Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:54

Wat Ayasha zegt...er is een tekort aan dierenartsen. Ook onze DA werkt samen met 2 andere praktijken. Er zijn veel minder dierenartsen die bereid zijn nachtdiensten en weekenddiensten te doen.

DuoPenotti

Berichten: 29463
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:55

Maar is er dan vooral vergrijzing onder de dierenartsen dat er zo weinig nacht doen?
Komen er zo weinig dierenartsen bij?
Ik neem eigenlijk aan dat als je arts word, welke dan ook, dat je weet dat weekend en nachtdienst bij dat beroep horen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:57

Diensten horen an sich wel bij het beroep, maar zoals t jaren was, diensten als extra naast je normale 8-17 werkdag, is wel een enorme fysieke belasting en kun je mee in de knel komen met de Arbeidstijdenwet.
Als je een beetje pech had, kon je na een normale werkdag de hele avond en nacht nog door en met max 1,5 uur slaap de volgende dag ook weer aan de gang.
En tja, dat willen (terecht imo) veel mensen niet meer.
Mogelijk ook met de verschuiving naar steeds meer vrouwelijke dierenartsen.

Dat is ook 1 van de redenen dat er een tekort aan dierenartsen is. Weinig vrouwen willen 60 uur per week werken, wat de generatie (vnl mannelijke) dierenartsen die nu aan hun pensioen toe is, vaak wel deed.

Daarbij komt ook dat er veel kleine praktijken gefuseerd zijn tot grote groepspraktijken, waarbij het gebied dat bezocht moet worden in een dienst enorm groot is, waardoor de aanrijdtijd vanzelf ook weer langer is.

En waar het bij landbouwhuisdieren en paarden nog wel redelijk de norm is dat er een dienstenrooster is, is dat bij gezelschapsdieren al veel minder het geval.
Van die praktijken bij tuincentra ed, die hebben zelf helemaal geen dienstenrooster, alleen overdag dienstverlening.

DuoPenotti

Berichten: 29463
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:00

Nee dat is zeker niet haalbaar en eigenlijk zelfs idioot te noemen zulke dagen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:13

Echt vreselijk wat er is gebeurt, maar het was wel het eerste wat me opviel vd week dat er niet snel een veearts kon komen. Heel goed dat de politie het dier uit zijn lijden kon lossen. Maar het probleem is er wel.

Heel vroeger waren er nog wel boeren die zelf iets hadden klaar liggen en uit de brand hadden kunnen helpen, maar tegenwoordig mag er ook nog heel weinig en ben je totaal afhankelijk.

In onze vorige woonplaats hadden we een super veearts. Je belde de praktijk en dan duurde het wel iets langer soms. Maar in nood belde je zijn 06 en nam hij op of belde echt binnen 10min terug. Ik heb me vaak afgevraagd of het gezond is, maar in 8jr was hij altijd 24/7 beschikbaar. Op een enkele vakantie na.........

Voor de kleine huisdieren zaten we bij een praktijk en hadden niks te klagen tot ik met een zieke kitten zat en belde buiten openingstijden en ze ons doorstuurde naar Utrecht. Dat was dus 3 kwartier rijden. Had gekund, maar in echte nood is dat natuurlijk geen doen.

Heb toen een eenmans praktijk gevonden van een oudere dierenarts die ook altijd beschikbaar was. Het is pittig, maar voor ons wel fijn.

Nu verhuisd en hier zijn de afstanden gewoon groter.

Toen mn oude ruin 's ochtends vroeg niet goed was gebeld en zouden ze komen, maar uiteindelijk veel te lang moeten wachten. Herhaaldelijk gebeld en er was steeds iemand onderweg, maar dat was dus daar een communicatie fout.

Laatst met de hele oude shet in de avond veearts bezoek gehad, maar die ging heel snel achteruit en toch begin van de nacht gebeld en toen moeten laten inslapen. Ze waren een jaar geleden ook begin van de nacht geweest voor hem en midden in de nacht wilden ze toen niet komen. Nu was het ook eenmalig, anders moesten we gewoon tot volgende morgen wachten.

Natuurlijk is het heel erg pittig, maar als diereneigenaar heb je niet altijd in de hand wat en wanneer er iets gebeurt. Dat er een tekort is, of artsen geen 24/7 diensten kunnen of willen draaien, kan je niks aan doen. Je laat dieren niet lijden, dus moet toch iets.

Ik kan wel stoer praten, maar bij mn ene ruin zeg ik nog steeds; had ik maar het recht gehad om zelf te mogen schieten. Ik weet niet of ik het echt had gekund, maar alles in me riep; zo snel mogelijk.

