Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:21

Mars schreef:
De oude Grieken hechtten blijkbaar niet zo aan kleur, hier op bokt is dat nogal eens anders. Hoeveel KS topics worden niet geadverteerd met ‘bijzonder kleurtje op komst’ of iets in die trant.


Nou idd! En zo bijzonder zijn die kleurtjes allang niet meer.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


996981
Berichten: 9703
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:40

Ayasha schreef:
En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.

Wij kopen/verkopen jaarlijks tussen de 50-100 paarden. Zelf hebben we ook het idee dat schimmelmerries minder meewerkend zijn dan “gekleurde merries” vosmerries zijn over het algemeen een beetje eigenaardig. Maar absoluut fijner om mee te werken dan schimmelmerries. Dat kun je wegzetten als complete onzin, maar het is niet bewezen dat het niet zo is ;) daarnaast zijn onze klanten veelal professionals die honderen paarden per jaar voorbij zien komen. Op een gegeven moment ga je dan verbanden zien. Dat kan op basis van afstamming, maar dus ook op kleur. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen...

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:44

996981 schreef:
Ayasha schreef:
En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.

Wij kopen/verkopen jaarlijks tussen de 50-100 paarden. Zelf hebben we ook het idee dat schimmelmerries minder meewerkend zijn dan “gekleurde merries” vosmerries zijn over het algemeen een beetje eigenaardig. Maar absoluut fijner om mee te werken dan schimmelmerries. Dat kun je wegzetten als complete onzin, maar het is niet bewezen dat het niet zo is ;) daarnaast zijn onze klanten veelal professionals die honderen paarden per jaar voorbij zien komen. Op een gegeven moment ga je dan verbanden zien. Dat kan op basis van afstamming, maar dus ook op kleur. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen...


Zo is er toch ook ooit een onderzoek geweest bij een paar mustang kuddes in de VS dat er ook een verschil was tussen de diverse kleuren wat betreft 'stoerheid'. Dat had iets te maken met dat als je een kleur had die slecht camoufleert, je meer vecht-bereid bent, want vluchten en verstoppen werkt dat minder goed. Pin me niet meer vast op de resultaten van die onderzoeken en waar dat precies gedaan is. Maar daar was ook een verband tussen kleur en fight/ flight. Ik meen dat de donkerbruine / zwarte paarden makkelijker vochten op open land (dat gelige gras), want die zie je, en vossen niet?
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 24-11-20 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:44

996981 schreef:
Dat kun je wegzetten als complete onzin, maar het is niet bewezen dat het niet zo is ;)


Ik zou het eerder wegzetten als persoonlijke voorkeur, verwachtingspatroon en selectief geheugen. Het moment dat een vosmerrie een streek uithaalt zeg je 'zie je, vosmerrie', terwijl als diezelfde streek door een bruine merrie uitgehaald wordt je het waarschijnlijk nog eens niet opmerkt. :)

996981
Berichten: 9703
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:47

Skippy01 schreef:
Zo is er toch ook ooit een onderzoek geweest bij een paar mustang kuddes in de VS dat er ook een verschil was tussen de diverse kleuren wat betreft 'stoerheid'. Dat had iets te maken met dat als je een kleur had die slecht camoufleert, je meer vecht-bereid bent, want vluchten en verstoppen werkt dat minder goed. Pin me niet meer vast op de resultaten van die onderzoeken en waar dat precies gedaan is. Maar daar was ook een verband tussen kleur en fight/ flight.

En dat is precies wat wij terug zien. Schimmelmerries zijn meer vechters. In het begin met name tegen de ruiter. Daar kun je dus wel degelijk last van hebben.

Leuk dat er schijnbaar toch een onderzoek is die aantoont dat kleur wel degelijk invloed heeft op karakter/ gedrag!

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Ayasha
Blogger
Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:52

Skippy01 schreef:
Zo is er toch ook ooit een onderzoek geweest bij een paar mustang kuddes in de VS dat er ook een verschil was tussen de diverse kleuren wat betreft 'stoerheid'. Dat had iets te maken met dat als je een kleur had die slecht camoufleert, je meer vecht-bereid bent, want vluchten en verstoppen werkt dat minder goed. Pin me niet meer vast op de resultaten van die onderzoeken en waar dat precies gedaan is. Maar daar was ook een verband tussen kleur en fight/ flight. Ik meen dat de donkerbruine / zwarte paarden makkelijker vochten op open land (dat gelige gras), want die zie je, en vossen niet?

