Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:29

Dus als DA moet je maar 5 nachten en elk weekend on call zijn? Naast je gewone 40 urige werkweek?

Dat vind ik wel wat errug kort door de bocht, mogen ze nog een leven hebben? ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:37

In mijn jeugd konden we bij onze eigen huisarts terecht buiten openingstijden bij spoedgevallen.
Hoef je nu ook niet meer te proberen.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:42

Tango1979 schreef:
Dus als DA moet je maar 5 nachten en elk weekend on call zijn? Naast je gewone 40 urige werkweek?

Dat vind ik wel wat errug kort door de bocht, mogen ze nog een leven hebben? ;)


Helemaal eens hoor! Maar er lijkt wel sprake te zijn van structurele onderbezetting.
Misschien de numurus fixus in NL eens van de opleiding afhalen. Gent is niet voor iedereen een optie.
Twee keer noodhulp nodig gehad gewoon overdag op zondag. Gewoon niet te bereiken en dat is niet ok. Ook veel te ver moeten rijden toen en 1 keer met dramatische afloop.

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:45

hier zijn vrij recent nog een kat en een hond overleden omdat er geen spoedarts te vinden was..
dan mag je een stuk rijden ( als je dan weet waar je naartoe kan ) en dan hopen dat je niet te laat bent...

Ik vind het heel erg knap wat deze agent heeft gedaan. Petje af!
Dat gaat echt niet in je koude kleren zitten

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:52

Wij hebben gelukkig nog een vaste dierenarts en kunnen dus altijd op ze rekenen.
Dat is fijn. Ik ben ook een 'goede' klant; wij zijn trouw, eerlijk en doen alles in overleg.
Maar ik hoor van hen dat ze het steeds lastiger krijgen: veel meer 'shopgedrag', dus minder vaste klanten. Voor alles eerst een offerte vragen - maar wel midden in de nacht bellen.
En veel mensen die klagen en daar serieus werk van maken. Dus niet samen zeggen dat iets dikke pech was, maar een klacht aan je broek krijgen van een klant.
Dus misschien moeten we ook af en toe naar onszelf kijken, of wij onze dierenartsen wel voldoende 'eren'.....

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:04

pmarena schreef:
Zie mijn eerdere bericht over dat ik zeker begrip heb voor het besluit van DA praktijken om geen nacht- en zondags diensten meer te kunnen draaien.

Maar ik vraag me wel af...stel je bent met 5 DA's op een praktijk. En die boek je allemaal vol tijdens "kantooruren" waardoor ze de nachten / zondag er niet meer bij kunnen hebben.

Zou het dan niet beter zijn om gewoonweg altijd 1 iemand vrij te plannen?

Of dat je zegt DA nr. 1 werkt de middag op afspraak en is begin van de nacht oproepbaar voor spoedgevallen. En DA nr. 2 is eind van de nacht bereikbaar voor spoedgevallen en werkt in de ochtend op afspraak? En dan steeds rouleren wie deze gedeelde nachtdiensten hebben?

Je zal toch ergens moeten snijden in het aantal patiënten dat je kan helpen.
Zeg dan dat je 5 man hebt maar voor niet meer dan 4 man afspraken inplant tijdens de openingstijden zodat je er 1 vrij hebt voor de spoeddiensten buiten openingstijden...


