[BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 18:27

Sadira schreef:
Ja, dat ik mezelf handiger had kunnen uitdrukken is me aan de hand van jullie reacties inderdaad duidelijk geworden _O-


Ach ja, positief is wel dat je blog veel gelezen wordt en veel betrokkenheid genereert, in de wereld van influencers en bloggers is dat ideaal. :D
Zorg dat je volgende stuk evenveel stof doet opwaaien of ik ga ontgoocheld zijn. ;)


Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 18:53

_O- Ik zal vast voor je brainstormen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:04

996981 schreef:
Ik ben gestopt na de opsomming. Als je het onbeleefd of zelfs dwang vindt een paard vast te zetten ben je voor mij af. Sorry.

Vast kunnen staan is basis opvoeding. Daarbij is aan twee touwen staan veiliger en praktischer. Zeker als er sprake is van een achterwand. Dat remt de nijging tot hangen en het aan twee touwen vastzetten voorkomt het onder het touw door bukken met hangen uit schrikreactie als gevolg. Komt bij dat paarden nog prima om zich heen kunnen kijken als je ze aan twee touwen vast hebt staan. Kan dat niet, staan ze te kort. Dat heeft niks met de methode van vastzetten op zich te maken, maar met een verkeerde toepassing daarvan.

Je mag prima van een paard verlangen dat hij die paar minuten met opzadelen vaststaat en stilstaat. In het licht van de schrijver zou je echter niet hoeven opzadelen. Op de rug van een paard gaan zitten en verwachten dat hij voor ieders veiligheid naar je hulpen luistert…. Dat is pas onbeleefd


Idem. Na die regel gestopt met lezen.

En ik heb op meerdere stallen gestaan met poetsplekken. Niks miks mee. Als die vol waren zette ik hem met 2 touwen in het gangpad vast. Zelfde idee.

Paard kon prima alles zien en van stilstaan met 2 touwen aan iedere kant van je hoofd is hij nooit minder geworden. :')

Rubs
Berichten: 501
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 12:18

Ik vind dit een goed stuk omdat we altijd kritisch moeten blijven kijken naar hoe we met onze dieren omgaan, en met welke energie, en waar we ze toe dwingen, en waar onze dieren nu zelf echt blij van worden, of ontspannen van worden. Paarden kunnen niet praten, maar als we echt kijken kunnen we ze best goed verstaan.
Tsja en over vastzetten... no way dat ik die van mij los laat staan, die gaat uiteindelijk echt z'n eigen feestje vieren. Als er vliegen zijn poets ik hem in zijn stal, dan kan hij alle kanten op krabbelen, maar meestal zet ik hem vast aan 1 touw, en staat hij rustig.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 13:05

DreamGuide schreef:
Interessant stuk, maar ik kan niet anders dan er een beetje kritisch over zijn.

Citaat:
Als stilstaan namelijk soms wél mag, en soms weer niet, dan raken ze de draad kwijt en zullen ze op zijn minst altijd even proberen om toch weg te lopen.


Citaat:
Dit is wat anders dan hem dwingen om stil te staan. Hij mag namelijk bewegen. Hij kan ook bewegen. Het enige wat er gebeurt als hij beweegt is dat dat touw heel irritant heen en weer gaat schudden of dat je hem weer een pasje achteruit zet, wat maakt dat hij zélf besluit dat hij misschien toch liever stil blijft staan.


Mag het paard nou wel of niet bewegen? Want aan de ene kant willen we dat hij vrijheid heeft, en aan de andere kant leren we hem dat hij niet weg mag lopen?

In plaats van een fysieke barrière (het touwtje, of twee touwen) leggen we nu een mentale barrière op. Is net zo goed een inperking van vrijheid, maar dan anders.

Ik heb mijn paard geleerd dat ze aan het touwtje moet blijven staan, als het touwtje los is mag ze rustig rondscharrelen. Dat vind ik veel duidelijkheid geven voor haar.



Overigens, ben ik van mening dat dit wel heel erg op alle slakken zout leggen is. Maken we ons nou serieus druk over paarden die op de poetsplaats aan twee touwtjes staan? Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik mijn paard ook weleens aan twee touwen zet. Tot ik me realiseer dat ze wel gewoon der hoofd kan laten zakken en dan in slaap valt op de poetsplaats. :')

tot je een paard onder je hoede krijgt dat als levensgevaarlijk bestempeld werd omdat hij dus niet kon vast staan. Hij gooide zich achteruit en ging er vandoor en dat bleef hij doen. Want het concept "als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" was daar totaal niet door gedrongen. :)

stilstaan en niet bewegen kunnen verschillend zijn. Ik heb hier een paard dat "niet kan vast staan". Zodra ik "blijf" zeg, blijft hij op de plek staan waar ik hem geparkeerd heb. Ongeacht of ik toezicht houd of niet. Is dat een mentale grens? Ja, natuurlijk. Maar al onze paarden (en wij ook) hebben grenzen. Geef je hem echter een fysieke grens zoals een touw, dan raakt hij in paniek. en ja, soms staat hij ter plekke wat te piafferen. Zolang hij me niet hindert of in gevaar brengt gaat hij zijn gang maar. :) Zet dit paard tussen crossties en je verongelukt met hem (of hij verongelukt zichzelf.)
Zet hem eender waar neer en zeg "blijf" en hij blijft rustig staan.