Hier is het de palominomerrie die veel gemakkelijker vecht dan de donkerbruine. Iets wat er vermoedelijk van haar donkerbruine moeder geleerd heeft gezien dat ook een vechtersbaas... Uhm, bazin, was. De schimmelhengst die ik gehad heb was dan weer een heel gemoedelijk dier. Omdat de kleur veel meer voor komt heb ik veel meer donkere (zwart of bruin) merrie's gereden en daar zaten ook vechters tussen. Nu denk ik wel dat merrie's ook iets meer conflicten aan gaan dan bv ruinen. Of ik heb toevallig altijd aparte merrie's en gemoedelijke ruinen gehad. DAt kan ook.

Ik sluit echt niet uit dat kleur door omstandigheden (zoals idd minder goed kunnen vluchten) bepaalde eigenschappen naar voren zal halen. Maar ik vraag me af hoeveel echte invloed dat nog heeft in de context waarin onze rijpaarden gehouden worden. En of de resultaten hetzelfde zouden zijn indien dat onderzoek gedaan wordt op gedomesticeerde paarden. Mustangs leren uiteindelijk van elkaar zoals mijn huidige merrie van haar moeder geleerd heeft. Dus hun context is simpelweg totaal anders dan die van het gemiddelde rijpaard dat al lang niet meer hoeft te vechten om te overleven.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-11-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:52

Ayasha schreef:
Mkango schreef:
Alleen hielden de Grieken hun paarden niet als hobby. :D De werken waar dit over gaat, gaan hoofdzakelijk over oorlogspaarden, dus ik denk dat het ze echt geen barst kon schelen welke kleur hun paard had.

Overigens denk ik wel dat je dus in het nadeel bent op een bonte op het slagveld, aangezien dat de aandacht meer zal trekken dan een eenkleurig paard.

Ook waar. :D

in die zin gok ik zomaar dat er wel degelijke en voorkeur was voor kleuren. :) Wat wellicht het "wantrouwen" in bonte paarden verklaard.

Uiteindelijk zijn de "standaard kleuren" ook voort gekomen uit kleurenfokken maar omdat ze nu als 'standaard' gezien worden, wordt daar niet zo over gezanikt. Dat dressuurpaarden hoofdzakelijk bruin en zwart zijn heeft ook een reden. :+
Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat ze bepaalde voorkeuren hadden, maar dat dat in die periode niet per se gebaseerd was op esthetiek omdat ze zich die luxe simpelweg niet konden veroorloven. Op den duur veranderde dat doordat het gebruik van paarden veranderde, en konden mensen inderdaad meer selecteren op kleuren die ze simpelweg mooi vonden.

996981 schreef:
Skippy01 schreef:
Zo is er toch ook ooit een onderzoek geweest bij een paar mustang kuddes in de VS dat er ook een verschil was tussen de diverse kleuren wat betreft 'stoerheid'. Dat had iets te maken met dat als je een kleur had die slecht camoufleert, je meer vecht-bereid bent, want vluchten en verstoppen werkt dat minder goed. Pin me niet meer vast op de resultaten van die onderzoeken en waar dat precies gedaan is. Maar daar was ook een verband tussen kleur en fight/ flight.

En dat is precies wat wij terug zien. Schimmelmerries zijn meer vechters. In het begin met name tegen de ruiter. Daar kun je dus wel degelijk last van hebben.

Leuk dat er schijnbaar toch een onderzoek is die aantoont dat kleur wel degelijk invloed heeft op karakter/ gedrag!
Ten eerste: mustangs zijn geen gepamperde warmbloeden. Ten tweede: correlatie impliceert geen causatie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:55

Ayasha schreef:
Hier is het de palominomerrie die veel gemakkelijker vecht dan de donkerbruine. Iets wat er vermoedelijk van haar donkerbruinemoeder geleerd heeft gezien dat ook een vechtersbaas... Uhm, bazin, was. De schimmelhengst die ik gehad heb was dan weer een heel gemoedelijk dier.

Ik sluit echt niet uit dat kleur door omstandigheden (zoals idd minder goed kunnen vluchten) bepaalde eigenschappen naar voren zal halen. Maar ik vraag me af hoeveel echte invloed dat nog heeft in de context waarin onze rijpaarden gehouden worden. En of de resultaten hetzelfde zouden zijn indien dat onderzoek gedaan wordt op gedomesticeerde paarden. Mustangs leren uiteindelijk van elkaar zoals mijn huidige merrie van haar moeder geleerd heeft. Dus hun context is simpelweg totaal anders dan die van het gemiddelde rijpaard dat al lang niet meer hoeft te vechten om te overleven.


