Anna en Benjamin Mitter, paardentrainers met hart en ziel

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Anna en Benjamin Mitter, paardentrainers met hart en ziel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 21:58

Eurodressage
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: ©: Richard Juilliart /FEI.


De Duitse dressuuramazone Anna Mitter en haar man Benjamin Mitter zijn zeer gerespecteerde trainers van jonge paarden. Ze zijn gevestigd op stal Rechterfeld, Duitsland. Met een lijst van successen tijdens de Bundeschampionate, elite merrieshows en hengstenkeuringen hebben de Mitters zichzelf bewezen als gekwalificeerde trainers van jonge paarden, voor wie de principes van de klassieke dressuur en paardenwelzijn als richtlijn dienen.

De voorbrengers en eerste trainers van jonge paarden die uitgroeien tot gerenommeerde Grand Prix-paarden of fokhengsten, worden vaak niet erkend. Dit is ook wat het echtpaar Mitter heeft ervaren. Ze waren verantwoordelijk voor de start van de carrières van verschillende ruwe diamanten, zoals de populaire hengsten Ibiza en Floricello, en het Grand Prix-paard Amplemento.

Anna en Benjamin gaven het voorbeeld van een goede dressuurtraining en het houden van paarden. Dit werd opgemerkt en erkend in 2019, toen Benjamin een award kreeg voor dierenwelzijn, tijdens de Bundeschampionate in Warendorf.

Kilometers en trouwen
Ze wisten allebei als tieners al dat paarden hun levenspad zouden zijn. Het lot bracht ze samen, in dezelfde stal, waar cupido toesloeg.

Benjamin ruilde de schoolbanken in voor een zadel en hij begon te werken op de staatsstoeterij Schwaiganger, toen hij zestien was. Hij ontwikkelde zich van stagiair tot gekwalificeerd ruiter van jonge paarden, en hij eindigde in het noorden van Duitsland, het hart van de Duitse paardensport, als hoofdruiter van het hengstenstation Ludwig Kathmann, eind jaren 2000. Vooral de hengsten Amandari (Ampere x Donnerhal) en Fragoli (Florencio x Donatelli) waren Benjamins hartenprojecten bij Kathmann. En meer zaken van het hart vonden plaats bij Kathmann. Benjamin ontmoette er Anna, die een paard kwam bekijken en het was liefde op het eerste gezicht.

In 2009 verhuisde Benjamin naar Hof Kasselmann, waar Anna net begonnen was aan haar eerste professionele beroepsopleiding. Ze deed toen waardevolle ervaring op bij Dressage Performance Centre Lodbergen. In 2011 besloot het paar de krachten te bundelen en ze startten hun eigen bedrijf. In 2020 hebben ze de tand des tijds doorstaan en zijn ze getrouwd.

Prestaties van Warendorf tot Rastede
Het echtpaar Mitter heeft het afgelopen decennium vele successen gevierd met hun succesvolle paardenbedrijf. Ze hebben het aantal paarden bewust klein en beheersbaar gehouden, om zo nauwe contacten met de eigenaars te kunnen onderhouden en de reis te kunnen delen, in plaats van ze het gevoel te geven dat paarden slechts een nummer in de stal zijn.

Ze kwalificeerden zich voor, en namen met niet minder dan zeven paarden deel aan de Bundeschampionate in Warendorf: Bel Air, Vinja, Elfenperle OLD, Duca Germanio, Vive la Vie OLD, Hannerl en First Lady. Ze hebben verschillende merries getraind voor, en voorgesteld tijdens de verrichtingsproef, die het uiteindelijk tot de Brilliant-ring op de Elite Merrieshow in Rastede en Verden wisten te schoppen, waaronder Vive la Vie OLD.

In 2020 reed Anna de jonge goedgekeurde hengst Ikon (Ibiza x Hotline) in de 14-dagen bruikbaarheidsproef, waar hij een 8,5 scoorde voor werkwilligheid en een 8,75 voor rijdbaarheid. Ikon ging naar Helen Langehanenberg voor een trainingsseizoen en keerde daarna terug naar de zorg van de Mitters, in 2021. Hij is nu in de Verenigde Staten, bij zijn Amerikaanse eigenaar.

Verlangen naar S-dressuur
Hoewel het trainen van jonge paarden het plezier van het leggen van de basis voor de topsport geeft, hebben de Mitters de ambitie, vaardigheden en ervaring om paarden verder te rijden dan de L- en M-proeven.

In september 2019 besloot Anna in het diepe te springen. Ze ging een avontuur van drie maanden aan in Californië, VS, waar ze haar vaardigheden op S-niveau verfijnde, onder leiding van de Duitse ex-pat Markus Gribbe.

"Benjamin heeft veel geleerd van trainster Anja Backhus-Theile, die hem naar S-niveau heeft gebracht, met Bella Rouge, die nu een teampaard is voor de Junioren", vertelt Anna aan Eurodressage. "Ik had het gevoel dat ik meer ervaring moest opdoen in het rijden van oudere paarden op Intermediaire en Grand Prix-niveau en ik ging trainen bij Markus, in de VS, waar ik voor hem en zijn klanten reed. Het was een hele leerzame tijd en ik heb zo veel van hem geleerd."

Anna brengt momenteel Luiz Barroso (Licosto x Falsterbo) uit op Prix St. Georges-niveau.

"We hebben een hele goede reputatie opgebouwd voor het oplossen van problemen bij jonge paarden, wat natuurlijk een groot compliment is", legt Anna uit. "We werken heel veel en we doen ons uiterste best om elk paard perfect te krijgen. We zouden meer op S-niveau kunnen starten, maar het probleem is dat we jonge paarden heel snel en goed verkopen", grinnikt ze.

Goed paarden houden op een privé stal
De Mitters zorgen ervoor dat de paarden op hun stal worden behandeld als koningen, en dat ze krijgen wat ze verdienen: voldoende beweging, contact en rust.

"Elk paard op onze stal komt er elke dag uit. We hebben grote weilanden en er is nooit een 'staldag'", zegt ze. "We hebben een kleine stal met ongeveer twintig paarden, slechts één assistent trainer en twee grooms. We hebben genoeg tijd en mensen voor een toegewijde zorg voor elk individueel paard en dit is een privéstal, zonder andere mensen. Daarvoor voelt het niet druk aan."

Anna en Benjamin zijn enthousiast over de toekomst met een paar veelbelovende jonge sterren op stal, waaronder Bettina Schellin en Wolfgang Stritzkes rijzende ster Manolo (Morricone x Donnerhall), die Anna naar scores van 8,7 reed dit jaar, en Georg Heidigs driejarige Deens gefokte Florian Guldenbjerg (Blue Hors Fifty Cent x Blue Hors Rockefeller). Dit jonge paard werd slechts vier keer uitgebracht dit jaar en hij eindigde alle keren in de top vier.

Ik ben erg blij dat ze bij mij blijven, en dat ik ze langer kan trainen, en dat ik ze volgend jaar kan uitbrengen", zegt Anna. "Ik steek zoveel liefde in mijn werk en ik geniet er heel erg van. Ik probeer altijd mijn best te doen."


[ img ]


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, Es_ther, love_juliet, MarJon, oli01 en 24 bezoekers