Royal Rubinstein wordt paradressuurpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Royal Rubinstein wordt paradressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 20:46

Eurodressage
Sport

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo.


De Belgisch Grand Prix-ruiter David Engelen heeft zijn nummer één-paard, Royal Rubinstein, verkocht aan de Nederlandse internationale paradressuur-amazone Melissa Janssen.

Royal Rubinstein is een 16-jarige Hannoveraanse hengst, met Rubin Royal als vader en Sunny Girl (Sao Paulo x Weltmeyer) als moeder. Hij is gefokt door Daniel Sabel uit Duitsland.

David Engelen
De Belgische David Engelen heeft het paard opgeleid, van groen tot Grand Prix-niveau. Hij is getraind door Wolfram Wittig.

David en Royal Rubinstein werden zesde bij de zesjarigen, op het Belgisch Kampioenschap voor jonge paarden van 2011. Ze maakten hun internationale wedstrijddebuut op Lichte Tour-niveau in 2013, tijdens CDI Compiegne in Frankrijk. Ze namen datzelfde jaar ook deel in Deauville, voordat ze in 2014 overstapten naar de Grand Prix, ook in Compiegne tijdens het CDI.

De combinatie startte regelmatig op internationale Grand Prix-wedstrijden tot 2019, met 2014-2015 als hun actiefste periode. Ze verschenen aan de start op CDI's door heel Europa, waaronder Fritzens, Zandhoven, Joosland, Roosendaal, Nice, Mechelen, Maastricht, Aachen, Crozet, Rotterdam, Waregem, Exloo, Londen en Sint-Truiden.

Hun hoogste score in de Grand Prix was 69,340%. Dit behaalden ze tijdens CDI-W Mechelen in 2017. De combinatie was tussen 2014 en 2021 regelmatig opgenomen in het B-kader.

"Geen wedstrijdruiter"
In juli 2019 reden ze hun laatste CDI in Deauville, Frankrijk. Daarna besloot Engelen zijn paard te verkopen en zijn slipjas aan de wilgen te hangen.

"Ik heb eindelijk de beslissing genomen om te stoppen met de wedstrijdsport", vertelt Engelen aan Eurodressage. "Ik vind mezelf een slechte wedstrijdruiter, omdat ik tijdens de proef ook blijf trainen. Als ik voel dat iets niet helemaal goed gaat, dan kan ik er niets aan doen, dan blijf ik trainen, ook tijdens de proef. Ik wil het tijdens de proef oplossen en mijn paard verder trainen, dan vergeet ik dat er jury's zijn", grapt hij. "Ik denk niet dat ik diplomatiek genoeg ben om het spelletje te spelen, om alle dingen te doen die een goede wedstrijdruiter moet doen."

Hij vervolgt "Ik vind het heel leuk om thuis elke dag paarden te trainen, daarom ga ik me focussen op het vinden en trainen van jonge paarden."

Para-leermeester voor Melissa Janssen
Royal Rubinstein is nu verkocht aan de Nederlandse Grade IV-dressuuramazone Melissa Janssen, die bij het paard uitkwam via gemeenschappelijke vrienden, Betty en Jos Aben.

"Ze zal hem uitbrengen in de paradressuur en misschien zelfs in de Grand Prix", zegt Engelen. Zijn eerste Grand Prix-paard was de bekende Belgische Warmbloedmerrie Rosantica (Camus). Ze kreeg drie veulens: Weltica (Welt Hit II), Benfica (De Niro) en Belissima (De Niro). Laatstgenoemde merrie is de moeder van Lisa Wilcox' internationale Grand Prix-paard Galant (Escuro), die pas met pensioen is gegaan.

De Landgraafse maakte haar internationale wedstrijddebuut in de paraklassen tijdens CPEDI Waregem in april 2021, met de 15-jarige Westfaalse Dream-Boy (Dream On x Donnerhall) en ze stonden op de longlist voor het Paralympische TeamNL. Ze hebben ook deelgenomen aan CPEDI's in Kronenberg en Grote Brogel, afgelopen zomer en nu richten ze zich op het WK Paradressuur van 2022 in Herning (Denemarken).

"Het is voor mij belangrijk om naast Dream-Boy nog een paard te hebben, waarmee ik mijn doelen kan bereiken op weg naar het WK, EK en de Paralympische Spelen van Parijs", vertelt Janssen aan Eurodressage. "Omdat mijn andere paard Bailando (Don Schufro) te jong is, en Royal Rubinstein op mijn pad kwam, was hij het perfecte paard voor mij. Ik kon het niet geloven. Hij is super lief en rustig, hij heeft heel veel talent en ervaring. Hij heeft mij en mijn beperkingen geaccepteerd. Het is moeilijk om een passend parapaard te vinden, dus ik prijs mezelf gelukkig om al twee super lieve paarden te hebben. Met Royal is het plaatje compleet. We zullen Intermediaire gaan starten en hopelijk ook een Grand Prix-proef, maar het hoofddoel, en mijn grote droom, is paradressuur."

In 2017 kreeg Janssen de diagnose CIAP, Chronische Idiopathische Axonale Polyneuropathie, een neurologische aandoening, die vooral de linker kant van haar lichaam treft. Het maakt het voor haar moeilijk om de teugels vast te houden en ze worstelt met haar linker voet. In 2020 werd ze ingedeeld in de parasport. In eerste instantie Grade III, maar ze ging naar de Grade IV.

[ img ]


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, SemrushBot, wonanda en 71 bezoekers