Mijn ervaring is juist dat de oudere artsen onbeperkt klaar staan en de nieuwere, jongere generatie eerst 10 min aan de telefoon wil beoordelen of het wel echt nodig is en met tegenzin komen.
Maar het kan ook de regio zijn, waar ik wel meer merk dat het hier moeizamer gaat.

Overigens zit mijn man in een ander beroep, maar hij heeft ook 24 uurs diensten en dat betekent gemiddeld eens per 1,5 maand 24 uur werken NAAST het gewone werk van 8tm17. Dus hij staat 6u op, gaat om 7u weg, begint 8uur, werkt tm 17u en kan daarna 7 avonden en nachten gebeld worden.
Dit gebeurt ook volop, waardoor hij dan soms pas rond 23uur eet, half 2 in bed ligt en dus om 6u er weer uit moet. En die wordt nu ook 50. Ga je echt wel iets meer merken dan 20jr terug.

Ik vind dat hij compensatie moet krijgen om later te mogen beginnen, maar dat kan niet. Er is ook maar 1 bus met de spullen en die heeft hij dan 24uur bij zich.
Wat je dus ook elke keer een week belemmert om de regio uit te gaan bijv.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:16

DuoPenotti schreef:
Maar is er dan vooral vergrijzing onder de dierenartsen dat er zo weinig nacht doen?
Komen er zo weinig dierenartsen bij?
Ik neem eigenlijk aan dat als je arts word, welke dan ook, dat je weet dat weekend en nachtdienst bij dat beroep horen.

Van wat ik vernam van mijn dierenarts is dat de nieuwe generatie dierenartsen niet meer dier rare uren willen werken. :) Vergrijzing is dus niet het probleem. Het probleem is dat de nieuwe generatie dierenartsen geen nacht- en weekendwerk meer wil doen.

Het "probleem" van de vrouwelijke DA's is dat er gevallen zijn waarbij vooral 's nachts gebeld wordt voor een noodgeval. Wanneer de dierenarts in kwestie aan komt krijgt ie het mes op de keel of het geweer tegen het hoofd en mogen ze de pijnstillers en alle dingen die ze bij hebben die een "roes" geven af geven. :) Heb hier nu over de jaren een viertal DA's gehad (verhuis, pensioen en eentje die stopte met de praktijk om in een kliniek te gaan werken.) en alle vier hadden dergelijke verhalen en gaven aan dat hun vrouwelijke collega's waar ze mee samen werken geen nacht oproepen meer "mogen" beantwoorden van hun. Niet omdat een man het niet kan overkomen maar omdat zij zich als mannen minder kwetsbaar voelde dan hun vrouwelijke collega's.

De twee laatste DA's deden (doen, de huidige komt nog) enkel nog vaste klanten op "rare" uren. Omdat ze simpelweg geen zin hadden om in zo'n situatie te komen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-21 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:19

Bij landbouwhuisdierenpraktijken was/is een dienstenrooster van 1 op 4 nog steeds heel gebruikelijk.
Dus elke week 1 nachtdienst naast het normale werk én vaak een heel weekend per maand, van vrijdagmiddag tot maandagochtend.

Er is een reden waarom ik 12 jaar geleden al niet zat te springen om een baan in de praktijk, want ik was er tijdens de co-schappen achter gekomen dat ik daar niet echt tegen kon.
Tja, ik wist dat het bij het beroep hoort toen ik aan de studie begon, maar ik wist toen nog niet hoe mijn lijf erop reageert. Daar kwam ik pas achter toen ik het ging ondervinden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:20

Marije_jiplover schreef:
Dat is ook 1 van de redenen dat er een tekort aan dierenartsen is. Weinig vrouwen willen 60 uur per week werken, wat de generatie (vnl mannelijke) dierenartsen die nu aan hun pensioen toe is, vaak wel deed.


Dat gaf mijn dierenarts ook aan.
Je moet eigenlijk al zeker 2 dierenartsen hebben om 1 'ouderwetse' dierenarts op te vullen, of zelfs 3 als ze niet fulltime werken. Daarnaast willen veel vrouwelijke dierenartsen niet fulltime (blijven) werken, of laten zich om/bij scholen tot fysio, tandarts oid waardoor ze als 'gewone' dierenarts verdwijnen.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:20

DuoPenotti schreef:
Maar is er dan vooral vergrijzing onder de dierenartsen dat er zo weinig nacht doen?
Komen er zo weinig dierenartsen bij?
Ik neem eigenlijk aan dat als je arts word, welke dan ook, dat je weet dat weekend en nachtdienst bij dat beroep horen.