Mja, zo werkt het niet. Stel je hebt 5 dierenartsen. Degenen in loondienst (en dat is tegenwoordig de meerderheid) moeten wettelijk minstens 1 rustdag per week hebben en ook geen onmogelijke overuren maken. Tel daarbij nog degene die halftijds willen werken of geen wachten willen/kunnen doen of geen grote dieren kunnen handelen (70% van de dierenartsen studeert voor kleine huisdieren af en zal van ze leven niet een koe of paard behandelen) etc etc.
Maar stel dat ze alle 5 wachtdiensten draaien in gelijke verhoudingen. Dan is dat 1 avond in de week en 1 weekend elke 5 weken. Dat is op zich prima te doen.
Iemand betalen om 'niets' te doen tot er spoedgevallen komt is niet rendabel. Dus als er maar werk is voor 4 dierenartsen komt het niet uit om er 'zomaar' een 5de bij te nemen. Kan je beter met grotere klinieken afspraken maken. Wat zoals eerder vermeld ook niet altijd kan. Die grotere klinieken behoren vaak tot nog grotere groepen en proberen idd vaak de kleinere praktijken er uit te concurreren.
En zoals vermeld, de oude James Heriotten, die in hun uppie dag en nacht klaar stonden zijn een uitstervende diersoort. De moderne heriotten en vooral nu henrietta's hebben geen vrouw thuis op hen wachten die huishouden/kinderen/administratie regelt. Die vrouw is ook gewoon gaan werken, vermits het leven duurder geworden is.
En de nieuwe generatie wil idd ook gewoon niet meer leven voor hun werk tot aan een pensioen dat er misschien nooit zal komen (in alle beroepsgroepen trouwens).
Wachtdiensten zijn geen verplichting voor een DA (of huisarts of tandarts, probeer die maar eens buiten kantooruren te bereiken). Wèl moeten ze verplicht melden wie hun wachtdiensten overneemt als ze het niet zelf doen. Dus elke praktijk zou op elk uur minstens een telefoonnummer moeten geven van een DA/praktijk van wacht.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:30

superpony schreef:
Je belt natuurlijk niet voor je plezier en betaald na sluit ook nog 3x zoveel. Dat mogen ze ook wel begrijpen als iemand belt.

Je hebt geen idee hoeveel idioten in het weekend/'s avonds de dienstdoende da opbellen met triviale problemen die absoluut geen noodgeval zijn, tot verzoeken om entingen aan toe....
Zo praktisch, tijdens kantoouren zijn ze zelf te druk.... :+

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:33

Kuggur schreef:
Je hebt geen idee hoeveel idioten in het weekend/'s avonds de dienstdoende da opbellen met triviale problemen die absoluut geen noodgeval zijn, tot verzoeken om entingen aan toe....
Zo praktisch, tijdens kantoouren zijn ze zelf te druk.... :+


Dit.
'Ja maar, ik werk overdag'
En de DA niet? >;)

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:42

Thioro schreef:
pmarena schreef:
Zie mijn eerdere bericht over dat ik zeker begrip heb voor het besluit van DA praktijken om geen nacht- en zondags diensten meer te kunnen draaien.

Maar ik vraag me wel af...stel je bent met 5 DA's op een praktijk. En die boek je allemaal vol tijdens "kantooruren" waardoor ze de nachten / zondag er niet meer bij kunnen hebben.

Zou het dan niet beter zijn om gewoonweg altijd 1 iemand vrij te plannen?

Of dat je zegt DA nr. 1 werkt de middag op afspraak en is begin van de nacht oproepbaar voor spoedgevallen. En DA nr. 2 is eind van de nacht bereikbaar voor spoedgevallen en werkt in de ochtend op afspraak? En dan steeds rouleren wie deze gedeelde nachtdiensten hebben?

Je zal toch ergens moeten snijden in het aantal patiënten dat je kan helpen.
Zeg dan dat je 5 man hebt maar voor niet meer dan 4 man afspraken inplant tijdens de openingstijden zodat je er 1 vrij hebt voor de spoeddiensten buiten openingstijden...


