Focus op: de vliegende galopwissel

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 21:38

Pferd Aktuell
Algemeen

[ img ]
Foto Copyright © FEI/Lukasz Kowalski.


Hij behoort tot de hogere opleiding van een paard: de vliegende galopwissel. Waarom is de vliegende wissel eigenlijk nodig? Wat maakt een vliegende galopwissel een goede wissel? Wat moeten ruiter en paard kunnen om klaar te zijn voor deze moeilijke oefening? Met welke oefeningen leer ik mijn paard de vliegende galopwissel? Deze week gaan de social media-kanalen van de Deutsche Reiterlichen Vereinigung (FN) volledig over de vliegende galopwissel.

De vliegende galopwissel is een natuurlijke beweging voor een paard. In de wei wisselen paarden, ook veulens al, heel natuurlijk van galop als ze de andere kant op gaan om in evenwicht te blijven. Lina Sophie Otto, hippisch econoom en medewerkster opleidingen van de FN, legt uit wat een vliegende galopwissel een goede wissel maakt. De ideale vliegende galopwissel ziet er natuurlijk en vloeiend uit, recht en verheven, en is met een duidelijke voorwaartse drang gesprongen. De voorbenen en achterbenen springen tegelijk om tijdens het zweefmoment. De ruiter geeft de hulpen voor de wissel precies, maar zo onopvallend mogelijk. Fn-expert Lina Otto gaat op Instagram (@fn_pferdesport) en Facebook (@DeutscheReiterlicheVereinigung) uitgebreid op de vliegende galopwissel in, welk niveau ruiter en paard moeten hebben, ze noemt voorbereidende oefeningen en geeft tips hoe de vliegende wissel het best geoefend kan worden. Het onderwerp wordt afgesloten met winacties.

Praktische hulp bij het trainen van de vliegende galopwissel staat in deel 2 van de richtlijnen voor rijden en mennen "Geavanceerde opleiding voor ruiter en paard". Begin dit jaar zijn deze richtlijnen volledig herzien. in de 14e editie wordt het trainingsproces in de hogere dressuur-, spring- en eventingtraining nog preciezer en gedetailleerder beschreven dan in voorgaande edities. De verbindingen tussen de training en de exacte uitvoering, en begeleiding van de respectievelijke oefeningen en lessen worden uitgebreid en gedetailleerd uitgelegd tot in de hoogste klassen van elke discipline. Het boek is uitgegeven door FNverlag.

Laatst bijgewerkt door Banjer op 14-10-21 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast.


vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:27

Niet een hele fijne foto hierbij! Ruiter zit heel scheef en kijkt naar beneden om tye checken of de wissel is gelukt...

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:57

vosje2010 schreef:
Niet een hele fijne foto hierbij! Ruiter zit heel scheef en kijkt naar beneden om tye checken of de wissel is gelukt...


Ik vraag me zelfs serieus af of dit een galopwissel is. Kan zomaar een inzet van een pirouette zijn.
In ieder geval een hele slechte foto hierbij. Ik zou hem weghalen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 11:15

Dank voor jullie feedback, ik heb een andere foto geplaatst :)

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:15

Springruiters doen het als kind al en vinden het helemaal geen ding, dressuuurruiters doen alsof het vreselijk ingewikkeld is en alleen weggelegd voor de besten van de besten.Dat vind ik het meest opvallende.

Overigens heb ik een leuke anekdote. Ik reed eens op een paardje dat verkeerd was aangesprongen, dus ik liet haar overspringen, beetje klungelig want niet voorbereid, maar toen was ze al overgesprongen, en omdat ze begreep dat ze hulpen kreeg sprong ze weer terug en ik corrigeerde weer en dat ging zo´n zes passen door en de instructeur kwam toevallig net aanrijden en zijn mond viel open, zo knap vond hij die lijn van wissels. Ik heb hem nooit verteld dat het eigenlijk een serie "föck ups" door miscommunicatie was.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:20

Ik was ook een beetje verbaasd dat dit blijkbaar tot “de hogere opleiding” behoort. Bij het springen is het redelijk basis :)

Chawi
Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:21

Bij Western reining ook

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:22

Kalea schreef:
Ik was ook een beetje verbaasd dat dit blijkbaar tot “de hogere opleiding” behoort. Bij het springen is het redelijk basis :)

Nou neem ik aan dat je het verschil wel weet tussen een springwissel en een dressuurwissel? Omspringen kan elk paard... Maar een goeie dressuurwissel is niet vergelijkbaar met bij springen even van kant wisselen.

