[BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9311
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

[BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 12:09

*Bokt.nl
Bokt Community

Dierenwelzijn wordt ook in onze samenleving een steeds belangrijker punt. En of we het nu leuk vinden of niet, ook voor de paardensport zal dit vroeg of laat gevolgen hebben. Voor de meeste paardensporters onder ons zijn acties van organisaties en instanties nog een ver van hun bed show, maar in disciplines als de rensport is het al een maandelijks "probleem". Afwachten is dan ook geen optie, maar hoe ver moet je gaan?

Afgelopen weekend was het weer zover... een groep mensen die ons aanvallen, filmen, foto's maken, openlijk zwart maken, je kunt het zo gek niet bedenken. Meestal zijn dit mensen die helaas ook weinig verstand van zaken hebben en ook echt niet open staan om eens te komen kijken. Foto's en video's worden totaal uit hun verband getrokken met misleidende teksten er bij en zo als propaganda op internet gebruikt. Een gegeven dat we ook steeds meer in andere disciplines voorbij zien komen.

Afbeelding


De tekst onder de foto: In deze vieze oude verroeste stallen verblijven de paarden tijdens de rendag..
Nu is dit een foto van het gereedschapshok en daarvoor een spuitplaats.. Daarachter zijn boxen die fris opgestrooid zijn, achter een bomenrij voor schaduw. De roest die te zien is, is vanwege de afspuitplaats die daar is...

Natuurlijk is er ook vanuit de sport en paardenhouderij verandering nodig. Zo is het amper buiten staan van paarden nooit goed te praten. En het onthouden van sociaal contact net zo min. Ook vanuit de rensport zijn er projecten opgestart om het welzijn nog meer te verbeteren. Denk aan een wereldwijde organisatie die als missie heeft om het welzijn van renpaarden gedurende hun hele leven te garanderen, dus ook na hun koers carrière(IFAR). Ook het weglaten van de zweep als aandrijfmiddel is een veel besproken onderwerp.


Afbeelding
Tekst onder deze foto: Ahh kijk hoe zielig je ziet hier gewoon de babytandjes zitten... paard op de foto is 9.

En toch vraag ik mij geregeld af wanneer het genoeg is. Dan zie ik de foto's en filmpjes weer op social media voorbij komen. Vrienden en collega's die kei hard hun best doen de paarden de beste zorg te geven. Dagelijks weidegang met soortgenoten, hoge verzorging- en welzijnsstandaarden. Goed getrainde en welgemanierde paarden die hun "werk" fantastisch vinden. En dan nog worden we allemaal zo door het slijk gehaald. En nee deze mensen stoppen niet tot er daadwerkelijk geen sport meer is. Of beter gezegd tot alle paarden en pony's vrij in de natuur rondlopen. Compleet wegkijken heeft dus geen zin, want vroeg of laat worden we dan ingehaald. Een vrij recente gebeurtenis en veel besproken onderwerp is momenteel dan ook de wetswijziging ingebracht door de Partij voor de Dieren.
En ondanks dat ik het er mee eens ben dat er verandering nodig is, ben ik mij er wel van bewust dat als andere gaan bepalen wat dat inhoud het nog wel eens heel raar kan gaan lopen.


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:52

Goed artikel, ik maakte me ook al zorgen over deze wetswijziging. Ik ben voor betere leefomstandigheden voor alle dieren maar het feit dat mensen die niks van dieren weten dat menen te moeten bepalen baart me ernstig zorgen. Er worden ook zoveel leugens verspreid, ik zie dat ook steeds bij de propaganda van dier en recht bijvoorbeeld. En de meeste stadse mensen die alles zo zielig vinden worden daar enorm door opgestookt. Vaak zijn het dezelfde mensen die bepaalde industrieen waar ze zo tegen zijn in stand houden met hun (eet en leef) gedrag maar dat wordt vaak niet ingezien. Ze lijken vooral goed in het met de vinger wijzen naar anderen.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:14

Goed artikel!! Het moet veranderen ja maar wat die activisten doen is natuurlijk desastreus aangezien de leek die hun belachelijke artikelen op social media zien vaak geen verstand van paarden hebben.