Mja, zo werkt het niet. Stel je hebt 5 dierenartsen. Degenen in loondienst (en dat is tegenwoordig de meerderheid) moeten wettelijk minstens 1 rustdag per week hebben en ook geen onmogelijke overuren maken. Tel daarbij nog degene die halftijds willen werken of geen wachten willen/kunnen doen of geen grote dieren kunnen handelen (70% van de dierenartsen studeert voor kleine huisdieren af en zal van ze leven niet een koe of paard behandelen) etc etc.
Maar stel dat ze alle 5 wachtdiensten draaien in gelijke verhoudingen. Dan is dat 1 avond in de week en 1 weekend elke 5 weken. Dat is op zich prima te doen.
Iemand betalen om 'niets' te doen tot er spoedgevallen komt is niet rendabel. Dus als er maar werk is voor 4 dierenartsen komt het niet uit om er 'zomaar' een 5de bij te nemen. Kan je beter met grotere klinieken afspraken maken. Wat zoals eerder vermeld ook niet altijd kan. Die grotere klinieken behoren vaak tot nog grotere groepen en proberen idd vaak de kleinere praktijken er uit te concurreren.
En zoals vermeld, de oude James Heriotten, die in hun uppie dag en nacht klaar stonden zijn een uitstervende diersoort. De moderne heriotten en vooral nu henrietta's hebben geen vrouw thuis op hen wachten die huishouden/kinderen/administratie regelt. Die vrouw is ook gewoon gaan werken, vermits het leven duurder geworden is.
En de nieuwe generatie wil idd ook gewoon niet meer leven voor hun werk tot aan een pensioen dat er misschien nooit zal komen (in alle beroepsgroepen trouwens).
Wachtdiensten zijn geen verplichting voor een DA (of huisarts of tandarts, probeer die maar eens buiten kantooruren te bereiken). Wèl moeten ze verplicht melden wie hun wachtdiensten overneemt als ze het niet zelf doen. Dus elke praktijk zou op elk uur minstens een telefoonnummer moeten geven van een DA/praktijk van wacht.


Mooie post! Mijn DA heeft een hele nette mail gestuurd met uitleg waarom geen nacht en weekenddiensten meer en een lijst van klinieken in de omgeving die het wel doen. En nu " klagen" die klinieken dat ze alleen die noodgevallen krijgen, terwijl ze zelf niet mee wilden werken aan een roulatie schema.

En even off topic: hoe leuk was All Creatures Great and Small

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:44

Het is niet overal in de wereld gebruikelijk om dierensrtsen in de buurt te hebben. Hebben mensen daarom geen dieren? Nee, ze maken ze bijvoorbeeld zelf af als ze niets anders kunnen. Dat is omgaan met de realiteit. Niet dat ik dat wil propageren, begrijp me niet verkeerd, maar de verantwoordelijkheid ligt te alle tijden bij jou zelf. Lijden is niet te vermijden en ook al duurt het altijd te lang bij een spoedsituatie. Maar het is zoals het is, alleen wij mensen denken alles te kunnen regelen en dat is gewoon niet haalbaar. Al blijven we natuurlijk wel ons best daarvoor doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:50

josien_m_ schreef:
Het is niet overal in de wereld gebruikelijk om dierensrtsen in de buurt te hebben. Hebben mensen daarom geen dieren? Nee, ze maken ze bijvoorbeeld zelf af als ze niets anders kunnen. Dat is omgaan met de realiteit. Niet dat ik dat wil propageren, begrijp me niet verkeerd, maar de verantwoordelijkheid ligt te alle tijden bij jou zelf. Lijden is niet te vermijden en ook al duurt het altijd te lang bij een spoedsituatie. Maar het is zoals het is, alleen wij mensen denken alles te kunnen regelen en dat is gewoon niet haalbaar. Al blijven we natuurlijk wel ons best daarvoor doen.

De middelen daarvoor hebben is in die landen alleen geen verboden wapenbezit vermoed ik. Ook pijnmedicatie voor dieren is daar veelal makkelijker te krijgen. Hier mag in theorie de DA je de wormenkuur niet overhandigen maar moet hij ze toe dienen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:30

Ayasha schreef:
josien_m_ schreef:
Het is niet overal in de wereld gebruikelijk om dierensrtsen in de buurt te hebben. Hebben mensen daarom geen dieren? Nee, ze maken ze bijvoorbeeld zelf af als ze niets anders kunnen. Dat is omgaan met de realiteit. Niet dat ik dat wil propageren, begrijp me niet verkeerd, maar de verantwoordelijkheid ligt te alle tijden bij jou zelf. Lijden is niet te vermijden en ook al duurt het altijd te lang bij een spoedsituatie. Maar het is zoals het is, alleen wij mensen denken alles te kunnen regelen en dat is gewoon niet haalbaar. Al blijven we natuurlijk wel ons best daarvoor doen.

