Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 22:39

KWPN.nl
Ingezonden door xmichxrocky
Fokkerij

Afbeelding
Abrilon, gereden door Michelle Bruil, xmichxrocky. Foto: Mabel Fotografie


De zwarte 16-jarige Gelderse hengst Abrilon is door de hengstenkeuringscommissie Gelders paard voorgedragen om erkend te worden voor de KWPN-fokkerij. Abrilon is een zoon van zwarte Monarch-zoon Ahoy. De hengst werd gefokt bij F.J.M. Beursken uit Didam die nog steeds als geregistreerde te boek staat en waar Abriolon ook ter dekking staat. De hengst is uitgebracht in de klasse Z-dressuur.

De moeder van Abrilon is de keur preferente merrie Narona, een dochter van Galant. Narona haalde maar liefst 82 punten voor haar Gelderse IBOP, waarbij zelfs negens werden gehaald voor het optuigen en de houding. Grootmoeder Irona is een keur preferente prestatiemerrie van Elegant. Ook zij deed een prima IBOP met negens voor stap, het temperament en het karakter met een totaalscore van 93 punten. Overgrootmoeder Barona is een keurmerrie van Satelliet waarna deze predicaatrijke moederlijn vervolgt met de keur preferente merrie Verona, UTV kampioene en Gelders Paard van het Jaar in 1998. Verona is een dochter van Irak uit de Simon Bolivar-dochter Freuline. De moederlijn vervolgt met dochters van L’Invasion en Graaf van Wittenstein.

Ook de veelzijdig in de sport ingezette Gelders goedgekeurde halfbroers Casaron (v.Ginus) en WV Saron (v.Creool) komen uit deze stam. Abrilon voldoet aan de röntgenologische criteria van het KWPN. De hengst is géén drager van het WFFS-gen. De stokmaat is 1.67 m.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 17-06-21 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje in onderschrift eruit.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:00

Waarom nu pas met 16 jaar?

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:31

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd vanwege auteursrecht
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-06-21 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:49

Maar het is wel een echte Gelderse.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:02

janderegelaa schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd vanwege auteursrecht



Op zich is dat niet zoveel moeite om er een foto van Abrilon bij te zetten. Maar dan moet je die foto natuurlijk wel hebben. Helaas zat er in het archief van de NR geen foto van deze hengst. Dus ben ik gaan kijken bij onze andere fotobronnen, zoals de Bokt Wiki. Ook daar was helaas geen foto van hem te vinden.

En zomaar een foto van internet plukken mag helaas niet ivm copyright/ eigendomsrechten. In de laatste BBB, die van mei 2021, hebben wij van de NR een uitleg gegeven hoe dat precies zit: [FZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Mei 2021.

In dit geval was er dus geen foto van Abrilon zelf te vinden, die wij mochten gebruiken. Dan hebben wij de keuze om een gerelateerde foto te pakken, zoals bij dit artikel van de vader van de hengst. Of een neutrale foto van bijvoorbeeld een paardenoog of een oor of nog iets anders. In dit geval was in de Bokt Wiki een foto van de vader te vinden, en heb ik die erbij gezet, zodat er toch nog iets gerelateerds bij staat.

Mocht jij dit zien bij een nieuwsbericht, en jij hebt een foto die volgens jou beter past, mag je die altijd even naar het account van de NR sturen of naar een van de NR-leden. Wel moet deze foto dan echt van jezelf zijn of je moet toestemming hebben van de fotograaf die de foto gemaakt heeft. In de uitleg in het BBB, die ik hier eerder postte, vind je alle informatie daarover.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-06-21 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Cheytjuh

Berichten: 4022
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 02:38

Eigenaresse zit gewoon op Bokt, die heeft vast foto’s om bij het bericht te plaatsen. Mooie hengst erbij voor de richting!

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 06:42

Echt gaaf! Mooie aanwinst.
Vind het een echte Rona om te zien, met een mooie Ahoy-kleur.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:54

Ik vind het een goede zaak! tenminste nog echt gelders bloed inderdaad en Ahoy gaf hele goede karakters door.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:00

Cheytjuh schreef:
Eigenaresse zit gewoon op Bokt, die heeft vast foto’s om bij het bericht te plaatsen. Mooie hengst erbij voor de richting!

Is de hengst niet meer van Frank?
Ik heb heel eventjes voor Frank gereden. Abrilon is een mega lieve hengst. Inderdaad jammer van de foto dat doet hem geen eer aan.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:26

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 18-06-21 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:05

@JPitty, bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:27

Albert schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



Nou eens…

Meest bizarre is dat de Amazone van de hengst het bericht heeft ingestuurd. Waarom haar niet gewoon even een foto vragen?
Laatst bijgewerkt door Muiz op 18-06-21 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:28

Wat een goed nieuws, weer een mooie Gelderse hengst erbij, alhoewel ik ook wel een mooie foto van hem zou willen zien.

Ik heb alleen een vraagje, want in de tekst staat dat Abrilon en WV Saron halfbroers zijn, maar als ik bij beide paarden op horsetelex kijk, dan zie ik wel dat het via moeders lijn gegaan moet zijn en ik geloof zeker dat de dames familie van elkaar zijn, maar de moeder van Abrilon is Narona en de moeder van Saron is Nazarona. Typfout is het niet, want beide merries hebben een andere vader.

