdaad echt een super timing. 1 groot zwembad al, gelukkig heb ik een gedraineerde rijbak dan kan je tenminste nog iets.

Vorige week prijsopgave gehad voor drainage in de paddocks 22.000 euro.....

Iemand iets goedkopere tips?

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:33

Ik heb dit jaar groot onderhoud aan mijn bak/paddock laten doen. De bak 5 meter laten verbreden, drainage laten aanleggen, 6 dumpers nieuw zand er door, een halve meter los laten trekken, slepen.. en het resultaat nu:
Afbeelding

Huilen. Drainage doet veel te weinig en de bodem zit nog steeds dicht. Nu hard aan het denken wat ik nu kan doen om hiermee fatsoenlijk de winter door te komen. Ik denk dat we er eerst nog een lading zand overheen moeten storten en als het enigszins droog mocht worden weer los trekken, maar dat kan nu niet meer zo diep door de drainagebuizen. Volgend voorjaar zal ik wel iets met tapijtvezels of polyvlokken moeten, want hier valt niet in te trainen zo. Als mijn bak nou eens net zoveel water opslurpt als geld dan zou ik een mooie droge bak hebben :+

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:59

Jor1988 schreef:
Inderdaad echt een super timing. 1 groot zwembad al, gelukkig heb ik een gedraineerde rijbak dan kan je tenminste nog iets.

Vorige week prijsopgave gehad voor drainage in de paddocks 22.000 euro.....

Iemand iets goedkopere tips?


Volgens het artikel: bestraten.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:06

Bestraten is handig voor de mens maar toch niet fijn voor een paard? Kan geeneens even gek doen, rollen en bokken en de voeten slijten ook met snel.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:15

echt drama momenteel.Ik heb al een week niks meer met mijn paard gedaan behalve eenknuffel brengen en een stukje wandelen... de rijbak is niet te doen, het land is een grote prutsooi.. gelukkig nog her en der droge stukken en verhard maar ik beleef er weinig lol aan zo :(

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:39

Hier is het ook een drama. Zijn ook al aan het nadenken hoe we dit volgend jaar beter kunnen ondervangen. Zowel de paddock als de bak zijn drama. We zitten op natuurgebied, dus mogen geen roosters of snippers ofzo aanbrengen… als mensen goede ideeen hebben, hoor ik het graag!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:07

Even heel plat gezegd: het kan prima. Maar het kost veel geld.
(Als je in het westen van het land woont of in andere gebieden met kleigrond)

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:53

darkadia schreef:
Hier is het ook een drama. Zijn ook al aan het nadenken hoe we dit volgend jaar beter kunnen ondervangen. Zowel de paddock als de bak zijn drama. We zitten op natuurgebied, dus mogen geen roosters of snippers ofzo aanbrengen… als mensen goede ideeen hebben, hoor ik het graag!


Dus bijvoorbeeld G4 roosters mag ook niet?
Ze komen nml weer onder het zand te liggen, dus het is niet in het zicht.
Hier bevalt dat uitstekend.

Afbeelding

Afbeelding


Anders wellicht eens checken hoe lavasplit zich houdt?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodem voorbereiden op nat seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:14

Van wat ik heb begrepen mag dat inderdaad ook niet. Maar ik zal nog eens in gesprek gaan met de eigenaar van het stuk grond en wellicht ook de gemeente. Immers roosters zorgen eigenlijk voor meer bodem leven omdat het niet helemaal dicht getrapt wordt… en inderdaad niet zichtbaar van buitenaf…