Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25863
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 19:48

*Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Amanda/ Bokt Wiki


In Pannerden, aan de Rijndijk, heeft een paard een engeltje op zijn schouders gehad. Door onbekende oorzaak is het dier in een moddergat beland, waarin het bijna volledig was weggezakt. Bijna tot aan de hals zat het dier vast in de modder, het verkeerde dan ook in levensnood toen de eigenaar en de gealarmeerde brandweer arriveerden. Om bij het paard te geraken moesten ze wel een list verzinnen om zelf niet weg te zakken in de modder. Uiteindelijk is er van houten pallets een soort looppad gemaakt naar het paard, waar de eigenaar het een halster om wist te doen. Aan dit halster kwam een lange lijn die vastgemaakt werd aan de lier van een aanwezig voertuig. Door deze lier heel voorzichtig in te halen, kon het paard stukje bij beetje naar de kant van het moddergat geleid worden. Toen het dier op deze manier op de wal was geholpen, mocht het eerst op adem komen. Daarna werd het naar de lekkere warme stal gebracht.

Omroep Gelderland heeft deze reddingsactie gefilmd:


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:52

Jeetje, die heeft een engeltje op zijn schouder gehad! :oo
Uit de tekst begrijp ik dat het moddergat gewoon in de eigen wei is? Hoe kan het gebeuren dat zoiets niet is afgezet en het paard erbij kon komen? :?
Zo te zien is Zwartje flink verzwakt. Hopelijk houdt hij er verder niets aan over!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:54

Ik snap niet waar dat moddergat was? In een wei? Waarom? En waarom staat dat paard daar dan?
Hoop vragen eigenlijk. Maar fijn dat hij gered is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:57

Zag het filmpje al, een wonder dat het dier het heeft overleefd, leek vrij hopeloos. Hoop dat hij het redt... zoiets kan veel schade aanrichten

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:19

Wat een geluk dat het paard gered kon worden! Wel koude rillingen bij het filmpje dat het paard aan het halster wordt voortgesleept. Kon waarschijnlijk niet anders, maar vind het vreselijk naar.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Ufurio4e
Berichten: 1382
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:24

Als je goed kijkt is dat/was dat deel van het weiland afgezet met stroomdraad. Wellicht stroom ervanaf geweest en paard ging om zoek naar laatste gras sprieten

Mijn bonte trots Ufurio
Mijn kleine liefde Chris
Kleine stippel vriend Bobbie
Mooie prinses Tova

onpaard
Berichten: 2952
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:40

Nare beelden. Hulde aan de brandweer +:)+

*****

PowerPoef
Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:45

Als ik het goed zie op het filmpje is die modderpoel afgezet met wat prikpaaltjes en lint, al zouden de meeste paarden die ik ken zich daar niet door laten tegenhouden.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:44

In de zomer vast handig, maar is heel nat stuk wat afgezet was met lint volgens mij.

Het opstaan ziet er nog niet fijn uit met achterbeen. Hopelijk houd die er geen verwondingen eraan over.

The end

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:15

Vreselijke beelden. En wat een goed werk van de hulpdiensten.

En nu hopen dat het dier ook geen nekschade heeft overgehouden. Zo n eind gesleept worden is voor nekwervels ook niet heel best. Het leek wel drijfzand.brrr %)

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:57

Wat een sneu beeld. Hoop dat het beestje geen schade er aan overhoudt.

Maar hoe ontstaat een modder gat eigenlijk? Had er nog nooit van gehoord.

Monique1963
Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:32

Hij is vast door het schrikdraad gegaan, dat hangt slap, dat komt meestal omdat het ergens van een paaltje af is of gebroken is. Misschien stond er geen stroom op.
Ik snap overigens niet dat de brandweer en andere hulpdiensten nog steeds niet weten dat je never ever te nooit en te nimmer een paard aan zijn nek eruit mag trekken. Maar goed, beter zo dan verdrinken.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Caboby
Berichten: 196
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 16:29

Monique1963 schreef:
Hij is vast door het schrikdraad gegaan, dat hangt slap, dat komt meestal omdat het ergens van een paaltje af is of gebroken is. Misschien stond er geen stroom op.
Ik snap overigens niet dat de brandweer en andere hulpdiensten nog steeds niet weten dat je never ever te nooit en te nimmer een paard aan zijn nek eruit mag trekken. Maar goed, beter zo dan verdrinken.