De middelen daarvoor hebben is in die landen alleen geen verboden wapenbezit vermoed ik. Ook pijnmedicatie voor dieren is daar veelal makkelijker te krijgen. Hier mag in theorie de DA je de wormenkuur niet overhandigen maar moet hij ze toe dienen.

Ook in Nederland mag je zonder vergunning een slachtpin hebben en als veehouder die inzetten als nodig. In geval van schaap of geit zelfs voor je eigen vriezer, anders als noodslachting. Zolang je bij de I&R maar netjes een doodmelding doet (uitgaande dat dier oormerken/chip had en jij dus een UBN), mag dat.
Helaas dat we qua medicijnen een stuk minder mogen bij noodgevallen, ook al is dat deels verdrietig begrijpelijk als er zoveel mee gerommeld is geweest qua voedselvoorziening.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:44

Als veehouder. Maar ook als paardenhouder? (Dus geen pensionstal maar gewoon je paarden aan huis.)
En dit is overigens een oprechte vraag. Niet sarcastisch bedoeld,

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:55

Rendac vraagt niet naar doodsoorzaak of chip/oormerk, ze zijn kadaverdienst. Verder is het ook meer een kwestie van durven en er niet in gaan handelen (als je het vlees verkoopt loop je wel tegen regels aan, iets met voedselveiligheid), want afgezien van hoe snel/netjes je een dier wat jouw eigendom is dood is er geen wetgeving over. Mishandeling is het enkel als je er (opzettelijk) een potje van maakt. Maar er is niks strafbaars aan een correct geplaatste slachtpin gebruiken om jouw dier te doden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:13

Mijn da kan helaas geen wachtdienst meer doen, en nu zit ik een beetje in dubio. Er is wel een andere praktijk, bij leven of dood gevallen kun je daar als niet-klant terecht, maar als ze denken dat het wel zal gaan word je doorverwezen naar een kliniek verderop. Ik overweeg nu om dan maar klant te worden voor dingen zoals de jaarlijkse enting, en voor ingewikkelde zaken gewoon mijn huidige da te blijven houden. Alleen houd ik echt niet van liegen. Maar het voelt alsof ik geen keus heb. Sorry beetje off topic, en toch ook weer niet. Meningen?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:18

tamary schreef:
Rendac vraagt niet naar doodsoorzaak of chip/oormerk, ze zijn kadaverdienst. Verder is het ook meer een kwestie van durven en er niet in gaan handelen (als je het vlees verkoopt loop je wel tegen regels aan, iets met voedselveiligheid), want afgezien van hoe snel/netjes je een dier wat jouw eigendom is dood is er geen wetgeving over. Mishandeling is het enkel als je er (opzettelijk) een potje van maakt. Maar er is niks strafbaars aan een correct geplaatste slachtpin gebruiken om jouw dier te doden.

Ik citeer uit besluit houders van dieren: 'Het is verboden buiten het slachthuis rundvee, eenhoevigen of loopvogels te slachten of te doden voor particulier huishoudelijk verbruik.' Er is wel degelijk wetgeving.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:29

Dan wil je ze opeten; huishoudelijk gebruik. Daarbij gaat het over voedselveiligheid.
Dat lijkt me wat anders dan doden als humane daad.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:37

Rainer schreef:
tamary schreef:
Rendac vraagt niet naar doodsoorzaak of chip/oormerk, ze zijn kadaverdienst. Verder is het ook meer een kwestie van durven en er niet in gaan handelen (als je het vlees verkoopt loop je wel tegen regels aan, iets met voedselveiligheid), want afgezien van hoe snel/netjes je een dier wat jouw eigendom is dood is er geen wetgeving over. Mishandeling is het enkel als je er (opzettelijk) een potje van maakt. Maar er is niks strafbaars aan een correct geplaatste slachtpin gebruiken om jouw dier te doden.

