Edson en Fyeo van Febe Van Zwambagt verkocht naar buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Edson en Fyeo van Febe Van Zwambagt verkocht naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 23:15

Eurodressage.com
Sport

[ img ]
Febe van Zwambagt en Fyeo bij het NK Young Riders
in 2019. Foto: Marjo


Edson en Fyeo, twee grand prix paarden die onder Febe van Zwambagt deelnamen aan de internationale U25 rubrieken, zijn naar het buitenland verkocht.

In oktober 2021 heeft Febe haar werkgevers Alex en Diederik van Silfhout, waar ze vier jaar werkte, verlaten om zelfstandig verder te gaan. Nu zijn de paarden die zij reed, verkocht.

Edson naar Korea
Febe’s toppaard was de 12-jarige Nederlandse warmbloedruin Edson (Winningmood x Oscar), in eigendom van Alex en Janet van Silfhout.

Met de koffievos was Febe deel van het Nederlandse team tijdens de Europese U25 kampioenschappen in 2020 en 2021. Zij wonnen twee keer teamzilver en werden twee keer zevende in de finale van de kür op muziek.

Hij is verkocht aan de Koreaan Soo-Jin Lee, die naar de Aziatische Spelen wil. In 2001 woonde zij in België, bij Wim Verwimp, dat jaar nam zij deel aan internationale wedstrijden op de rug van de Rijnlander ruin Ravel (Ragazzo x Romadour) bij CDI’s in Zwolle, Saumur, Compiegne, Pompadour, Mechelen en Drachten. Die laatste show, in januari 2012, was haar laatste internationale wedstrijd.

Soo-Jin en Edson staan momenteel bij Joyce Lenaerts als voorbereidingen op de Aziatische spelen 2022 in Hangzhou, China.

Fyeo naar Rusland
Febe’s tweede U25 paard was de 11-jarige KWPN gefokte Fyeo (United x Jazz), die in co-eigenaarschap was van Siem Kat en P. Both.

Van Zwambagt reed hem eerst op Young Riders niveau in 2018 en 2019 bij de CDI’s in Exloo, Le Mans en Lier. Ook reed zij één wedstrijd met hem internationaal op U25 niveau bij het CDI Exloo in mei 2021. Ze wonnen ook brons bij de Nederlandse kampioenschappen Young Riders in 2019 en brons bij de Nederlandse kampioenschappen U25 in 2020.

Hij is verkocht aan een Russische ruiter om daar als leermeester te dienen.

Commercie boven wedstrijden
Diederik van Silfhout was voor het laatst lid van het Nederlandse dressuurteam in 2017 bij de Europese Kampioenschappen in Göthenborg, op de rug van Four Seasons.

In 2019 deed hij zijn best om geselecteerd te worden voor het Nederlandse team voor de Europese Kampioenschappen 2019 in Rotterdam op de rug van de goedgekeurde hengst Expression, maar hij werd niet geselecteerd. Expression reed zijn laatste CDI in maart 2020 in Herning en is daarna niet meer op wedstrijden geweest.

In een interview met De Hoefslag verklaart Diederik dat “ze het laatste jaar wat meer gefocust hebben op de handel. (…) Er moet toch brood op de plank komen, zo simpel is het. We hebben geen geldboom in de tuin en soms is het lastig. Je kunt een goed paard hebben waar een goed bod op wordt gedaan. Wat kies je dan? Ga je voor brood op de plank of voor het hogere doel in de wedstrijden? Die keuzes zijn niet altijd makkelijk.”

Van Silfhout wees een verzoek van Eurodressage om mededelingen over de status van Expression af, maar hij vertelde aan De Hoefslag dat zij zich momenteel focust op het klaarmaken van de 8-jarige Impression (Don Schufro x Ferro) en Joop van Uytert’s Dante US (Dante Weltino x Sir Donnerhall).

[ img ]

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jasmijn16, Ubermetrics en 90 bezoekers