Dus nee, ik pin me niet meer zo vast op "paarden móeten kunnen vast staan."
Nee, ze moeten leren om te blijven staan als je ze dat vraagt, met of zonder touw maakt daarin weinig verschil. En ja, dit paard gaat mee op wedstrijd en staat ook op wedstrijd zo. Touw om en door een ring maar niet aangebonden. Of gewoon het touw op de grond. :+ Dus nee, dat levert geen problemen op op verplaatsing, integendeel, als ik rond me kijk heb ik verweg de minste problemen met zadelen op vreemd terrein met mijn paarden. :+ Ze mogen kijken, ze mogen spanning uiten maar ze weten ook hoe ver ze mogen gaan.

en dat is ook een beetje wat ik op maak uit deze blog: Pin je niet zo vast op dat moeten vast staan volgens het boekje. Zoek wat werkt voor jouw paard en heb je eentje waarbij de standaard niet werkt, zoek dan naar iets dat wel werkt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 13:23

Leuke blog over iets wat we eigenlijk heel erg normaal vinden. Ik had 3 paarden en het ging 3x anders
1. Hercule Y;( → stond van jongs af aan al keurig tussen de touwtjes in en als hij ging schrapen dan zei hij: "ik ben er wel klaar mee". dat gebeurde meestal na een half uur en zeldzaam was dat alleen voor optutten show kon dat wel eens gebeuren. Dus hij werd dan los gemaakt want waren meestal wel zo goed als klaar.
2. Polie→ kon niet vast staan, en het leverde haar enorme angst op. Zij is ook het paardje dat altijd haarzelf zeer naar voelt als ze in een opgesloten ruimte moet (trailer, stal, etc). Trailer doet ze nu wel, verder als haar hoofd in de inloop stal bij Hercule is ze uit eigen wil nooit gegaan. Ik kreeg het advies van een paniek halster en dat was het gouden advies. Zodra ze weg kon stond ze doodstil, dus gestopt met vastzetten, want los was ze zoveel braver. Het laten vallen en alles maar doen om los te komen was gelijk weg. Dus ook in de trailer heeft ze dat paniek halster op en v aak staat ze vrolijk los ons aan te kijken als het deurtje open gaat van de trailer.
3. Y;( Chico kon prachtig stil vaststaan aan een touwtje daar waar hij vandaan kwam. Met poetsen, zadelen en opstappen. De verhuizing was zeer enerverend voor hem en stilstaan kon hij daarna echt niet meer in het begin en ik heb dat geaccepteerd en geen punt van gemaakt. Teveel zenuwen in zijn lijf en door heel erg veel met hem te doen elke dag weer, heb ik dit vrij snel opgelost. Dit vanuit het gevoel dat ik anders wel eens een heel groot probleem zou kunnen creëren als ik hem zou dwingen om stil te staan→ immers hij kon dat net als Hercule als de beste als hij in evenwicht was en in harmonie met zich zelf en zijn omgeving. De acceptatie keuze was een goede. Toen hij zich op zijn gemak voelde, ging hij van onrustig drentelen en hinniken naar Polie naar wat om zich heen kijken, naar mijnheertje evenwicht toe die ik zonder vasthouden door mijn man met poetsen en zadelen en opstappen weer helemaal in alle rust alles mee kon doen terwijl hij vast stond aan een touwtje aan de paal. Dit alles binnen 3 weken met totaal negeren van negatief gedrag. Ik liep gewoon met hem mee, stelde hem gerust en gaf aan dat ik het begreep en dat het allemaal goed zou komen.