Ik citeer uit besluit houders van dieren: 'Het is verboden buiten het slachthuis rundvee, eenhoevigen of loopvogels te slachten of te doden voor particulier huishoudelijk verbruik.' Er is wel degelijk wetgeving.

Opeten, wat nu eenmaal een stuk simpeler gaat als het dier dood is, mag niet. Het doden zelf mits correct uitgevoerd mag wel. Als jij dus van mening bent dat het euthanaseren van jouw dier noodzakelijk is, mag je dat uitvoeren. Het opvoeren ervan vervolgens aan je huisdieren of het zelf opeten ervan is een ander verhaal.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:43

Je mag enkel doden bij ondraaglijk lijden, zoals ook in de wet dieren staat. Dat is uiteraard een ander verhaal, als humane daad inderdaad. Jij had het eerder over eigen vleesvoorziening, vandaar de verwarring wellicht. Ondraaglijk lijden is echter wel anders dan jouw oude paard dat al maanden aan het kwakkelen is waarvan je nu toch besluit dat het wellicht tijd is om te gaan hemelen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:11

Definitie ondragelijk lijden is op veel manieren uit te leggen. Stuk ervan is ook bescherming van de veearts/dierenarts die normaal gesproken euthanasie toepast, mede ook omdat het emotioneel zwaar is om uit te voeren.
Net zo goed als de eigenaar van een dier het verslechteren van een dier minder opvalt kan een dier voor de DA veel beter voorkomen dan het in werkelijkheid is. Nog afgezien van dieren die niet bij de huidige eigenaar kunnen blijven, waar slacht niet kan (medicijnen bv) en die ook niet verkocht kunnen worden.
Uitgaande van bv de reden voor dit topic : nl een noodgeval waarbij geen DA kon komen (binnen korte tijd). Andere gevallen waarbij een DA het vertikt en er zijn al meerdere gevallen op bokt voorbij gekomen waar de eigenaar moest vechten met de DA om een paard eindelijk ingeslapen te krijgen, want op dat moment nèt niet slecht genoeg of er was nog wel een medicijn om te proberen.
Genoeg gevallen waar blijven bij die eigenaar niet kan en verkoop/slacht geen optie is en euthanasie door DA niet ondersteund wordt, want dier is niet zo ziek. Dat de wet een extra drempel opwerpt heeft zo zijn redenen, o.a. dat een probleem veel ernstiger kan tonen voor een leek en zeker in emotionele toestand.
Maar om meteen daaruit te concluderen dat je je eigen dier niet mag euthanaseren omdat het zeg behandelbaar ziek is, echter niet verkoopbaar en jij er niet meer voor kan zorgen? En dat terwijl we hier ook behoorlijk staan te steigeren van alle oude(re) paarden met bv PPID en medicijnen die te koop aangeboden worden. Deel daarvan staat te koop precies omdat slacht niet kan (ivm medicijnen en enkel voor het doden en dan naar Rendac kan niet altijd ivm geen tijd genoeg bij slachthuis), euthanasie door DA ook niet en de eigenaar het dier niet kan aanhouden.
Wetten ter bescherming van dieren zijn goed (en helaas noodzakelijk), maar die intentie loopt in de praktijk nog wel eens vast op veranderende omstandigheden van eigenaren en de eindigheid van opvang mogelijkheden voor zielige dieren.
Nee dit hoort niet een makkelijke oplossing te zijn, maar het helemaal dichttimmeren en verbieden (of die indruk wekken/bevestigen) is ook niet in het belang van dierenwelzijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 00:31

Tango1979 schreef:
Dus als DA moet je maar 5 nachten en elk weekend on call zijn? Naast je gewone 40 urige werkweek?

