Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 14:53

Equnews
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding
Foto ter illustratie. Foto door Marjo

In Steenwijk, Overijssel, is deze ochtend een paard in het kanaal beland. De eigenaar van het paard heeft zelf nog geprobeerd om het dier uit het water te halen maar dat lukte helaas niet.

Even later is de brandweer ter plaatse gekomen. Zij hebben met man en macht het paard uit het water gekregen maar het bleek toen al overleden. De stress en vermoeidheid werd het dier teveel.
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 13-10-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:58


neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:08

Wat triest...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:16

Er is nog een hoop te winnen aan onderwijs over redding van dieren bij de brandweer.

Als ik het zo zie heeft dat dier in zijn laatste momenten niet echt meer adem kunnen halen terwijl hij meezwom naast de boot.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:27

Oef dat zijn rare beelden ja. In België ook haast ondenkbaar om ze naast water zonder omheining te hebben. Toch veel die verdrinken.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:31

poes schreef:
Oef dat zijn rare beelden ja. In België ook haast ondenkbaar om ze naast water zonder omheining te hebben. Toch veel die verdrinken.

Het is wat cru, maar mijn opa had dat ook altijd.
Wat hij eraan deed was ze als veulen een keer de sloot in gooien.
Daarna weten ze wat het inhoudt, en is er nooit iets mis gegaan..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:44

Ja ik gooi mijn katten ook eens per jaar van het dak en dan lopen ze nooit in het vuur.

Of hoe weet je dat hij niet gewoon geluk gehad en ze er echt van leerden?

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:46

poes schreef:
Ja ik gooi mijn katten ook eens per jaar van het dak en dan lopen ze nooit in het vuur.

Of hoe weet je dat hij niet gewoon geluk gehad en ze er echt van leerden?


Precies dat ja :')

Ik snap dat ook nooit.. een sloot zonder omheinig..
Al kunnen ze daar natuurlijk ook doorheen etc.
Neemt niet weg dat het een onzettend triest bericht is dit.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:49

Deze mensen hadden een hek en bebossing geloof ik voor het water zelfs


De eigenaar was niet aanspreekbaar en toonde zich aangedaan dat zijn paard ondanks maatregelen die hij had genomen (aanleggen extra bebossing en een elektrisch hek) toch te water was geraakt en daarna overleed.


Aldus de stentor

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:53

Jester_ schreef:
Deze mensen hadden een hek en bebossing geloof ik voor het water zelfs


De eigenaar was niet aanspreekbaar en toonde zich aangedaan dat zijn paard ondanks maatregelen die hij had genomen (aanleggen extra bebossing en een elektrisch hek) toch te water was geraakt en daarna overleed.


Aldus de stentor

Heel heel triest |(

@poes Wat heeft een dak of vuur met het leren omgaan met een sloot te maken?

In een sloot zijn doet geen pijn he :).

Natuurlijk heeft geluk ook veel invloed.. Alsnog is op 50 jaar paarden houden op die plek zonder ongelukken tegenover aardig wat buren met elk jaar wel een paar slootongelukken wel opmerkelijk. Vind ik

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:57

upendo schreef:
Er is nog een hoop te winnen aan onderwijs over redding van dieren bij de brandweer.

Als ik het zo zie heeft dat dier in zijn laatste momenten niet echt meer adem kunnen halen terwijl hij meezwom naast de boot.

Het dier heeft 6!! uur in het water gelegen. Nogal cru om dan de brandweer de schuld te geven. Soms kom je op een moment dat niets doen zowieso dodelijk is en nog iets proberen dan de enige kleine kans biedt.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is zo lekker makkelijk oordelen vanachter het toetsenbordje zonder ins en outs.

Sterkte voor de eigenaren, vreselijk om mee te maken.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:03

Sunnda schreef:
upendo schreef:
Er is nog een hoop te winnen aan onderwijs over redding van dieren bij de brandweer.

Als ik het zo zie heeft dat dier in zijn laatste momenten niet echt meer adem kunnen halen terwijl hij meezwom naast de boot.

Het dier heeft 6!! uur in het water gelegen. Nogal cru om dan de brandweer de schuld te geven. Soms kom je op een moment dat niets doen zowieso dodelijk is en nog iets proberen dan de enige kleine kans biedt.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is zo lekker makkelijk oordelen vanachter het toetsenbordje zonder ins en outs.

Sterkte voor de eigenaren, vreselijk om mee te maken.

Heb je de foto überhaupt gezien?

En heb je gelezen wat ik getypt heb?

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:06

Jester_ schreef:
Deze mensen hadden een hek en bebossing geloof ik voor het water zelfs


De eigenaar was niet aanspreekbaar en toonde zich aangedaan dat zijn paard ondanks maatregelen die hij had genomen (aanleggen extra bebossing en een elektrisch hek) toch te water was geraakt en daarna overleed.


Aldus de stentor


Dat had ik niet gelezen, super sneu dat dit gebeurt is ook. Met of zonder omheining.

