Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:21

Ik vind dit alles wat men hier zegt toch wel voorbeelden van de wegwerpmaatschappij.Die arme dieren worden gebruikt voor rennen,waarbij veel geld wordt verdiend aan wedden enzo,en als ze niet meer voldoen dan moeten ze opgeruimd.Het zijn wel levende wezens he.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:26

En nu zijn ze niet eens meer goed genoeg om op te eten, maar echt afval geworden.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:37

anjali schreef:
Ik vind dit alles wat men hier zegt toch wel voorbeelden van de wegwerpmaatschappij.Die arme dieren worden gebruikt voor rennen,waarbij veel geld wordt verdiend aan wedden enzo,en als ze niet meer voldoen dan moeten ze opgeruimd.Het zijn wel levende wezens he.



Dravers en Volbloeden worden net als dressuur en springpaarden getest voor de wedstrijden. Als een dressuurpaard niet goed genoeg is voor Anky en recreatiepaard word vinden we het normaal, maar in onze sport is het 'als ze niet voldoen dan.' Ik vind dat altijd vreemd, waarom wij dat vooroordeel hebben terwijl heel veel kwpners niet geschikt blijken voor iets meer dan Z, dan word ook niet gezegd dat ze afgedankt worden als ze verkocht worden?

Heel veel paarden voldoen niet in waar ze voor gefokt worden en dan word er gezocht naar een alternatief.

Probleem is dat het alternatief voor bepaalde rassen nou eenmaal lastiger is. Minder mensen zitten te wachten op een volbloed.

Daarnaast denk ik inderdaad dat sommige werelden harder zijn. Ik heb er ook best wat naar de slacht gebracht na een koerscariere, omdat ze een blessure hadden of omdat ze totaal ongeschikt waren als rijpaard. Dan kan jij vinden dat ze een pensioen verdienen. Ik kan het nogal sneu vinden als een eigenaar niet zijn verantwoordelijk neemt en zo'n dier in een manege/bij 10 verschillende eigenaren/met pijn rondloopt.

Ook je verantwoording nemen hoort bij de zorg voor een levend wezen.

In Nederland ligt er nu een wetsvoorstel klaar van de PvdD, met een slachttax van ik geloof 500 per paard ofzo. Ben benieuwd hoe men het vind als ze dat hier gaan invoeren, dan gaat alles dus wel gewoon op transport naar Polen denk ik :o

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:48

ruitje schreef:
anjali schreef:
Ik vind dit alles wat men hier zegt toch wel voorbeelden van de wegwerpmaatschappij.Die arme dieren worden gebruikt voor rennen,waarbij veel geld wordt verdiend aan wedden enzo,en als ze niet meer voldoen dan moeten ze opgeruimd.Het zijn wel levende wezens he.



Dravers en Volbloeden worden net als dressuur en springpaarden getest voor de wedstrijden. Als een dressuurpaard niet goed genoeg is voor Anky en recreatiepaard word vinden we het normaal, maar in onze sport is het 'als ze niet voldoen dan.' Ik vind dat altijd vreemd, waarom wij dat vooroordeel hebben terwijl heel veel kwpners niet geschikt blijken voor iets meer dan Z, dan word ook niet gezegd dat ze afgedankt worden als ze verkocht worden?

Heel veel paarden voldoen niet in waar ze voor gefokt worden en dan word er gezocht naar een alternatief.

Probleem is dat het alternatief voor bepaalde rassen nou eenmaal lastiger is. Minder mensen zitten te wachten op een volbloed.

Daarnaast denk ik inderdaad dat sommige werelden harder zijn. Ik heb er ook best wat naar de slacht gebracht na een koerscariere, omdat ze een blessure hadden of omdat ze totaal ongeschikt waren als rijpaard. Dan kan jij vinden dat ze een pensioen verdienen. Ik kan het nogal sneu vinden als een eigenaar niet zijn verantwoordelijk neemt en zo'n dier in een manege/bij 10 verschillende eigenaren/met pijn rondloopt.

Ook je verantwoording nemen hoort bij de zorg voor een levend wezen.