Dat vind ik wel wat errug kort door de bocht, mogen ze nog een leven hebben? ;)


Nogmaals; dat moeten ze bij mijn man ook om de beurt. Het hoort er bij heel veel beroepen echt bij.

Daarbij is het altijd zo geweest en ik heb al mn vorige, oudere veeartsen echt nooit horen klagen.

Vroeger wisten we zelfs waar ze woonden, belde je aan en konden ze in pyjama in laarzen stappen, jas aan en gaan. Niemand die zeurde.

Het is te belachelijk dat je veearts wordt en zegt; ja, sorry als dieren 's nachts ziek worden of een ongeluk krijgen, hebben ze pech. Dan houden ze wel van dieren...........

Ik vind het hier erg tegenvallen, maar zulke dierenartsen heb ik echt nog niet meegemaakt gelukkig.

Dan past een ander beroep wel beter bij je, denk ik.


Kuggur schreef:
superpony schreef:
Je belt natuurlijk niet voor je plezier en betaald na sluit ook nog 3x zoveel. Dat mogen ze ook wel begrijpen als iemand belt.

Je hebt geen idee hoeveel idioten in het weekend/'s avonds de dienstdoende da opbellen met triviale problemen die absoluut geen noodgeval zijn, tot verzoeken om entingen aan toe....
Zo praktisch, tijdens kantoouren zijn ze zelf te druk.... :+


Aan de telefoon wordt echt geselecteerd. Meestal hebben ze iemand die de telefoon opneemt en die of de dienstdoende veearts belt of je krijgt de veearts zelf. Maar die vraagt echt wel door.

Heb ook weleens gebeld naar de (kleine huisdieren) arts en me 100x verontschuldigd, maar die zei nadrukkelijk; altijd bellen. Oudere, fijne arts, die zelfs geen verschil in tarieven had, JUIST omdat hij wil dat iedereen, altijd komt en niet een dier laat lijden, omdat 's avonds/ 's nachts duurder is.

Zowel mn vorige veeartsen als huidige veearts heb ik 06 van, maar bel altijd eerst naar de praktijk en wacht af. Zal echt nooit zomaar direct 06 bellen als ik niet weet of ze dienst hebben.


Thioro schreef:
Kuggur schreef:
Je hebt geen idee hoeveel idioten in het weekend/'s avonds de dienstdoende da opbellen met triviale problemen die absoluut geen noodgeval zijn, tot verzoeken om entingen aan toe....
Zo praktisch, tijdens kantoouren zijn ze zelf te druk.... :+


Dit.
'Ja maar, ik werk overdag'
En de DA niet? >;)


Maar dat slaat echt nergens op. Heb het al 3x verteld. Mijn man werkt van 8-17 en draait ongeveer eens per 1,5 maand 24uurs dienst en dat is dus 7 dagen naast het werk. En dat is echt geen uitzondering. Dat is bij meerdere beroepen zo. Als er iemand weg gaat zoals even terug, moeten ze het samen opvangen en dus vaker.

Ik vind het te ver gaan soms, omdat er 7 dagen lang echt geen extra rust tegenover staat, tenzij de dienst rustig is. Maar het is natuurlijk niet zo dat de veearts die overdag werkt, ook per se degene moet zijn die de nacht dienst doet.

Hier bel je naar de praktijk, wordt doorgeschakeld en zo kan je ook bij een andere praktijk uitkomen, waar ze de 24uurs dienst mee delen bijv.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 06:48

Hoe zie jij dat dan voor je in een 2mans praktijk superpony? Je eerste zin zegt het al, je man moet dat om de beurt.

Samenwerken met grotere praktijken wordt geweigerd door de grotere. Dat heeft mijn DA geprobeerd.