Edit, zie nu de foto.. jeetje is die niet gewoon gestikt door die band om de nek? Brr naar gezicht

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:40

Sintara schreef:
poes schreef:
Oef dat zijn rare beelden ja. In België ook haast ondenkbaar om ze naast water zonder omheining te hebben. Toch veel die verdrinken.

Het is wat cru, maar mijn opa had dat ook altijd.
Wat hij eraan deed was ze als veulen een keer de sloot in gooien.
Daarna weten ze wat het inhoudt, en is er nooit iets mis gegaan..

Ik weet van een pony die zelf onder het draad door in de sloot ging staan eten/zwemmen, dus niet elk paard is daar bang voor.
Hier tegenover is helaas een pony rollend door het draad in de sloot beland en heeft dat helaas niet overleefd.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:42

Wat ontzettend triest!
Ik schrok ook van de foto. Ik hoop dat ze dit nader bekijken, zodat het voortaan veiliger zal gaan.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:56

Wat verschrikkelijk.
ik geloof best dat de brandweer de beste bedoelingen heeft gehad.
Meer training met paarden zou zo fijn zijn.
Maar bij het zien van deze foto draaide mijn maag wel om.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:18

Maar hoe hadden jullie het dan gedaan? Eronder duiken voor een band? Dat is toch ook niet veilig

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:26

poes schreef:
Oef dat zijn rare beelden ja. In België ook haast ondenkbaar om ze naast water zonder omheining te hebben. Toch veel die verdrinken.



Ik had ergens in een ander artikel gelezen dat de eigenaar wel omheining en zelfs bosschage om het weiland had maar het paard waarscheinlijk door het draad van de omheining is gegaan.

wat ik wel raar vond, volgens het andere artikel werd aangegeven dat getuigen het paard al om 4 uur snachts in het water hadden gezien, maar de brandweer pas in de ochtend is ingeschakeld rond kwart over 8


Heb het artikel even opgezocht:
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algemeen/73638/hulp-van-brandweer-mocht-niet-baten-paard-sterft-tijdens-reddin?fbclid=IwAR2czLzIy0eucVXgsKUgM2a7mZO0KJhx2TGsLzu6I3M9FTPCS-7g7HAUcoo
Laatst bijgewerkt door AmyJamess op 12-10-21 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6035
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:27

Jester_ schreef:
Maar hoe hadden jullie het dan gedaan? Eronder duiken voor een band? Dat is toch ook niet veilig


Alles behalve het paard ophangen O:)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:27

Jester_ schreef:
Maar hoe hadden jullie het dan gedaan? Eronder duiken voor een band? Dat is toch ook niet veilig

Halster eromheen zodat hij aan het hoofd omhoog gehouden kan worden en niet met een band onder de luchtpijp :)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:29

upendo schreef:
Jester_ schreef:
Maar hoe hadden jullie het dan gedaan? Eronder duiken voor een band? Dat is toch ook niet veilig

Halster eromheen zodat hij aan het hoofd omhoog gehouden kan worden en niet met een band onder de luchtpijp :)


Normaal gesproken heeft de brandweer ook standaard een halster bij. Maar ik denk zelf dat het te gevaarlijk was om die om te doen. Maar kan aan mij liggen natuurlijk

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6035
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:31

Een halster kunnen ze toch van de eigenaar van het dier krijgen?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:37

Allereerst heel veel sterkte voor de eigenaar van dit paard. Hopelijk kan je het over een periode een plek geven.

Afgelopen zomer is mijn paard overleden na een ongeval in de sloot (andere stal dan waar ik nu sta). Ik heb toen enorm onvriendelijke reacties gehad van kennissen op Facebook dat ze niet achter afrastering stonden. Dit is absoluut niet om poes af te vallen maar wij hebben op ons eigen stuk grond bewust gekozen hen zonder afrastering te laten staan. Dit omdat wij bang zijn dat mocht er nog 1 in de sloot belanden (wat altijd een mogelijkheid is, ook in bijvoorbeeld een paniekreactie) dat ze door de draden knallen en dat de stroom er op blijft staan in de sloot. Wel zijn we op zoek naar andere opties om hen weg te houden van de sloot.

poes schreef:
Oef dat zijn rare beelden ja. In België ook haast ondenkbaar om ze naast water zonder omheining te hebben. Toch veel die verdrinken.

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:38

Oef wat een akelige foto's met die band om de keel. Veel sterkte voor de eigenaar, echt afschuwelijk om je paard zo te zien.

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:42

marleen_88 schreef:
Oef wat een akelige foto's met die band om de keel. Veel sterkte voor de eigenaar, echt afschuwelijk om je paard zo te zien.

vooral dit. Erg erg naar.


Wat Poes schrijft begrijp ik wel.
Zonder iemand aan te vallen.
Ik woon dan in Brabant maar hier zie je bijna geen weides zonder draad bij de sloot.
Ondanks dat er zeker logica in zit in het juist niet omheinen daar.

Heel veel sterkte ook voor jou Isabel :knuffel: