Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 15:59

*KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Elke week geven we je een tip van onze beste trainers en coaches waar je thuis mee aan de slag kunt. De onderwerpen en disciplines waarover zij je tips gaan geven lopen uiteen. Ze hebben echter één ding gemeen, het paard! Daarbij staat bij alles wat we doen het welzijn van het paard voorop. Deze week een belangrijke tip van onze hoofdinstructeur aan de KNHS-Academy: Marion Schreuder

Tip van Marion: Het paard is een kuddedier, daar hebben we soms last van maar we maken er ook gebruik van.


Het paard leefde van oorsprong in een kudde want een groep bood hem bescherming. Minimaal één paard waakte over de veiligheid, terwijl de overige paarden rustten. In kuddeverband leerden de jonge dieren de sociale spelregels, de paarden van verschillende leeftijden voedden elkaar op. De sociale contacten waren zeer belangrijk voor een goede psychische ontwikkeling.

Omdat paarden in groepen leefden, hadden ze ook een kudde-instinct. Als een groepsgenoot vluchtte, renden de andere paarden mee om later te zien wat er nou eigenlijk aan de hand was. Dit gedrag is niet veel veranderd. Al is een paard nog zo betrouwbaar, het kan altijd schrikken. Probeer deze reacties te begrijpen en straf het paard er niet voor. Dat is zinloos en maakt het probleem groter. Het paard is al bang en krijgt nu nog een reden om bang te zijn: straf! Je kunt het paard beter geruststellen, zodat de vertrouwensband behouden blijft.

Onthoud dat het paard een kuddedier is en in zo’n groep heerst een strakke rangorde. De groep moet de signalen blindelings kunnen vertrouwen en zonder discussie onmiddellijk meerennen als het vluchtsignaal wordt gegeven. Dit was noodzakelijk om te overleven in een wereld vol gevaar. Eigenwijze paarden werden zonder pardon opgevreten door roofdieren. Dit natuurlijke vermogen van het paard om te reageren op duidelijke signalen, maakt ook de paardensport mogelijk. Het is jouw taak om duidelijke signalen te geven. Dit betekent ook dat jouw paard je moet kunnen respecteren en vertrouwen. Hij moet geen angst voor je hebben. Zorg dus voor een vertrouwensband en houd altijd rekening met het vluchtinstinct.


Volgende week vertellen we je meer over leiderschap.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 01-07-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciële gedeelte verwijderd

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:36

"Elke week geven we je een tip van onze beste trainers en coaches waar je thuis mee aan de slag kunt", deze aankondiging op VN wekte mijn interesse!

En wat blijkt? Een extreem oppervlekkig stukje reclametekst voor een masterclass en één of ander boekje.
Er staat geen enkele praktische informatie in, laat stáán bruikbare tips. Samengevat "het paard is een kuddedier, hou daar rekening mee" :+

Nou ja, weet nu in ieder geval dat ik verder geen tijd hoef te verspillen aan deze wekelijkse "tips van de top".

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:39

Viel me ook al op. Als dít de top is, en de top denkt dat 'de bottom' geen idee heeft dat een paard een kuddedier is, dan is de top wel heel erg ver verwijderd van de basis.

Bokt staat dacht ik al vol met de tip: "ga samen met een ervaren paard met je jonge paard naar buiten", of over een natuurlijke hindernis, of de zee in, of die enge brug over, of of of.
Hadden we volgens mij allang zelf uitgedokterd :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:41

Kuggur schreef:
"Elke week geven we je een tip van onze beste trainers en coaches waar je thuis mee aan de slag kunt", deze aankondiging op VN wekte mijn interesse!

En wat blijkt? Een extreem oppervlekkig stukje reclametekst voor een masterclass en één of ander boekje.
Er staat geen enkele praktische informatie in, laat stáán bruikbare tips. Samengevat "het paard is een kuddedier, hou daar rekening mee" :+

Nou ja, weet nu in ieder geval dat ik verder geen tijd hoef te verspillen aan deze wekelijkse "tips van de top".