Heel kort door de bocht om dan te zeggen dat je dan niet van dieren houdt.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:44

superpony schreef:
Aan de telefoon wordt echt geselecteerd. Meestal hebben ze iemand die de telefoon opneemt en die of de dienstdoende veearts belt of je krijgt de veearts zelf. Maar die vraagt echt wel door.


Nope, meestal hebben ze een antwoordapparaat dat netjes zegt enkel in geval van spoed te bellen. En dat weerhoud de mensen er niet van om te bellen voor dingen die kunnen wachten. En meestal neemt de DA dus gewoon zelf op en uiteraard vraagt die door. Het is met de jaren echt steeds erger geworden, mensen lijken niet meer te weten wat 'spoed' is.
En dan komen we bvb ook bij de vervrouwelijking van het beroep. Met baby's/kleine kinderen is spoeddiensten draaien ook geen sinecure. Die worden bvb wakker van de telefoon.
superpony schreef:
Thioro schreef:
Dit.
'Ja maar, ik werk overdag'
En de DA niet? >;)


Maar dat slaat echt nergens op. Heb het al 3x verteld. Mijn man werkt van 8-17 en draait ongeveer eens per 1,5 maand 24uurs dienst en dat is dus 7 dagen naast het werk. En dat is echt geen uitzondering. Dat is bij meerdere beroepen zo. Als er iemand weg gaat zoals even terug, moeten ze het samen opvangen en dus vaker.

Ik vind het te ver gaan soms, omdat er 7 dagen lang echt geen extra rust tegenover staat, tenzij de dienst rustig is. Maar het is natuurlijk niet zo dat de veearts die overdag werkt, ook per se degene moet zijn die de nacht dienst doet.


Dat is het dus meestal wel. De veearts die 's nachts dienst doet is dezelfde die overdag werkt. Net als bij jouw man moeten ze dan maar hopen dat de dienst beetje rustig is. En arbeidstechnisch mag dat eigenlijk helemaal niet. Je moet minstens 11u uur rust hebben per 24u. Dus indien ze een oproep hebben om 4u 's nachts zouden ze in theorie pas om 3u 's namiddags terug mogen werken. Geen enkele praktijk past dat toe omdat het door onderbezetting/werkdruk niet mogelijk is, zoals in vele beroepen inderdaad. Enkel de echt grote klinieken hebben wisselende ploegen voor nachtdienst en overdag.

Jouw man draait zo'n diensten eens per anderhalve maand (een eerlijk vind ik 7 dagen dienst veel te veel, ongeacht het beroep). Een DA alleen draait àltijd zo'n diensten tenzij hij afspraken met omliggende praktijken kan maken.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:56

Thioro schreef:
pmarena schreef:
Zie mijn eerdere bericht over dat ik zeker begrip heb voor het besluit van DA praktijken om geen nacht- en zondags diensten meer te kunnen draaien.

Maar ik vraag me wel af...stel je bent met 5 DA's op een praktijk. En die boek je allemaal vol tijdens "kantooruren" waardoor ze de nachten / zondag er niet meer bij kunnen hebben.

Zou het dan niet beter zijn om gewoonweg altijd 1 iemand vrij te plannen?

Of dat je zegt DA nr. 1 werkt de middag op afspraak en is begin van de nacht oproepbaar voor spoedgevallen. En DA nr. 2 is eind van de nacht bereikbaar voor spoedgevallen en werkt in de ochtend op afspraak? En dan steeds rouleren wie deze gedeelde nachtdiensten hebben?

Je zal toch ergens moeten snijden in het aantal patiënten dat je kan helpen.
Zeg dan dat je 5 man hebt maar voor niet meer dan 4 man afspraken inplant tijdens de openingstijden zodat je er 1 vrij hebt voor de spoeddiensten buiten openingstijden...