We moeten vooral zelf het goede voorbeeld en goede voorlichting geven aan iedereen, ook aan de leek..

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:48

Verandering is zeker heel erg belangrijk. De sport moet moderniseren. Alleen wat te doen met nepnieuws zoals dat gereedschap hok waar van wordt gezegd dat daar de paarden de hele dag in staan?

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:58

Dat ze de waarheid niet verspreiden is door diverse mensen al bekend. Dat is natuurlijk al 20 jaar zo of niet langer.
Maar nu zal dat in de paardensport ook bekend gaan worden.

Ja er zullen dingen moeten veranderen, maar wel graag veranderen vanuit de werkelijkheid.
Ik denk dat het voor de paardensport heel goed is zelf de touwtjes in handen te gaan nemen.
Kijk voor die extremisten is niets goed en zullen altijd blijven liegen.
Maar voor de mensen die geen paarden hebben, maar ook geen extremist zijn, of zelfs voor mensen die wel paarden hebben, maar vinden dat het beter kan.
En het kan beter. En dat weet bijna iedereen wel.

Betekend dat meteen 24/7 buiten of geen bitten meer of geen wedstrijden meer, nee dat vind ik weer extremisme.
Maar dat grijze vlak, wat zo graag over geslagen word in deze discussies zou wel fijn denk ik zo maar voor veel paarden.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:41

Maar 24/7 buiten zal steeds moeilijker worden als er steeds meer wolven komen.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:46


Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:55

FrNo schreef:
Maar 24/7 buiten zal steeds moeilijker worden als er steeds meer wolven komen.



Daar gaat het ook niet persé om. 24/7 buiten is ook niet persé ideaal.

Het gaat er om dat, in dit geval en voorlopig nog enkel, onwetende extremisten de paardensport zwart proberen te maken, net zoals ze met de veehouderij doen en met de pelsindustrie gedaan hebben.
Ze zijn misschien niet talrijk maar kunnen wel luid roepen en als je maar vaak genoeg roept kan de grote massa wat je verkondigd voor waar aannemen, ook al is er niets van waar.

Voor die extremisten zal het inderdaad nooit goed zijn dus buiten dat je moet opletten dat ze geen ongelukken op het terrein veroorzaken (bij welke springruiter was die streaker ook alweer midden in een parcours?) kun je er verder weinig mee.
Wèl kan je transparanter werken en meer voorlichting geven.
En mòet je onwaarheden ontkrachten.
Dus bij die foute foto's tekst en uitleg plaatsen.
Maar ook weldegelijk nadenken over wat je doet en of het eigenlijk wel zo goed is. De rollkur werd ook niet geslikt door het grote publiek bvb. Met een 2 jarige onvolgroeide volop gaan racen ook niet, zelfs als dat racetechnisch beter is.
En soms is het ook wel krom. In de western voor de futurity's zoals eerder genoemd gaan ze ook met 2 aan de slag en dat is toch een andere (zwaardere imo) belasting dan racen maar daar hebben mensen nog een vriendelijk/stoer beeld bij want actie met losse teugel.

Maar als de paardensport niet zelf aan imago gaat werken gaan we dezelfde kant op als veehouders en circussen: boemannen die slecht zijn voor dieren.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:43

Volgens mij roep ik al jaren dat de sector kritiek uit de eigen gelederen serieus moet nemen voordat activisten met dingen aan de haal gaan.
Maar dat levert je als criticus echt geen warm onthaal op.. Eerder bedreigingen -O-

De paardensport in de huidige vorm heeft, denk ik, de langste tijd gehad.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:52

De paardensport is vreselijk conservatief inderdaad.