Yep, als dit het nivo is van "onze beste" trainers.. :') , of eigenlijk is het geheel |( ...
Kan bijna wel vooruit invullen wat er aan totaal achterhaalde info straks komt over leiderschap.

Edit: wel leuk verdienmodel zo'n masterclass :D :D

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:53

Ik bij de titel nou wie weet heb ik er nog iets aan. Heb het artikel gelezen en ben teleurgesteld, want waar is de tip dan?
Dit weet iedereen die een les of 10 op een manege heeft gehad toch al.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:58

Wat is de tip hier? Bouw een vertrouwensband op met je paard?

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:05

Een paard leefde van oorsprong in een kudde.... wat zegt het over de top dat dit hele stuk in verleden tijd geschreven is?

Verder mooi stukje 'reclame'. :)

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:11

De tip staat er duidelijk:
Citaat:
Tip van Marion: Het paard is een kuddedier, daar hebben we soms last van maar we maken er ook gebruik van.

Maar hoe, wanneer en waarom we het moeten gebruiken mis ik ook :D

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:17

Tip van de top: paarden kunnen schrikken?

Want dat had ik nog niet gemerkt :=

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 01:29

Mijn kleintje is blijkbaar geen echt paard.
Als de rest in paniek vertrekt...staat hij nog rustig te eten :+

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 01:54

Iedereen weet dat een ouder en ervaren paard voorop laten gaan de beste leerschool is.
Dat is een manier om van kuddegedrag te profiteren. Jammer dat o.a dat niet vermeld word. Ik sluit me aan bij de rest: niet het beste artikel.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:05

Citaat:
Onthoud dat het paard een kuddedier is en in zo’n groep heerst een strakke rangorde. De groep moet de signalen blindelings kunnen vertrouwen en zonder discussie onmiddellijk meerennen als het vluchtsignaal wordt gegeven. Dit was noodzakelijk om te overleven in een wereld vol gevaar. Eigenwijze paarden werden zonder pardon opgevreten door roofdieren.


Dit is zo ongeloofelijk achterhaald, vooral die "strakke rangorde"... Hoeveel onderzoeken hebben inmiddels al aangetoond dat het niet zo werkt in (half)wilde kuddes?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:06

Tijdens je eerste les op de manege "Jij rijdt op Joepie, zet die maar achter Pino, dat werkt uitstekend, dan heb jij tijd om op jezelf te letten."
Zo vroeg kom je met kuddegedrag in aanraking.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:42

Zou dit de tip kunnen zijn?

Het paard is al bang en krijgt nu nog een reden om bang te zijn: straf! Je kunt het paard beter geruststellen, zodat de vertrouwensband behouden blijft.

En zoveel schepen, zoveel kapteins. Ik heb van mijn kaptein geleerd dat geruststellen geen goede reactie is op een angstig paard. Aanmoedigen, coachen en het paard op die manier vertrouwen geven.

Ik sluit me verder bij de rest aan, ik zou me aan het stuk verder niet gestoord hebben, als er niet met naam en toenaam een persoon wordt genoemd die een masterclass geeft. Het stuk vind ik daarom gekleurd. En helaas voor Mevrouw Schreuder associeer ik nu haar masterclass met oppervlakkigheid. Ik ga hem dus niet volgen.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:50

Volgende tip van de top:

Het zit het lekkerst bóvenop het paard. En wist je dat dat zelfs veiliger is dan eronder?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:54

Sintara schreef:
Volgende tip van de top:

Het zit het lekkerst bóvenop het paard. En wist je dat dat zelfs veiliger is dan eronder?


Hihi en dat het best slim is om naar voren te kijken als je er dan op zit en niet naar achteren?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips van de top: Maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:01

Haha en geen muntjes zoeken op de grond als je op het paard zit :')

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:51

De echte 'tip' is natuurlijk dat KNHS graag wil dat je de masterclass volgt :$ :$ :$

Citaat:
KNHS-startpashouders profiteren van € 55,- voordeel en betalen € 95,- in plaats van € 150,- voor een masterclass.