Mja, zo werkt het niet. Stel je hebt 5 dierenartsen. Degenen in loondienst (en dat is tegenwoordig de meerderheid) moeten wettelijk minstens 1 rustdag per week hebben en ook geen onmogelijke overuren maken. Tel daarbij nog degene die halftijds willen werken of geen wachten willen/kunnen doen of geen grote dieren kunnen handelen (70% van de dierenartsen studeert voor kleine huisdieren af en zal van ze leven niet een koe of paard behandelen) etc etc.
Maar stel dat ze alle 5 wachtdiensten draaien in gelijke verhoudingen. Dan is dat 1 avond in de week en 1 weekend elke 5 weken. Dat is op zich prima te doen.
Iemand betalen om 'niets' te doen tot er spoedgevallen komt is niet rendabel. Dus als er maar werk is voor 4 dierenartsen komt het niet uit om er 'zomaar' een 5de bij te nemen. Kan je beter met grotere klinieken afspraken maken. Wat zoals eerder vermeld ook niet altijd kan. Die grotere klinieken behoren vaak tot nog grotere groepen en proberen idd vaak de kleinere praktijken er uit te concurreren.
En zoals vermeld, de oude James Heriotten, die in hun uppie dag en nacht klaar stonden zijn een uitstervende diersoort. De moderne heriotten en vooral nu henrietta's hebben geen vrouw thuis op hen wachten die huishouden/kinderen/administratie regelt. Die vrouw is ook gewoon gaan werken, vermits het leven duurder geworden is.
En de nieuwe generatie wil idd ook gewoon niet meer leven voor hun werk tot aan een pensioen dat er misschien nooit zal komen (in alle beroepsgroepen trouwens).
Wachtdiensten zijn geen verplichting voor een DA (of huisarts of tandarts, probeer die maar eens buiten kantooruren te bereiken). Wèl moeten ze verplicht melden wie hun wachtdiensten overneemt als ze het niet zelf doen. Dus elke praktijk zou op elk uur minstens een telefoonnummer moeten geven van een DA/praktijk van wacht.


En dat is dus juist het probleem niet: ze moeten overdag sowieso al klanten weigeren, hebben al een klantenstop. Dus "te weinig klanten" is echt geen issue: er zijn juist te veel klanten en te weinig dierenartsen.

Ik ben er echt van overtuigd dat je als team van een DA praktijk niet lichtjes het besluit neemt om je klanten bij spoed niet meer te helpen. Maar ik snap dus niet helemaal waarom ze dan niet nog wat meer klanten overdag "wegsturen", hoe rot het is, maar dat doen ze toch al... om dan iemand vrij te boeken voor de nachten.

Stel dat je werkt volgens mijn voorbeeld, dan kan degene die de 2e helft van de nacht oproepbaar was en de ochtend sowieso moest werken, als die 's nachts wel goed heeft kunnen slapen altijd nog ter compensatie wat langer doorwerken dan alleen de ochtend. Waardoor je geen werkuren kwijtraakt en toch nog wat extra dieren kan helpen.

Zoiets zou toch mogelijk moeten zijn...?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:36

Mja, werk voor 4 dierenartsen is idd niet klantafhankelijk, klanten zijn er altijd wel. Maar wel financieelafhankelijk. Geen enkel bedrijf gaat zomaar mensen aannemen om ze extra achter de hand te hebben, gaat de boekhouder niet fijn vinden :P .
En extra klanten wegsturen is bedrijfstechnisch ook niet handig.
Als klanten geweigerd worden, dan is dat omdat er letterlijk geen plek meer is. Extra tijd kun je kopen dmv een extra werkkracht. Een nieuw gebouw neerzetten moet ook maar net kunnen. Als er in het gebouw maar 2 consultruimtes zijn, heeft het totaal geen zin daar 5 dierenartsen te laten rondlopen. Dan houd je het bij 3 max 4 om te kunnen rouleren en indien wachtdiensten er niet bij kunnen dan stuur je beter door naar een andere kliniek.

En dat alles, buiten het feit gerekend dat die 5de dierenarts meestal gewoon niet te vinden is, te weinig kandidaten. Dus doen ze met 4 het werk van 5 en dan kunnen de wachtdiensten er soms niet meer bij.