Er zijn denk ik meerdere oorzaken. Ten eerste zijn er op dit moment gewoon te weinig dierenartsen. Veel jonge dierenartsen verlaten relatief snel de praktijk weer en gaan werken buiten de praktijk. De werkdruk is hoog, veel verantwoordelijkheid, eigenaren die de druk nog meer opvoeren en financieel ben je buiten de praktijk vaak zeker zo goed of beter af. Terwijl je op internet wel continue voor geldwolf uitgemaakt wordt :7 .

Daarbij moeten tegenwoordig veel dierenartsen het werk met een gezin en een huishouden combineren. Vroeger toen we vooral nog mannelijke dierenartsen hadden met een vrouw die thuis voor het huis en de kinderen zorgden was dat natuurlijk anders. Nu zijn de meeste gezinnen twee verdieners waardoor je het werk en de diensten moet combineren met een huishouden en gezinsleven en.

Diensten horen er wel bij maar als je een klein team hebt dan vraagt het wel heel veel van je personeel. Als je naast je overdagwerk meerdere keren in de week nachtdienst moet draaien en dat moet combineren met een gezin dan zit er een keer een grens aan. De spoedklinieken die we vooral bij gezelschapsdieren nu steeds meer zien zijn daar gewoon beter op berekent.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:20

Hier worden gelukkig door zowel mijn kleine huisdierenpraktijk als mijn paardenpraktijk 24/7 diensten aangeboden. Grotere praktijken met meerdere DA's die dus niet al te vaak avond-, nacht- en weekenddienst hebben.
Wat aan aanvullend groot probleem is, is dat de salarissen van DA's bedroevend zijn. En de klanten ondertussen maar mekkeren dat het allemaal zo duur is als de DA een keer nodig is.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:50

Qua kosten mag DA vandaag nog terug naar alles 9% btw (of in elk geval de medicijnen ongeacht of de DA ze geeft of de eigenaar). Zonder even terug te kijken betaal ik zo'n 50/60 euro meer dan vorig jaar voor vaccinatie, tandjes, en wormenspuit voor 2 pony's (standaard apk zeg maar). Aan de inflatie zelf kunnen ze niks doen, hun kosten gaan ook omhoog, maar als er aan de btw wat gedaan kan worden (via manier van factureren oid) zou dat al een stuk helpen.

Praktijk waar ik bij zit is verder netjes en altijd te bereiken gelukkig. Maar ik zit er hard over te denken om slager te bellen en te vragen of ik een dagje mee mag lopen in slachthuis om te leren zelf goed met slachtpin om te gaan voor echte noodgevallen & eigen vleesvoorziening, want ook dat wordt steeds duurder (boek en messen heb ik er na de eerste 15kg al uit zo ongeveer, dus 1 ramlam). En dan nog zijn er "experts" die durven beweren dat inflatie goed is. 8)7

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:52

Maar diensten draaien, een gezin etc is natuurlijk niet alleen bij dierenartsen. Er zijn heel veel beroepen waar je diensten draait, zo ook naast de normale uren. En al die mensen moeten het combineren met hun partner en soms kinderen.

Als ik in Utrecht rondloop, zijn de mensen in opleiding niet allemaal ook paarden/dieren mensen die al van huis uit gewend zijn dat dieren 24/7 doorgaan. Dan weet je misschien toch beter vooraf wat je te wachten staat en ben je misschien ook al meer een "ander" leven gewend.

Heel veel mensen willen 9-17, maar is ook echt wat je gewend bent en een beetje vanuit huis mee krijgt. Een dagritme krijg je soms moeilijk uit mensen, tenzij ze iets echt met volle overgave heel graag willen.

Heel veel banen worden zwaar onderschat qua uren en werkdruk etc.
Maar ook in winkels bijv is het moeilijk om personeel te vinden die niet om 17:50 al klaar staan bij de deur om naar huis te mogen.

Wij hebben jaren meisjes opgeleid en het was deels dat de instelling echt zo werd, maar deels ook vanuit de opleiding. Je hoeft niet dit te doen, dat mag niet, zo moet het, dat zijn de regels etc. Er bleef soms 0,0 flexibiliteit over.
Ze vragen wel; mag ik iets eerder naar huis, want ik heb een verjaardag. En dan zijn wij altijd meewerkend geweest. Maar vraag je; kan je nog even helpen met dit of dat werd er vaak op de klok gekeken.