Opstappen kon ik als de beste. En ik weet nog dat ik na paar dagen na veel met hem doen en intensief wandelen waarbij hij altijd gezadeld was, opeens voelde dat het goed was voor hem en terwijl hij vrolijk wandelde ben ik zonder hem stilte zetten zo er opgeklommen. Hij wilde gaan en ik heb hem heerlijk gecontroleerd een lange tijd laten draven en toen bloeide hij open en had hij zoiets: "ik vind dit erg gaaf". Het probleem voor Chico was dat Polie en hi ok waren maar meer ook niet. Dus hij mistte gewoon de grote kudde waar hij uit kwam. Heel erg duidelijk was dat hij het geweldig vond dat hij voor het eerst in zijn leven een mens had en hij vond me dan ook helemaal geweldig na 3 dagen al. Als ik aan kwam galoppeerde hij blij naar me toe omdat hij met mij wilde wandelen of anders sinds. De 3de dag zat ik erop en na twee weken reden we als twee blije vriendjes of we nooit anders gedaan hadden.

Lieve Chico ik heb het altijd erg gevonden dat je zo lang moest wachten op de dierenarts ondanks herhaaldelijk bellen dat ze echt met spoed moest komen toen je koliek had en je het dus niet gered hebt. Nog steeds is mijn verdriet en schuldgevoel hierover enorm groot. Je was een gouden paard en je hield zoveel van mij dat ik me alleen maar helemaal voor je open kon stellen en alle liefde die je gaf kon terug geven. Het blijft een zeer gevoelig iets in mijn leven dat jij zo bent moeten gaan, iets wat volgens mij totaal niet nodig was geweest

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:33

@Ayasha, ik herken jouw voorbeeld wel, die dieren heb ik zelf ook gehad. Maar wat daar wel lastig aan is is dat je een paard 'beperkt in zijn toekomst' . Zo'n dier kan zolang hij bij jou staat zo gehouden worden. Moet hij echter morgen verkocht, zie dan iemand te vinden met dezelfde kunde als jou om dat te kunnen. Want laten we eerlijk zijn: wie is er nou echt goed consequent?

Over de blog:
Idem als bovenstaande voor vreemde situaties/noodsituaties. Zie ik van die met keuzevrijheid opgevoede paarden, die in nood een trailer op moeten, niet tegen druk kunnen en dan?

Dan dus met een baal stro erop geduwd moeten worden ....

Of die een keer bij de smid uithalen, een knal krijgen en vervolgens het eerste jaar hun voet niet meer optillen: want trauma en nu wil hij het niet meer.

Of in nood op boxrust moeten en dan de boel afbreken.

Idem voor vast staan in een mogelijk oncomfortabele houding....

Ik denk, dat je het aan je paard bent verplicht om hem te leren omgaan met de wereld. En de wereld bestaat uit dwang.

Ik voel er meer voor mijn paard zich te leren comfortabel te voelen met een zekere mate van dwang, want dat gaat hij toch tegen komen in zijn leven :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:53

ruitje schreef:
Ik denk, dat je het aan je paard bent verplicht om hem te leren omgaan met de wereld. En de wereld bestaat uit dwang.

Ik voel er meer voor mijn paard zich te leren comfortabel te voelen met een zekere mate van dwang, want dat gaat hij toch tegen komen in zijn leven :o

Juist.

Helaas is het typisch iets van deze tijd om te denken dat altijd alles leuk moet zijn. Dat geldt zowel voor mensen als dieren. Het leven is gewoon niet altijd leuk en vrijblijvend. Iedereen heeft bepaalde behoeften, maar daar tegenover staan verplichtingen.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:56

Leuke blog! Je stipt allerlei goeie punten aan, maar alleen met de oplossing ben ik het niet helemaal eens.

Er is niet perse iets mis met vastzetten tussen twee touwen, maar ik zie wel vaak dat het gebruikt wordt om iets te doen waar het paard niet ok mee is (bijv paard heeft singelnijd en ipv het probleem op te lossen, binden we hem gewoon vast tussen twee touwen zodat hij alleen z’n eigen borst kan bijten :+ ) of het paard heeft veel spanning op een specifieke plek en kan daardoor op die plek niet goed stilstaan. Ook dan is vastbinden tussen twee touwen een lapmiddel.

Ik zou zeggen dat stilstaan voornamelijk een kwestie is van ontspanning. Daarnaast een klein stukje gehoorzaamheid.
De meeste paarden zijn niet relaxed genoeg om te kunnen stilstaan. Ik werk daar eerst aan, zodat ze gewoon kunnen stilstaan zonder touw.

Daarna gebruik ik het vaststaan voornamelijk omdat ik niet wil dat er aan andere paarden gesnuffeld wordt of uit andermans voerbakken gegeten wordt
Voor vaststaan moet je dan alleen nog een lichte reactie op het halster aanleren, zodat ze het vaststaan ook daadwerkelijk begrijpen dat ze mee moeten komen op druk. Voor paarden die snel panieken en trekken, heb ik zo’n haak die ervoor zorgt dat het touw meegeeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Everest, Flew en 38 bezoekers