Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 20:24

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Jim Hollander/ FEI


Uit een onderzoek blijkt dat ruiters vaak te kampen hebben met elleboogbreuken. Het onderzoek werd geleid door professor Noël Fitoussi van Armand Trousseau Hospital in Parijs. Doordat de val van een ruiter vaak niet uit stilstand gebeurt en de ruiter veelal middels een draaiende beweging uit het zadel vliegt, komt er veel kracht op het lichaam bij het raken van de grond.

Niet alleen bij volwassenen, maar ook bij kinderen zijn elleboogbreuken van ruiters vaak gecompliceerder dan vergelijkbare breuken van bijvoorbeeld skaters of klimmers. Daarnaast ontdekte Fitoussi dat ruiters vaker moeten worden geopereerd om de breuk goed te kunnen laten helen.

Advies is alvast een degelijke valopleiding te organiseren bij ruiters, alsook de nodige beschermingen te ontwikkelen.

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:28

Mwah, ik heb niet heel vaak een gecompliceerde elleboogbreuk.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:31

heb ik ook nog nooit gehoord?
wel ontzettend veel hersenschuddingen en rugletsel :j

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:59

Het gaat ook niet om de hoeveelheid elleboogbreuken, maar dat het breuken doorgaans gecompliceerder zijn dan bijvoorbeeld bij skaten en klimmen doordat een val van het paard doorgaans gepaard gaat met rotatie. Eerste zin van het artikel is wat ongelukkig gekozen, want suggereert inderdaad dat er veel elleboogbreuken zijn, terwijl het dus gaat om de gecompliceerdheid (is dat een woord?) van de breuk

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:31

Haha. Ik kan hier anders wel een v'tje neer zetten :))

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:17

beginpost schreef:
Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.


Nou kom maar op met de foto's van gecomp[iceerde elleboogbreuken

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:20

Geen gecompliceerde elleboogbreuk, maar met een elleboog uit de kom en tegelijk spaakbeen (dichtbij elleboog) gebroken kom ik misschien aardig in de buurt. :+

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:30

Rocamor schreef:
beginpost schreef:
Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.


Nou kom maar op met de foto's van gecomp[iceerde elleboogbreuken



Eeuhm... na donderdag heb ik er een...
Dan ga ik onder het mes. :+

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:02

Rocamor schreef:
beginpost schreef:
Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.


Nou kom maar op met de foto's van gecompliceerde elleboogbreuken

Ik heb daar vandaag nog een hele mooie röntgenfoto van gemaakt :D niet van paardrijden overigens. Maar die kan ik uiteraard niet zo maar delen.

Een vergelijkbaar voorbeeld van het internet dan;
Afbeelding
Bron; https://radiopaedia.org/cases/16189/stu ... em_1595208

En hoe het er normaal uit ziet voor het verschil;
https://www.google.com/search?q=elbow+x ... 5Z2eboCJjM

Overigens kan ik (nog) niet zeggen dat het klopt, zo heel vaak zie ik dit soort breuken niet. Ik zal er eens op letten :)

Anoniem

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:17

Wat een intens prutstuk van Equnews, zowel inhoudelijk als taalkundig. :')

Norrit

Berichten: 159
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:37

Van de trap gevallen bij ikea

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Norrit op 24-11-20 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:43

Ach vaak, vaak. De ene dag wat vaker dan de andere

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:04

Ik heb van alles opgelopen bij het paardrijden, maar tot nog toe ( klopt af op ongelakt hout) geen elleboogbreuk.
Gebroken bovenarm doordat ik van amazonezit weer terug wilde naar gewone zit en achterover van het paard af ging. ik voelde dat ik draaide, wilde me opvangen met mijn armen, maar draaide neit ver genoeg door. Arm raakte onder mijn rug met het landen, gebroken...
Hersenschudding: zonder zadel springen en de sprong niet uit kunnen zitten.
Gebroken hielbeen ( schief eraf toen ik na omdraaien van paardlief eraf stond ( dus niet echt viel), maar op de weg terechtkwam met een stoot...
Sleutelbeen van schouderblad af: ook met een val, landen op je schouder... Door het ziekenhuis niet gezien op Röntgen en dus nog steeds een pianosleutelbeen zoals dat heet...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 07:38

Nog nooit gehoord dat iemand in mijn omgeving een gecompliceerde elleboog breuk op heeft gelopen.
Klinkt wel erg pijnlijk.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:58

Valtraining,ok nooit van gehoord bij het paardrijden. Misschien nog niet eens zo b gek.