Ben het met jullie eens, transparant werken, voorlichting geven en kennis verspreiden. Naast dat de misstanden aangepakt moeten worden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9311
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 18:55

Openheid is er in de rensport overigens al heel veel.
Zo mag het publiek bijna overal bij zijn. Zelfs een blik bij de stallen is op best wat wedstrijddagen mogelijk op sommige banen. Dit vaak wel vanaf een kleine afstand,maar heeft met name te maken met doping. Bij het zadelen, warm stappen en rijden, afzadelen, afspuiten en noem maar op kun je de paarden als publiek zo ongeveer aanraken.

Op veel banen ga je zelfs zo ongeveer door het publiek heen om van en naar de baan te komen. De startboxen is ook gewoon te zien, soms zelfs van nog geen meter afstand.(ligt aan de afstand van de koers en waar de paarden dus moeten starten).

Dus ja hoeveel meer openheid kan je dan nog geven?

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:05

Een stom voorbeeldje. Waarom wordt er nog steeds moeilijk gedaan over bitloos op het hoogste nivo toe te staan. Maakt toch niets uit wanneer een ruiter bitloos rijdt

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:23

Of steng en trens? Maak overal trens toegankelijk.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:23

DuoPenotti schreef:
Of steng en trens? Maak overal trens toegankelijk.


en dat ligt dus nu juist extra onder vuur

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:24

Hoe bedoel je? Een bit in het algemeen?

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:29

DuoPenotti schreef:
Hoe bedoel je? Een bit in het algemeen?


Het bit ligt onder vuur ja. Dier en recht heeft al een campagne om het bit helemaal te verbieden

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:30

Ja, maar dan komen we weer uit bij de extremisten.
Hopelijk is aan de normale mens uit te leggen dat de hand is wat bepaald wat vriendelijk is.
Dat bitloos ook niet heilig is.

En dus moeten we werken aan een ruiters die geen 100 kilo in de hand lijken te hebben.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:34

Het verhaal van extremisten klinkt voor iemand die niets en dan ook niets van paarden weet heel erg plausibel. Dat is zeker het probleem. en vooral met die foto's van voornamelijk stang en trens hoofdstellen komt het verhaal richting de buitenstaander heel goed over

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:19

Absoluut geen ervaringen met renpaarden. Door omstandigheden mocht ik in het genot komen, om een paard onder mijne verzorging, te zien lopen op de renbaan. De trainster, met een hart en passie voor dit beroep en voor de paarden. Zij traint haar paarden gewoon in het bos. Ik zag hem lopen en hij had heel veel plezier. Remmen met bit was bij hem eigenlijk niet mogelijk. Hij had zoveel plezier, echt zijn gevoel te mogen uiten en een onbeperkt te kunnen rennen zonder grens. Dat is toch vrijheid.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:40

Loretta schreef:
Een stom voorbeeldje. Waarom wordt er nog steeds moeilijk gedaan over bitloos op het hoogste nivo toe te staan. Maakt toch niets uit wanneer een ruiter bitloos rijdt


Van mij zou dit ook per direct toegestaan mogen worden, maar wel met bitloos vriendelijke optomingen dan natuurlijk. ;) Maar ik denk sowieso dat je dan veel discussie uit de wind gaat halen.

Overal trens vind ik een hele goede, het mag al in de nationale GP in Nederland alleen internationaal nog niet. Ook de spoorverplichting mag er direct af van mij.

Dier en recht snapt nog niet dat het gebonk op een holle rug veel meer schade aan kan richten dan een bit. Neemt natuurlijk nog steeds niet weg dat de misstanden wbt bit misbruik aangepakt moeten worden.

