Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 20:16

* Bokt.nl
Bokt community

Het overkomt je allemaal wel eens, je wordt verliefd. Verliefd op een paard in het buitenland. Als je het paard ook echt gaat kopen, dan komt er een heel proces om de hoek kijken: het paard moet geïmporteerd worden in Nederland. Captain werd ook verliefd op een paard in het buitenland en zij zette de stap om haar nieuwe liefde daadwerkelijk naar Nederland te laten komen. Wij hebben haar hierover een aantal vragen gesteld, waarop je hieronder de antwoorden kan lezen.

Afbeelding
Captain en Latino. Foto door Eva Roemaat.


* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Natuurlijk, ik ben Hannah van Klompenburg, 28 jaar. Ik woon in het midden van het land, samen met mijn verloofde en vier katten. In het dagelijks leven werk ik bij de overheid, waar ik vergunningen af geef voor het vliegen met drones. Ik ben op mijn 6e begonnen met rijden op een manege, en vanaf mijn 13e heb ik een verzorgpaard gehad: Menno. Deze is helaas afgelopen maart ingeslapen, na 15 jaar mijn beste maatje geweest te zijn. ;(

* Hoe kwam je op het idee om een paard in het buitenland te kopen?
Na het overlijden van Menno ging ik op zoek naar een eigen paard. In eerste instantie zat ik gewoon een beetje in Nederland rond te kijken. Ik schrok erg van de prijzen, en van het feit dat veel paarden na 2-3 dagen verkocht waren. Ik had een bezichtiging staan bij een Bokker, en ik ging een middag naar mijn beste vriendin om wat stallen te gaan bekijken. Toen ik bij haar was zei ze "Kijk even bij deze vrouw op haar Instagram, zij verkoopt Spaanse paarden." Wij gingen beide apart op onze mobiel op haar pagina kijken en tegelijkertijd zeiden we "Deze is leuk!!" en lieten we beide hetzelfde paard aan elkaar zien..

Ik haar direct een berichtje gestuurd en hij was nog beschikbaar. Persoonlijk heb ik nooit veel tijd nodig om ergens voor te kiezen. Ik ben wat dat betreft best impulsief, maar ik heb nog nooit ergens spijt van gehad dus dit vond ik ook wel weer een mooi avontuur. :D Stiekem was het toch wel een penny-droom om een Spaanse hengst te hebben! <3

* Hoe zat het hele proces in elkaar? (Van interesse tonen, tot kopen, tot hierheen halen)
Ik heb niet heel veel hoeven doen gelukkig. Alles werd geregeld door Laura Juntunen, die in Spanje woont. Zij werkt op een stal en adverteert met paarden. Van een aantal mensen had ik al gehoord dat zij heel betrouwbaar was. Ik heb mijn interesse getoond, en gevraagd of hij gekeurd kon worden. Ik stuurde haar het eerste berichtje op 5 mei, en op 10 mei was de keuring. Ik had zelf een dierenarts kunnen kiezen maar heb daar natuurlijk geen contacten dus heb hun eigen dierenarts gewoon laten komen.
De keuring is gefilmd zodat ik ook alles kon zien, en het keuringsrapport en foto's zijn naar mij toegestuurd, zodat ik die nog aan mijn eigen dierenarts kon laten zien. Op 11 mei heb ik toen het geld overgemaakt. En toen ook mijn volgtopic geopend: [VVDD] [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Omdat hij nog hengst was heb ik gelijk een afspraak gemaakt voor de castratie, dit zou 17 mei gebeuren, maar gelukkig vond ik op het laatste moment een stal waar ik hem wel hengst kon houden (op een paardwaardige manier, lekker buiten met een vriendje) en heb ik de castratie geannuleerd. Laura heeft het transport geregeld, en op 21 mei ging hij op transport. Hij kwam in de nacht van 24 op 25 mei aan op de stal in Nederland.

Dat was toch best gek hoor, dat je na weken eindelijk je eigen paard ziet, en dan maar hopen dat de klik er is.. :D Maar dat is helemaal goed gekomen!

Het enige wat ik dus heb moeten doen is betalen, de rest werd allemaal geregeld door Laura! :)

* Moest je paard nog in quarantaine? Of een speciale veterinaire keuring ondergaan?
Nee, geen van beide!

Afbeelding
De vrachtwagen waarmee Latino naar Nederland is gekomen.