Helemaal waar hoor. Maar goed, die paarden in het oude griekenland waren ook niet de paarden die wij nu hebben. Dus in dat opzicht kan ik me voorstellen dat juist daar bepaalde kleuren wel of niet in trek waren.
In Spanje waren vossen vroeger toch ook alleen goed 'voor de kar', want dat waren geen rijpaarden? Dat had vast ook een reden, anders dan 'vinden we niet mooi'.

Ik ben zelf van de afdeling 'een goed paard heeft geen kleur', hoewel de veelheid aan melanomen bij schimmels me dan wel weer afschrikken.

996981
Berichten: 9703
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:59

Mkango schreef:
Ten eerste: mustangs zijn geen gepamperde warmbloeden. Ten tweede: correlatie impliceert geen causatie.

In hoeverre verschillen onze sportpaarden genetisch van Mustangs? Waarom zou een verband tussen het onderzoek bij Mustangs en de ervaring bij hedendaagse sportpaarden niet relevant zijn?

Ik zeg namelijk nergens dat schimmelmerries per definitie lastig zijn, ik zeg alleen dat wij een verband zien tussen vachtkleur en karakter. En dat we daarin niet de enige zijn.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:05

996981 schreef:
Ayasha schreef:
En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.

Wij kopen/verkopen jaarlijks tussen de 50-100 paarden. Zelf hebben we ook het idee dat schimmelmerries minder meewerkend zijn dan “gekleurde merries” vosmerries zijn over het algemeen een beetje eigenaardig. Maar absoluut fijner om mee te werken dan schimmelmerries. Dat kun je wegzetten als complete onzin, maar het is niet bewezen dat het niet zo is ;) daarnaast zijn onze klanten veelal professionals die honderen paarden per jaar voorbij zien komen. Op een gegeven moment ga je dan verbanden zien. Dat kan op basis van afstamming, maar dus ook op kleur. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen...


Misschien ligt het wel gewoon aan het variabel 'merrie' ipv kleur. :')

Ken toch wel veel, ehum, bijzondere merries.

Al heb ik dan weer echt een top vosmerrie op stal staan. 'chestnut mare, beware!' gaat hier niet echt op.

Wat me dan logischer lijkt is dat veel schimmelmerries misschien uit een vergelijkbare lijn komen en dat daarin merries met lastigere karakters vererfd worden.

Lijkt me niet dat de kleur an such effect heeft op het karakter.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:07

996981 schreef:
Mkango schreef:
Ten eerste: mustangs zijn geen gepamperde warmbloeden. Ten tweede: correlatie impliceert geen causatie.

In hoeverre verschillen onze sportpaarden genetisch van Mustangs? Waarom zou een verband tussen het onderzoek bij Mustangs en de ervaring bij hedendaagse sportpaarden niet relevant zijn?

Ik zeg namelijk nergens dat schimmelmerries per definitie lastig zijn, ik zeg alleen dat wij een verband zien tussen vachtkleur en karakter. En dat we daarin niet de enige zijn.
Omdat er ook nog zoiets is als nature vs nurture, en omdat wij onze paarden op een heel andere manier selecteren dan de Amerikaanse prairie dat doet. Daarom is die vergelijking een heel stuk minder relevant.

Het verband kán er zijn, maar je kunt niet zonder meer de conclusie trekken dat het moeilijkere karakter wordt veroorzaakt door hun vachtkleur. Ook niet dat het niet zo is, maar daarvoor zul je eerst meer onderzoek moeten doen om te bepalen waardoor het mogelijk veroorzaakt wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41550
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:09

Ayasha schreef:
Mkango schreef:
Alleen hielden de Grieken hun paarden niet als hobby. :D De werken waar dit over gaat, gaan hoofdzakelijk over oorlogspaarden, dus ik denk dat het ze echt geen barst kon schelen welke kleur hun paard had.

Overigens denk ik wel dat je dus in het nadeel bent op een bonte op het slagveld, aangezien dat de aandacht meer zal trekken dan een eenkleurig paard.

Ook waar. :D

in die zin gok ik zomaar dat er wel degelijke en voorkeur was voor kleuren. :) Wat wellicht het "wantrouwen" in bonte paarden verklaard.

Uiteindelijk zijn de "standaard kleuren" ook voort gekomen uit kleurenfokken maar omdat ze nu als 'standaard' gezien worden, wordt daar niet zo over gezanikt. Dat dressuurpaarden hoofdzakelijk bruin en zwart zijn heeft ook een reden. :+

Inderdaad. 'Vroeger' zag je nog heel veel vos :P.