Kyrkelover: dan zit het met de openheid wel goed, en de voorlichting? Waarom wordt er bijvoorbeeld met zulke jonge paarden geraced en blijven die gezond of worden die niet ouder dan zeven? Dat zijn natuurlijk wbt dierenwelzijn punten om uit te leggen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:54

Even over paardensport in de gehele linie :) :)

Openheid tijdens wedstrijden is mooi maar geef ook openheid over de zaken die op stal gebeuren.
Leg op een positieve manier uit waarom iets gebeurt. Als iets niet simpel is uit te leggen kun je je afvragen of het wel juist is.
Waarbij: " omdat we het altijd/ al jaren zo doen" , natuurlijk geen argument is..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:56

Elisa2 elke sport die extreem is zal schade toebringen. Eerlijk gezegd denk ik dat juist het rechtuit lopen, voor een paard minder schade aanbrengt, dan op te jonge leeftijd cirkeltjes rijden.

Bitloos rijden kan een paard ook behoorlijk de lucht uit zijn hoofd halen en wondjes op de neus geven.
Het veroordelen van het een en het goedvinden van een ander, levert enkel commentaar op van degen die daar weer voorbeelden voor geven. Hoe vaak wordt er gezegd paarden zijn niet gedacht om gereden te worden! Hoe vaak denkt iemand daar ook echt verder over?

Alles blijft hetzelfde. We doen het met ons zelf en we doen het met de dieren om ons heen. We hebben het over vrijheid, maar die hebben de meeste voor zichzelf niet. We ontnemen de dieren het recht op vrijheid, het recht op leven.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:14

Dat kan, maar volgens mij valt of alles staat met management..veel longeren is inderdaad veel te belastend voor jonge dieren.

Volgens mij is dressuur juist bedacht voor het paard zodat er op gereden kan worden zonder dat het er schade van ondervind.

fransje: ik denk dat dat inderdaad belangrijk is om jezelf ook steeds af te vragen waarom je doet wat je doet en of het uit te leggen is aan een leek bijvoorbeeld.

Ik heb ook weleens gehad bij een dier wat erg hengstengedrag vertoonde dat ik deze een keer een klap moest geven (ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden door consequent om te gaan met de dieren maar soms ontkom je er niet aan omdat het anders gevaarlijk wordt voor jezelf)
En hier was een leek bij en die vond dat heel erg...maar ik kreeg gewoon niet uitgelegd dat het nodig was uit zelfbehoud. Ik denk dat iemand dat pas kan snappen als ze zien hoeveel schade zo'n groot dier aan kan richten?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:23

Elisa2 schreef:
Kyrkelover: dan zit het met de openheid wel goed, en de voorlichting? Waarom wordt er bijvoorbeeld met zulke jonge paarden geraced en blijven die gezond of worden die niet ouder dan zeven? Dat zijn natuurlijk wbt dierenwelzijn punten om uit te leggen.


Ik denk, dat mijn sport en de rensport races op jonge leeftijd zouden moeten verbieden. Gewoon, om de publieke opinie en maatschappelijke druk voor te zijn. Geld voor alle sporten vind ik, ook hengstenkeuringen e.d.. Gooi van alles gewoon de leeftijden omhoog, scheelt zoveel gedoe denk ik dan en slecht voor de paarden is het nooit :)

Er is echter een onderzoek uitgevoerd onder renpaarden waaruit blijkt dat paarden die als 2 jarige gestart zijn, nog op latere leeftijd meedoen aan de races, dan paarden die later voor het eerst gestart worden. Ik zal het opzoeken, maar ik vond dat dus wel boeiend, dat vroeger starten niet betekend: vroeger stoppen met topsport.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:38

Elisa2 dat is jouw zichtwijze. En hebben mensen het van buiten zo verkeerd? Waarom vertoond jouw hengst dit gedrag? Omdat jij hem in zo"n situatie hebt gebracht.

Paard is een loop en rendier. Waarom wordt dan de rensport zo streng beoordeeld.

Door het veroordelen van anderen, want die doen dit of dat en dat vind je wel heel erg. Blijf bij jezelf. Moet je anderen uitleggen wat je doet, vraag je dan eens af of het inderdaad wel zo logisch en diervriendelijk is wat je doet.