Ik ben dit gaan opzoeken, omdat wij een jonge Saron hebben rondlopen en ik was even benieuwd hoe de relaties liggen in de familie. Maar helaas, geen halve oudoom erbij voor onze Pumba. Hij is btw toch evengoed wel weer verre familie van Abrilon, door Ahoy die er bij Pumba’s mams achter zit.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:50

Volgens mij moet je nog even wat verder terug naar Verona/Zarona.

Mijn merrie is bijvoorbeeld dochter van Casaron, maar via haar moeder ook langs die kant een echte Rona zeg maar.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:06

Ja maar als hun moeders niet dezelfde is, dan kunnen het nooit halfbroers zijn. Ben met je eens dat ze wel uit dezelfde merriestam kunnen komen, maar ze hebben niet echt dezelfde voormoeders. Abrilon Narona/Irona/Barona en Wv Saron Nazarona/Zarona. Allemaal Rona’s dus, maar geen één dezelfde merrie.

Maar goed, dit allemaal ter zijde. Het is feest voor Abrilon en dat is alles wat telt! *\o/*

Edit tekst aangepast.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:12

Ufurio4e schreef:
Cheytjuh schreef:
Eigenaresse zit gewoon op Bokt, die heeft vast foto’s om bij het bericht te plaatsen. Mooie hengst erbij voor de richting!

Is de hengst niet meer van Frank?
Ik heb heel eventjes voor Frank gereden. Abrilon is een mega lieve hengst. Inderdaad jammer van de foto dat doet hem geen eer aan.


Hij is inderdaad nog van Frank, dat is mijn schoonvader :)
Ik heb Aapje (zoals hij hier word genoemd :P ) in de wedstrijden gereden tot het Z.

Bokt beheer: ik heb foto's die jullie mogen gebruiken :)

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:17

Elsje123 schreef:
Ja maar als hun moeders niet dezelfde is, dan kunnen het nooit halfbroers zijn. Ben met je eens dat ze wel uit dezelfde merriestam kunnen komen, maar ze hebben niet echt dezelfde voormoeders. Abrilon Narona/Irona/Barona en Wv Saron Nazarona/Zarona. Allemaal Rona’s dus, maar geen één dezelfde merrie.

Maar goed, dit allemaal ter zijde. Het is feest voor Abrilon en dat is alles wat telt! *\o/*

Edit tekst aangepast.


Je hebt gelijk. De gemene deler is Freuline volgens mij.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:20

Bedankt voor jullie leuke reacties allemaal! :)
Wij zijn echt superblij met de erkenning van Aapje! Hij is echt een van de leukste hengsten waar ik mee heb gewerkt en hij heeft echt een speciaal plekje.

Afbeelding
Afbeelding

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:30

Dank voor het delen van de foto’s. Nu krijgen we een goed beeld van hem. Hij is prachtig en terecht goedgekeurd (wat mij betreft)

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:31

Elsje123 schreef:
Dank voor het delen van de foto’s. Nu krijgen we een goed beeld van hem. Hij is prachtig en terecht goedgekeurd (wat mij betreft)


Dankjewel! <3

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:57

Mooie hengst. Ik hou daar van.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:49

Olympia96 schreef:
Nou eens…

Meest bizarre is dat de Amazone van de hengst het bericht heeft ingestuurd. Waarom haar niet gewoon even een foto vragen?


Nouja, de NR kan ook niet alles weten toch? Ik weet natuurlijk niet hoe en met welke tekst het is ingestuurd maar het paard staat ook niet in het profiel van de amazone. Lijkt me niet zo raar dat ze het dan niet automatisch weten.
Maar goed, er zijn nu wel foto's die er bij kunnen. Zal de NR even lokken :)

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:26

Nog heel even over het halfbroer zijn (het lijkt wel een obsessie van me :') )…ik las de tekst nog een keer nav de nieuwe foto die is geplaatst en dacht toen ineens misschien is Saron geen halfbroer van Abrilon, maar van Casaron en dat klopt. Het zijn de halfbroers Saron en Casaron. Ik kan weer rusten.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:52

NR lid dat dit bericht gepost heeft hier! Zag hier een paar opmerkingen, zal even een paar antwoorden geven.

Toen ik dit gisteravond om 22:39 uur postte, was dat inderdaad naar aanleiding van een tip van de eigenaresse/ amazone. Ik heb gelijk weer contact met haar opgenomen voor een foto, maar dit kon helaas niet ala minute geregeld worden. De NR leden hebben namelijk, net als de gewone bokkers, ook een leven buiten Bokt met werken, eten, slapen, huishouden, prive-zaken etc. Intussen is er contact tussen mij en de eigenaresse en zijn goede foto's voor dit topic onderweg, dit wordt waarschijnlijk vanavond bijgewerkt (ook weer ivm werken).

Een bericht zonder foto plaatsen is uiteraard ook niet netjes. Dit was een van de 3 foto's van Ahoy die we in de Bokt Wiki ter beschikking hadden, naar mijn idee heb ik de beste van deze 3 eruit gepakt. Meer foto's hebben we gewoonweg niet, niet op de Wiki en niet in de NR-beeldarchieven. En zoals ik al eerder benoemde, mag zomaar een foto van internet pakken ook niet ivm copyright/ eigendomsrecht. Zie ook de link naar het BBB in mijn eerdere post. Het alternatief was een detailfoto van een oog of een oor of een been. Vandaar dat ik nu even voor deze oplossing heb gekozen in afwachting van een bruikbare foto van de hengst zelf.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Gelderse hengst Abrilon krijgt KWPN erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:55

De foto staat er inmiddels, alleen onderschrift mag nog even gecorrigeerd ;)