In Nederland ligt er nu een wetsvoorstel klaar van de PvdD, met een slachttax van ik geloof 500 per paard ofzo. Ben benieuwd hoe men het vind als ze dat hier gaan invoeren, dan gaat alles dus wel gewoon op transport naar Polen denk ik :o

Naar Polen?? In mijn jeugd was het juist andersom.Paarden uit het Oostblok,zog.hitten en dubbele hitten,werden hiernaartoe getransporteerd.De paardenmarkt stond er vol mee ook.De besten werden dan uitgeselecteerd en als karrepaard of rijpaard verkocht.Ik heb leren rijden op Oosteuropese manegepaarden.En van hen mijn paardenliefde opgedaan.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:55

Met die slachttax krijg je eerder dat paarden (en andere dieren) gewoon niet doodgemeld worden en voor eigen vriezer geslacht worden/ergens in een gat in de grond verdwijnen (ook al vervuild dat het grondwater). Qua welzijn gaat het niks oplossen of je moet inderdaad dit doen met motivatie dat gedomesticeerde dieren dienen uit te sterven. En dan hebben we net kunnen constateren dat veel coronadoden/zieken een zink en selenium tekort hadden (en laat dat nu juist veel in vlees zitten). Oeps.

Ik stuur fokramlam ook naar de slacht voor mijn vriezer, dat is ergens tussen de 60-75% van mijn vleesvoorziening, maar de kans is heel groot dat ik ook kritisch ga kijken naar hoe en wat als dit soort kosten er bovenop komen. Nu is het nog rendabel om op die manier aan goed, eerlijk en gezond (zo van gras af het slachthuis in) vlees te komen. Veranderd dat, dan wordt ook verkopen ramlammeren lastiger (niet alles krijg je verkocht als fokdier namelijk).

Toch maar omschakelen naar ouessantjes misschien, dat is een makkelijk hanteerbare maat dan.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:07

Dat 'verdwijnen' gaat wel lastiger nu met de registratie op UBN. Ne kunt ze moeilijk eeuwig niet doodmelden dan, plus als een bedrijf maar zoveel paarden mag hebben wil je geen dode paarden op je stallijst.

Anjali, Polen speelt een hele grote rol bij import/export vlees. Maar er zijn er meer, Italie, Spanje. Ik kan slecht cijfers vinden over paarden, maar dit is wel boeiend :)

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... dCqCBG-GoK

Voor de volledigheid nog even de tarieven die de PvdD wil

Citaat:
Als een dier naar het slachthuis gaat, moet belasting worden betaald. Voor een rund komt het neer op 340,63 euro aan slachttaks, voor een varken 8,68 euro en gevogelte (kip en kalkoen) 0,12 euro per dier. Ook voor paardachtigen (455,80 euro), schapen (16,32 euro) en geiten (77,55 euro) heeft de PvdD tarieven berekend.


Gaan een hoop Shetlanders in een weitje verpieteren of op transport dan :o

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9311
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:03

Bovendien hebben de meeste volbloeds in hun paspoort al lang staan dat ze niet voor humane consumptie zijn. Slachten in Engeland, zeker voor humane consumptie, heerst sowieso nogal een taboe op.
Wat de regel dus precies moet doen of zal doen?? Denk meer dat het nu een soort van officieel vastgelegd is wat al jaren de norm is, puur voor imago.
Verder ben ik het enorm eens met wat ruitje zegt. Waarom is het in andere disciplines heel normaal dat als een paard niet voldoet voor de topsport deze op lager niveau of op een andere manier gebruikt gaat worden en wordt er in andere disciplines gelijk gegooid met opgeruimd/afval/ afgedankt?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:01

Het is heel verschillend per land hoe er met hun dieren wordt omgegaan. In sommige landen hebben bepaalde dieren een status waardoor ze niet gedood\gegeten mogen worden.Terwijl in andere landen diezelfde dieren wel op de borden terechtkomen.Voorbeelden: Koeien in India.Honden en katten in het grootste deel van Europa en de U.S.Paarden dus in Engeland.Ook in de U.S. kennelijk.Bij Indianen hadden sommige stammen een totemdier wat ze dan niet doodden.