Maar waar te volgen?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:15

Hubbels schreef:
Valtraining,ok nooit van gehoord bij het paardrijden. Misschien nog niet eens zo b gek.

Maar waar te volgen?

Dat bestaat al heel lang.
Maar ehm het beste leer je vallen met judo. Dat heb ik jaren gedaan en heeft zeer veel geholpen bij een val van een paard.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:51

Ineke2 schreef:
Hubbels schreef:
Valtraining,ok nooit van gehoord bij het paardrijden. Misschien nog niet eens zo b gek.

Maar waar te volgen?

Dat bestaat al heel lang.
Maar ehm het beste leer je vallen met judo. Dat heb ik jaren gedaan en heeft zeer veel geholpen bij een val van een paard.

Daar heb ik het ook geleerd

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:13

Hubbels schreef:
Valtraining,ok nooit van gehoord bij het paardrijden. Misschien nog niet eens zo b gek.

Maar waar te volgen?



ik heb wel valtraining gehad, dat zat vroeger bij de manege lessen in.
alleen die paar keer dat ik gelanceerd werd van een paard dacht ik daar dan weer niet aan.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:16

De enige breuk die ik heb opgelopen bij een val van een paard was een elleboogbreuk. Of hij gecompliceerd was, weet ik niet.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:44

ellepel schreef:
Hubbels schreef:
Valtraining,ok nooit van gehoord bij het paardrijden. Misschien nog niet eens zo b gek.

Maar waar te volgen?



ik heb wel valtraining gehad, dat zat vroeger bij de manege lessen in.
alleen die paar keer dat ik gelanceerd werd van een paard dacht ik daar dan weer niet aan.

Daarom werken “ een paar trainingen” niet.
Het mocht er echt in zitten als een reflex. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Daarom raad ik voor alle kinderen judo aan. Is het niet voor paardrijden dan wel voor alle andere valpartijen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:08

Tsja, de val die ik volgens mijn juf maakte volgens het boekje had ik toch m'n elleboog uit de kom. Hypermobiel, dus ik breek niet zo snel. Volgens de arts had het qua herstel trouwens beter gebroken kunnen zijn.. Beter is om alleen een deuk in je ego te vallen, volgens mij, maar ja, dat geldt natuurlijk voor elke valpartij. Mijn moeder brak haar pols bij een misstap op een cm of 10 hoogteverschil, de landing is nou eenmaal allesbepalend.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:11

ellepel schreef:
heb ik ook nog nooit gehoord?
wel ontzettend veel hersenschuddingen en rugletsel :j

vanuit mijn stages bij neurologie/traumatologie en een afdeling voor niet aangeboren hersenletsel kan ik inderdaad zeggen dat ik dit wel vaak zag bij ruiters :+ breuken in ellebogen niet langs zien komen bij ruiters... sleutelbenen dan weer wel.

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ruiters hebben vaak gecompliceerdere elleboogbreuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:48

I tick all the boxes!

Een gecompliceerde drievoudige elleboogbreuk met breuk in het gewricht, aan de bovenkant en de onderkant. Operatie en maanden revalidatie. Zal eens kijken of ik de röntgen nog heb. Hoe gepresteerd? Ik viel omdat mijn kleine lespony in volle rengalop een haakse bocht naam, stak mijn handen voor me uit om de klap op te vangen.. onderarm zowat losgebroken van de bovenarm bij de elleboog.

Sleutelbeenbreuk, ook dubbel met middenste stuk dat verticaal stond... ook weer operatie.

En heupbreuk met afgebroken heupkop. Ook operatie natuurlijk.

Ik spring niet, ik kom gewoon telkens neer als een zoutzak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:03

c_alsemgeest schreef:
ellepel schreef:
heb ik ook nog nooit gehoord?
wel ontzettend veel hersenschuddingen en rugletsel :j

vanuit mijn stages bij neurologie/traumatologie en een afdeling voor niet aangeboren hersenletsel kan ik inderdaad zeggen dat ik dit wel vaak zag bij ruiters :+ breuken in ellebogen niet langs zien komen bij ruiters... sleutelbenen dan weer wel.
Het onderzoek zegt ook niet dat ruiters vaak elleboogbreuken oplopen, maar dat áls er een elleboogbreuk optreedt bij ruiters, het vaak een gecompliceerde breuk is (zonder dat de elleboog überhaupt de grond hoeft te raken), i.t.t. andere sporten.