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:14

Ik veronderstel dat een springpaard toch ook een deftige “dressuurwissel” kan zonder dat het hoog opgeleid is in dressuur? Is dit dan zo een moeilijke oefening als hier omschreven? Bedoel dit als oprechte vraag hoor :) heb alleen ervaring met springpaarden

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:55

Volgens mij is het zo dat bij dressuur een wissel correct, bergop, en van achter naar voor moet worden gesprongen. Dat kost natuurlijk kracht en balans en coördinatie. Voor een springpaard is het veel minder erg om van voor naar achter te springen. Ook gesloten en bergop is niet nodig, een springwissel is veel meer functioneel (geen tijd verliezen bij het wisselen van kant). Dus het zal er anders uitzien.

Mijn (spring)pony bijvoorbeeld, kan prima wisselen van galop. Het liefst buiten. In de bak lukt het soms. De manier waarop is echt niet de dressuurmatig correcte manier, maar voor mij is het veel belangrijker dat hij wisselt dan de manier waarop. Bij een dressuurpaard is het "uiterlijk" ook heel belangrijk.

edit: ik leer het dus ook aan met het befaamde "balkje", waardoor je eigenlijk geen correcte wissels krijgt. Maar dat is voor mij niet van belang.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Electra63
Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:01

Kalea schreef:
Ik veronderstel dat een springpaard toch ook een deftige “dressuurwissel” kan zonder dat het hoog opgeleid is in dressuur? Is dit dan zo een moeilijke oefening als hier omschreven? Bedoel dit als oprechte vraag hoor :) heb alleen ervaring met springpaarden


Ja, niet voor niets wordt deze pas in het Z2 gevraagd.

De vliegende galopswissel in de dressuur is duidelijk heel anders dan in het springen.
Vooral van achteren naar voren kan lastig zijn.
Paard moet goed rechtgericht en gesloten zijn.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:07

Precies wat Lovebodin en Electra zeggen, daarnaast een "foutief" aangeleerde wissel kan er in de dressuursport voor zorgen dat het paard hem altijd "na" blijft springen. Ik ken genoeg paarden die daarom verkocht zijn omdat ze vastliepen in de Z2/ ZZ-licht hierdoor.

Een wissel rijden/ aanleren is niet zo moeilijk..een kwalitatief goede wissel aanleren wel want dan moet de kwaliteit van de galop ook gewoon eerst al heel goed zijn. (bergop, goed rechtgericht, goed van achter naar voor etc.)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:17

Weer wat bijgeleerd ;)

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:19

Een beetje gechargeerd, maar wat maakt het één correct en het ander foutief? Is dat echt rij-technisch of is het vooral moeilijker/mooier omdat de jury er om vraagt?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:50

axel_1997 schreef:
Een beetje gechargeerd, maar wat maakt het één correct en het ander foutief? Is dat echt rij-technisch of is het vooral moeilijker/mooier omdat de jury er om vraagt?


Het belangrijkste is dat hij zuiver wordt gesprongen dus in enen, achter goed doorgesprongen. En ontspannen, groot, beweging mooi afgemaakt, ruim vanuit de schouder. Daarbij moet het paard correct in de hand gesteld blijven, nageeflijk en in aanleiding en mooi recht. Het paard moet verzameld zijn, in balans en de wissel mooi opwaarts springen. En direct op de hulp van de ruiter. Een kleine maar duidelijke hulp.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:55

Ja die snap ik maar is dat "echt" belangrijk (als in belangrijk voor de gezondheid van het paard) of belangrijk voor de jury?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:57

axel_1997 schreef:
Ja die snap ik maar is dat "echt" belangrijk (als in belangrijk voor de gezondheid van het paard) of belangrijk voor de jury?


Voor de jury als je er dressuur mee rijdt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti
Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:08

Bij springen wil je ook niet dat een paard in 2 stukken wisselt.
Moet er ook de drang naar voren zijn, dat moet er het hele parcours ook zijn.

Wat ik bij de springpaarden alleen vaak bemerkte, die had je de wissel geleerd.
In het begin hielp je ze daarmee in het parcours, dus op de hulp, maar die maakte al snel de link dat oke we gaan die kant in wisselen!
Dus niet meer op de hulp maar uit zichzelf mee denkend. Nog altijd een nette wissel, dat wel.
En dat heb ik nog altijd het grootse verschil gevonden. Bij dressuur mag het paard niet mee denken.
Ik ben ook iemand die vind dat de dresuurruiters zicht het te moeilijk maken :)
Het paard kent netjes wisselen wel, maar niet als je ze te strak in het frame trekt en zelf te moeilijk erbij denkt :P

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:43

DuoPenotti schreef:
Bij springen wil je ook niet dat een paard in 2 stukken wisselt.
Moet er ook de drang naar voren zijn, dat moet er het hele parcours ook zijn.