Hoe had je het hier anders willen doen? :o

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 16:34

[quote="Monique1963"]Hij is vast door het schrikdraad gegaan, dat hangt slap, dat komt meestal omdat het ergens van een paaltje af is of gebroken is. Misschien stond er geen stroom op.
Ik snap overigens niet dat de brandweer en andere hulpdiensten nog steeds niet weten dat je never ever te nooit en te nimmer een paard aan zijn nek eruit mag trekken. Maar goed, beter zo dan verdrinken.[quote]

Ik snap dan weer niet dat er mensen zijn die zo'n reactie plaatsten bij dit verhaal. Lees het nog eens goed! Soms is er een situatie dat alle andere methodes niet kunnen, en je besluit een uiterste reddingspoging te doen. Altijd beter dan 'laat maar gaan', we mogen niet aan het halster trekken.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 16:39

Sta je daar, wenend Rendac te bellen. Zegt de brandweer troostend: "Ja, blijkbaar mogen we niet aan het hoofd komen."

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 16:48

Daar gaat bokt weer, standaard 'jA mAaR aAn HeT hOoFd TrEkKeN iS nIeT gOeD' om vervolgens helemaal zelf tot de conclusie de komen dat het beter is dan een dood paard. Waarom dan toch altijd die dooddoener van een zin er even in gooien, is dat sterker dan jullie zelf?

Wederom schitterend werk van de brandweer! Wat een helden!!

Ik hoop dat niemand van de moraalridders hier zich ooit in dezelfde situatie bevind, want wedden dat je dan plotseling heel blij bent dat ze hun leven op het spel zetten om welk aanknooppunt dan ook te vinden op een nat, glibberig, moe en paniekerend dier van 600 kg.

MissyNr1
Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:31

Nou ik vind de opmerking over het aan de hals trekken niet zo gek.. Ik ken een paard die op die manier zn nek gebroken had. Gestorven voor de neus van de eigenaar. Ik snap zeker dat het misschien niet anders kon. Maar hoop dat het niet een standaard iets is voor deze brandweer, bijvoorbeeld als ze een paard uit de sloot halen

Rocamor
Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard bijna verdronken in moddergat Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:36

Het paard stond in een moddergat, tot haar neus zo ongeveer. Ze hebben pallets moeten plaatsen in überhaupt bij het dier te kunnen komen. En met lange touwen om het dier uit het gat te halen.

Dan heb je keuze uit 2 kwaden
- niets doen = einde oefening paard
- toch maar via het halster = het paard heeft nog een kleine kans.

Zoveel strohalmen zijn er niet in deze....

Dus chapeau voor de hulpverleners dat het ze toch gelukt is.

Rockes <3

MissyNr1
Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:42

Ik zag toch echt dat hij het laatste stuk over het gras getrokken werd. Dat is dan toch niet uit noodzaak lijkt me.

Super goed dat hij gered is en weer goed werk van de brandweer. Maar als er zulke filmpjes rondgaan hoop ik wel dat men niet denkt dat je een paard aan zn nek wel een sloot uit kunt trekken.

En dat mag "bokt" dan toch ook gewoon benoemen


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 19:00

Je gaat natuurlijk niet het dier amper een meter verder trekken. Als het dier dan in een paniekpoging probeert recht te krabbelen en terug het moddergat invalt, kan je opnieuw beginnen. Dat het paard dus even helemaal tot op het droge getrokken wordt is niet gek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Essie73, Googlebot, Wiwabalia en 26 bezoekers