Bretone, van Nora Batchelder, overleden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bretone, van Nora Batchelder, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 22:08

Eurodressage
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto copyright FEI Photos


De Amerikaanse Grand Prix-amazone Nora Batchelder heeft op 27 maart 2021 afscheid genomen van haar U25 Grand Prix-paard Bretone. Hij is 26 jaar geworden.

De Hannoveraanse Bretone werd in 1995 geboren. Zijn vader was Brentano II, zijn moeder Santiana (Salut). Zijn fokker is Josef Engelke, in Duitsland.

Duitse start
De voshengst, die eerst in eigendom van Johann-Klaus Brunkhorst was, werd in 1997 goedgekeurd op de Hannoveraanse hengstenkeuring. Hij deed zijn 100 dagen-test deed hij in Medingen, in augustus 1998. Hij scoorde 122,02 punten voor dressuur e 109,30 voor springen. Hiermee eindigde hij als derde met een totaal van 123,25 punten.

Brunkhorst bracht Bretone voor het eerst uit in de dressuur in 2000, op L-niveau. In 2003 liep hij op M-niveau. Hij was toen acht. Hij liep zijn laatste lokale wedstrijd op dat niveau in september 2004.

In zijn carrière als dekhengst in Duitsland kreeg hij 37 nakomelingen die zijn geregistreerd voor de sport bij de Duitse hippische federatie. Een van hen is een premium staatsmerrie. Zijn twee succesvolste nakomelingen, Britania en Boccachino zijn actief in de springsport en de eventing.

Verkocht naar de Verenigde Staten
Bretone werd verkocht aan Verne Batchelder in 2004, als opvolger voor Nora's paard Maronjo. Kort na zijn aankomst verwondde hij zichzelf en hij werd naar River House Hanoverians in New Hampshire gebracht, waar hij mocht revalideren.

"Tony en ik gingen samen naar school, waar hij zijn opleiding op Grand Prix-niveau afsloot. Hij was een favoriet op stal. Als ik op stal aankwam, trof ik hem slapend aan, met kleine kindjes op zijn rug", vertelt Nora.

Under 25-paard
Binnen een half jaar trainen reden Batchelder en Bretone op Intermediaire II-niveau en namen ze deel aan de kwalificaties voor de Brentina Cup, de Amerikaanse Under 25-klasse, vergelijkbaar met de Piaff Forderpreis.

"We zijn drie keer op de Brentina Cup gestart. In 2006 en 2010 werden we vijfde, en ik heb jarenlang Grand Prix met hem gereden. Tony heeft vele regionale titels gewonnen, hij heeft meerdere tienen gekregen voor zijn geweldige wissels om de pas en hij behaalde zelfs meer dan 80% in de Grand Prix kür op muziek. Hij was het USDF Adequan All Breeds Hanoverian Grand Prix Kür op muziek-paard van het jaar, voor vier jaar achter elkaar (2008-2011)."

Leermeester
"Tony" was een leermeester voor Lee Longfield, Clark Moss en Celina Collins. Ze hebben allemaal hun USDF medailles met hem.

Hij liep zijn laatste wedstrijd in november 2020, op 25-jarige leeftijd. Helaas zakte hij kort daarna in elkaar, en kon niet meer worden gered.

"Hij liep een onbekende ziekte op", legt Batchelder uit. "Hij raakte hoefbevangen. Hij heeft hard gestreden, stoïcijns tot het eind. Helaas hebben we hem niet kunnen redden. Hij was echt het veiligste paard op aarde. Hij zorgde voor iedereen. Toen de koeien van de buren waren ontsnapt, sprong ik op Tony om ze terug te halen. Je kon een hele Grand Prix-proef met hem rijden, in de wei, zonder zadel, met een halster en touw. Hij was uniek."

[ img ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, joyce83, LiannePuthzy, Stybba en 26 bezoekers