Wat ik bij de springpaarden alleen vaak bemerkte, die had je de wissel geleerd.
In het begin hielp je ze daarmee in het parcours, dus op de hulp, maar die maakte al snel de link dat oke we gaan die kant in wisselen!
Dus niet meer op de hulp maar uit zichzelf mee denkend. Nog altijd een nette wissel, dat wel.
En dat heb ik nog altijd het grootse verschil gevonden. Bij dressuur mag het paard niet mee denken.
Ik ben ook iemand die vind dat de dresuurruiters zicht het te moeilijk maken :)
Het paard kent netjes wisselen wel, maar niet als je ze te strak in het frame trekt en zelf te moeilijk erbij denkt :P

over het algemeen vind ik ook dat dressuurruiters graag moeilijk doen om moeilijk te doen. Maar betreffende de wissel ben ik het daar niet mee eens. Ik ken geen springpaard dat voor een 6 kan wisselen.
De wissel aanleren is twee keer niks. De wissel zo ver krijgen dat ie een 7 of een 8 waard is voor een jury, dá's heel andere koek. Ontspannen in het ritme en de aanleuning blijven is nog best een dingetje. En ik rijd dan IMO echt niet strak.

De wissel die Sam nu springt zou prima voldoen in een springparcours. Hij wacht ook nog eens mooi op de hulp. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ie me een 6 gaat opleveren in de proef zoals ie 'm nu springt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

DuoPenotti
Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:02

Tuurlijk wel.
Natuurlijk springt een 4 jarige ze vlakker dan een doorgetraind paard dat verzameld galoppeert.
Maar juist het in 2 stukken of veel te hektisch zie je in de dressuur ring. En het natuurlijk vloeiende bij de spring paarden.
Dat laatste is gewoon al een 6 waard.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:13

DuoPenotti schreef:
Tuurlijk wel.
Natuurlijk springt een 4 jarige ze vlakker dan een doorgetraind paard dat verzameld galoppeert.
Maar juist het in 2 stukken of veel te hektisch zie je in de dressuur ring. En het natuurlijk vloeiende bij de spring paarden.
Dat laatste is gewoon al een 6 waard.

Ben eens benieuwd of zijn wissel een 6 gaat krijgen gezien hij niet perfect in de aanleuning blijft.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

DuoPenotti
Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:14

In de aanleuning blijven is idd wel een aandachtspunt denk ik.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:18

DuoPenotti schreef:
In de aanleuning blijven is idd wel een aandachtspunt denk ik.

En in parcours maakt dat dus geen jota uit zolang ze maar in het ritme en rijdbaar blijven. Sam blijft gewoon mooi in het ritme maar hij komt te hoog boven in. (Dat gaat overigens vanzelf beteren naarmate hij ze vaker springt, we hebben dit riedeltje al zo vaak doorlopen met nieuwe oefeningen _O-.) en in de dressuur is dat een issue, hoe mooi ie verder ook gesprongen is. In de jumping interesseert day niemand zolang hij niet tegen de hand in gaat.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

DuoPenotti
Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:20

Nee maar in training thuis wil je dat natuurlijk ook niet.
Daar wil je een fijne aanleuning houden want dat geeft toch de fijnste lijntjes.
Oké ik zie daar ook mensen rondvliegen met paard met een hoofd in de wolken. Maar dan zou ik toch het gevoel van we gaan verongelijken hebben.

En training was uiteraard ook gewoon dressuur matig.
Maar wel veel schakelen in galop. Sterke wendingen in galop.
Alles veel meer trainen in galop.
Wat bij dressuur er naar mijn idee later serieus bij gepakt word.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:30

DuoPenotti schreef:
Nee maar in training thuis wil je dat natuurlijk ook niet.
Daar wil je een fijne aanleuning houden want dat geeft toch de fijnste lijntjes.
Oké ik zie daar ook mensen rondvliegen met paard met een hoofd in de wolken. Maar dan zou ik toch het gevoel van we gaan verongelijken hebben.

En training was uiteraard ook gewoon dressuur matig.
Maar wel veel schakelen in galop. Sterke wendingen in galop.
Alles veel meer trainen in galop.
Wat bij dressuur er naar mijn idee later serieus bij gepakt word.

Dat is het hem net, hij vliegt niet (meer :=) rond met de kop in de wolken. Hij gaat in zijn voorkeurshouding omdat de oefening hem nog wat stress geeft en die is heel hoog bovenin. :(:)

Wat ik wel geleerd heb, en dat is wel een ding waarin de springruiters slimmer zijn IMO:
Dressuurruiters beginnen veelal laat met de wissel, meestal pas als het paard al kan verzamelen en in balans in de contra kan gaan... En dan ga je een wissel aan leren en schiet het niet op want je hebt hem zo bevestigd in de contra dat ‘omspringen’ een dingetje is. Dat is met Sam het probleem geweest. Die was (en is soms) overtuigd dat hij niet mag om springen. :+

Springruiters pakken die wissel gewoon mee in het basis Galopwerk. Met Rêve gaat dat ook zo gebeuren. Die fout van ze zo bevestigen in de contra dat ze niet meer snappen dat omspringen onder het zadel mag/moet maak ik maar één keer.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie