Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 20:48

Horses.nl
Algemeen

[ img ]
Kleurrijke kudde. Foto: Thokkadisje/ Bokt Wiki


Al in de 5e eeuw voor Christus schreef ene Simon van Athene een verhandeling over de ideale bouw van rijpaarden. Uit deze verhandeling, nog ouder dan de werken van Xenophon, is nu een fragment vertaald door veterinair Erik Jan Tjalsma van dierenkliniek Emmeloord, in samenwerking met een classicus. De oude wijsheden blijken in sommige gevallen nog uiterst accuraat.

Wat er in de verhandeling staat? Dat kun je lezen op Horses.nl

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:03

Krijgt KdL alsnog z’n gelijk <<)

Iris82
Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:06

Sakura789 schreef:
Krijgt KdL alsnog z’n gelijk <<)


Oh, ik mis m nog steeds soms. Ja, ik kan me voorstellen dat t geen pretje was om te modereren, maar ik vond de discussies altijd zo leerzaam en vermakelijk.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:08

Dat was idd niet makkelijk modereren, maar wel heel interessant samen met nog een aantal anderen. Dat mis ik nu wel heel erg op FZ.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:15

Een goed paard is in ieder geval geen schimmel gezien verhoogde kans op melanomen.
Een dominant-wit zonder pigment heeft nadelen, de huid is erg gevoelig voor zonlicht en het gezichtsvermogen is vaak verminderd.

Interessant stuk;
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:24

Blussem schreef:
Een goed paard is in ieder geval geen schimmel gezien verhoogde kans op melanomen.
Een dominant-wit zonder pigment heeft nadelen, de huid is erg gevoelig voor zonlicht en het gezichtsvermogen is vaak verminderd.

Interessant stuk;
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Tja, wel eens van de Sjiem gehoord?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:32

Nou ik ken er velen die zweren bij schimmels in de springsport!!

Mama van mijn lieve meisjes

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:50

bigone schreef:
Blussem schreef:
Een goed paard is in ieder geval geen schimmel gezien verhoogde kans op melanomen.
Een dominant-wit zonder pigment heeft nadelen, de huid is erg gevoelig voor zonlicht en het gezichtsvermogen is vaak verminderd.

Interessant stuk;
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Tja, wel eens van de Sjiem gehoord?


Of Milton :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41553
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 07:34

Cornet Obolensky, Cumano, Berlin, Cassini I. Zo zijn er nog wel wat knappe schimmels.

Iris82 schreef:
Sakura789 schreef:
Krijgt KdL alsnog z’n gelijk <<)


Oh, ik mis m nog steeds soms. Ja, ik kan me voorstellen dat t geen pretje was om te modereren, maar ik vond de discussies altijd zo leerzaam en vermakelijk.

Heel erg leerzaam. Wat je ook van hem als persoon vindt, kennis heeft ie.

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:22

_San87_ schreef:
Heel erg leerzaam. Wat je ook van hem als persoon vindt, kennis heeft ie.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 26-11-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

germie
Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:51

Ik heb nog steeds wel contact met hem. Ben ook eens bij hem thuis geweest om over fokkerij te praten. Kennis heeft ie zeker, maar hij brengt het niet altijd even tactvol. Toch heb ik respect voor zo iemand, zeker ook omdat ik het gewoon met hem eens ben qua inzicht in zwakke exterieuren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:07

Hij heeft kennis maar is in sommige zaken wel een beetje doorgedraaid, en dan wordt er inderdaad weleens wat verdraaid etc.

Maar van boven kort en van onder lang: [ img ]
Zoiets?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9707
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:14

_San87_ schreef:
Cornet Obolensky, Cumano, Berlin, Cassini I. Zo zijn er nog wel wat knappe schimmels.


Allemaal hengsten. Schimmel merries zijn over het algemeen nogal tegenwerkers. Het kan toeval zijn, maar 4 van onze klanten kopen absoluut geen schimmel merries n.a.v. Meermaals slechte ervaringen. Zelf zijn we er ook niet gek van.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

germie
Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:17

Ik heb persoonlijk iets tegen schimmels wegens inderdaad de melanomen op oudere leeftijd en het vele poetsen. Daarom zou ik dus niet direct voor een schimmel gaan. Echter, als ik een tof paard zie en dat is een schimmel en de prijs staat mij aan, dan komt die schimmel er toch.
Tegenwerkers of karakters, soms klopt het, soms niet. Ik heb een Palfrenier gereden, de moeder van dit paard was niet te rijden, maar de merrie die ik reed was weer een prima paard. Mijn paard is op papier ook niet gemakkelijk, maar in de praktijk is het soms een flegmatieke sul om het zo maar te zeggen. Dus het zegt niet alles.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41553
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:08

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Cornet Obolensky, Cumano, Berlin, Cassini I. Zo zijn er nog wel wat knappe schimmels.


Allemaal hengsten. Schimmel merries zijn over het algemeen nogal tegenwerkers. Het kan toeval zijn, maar 4 van onze klanten kopen absoluut geen schimmel merries n.a.v. Meermaals slechte ervaringen. Zelf zijn we er ook niet gek van.

Niet mijn ervaring :).


tjiftjaf schreef:
_San87_ schreef:
Heel erg leerzaam. Wat je ook van hem als persoon vindt, kennis heeft ie.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels van Bokt.

Als je zelf blijft nadenken en kijken, kun je van Karel heel veel leren.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 26-11-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast ivm aangepast origineel bericht

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:24

Nu, het gaat wel over een geschrift van de 5de eeuw voor Christus. En in dat geschrift staat blijkbaar ook dat hij minder vertrouwen heeft in bontgekleurde paarden. Met andere woorden: Simon schreef maar wat. :')

germie
Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:27

Gini schreef:
Nu, het gaat wel over een geschrift van de 5de eeuw voor Christus. En in dat geschrift staat blijkbaar ook dat hij minder vertrouwen heeft in bontgekleurde paarden. Met andere woorden: Simon schreef maar wat. :')

Aha, dus gevaarlijke bonte Stinkers, laten we dan ook de Shitlanders meenemen. :P

Er zijn volgens mij ook tinkers die hoger in de sport lopen, Samber was een mooi sportpaard. Shetlanders worden nog steeds wel ingezet voor de mensport of als kinderpony, dus tja, het zal wel meevallen.
Maar ook bonte paarden moet je vaker wassen om ze schoon te houden. Toch een klein nadeeltje. ;)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Chiren
Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:22

germie schreef:
Gini schreef:
Nu, het gaat wel over een geschrift van de 5de eeuw voor Christus. En in dat geschrift staat blijkbaar ook dat hij minder vertrouwen heeft in bontgekleurde paarden. Met andere woorden: Simon schreef maar wat. :')

Aha, dus gevaarlijke bonte Stinkers, laten we dan ook de oliebol meenemen. :P

Er zijn volgens mij ook tinkers die hoger in de sport lopen, Samber was een mooi sportpaard. Shetlanders worden nog steeds wel ingezet voor de mensport of als kinderpony, dus tja, het zal wel meevallen.
Maar ook bonte paarden moet je vaker wassen om ze schoon te houden. Toch een klein nadeeltje. ;)


Samber was geen tinker maar een KWPN’er.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:26

Chiren schreef:
germie schreef:

Aha, dus gevaarlijke bonte Stinkers, laten we dan ook de oliebol meenemen. :P

Er zijn volgens mij ook tinkers die hoger in de sport lopen, Samber was een mooi sportpaard. Shetlanders worden nog steeds wel ingezet voor de mensport of als kinderpony, dus tja, het zal wel meevallen.
Maar ook bonte paarden moet je vaker wassen om ze schoon te houden. Toch een klein nadeeltje. ;)


Samber was geen tinker maar een KWPN’er.


Dat staat er ook niet. Tenminste, zoals ik het lees. Germie? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:41

Gini schreef:
Nu, het gaat wel over een geschrift van de 5de eeuw voor Christus. En in dat geschrift staat blijkbaar ook dat hij minder vertrouwen heeft in bontgekleurde paarden. Met andere woorden: Simon schreef maar wat. :')
Ik vind het vooral humor dat mensen hier zijn ideeën over exterieur e.d. zonder meer projecteren op hedendaagse paarden. :')

Mars
Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:48

De oude Grieken hechtten blijkbaar niet zo aan kleur, hier op bokt is dat nogal eens anders. Hoeveel KS topics worden niet geadverteerd met ‘bijzonder kleurtje op komst’ of iets in die trant.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Ayasha
Blogger
Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:52

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Cornet Obolensky, Cumano, Berlin, Cassini I. Zo zijn er nog wel wat knappe schimmels.


Allemaal hengsten. Schimmel merries zijn over het algemeen nogal tegenwerkers. Het kan toeval zijn, maar 4 van onze klanten kopen absoluut geen schimmel merries n.a.v. Meermaals slechte ervaringen. Zelf zijn we er ook niet gek van.

En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:58

Ayasha schreef:
En met gekleurde merrie's klikken die mensen wel? :+
Het fabeltje van vosse merrie's ken ik maar dat van de schimmelmerrie's is voor het eerst dat ik dat hoor. :=

Ik denk dat mensen veel van hun eigen tekortkomingen graag projecteren op eigenschappen van het paard. Blijkbaar zelfs zo verregaande dat de vachtkleur invloed zou hebben op karakter. := Boeiend vind ik dat wel.

Voorkeuren voor kleuren heeft geen jota te maken met karakter of hoe "goed" een paard is IMO maar zoals het er staat. Met voorkeur. Je moet er uiteindelijk ook naar kijken. Zo simpel is het. En de oude Grieken zullen daar vast ook niet immuun voor geweest zijn.
Alleen hielden de Grieken hun paarden niet als hobby. :D De werken waar dit over gaat, gaan hoofdzakelijk over oorlogspaarden, dus ik denk dat het ze echt geen barst kon schelen welke kleur hun paard had.

Overigens denk ik wel dat je dus in het nadeel bent op een bonte op het slagveld, aangezien dat de aandacht meer zal trekken dan een eenkleurig paard.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:03

Kan iemand het stuk vinden? Ik speur wat rond op de site, maar zie het zo niet staan.

Zie wel in oudere bulletins dat ook Jorieke voor dit genootschap lezingen heeft gegeven. Ben benieuwd of ze ook bij dit onderdeel betrokken is geweest.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:14

Mkango schreef:
Alleen hielden de Grieken hun paarden niet als hobby. :D De werken waar dit over gaat, gaan hoofdzakelijk over oorlogspaarden, dus ik denk dat het ze echt geen barst kon schelen welke kleur hun paard had.

Overigens denk ik wel dat je dus in het nadeel bent op een bonte op het slagveld, aangezien dat de aandacht meer zal trekken dan een eenkleurig paard.

Ook waar. :D

in die zin gok ik zomaar dat er wel degelijke en voorkeur was voor kleuren. :) Wat wellicht het "wantrouwen" in bonte paarden verklaard.

Uiteindelijk zijn de "standaard kleuren" ook voort gekomen uit kleurenfokken maar omdat ze nu als 'standaard' gezien worden, wordt daar niet zo over gezanikt. Dat dressuurpaarden hoofdzakelijk bruin en zwart zijn heeft ook een reden. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7ofhearts, _xManadisx_, Akires1, Ashleytjuhh, Athelas, Benfan, DeGelukkige4, Googlebot, Gucci_, Koekie73, MeesMo, Muisssx, nonnekee, Poosje81, Renkle, sasja0705, senna21, xJolijn, xSannee, zoedeloe en 80 bezoekers