996981
Berichten: 9703
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:10

DreamGuide schreef:
Misschien ligt het wel gewoon aan het variabel 'merrie' ipv kleur. :')

Ken toch wel veel, ehum, bijzondere merries.

Al heb ik dan weer echt een top vosmerrie op stal staan. 'chestnut mare, beware!' gaat hier niet echt op.

Wat me dan logischer lijkt is dat veel schimmelmerries misschien uit een vergelijkbare lijn komen en dat daarin merries met lastigere karakters vererfd worden.

Lijkt me niet dat de kleur an such effect heeft op het karakter.

Zou natuurlijk heel goed kunnen! Of het feit dat de schimmel kleur eigenlijk een “genetisch defect “ Is. Net als rood haar bij mensen. Roodharigen schijnen bijvoorbeeld een andere pijngrens te hebben en ook meer verdoving moeten hebben bij operaties. Waarom zouden zulke verschillen er bij paarden niet zijn?

Blijft gewoon een interessant onderwerp :D

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9703
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:13

Mkango schreef:
Omdat er ook nog zoiets is als nature vs nurture, en omdat wij onze paarden op een heel andere manier selecteren dan de Amerikaanse prairie dat doet. Daarom is die vergelijking een heel stuk minder relevant.

Het verband kán er zijn, maar je kunt niet zonder meer de conclusie trekken dat het moeilijkere karakter wordt veroorzaakt door hun vachtkleur. Ook niet dat het niet zo is, maar daarvoor zul je eerst meer onderzoek moeten doen om te bepalen waardoor het mogelijk veroorzaakt wordt.

Jeetje... dat zeg ik ook nergens....
Ik geef enkel dat een aantal van onze klanten geen schimmelmerrie wil vanwege eerdere ervaringen en dat wij deze ervaring delen.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

germie
Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:13

Boras schreef:
Dat staat er ook niet. Tenminste, zoals ik het lees. Germie? :)

klopt, ik zeg nergens dat Samber een tinker is, want dat was ie niet. Maar wel een mooi sportpaard. Tinkers zijn veelal bont, en de eersten zijn in de hogere dressuur verschenen.
In het begin waren tinkers van die stinkers die alleen in Ierland voor de sukkelkar konden lopen en hier naar Nederland kwamen als 'sulletjes' voor recreatieruiters, geen eenheid in type, fok, model en uiterlijk. Dus echte vooroordelen.
Inmiddels rijden sommigen heel serieus met tinkers in de sport en zie je ze overal. Ook de algemene kwaliteit van het dier is verbeterd.

Merries schijnen pittiger te zijn en meer karakter te hebben dan ruinen. Ik vind ruinen wel vaak knuffeliger. Als ik moet kiezen heb ik liever een merrie dan een ruin.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:21

Mkango schreef:
Ayasha schreef:
En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.
Alleen hielden de Grieken hun paarden niet als hobby. :D De werken waar dit over gaat, gaan hoofdzakelijk over oorlogspaarden, dus ik denk dat het ze echt geen barst kon schelen welke kleur hun paard had.

Overigens denk ik wel dat je dus in het nadeel bent op een bonte op het slagveld, aangezien dat de aandacht meer zal trekken dan een eenkleurig paard.

De vorst of aanvoerder reed op een wit paard zodat hij goed gezien werd. Militaire uniformen waren vroeger ook fel gekleurd om de eigen partij in het strijdgewoel goed te kunnen onderscheiden.Vandaar ook vaandels en wapenschilden. Mogelijk ook wel werd de kleur wit als kleur van het goede gezien. een strijder op een zwart paard had iets sinisters.

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:29

996981 schreef:
Mkango schreef:
Omdat er ook nog zoiets is als nature vs nurture, en omdat wij onze paarden op een heel andere manier selecteren dan de Amerikaanse prairie dat doet. Daarom is die vergelijking een heel stuk minder relevant.

Het verband kán er zijn, maar je kunt niet zonder meer de conclusie trekken dat het moeilijkere karakter wordt veroorzaakt door hun vachtkleur. Ook niet dat het niet zo is, maar daarvoor zul je eerst meer onderzoek moeten doen om te bepalen waardoor het mogelijk veroorzaakt wordt.

Jeetje... dat zeg ik ook nergens....
Ik geef enkel dat een aantal van onze klanten geen schimmelmerrie wil vanwege eerdere ervaringen en dat wij deze ervaring delen.