* Is het proces je mee- of tegengevallen?
Eigenlijk 100% mee gevallen. :D Alles is goed gegaan, ik heb een ontzettend leuk paard, ik kreeg elke dag foto's en video's toen hij nog in Spanje stond.. Helemaal tevreden. :D

* Zijn er dingen die je anders gedaan zou hebben, als je wist wat je nu weet?
Nee, impulsief als ik ben zou ik dit zo weer doen. :+
Tenzij ik nog wat vrije dagen heb en corona een beetje onder de duim is, dan zou ik er even langs gaan en er gelijk een vakantie aan vast knopen. :D

* Heb je tips voor mensen die ook overwegen een paard te importeren?
Zorg voor een betrouwbaar adres! Je moet 100% in de handen van die mensen leggen, dus iemand die je vertrouwt is echt wel noodzakelijk. Houd er daarnaast rekening mee dat men in het buitenland vaak iets anders met paarden om gaat, en het opbouwen van vertrouwen vaak iets langer duurt dan met een paard dat je in Nederland koopt, dat meestal regelmatig in de hand geweest is.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:51

Leuk stuk Captain! :)

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:55

Heel leuk om te lezen, terwijl ik stiekem je topic allang volg.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:59

Leuk zeg, ik volg je topic ook, ookal zit ik onder de meeleessteen. Jullie zijn een leuk team :)

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:02

Leuk om te lezen hoe een topic dat ik volg eigenlijk tot stand is gekomen :j
Fijn dat het allemaal zo fijn is verlopen!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:43

Leuk artikel Captain en je weet dat ik je mooie Spaanse prins erg leuk vind vanwege je topic.
Je mooie oude echte naam past goed bij je outfit.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:18

Leuk paard, waarom hou je hem hengst?

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:21

Leuk verhaal. Ik vraag me naast de organisatie van het geheel af wat de kosten zijn voor het invoeren van een paard. Transport, maar zijn er verder ook dingen waar je rekening mee moet houden?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:25

Leuk stukje maar geen. Keuls alles is te lezen in je topic

Echter zou er iid nog wel iets aan toegevoegd mogen worden aan de kosten van transport.
En hoe dat te werk ging de transport

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:56

Cherdenise schreef:
Leuk paard, waarom hou je hem hengst?


Ik kan niet voor Captain spreken natuurlijk maar na castratie wordt de vacht van het paard anders en ook het behang. Mijn ruin had als hengst een 1,5 x dikkere staart en vollere manenkam. En een hengstenvelletje (met zo'n mooie goud of ziverglans.
Bij een PRE snap ik het nog meer want daar is het behang toch ook wel erg belangrijk.

Leuk stukje Captain. Ik volg je topic al natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:41

Muronia schreef:
Leuk verhaal. Ik vraag me naast de organisatie van het geheel af wat de kosten zijn voor het invoeren van een paard. Transport, maar zijn er verder ook dingen waar je rekening mee moet houden?

Hangt er vanaf waar het dier vandaan komt. Binnen de EU of landen waarmee er verdragen zijn, vallen de extra kosten wel mee. Daar is het vervoer zelf je grootste kostenpost en ben je vaak met zo'n 1000 euro wel klaar. Wil ik mijn paard vanuit de UK naar de EU halen, dan komen daar nu een hoop extra kosten bij voor veterinaire onderzoeken, quarantaine, btw, het extra papietwerk etc., dus ik zit zo aan de 3000+ euro om het beestje alleen het Kanaal over te krijgen.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:35

Wat een leuke reacties! :D Mochten er meer vragen zijn beantwoord ik die natuurlijk graag! :j

Cherdenise schreef:
Leuk paard, waarom hou je hem hengst?


Omdat dat op de huidige stalling goed kan (hij staat 24/7 buiten met een vriendje <3) en ik hem wat meer uit wil laten zwaren. Zolang hij geen last heeft van zijn hormonen mag hij ze lekker houden.

Muronia schreef:
Leuk verhaal. Ik vraag me naast de organisatie van het geheel af wat de kosten zijn voor het invoeren van een paard. Transport, maar zijn er verder ook dingen waar je rekening mee moet houden?


Hou er rekening mee dat ze midden in de nacht aan kunnen komen. :')
Kosten waren bijna 1000 euro. Papierwerk werd ook allemaal geregeld, hoefde hem alleen te ontvangen op stal. :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:48

Wat een leuk en informatief stuk! Weer wat geleerd :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:47

Super leuk stuk! Ik ook echt alleen maar goede ervaringen en voor mij viel destijds de prijs van transport ook helemaal mee

Heb een stipje gezet bij het volgtopic :D

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Bokkers leggen uit: een paard importeren met Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:10

Oooh wat heb ik je topic toen ook al gevolgd. Ik zou het zo graag achterna doen, maar ik ben zo'n miep met een paard te rijden dat een paard kopen zonder het te kunnen rijden, me helemaal stress geeft