Ik weet zelfs van meerdere meiden in opleiding dat er ook echt niet gewacht werd met eten bijv als ze net niet op tijd thuis waren.
Wij hebben altijd ons hele leven samen gegeten, ook als het 19 of 20 werd en zoals nu als mijn man dienst heeft en het 22/23 uur wordt.

Het is een zelfde probleem als veel stallen hebben. Ze willen flexibele krachten die werken, maar ook met hart en ziel zich verbinden aan hun werk. Anders hou je het sws niet vol.

En er zijn altijd wel redenen waarom de 1 het wel kan of wil en de ander niet. Maar het is wel opvallend dat de oudere artsen het allemaal al vele jaren zo doen en ook hebben volgehouden hun carriere lang. En eerlijk? Zijn die ook vaak nog een stuk vriendelijker als je in nood belt.

Je belt natuurlijk niet voor je plezier en betaald na sluit ook nog 3x zoveel. Dat mogen ze ook wel begrijpen als iemand belt.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:58

Ibbel schreef:
Wat aan aanvullend groot probleem is, is dat de salarissen van DA's bedroevend zijn. En de klanten ondertussen maar mekkeren dat het allemaal zo duur is als de DA een keer nodig is.

Waardoor je denk ik snel in situatie komt waarbij de partner meer verdient als die een vergelijkbaar opleidingsniveau heeft. Dat is niet erg maar dan is het financieel wel logischer om als dierenarts minder te gaan werken als de de kinderen geen 5 dagen in de week naar de opvang gaan.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:24

tamary, hoe denk jij dat een veearts iets kan doen aan het btw percentage dat ze factureren?
Onze DAP geeft ook aan dat de 'nieuwe' veeartsen gewoon niet zoveel willen werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:59

Ibbel schreef:
Hier worden gelukkig door zowel mijn kleine huisdierenpraktijk als mijn paardenpraktijk 24/7 diensten aangeboden. Grotere praktijken met meerdere DA's die dus niet al te vaak avond-, nacht- en weekenddienst hebben.
Wat aan aanvullend groot probleem is, is dat de salarissen van DA's bedroevend zijn. En de klanten ondertussen maar mekkeren dat het allemaal zo duur is als de DA een keer nodig is.


De DA zelf valt nog wel mee. Maar de medicatie tikt zo gauw aan. Dat vind ik echt wel prijzig. Aan de andere kant vind ik zo'n gespecificeerde factuur wel weer fijn. Alle kosten zijn duidelijk genoemd.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:22

Ibbel schreef:
In het hart schieten? Volgens mij niet hoor, gewoon op dezelfde plek als met een schietmasker. En dan kan een DA per telefoon heel simpel vertellen waar. Dat kunnen de wapens van de politie wel aan, die komen wel door de schedel heen.


Politie heeft "stop kogels". Dus een hert kunnen ze niet door het hoofd schieten erdoor. (Deze heeft blijkbaar ook een erg sterke schedel).

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:47

Bij zo’n noodsituatie zou je ook de hulp van een jager of een slachter kunnen inroepen overigens lijkt mij?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:57

vierspan schreef:
Bij zo’n noodsituatie zou je ook de hulp van een jager of een slachter kunnen inroepen overigens lijkt mij?


In sommige gebieden idd wel, maar ook dan gaat er een flinke tijd overheen voordat het dier uit zijn lijden verlost is...

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:06

Zie mijn eerdere bericht over dat ik zeker begrip heb voor het besluit van DA praktijken om geen nacht- en zondags diensten meer te kunnen draaien.

Maar ik vraag me wel af...stel je bent met 5 DA's op een praktijk. En die boek je allemaal vol tijdens "kantooruren" waardoor ze de nachten / zondag er niet meer bij kunnen hebben.

Zou het dan niet beter zijn om gewoonweg altijd 1 iemand vrij te plannen?

Of dat je zegt DA nr. 1 werkt de middag op afspraak en is begin van de nacht oproepbaar voor spoedgevallen. En DA nr. 2 is eind van de nacht bereikbaar voor spoedgevallen en werkt in de ochtend op afspraak? En dan steeds rouleren wie deze gedeelde nachtdiensten hebben?

Je zal toch ergens moeten snijden in het aantal patiënten dat je kan helpen.
Zeg dan dat je 5 man hebt maar voor niet meer dan 4 man afspraken inplant tijdens de openingstijden zodat je er 1 vrij hebt voor de spoeddiensten buiten openingstijden...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-10-21 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:06

vierspan schreef:
Bij zo’n noodsituatie zou je ook de hulp van een jager of een slachter kunnen inroepen overigens lijkt mij?


Ik vraag me af of die het officieel mogen doen en het dan ook willen doen. Voor het dier, ja. Maar als ze daarna gezeik krijgen, denk ik dat ze huiverig zijn.
Ze zullen er door de omstandigheden wel vanaf komen, maar kan me wel voorstellen dat mensen er niet om staan te springen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:09

Kinke schreef:
tamary, hoe denk jij dat een veearts iets kan doen aan het btw percentage dat ze factureren?
Onze DAP geeft ook aan dat de 'nieuwe' veeartsen gewoon niet zoveel willen werken.

Medicijnen mogen voor 9%, diensten/expertise is 21% en zeker als de injectie geven (dienst) al los gerekend wordt zou het vaccin/medicijn zelf onder 9% schrijven moeten kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:12

Het is gewoon weer erg dat alles uiteindelijk om geld draait. Je kiest ook een beroep, gaat jarenlang studeren omdat je een soort liefde voor het vak hebt. Ik heb echt niks met een 9-17 mentaliteit, maar het wordt wel steeds erger.

Onze vorige veearts heeft niet eens altijd alles gerekend als we iets hadden, op herhaling moesten komen etc.

Je weet gewoon dat je met dieren werkt en die houden zich niet aan kantoortijden. Gewone spreekuren kunnen natuurlijk prima gepland, maar ziek, ongeluk etc, moet gewoon altijd daarbuiten kunnen.

Maar nogmaals; dat is bij heel veel beroepen zo. Mijn man maakt tijdens de 24uurs diensten zoveel uren en verdient minder per uur dan een veearts. Maar het hoort erbij. Weigeren wordt niet eens geaccepteerd. Ja, straks als hij nog wat ouder wordt.

En ook leuk; als een collega weg gaat, moet de rest het gewoon opvangen, dus extra draaien.

Ik vind het een beetje omgekeerde wereld worden. Mensen kiezen ervoor om veearts te worden. Wij hebben dieren, maar als we bellen, kunnen we geen beroep op ze doen en moeten wij maar begrip hebben voor wat ze verdienen, hoeveel ze werken, hoe het geregeld is etc.

Feitelijk is dat niet ons probleem. Je hebt dieren, er is nood, dus je moet ergens terecht kunnen. Geen zorg aanbieden mag ook niet.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:18

Dat vind ik toch zeker niet. Je hebt dieren en dat is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. Ook als ze ziek zijn. Je mag wel vinden dat je ergens terecht "moet" kunnen in nood, maar hoezo moet die ander daarvoor zorgen?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:19

Mijn DA met een kleine 2 manspraktijk is gestopt met noodgevallen na 6u s avonds en in het weekend.

Ze heeft geprobeerd met de grotere praktijken in de buurt afspraken te maken voor wisselende avond- en nachtdiensten, maar daar wilde de grotere partijen niet aan meewerken. Terwijl me dat in een regio juist zo handig lijkt. Ga samenwerkingen aan, zodat alle DA's hun steentje bijdragen, en niet te vaak op oproep staan.

Mijn idee is dat de grotere praktijken zo de "kleintjes" proberen weg te concurreren/ te pakken. Erg triest.

Ik heb dus mijn fijne vertrouwde super DA voor de standaard zaken en een grotere praktijk voor de noodgevallen s avonds en in het weekend.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:25

josien_m_ schreef:
Dat vind ik toch zeker niet. Je hebt dieren en dat is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. Ook als ze ziek zijn. Je mag wel vinden dat je ergens terecht "moet" kunnen in nood, maar hoezo moet die ander daarvoor zorgen?


Dat is natuurlijk onzin. Je krijgt kinderen, maar bent geen arts en de beste mensen krijgen toch helaas met medische zorg te maken.

Dieren net zo. Je kiest voor dieren, maar bent zelf geen arts. Met de beste zorg kan je nooit alles voorkomen. En onze paarden bijv, zijn best een beetje op leeftijd.

Je neemt geen dieren als je er geen eten voor kan kopen. En je neemt ook geen dieren als je in nood, bij ziekte etc geen arts kan bellen.

Veeartsen kiezen dit beroep. Hun argumenten om het wel of niet te doen, ben ik niet bij geweest toen ze ooit die richting op gingen.
Maar als ze zich aanbieden als veearts, wil ik op ze kunnen rekenen.

En het blijkt ook dat dit altijd gewoon goed kon. Ik heb meer dan 35jr eigen paarden en echt nooit problemen gehad voorheen. Dus dat is zeeeeeeer opvallend te noemen dan.