Zit dat niet gewoon in het ras? Ik heb die ervaring namelijk ook niet. De melanomen okee, maar het karakter is niet echt iets wat ik kan koppelen aan mijn ervaring met witte merries.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


996981
Berichten: 9703
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:33

Veulen84 schreef:
Zit dat niet gewoon in het ras? Ik heb die ervaring namelijk ook niet. De melanomen okee, maar het karakter is niet echt iets wat ik kan koppelen aan mijn ervaring met witte merries.

Het gaat om rijpaarden, springgefokt uit ongeveer alle beschikbare rijpaardstamboeken. De fokrichting zou dus eventueel invloed kunnen hebben.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:55

996981 schreef:
Veulen84 schreef:
Zit dat niet gewoon in het ras? Ik heb die ervaring namelijk ook niet. De melanomen okee, maar het karakter is niet echt iets wat ik kan koppelen aan mijn ervaring met witte merries.

Het gaat om rijpaarden, springgefokt uit ongeveer alle beschikbare rijpaardstamboeken. De fokrichting zou dus eventueel invloed kunnen hebben.


Moderne warmbloed paarden zijn natuurlijk geen referentie voor alle rassen in de wereld. Er zijn enorm vele rassen waar wel schimmels voorkomen. Ik vermoed dat dit dus inderdaad een 'fokprobleem' is.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:10

In de Bijbel komen ook verschillend gekleurde paarden voor.In de Openbaring van Johannes. De Apocalyptische Ruiters.Op wit,rood,zwart en vaal gekleurde paarden met ieder hun eigen betekenis.

Caesar
Berichten: 9301
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:21

Cayenne schreef:
Mars schreef:
De oude Grieken hechtten blijkbaar niet zo aan kleur, hier op bokt is dat nogal eens anders. Hoeveel KS topics worden niet geadverteerd met ‘bijzonder kleurtje op komst’ of iets in die trant.


Nou idd! En zo bijzonder zijn die kleurtjes allang niet meer.


Straks is schimmel het nieuwe hip :D

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:29

Mkango schreef:
Ayasha schreef:
En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.
Alleen hielden de Grieken hun paarden niet als hobby. :D De werken waar dit over gaat, gaan hoofdzakelijk over oorlogspaarden, dus ik denk dat het ze echt geen barst kon schelen welke kleur hun paard had.

Overigens denk ik wel dat je dus in het nadeel bent op een bonte op het slagveld, aangezien dat de aandacht meer zal trekken dan een eenkleurig paard.

In de oorlog kon je beter een donker paard hebben. Een licht gekleurde paard zie je met gemak van heel ver in het donker.

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:28

Goh, ik heb ook echt met veel paarden gewerkt, alle kleuren en alle geslachten maar nooit gemerkt dat bepaalde "kleuren" moeilijker of makkelijker zouden zijn. Of merries lastiger oid, ik denk altijd dat het meer aan de beperking van de mens ligt die maar met 1 type paard om kan gaan omdat ze zelf niet flexibel zijn. Maar misschien is dat een vooroordeel van mij.

In ieder geval vind ik ieder paard en ieder karakter uniek, hoe ze er ook uit zien. Enige nadeel van schimmels vind ik zoals al genoemd de melanomen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:53

Elisa2 schreef:
Goh, ik heb ook echt met veel paarden gewerkt, alle kleuren en alle geslachten maar nooit gemerkt dat bepaalde "kleuren" moeilijker of makkelijker zouden zijn. Of merries lastiger oid, ik denk altijd dat het meer aan de beperking van de mens ligt die maar met 1 type paard om kan gaan omdat ze zelf niet flexibel zijn. Maar misschien is dat een vooroordeel van mij.

In ieder geval vind ik ieder paard en ieder karakter uniek, hoe ze er ook uit zien. Enige nadeel van schimmels vind ik zoals al genoemd de melanomen.


Neem toch aan dat de merries bij jou ook meer gillen dan de ruinen?

Hier wordt er in ieder geval door de merries veel meer 'geslagen' met de voorbenen en gegild. De ruinen zijn daar echt wel chiller in.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:55

DreamGuide schreef:
Neem toch aan dat de merries bij jou ook meer gillen dan de ruinen?

Hier wordt er in ieder geval door de merries veel meer 'geslagen' met de voorbenen en gegild. De ruinen zijn daar echt wel chiller in.


Ow, wat grappig. De merries hier zijn wel gilmiepen, maar slaan en bijten doen de ruinen hier. Jagen trouwens ook. De merries miepen vooral.