Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 20:46

Horses.nl
Sport

[ img ]
Isabell Werth met dressuurhoedje.
Foto: Antoinette van http://www.equestrianphoto.nl/ Bokt Wiki


Een groep van 150 internationale topdressuurruiters heeft bij de FEI een petitie ingediend om het hoedje op wedstrijden op het allerhoogste niveau toe te blijven staan. Met dit verzoek hopen ze dat het verbod op het gebruik van een dressuurhoedje dat 1 januari 2021 ingaat wordt teruggedraaid. Op de lijst, die ruiters vertegenwoordigt uit zo'n twintig landen, staan ook enkele Nederlanders.

Lees het hele artikel op Horses.nl

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Rex_Rolfo
Berichten: 5373
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:51

alsof we nog niet genoeg bewijs hadden dat de hippische wereld zwáár conservatief is :+

pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:49

Ik vind het jammer om te lezen dat zulke topruiters met voorbeeldfunctie deze rol niet omarmen.

Kan er geen cap komen met hoed eromheen gemaakt? :D

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:51

pumpina schreef:
Kan er geen cap komen met hoed eromheen gemaakt? :D


Ah nee zeg. Goed bedacht....

Maar naast het veiligheidsaspect mag het ook moderner. Die hoedjes staan sullig. (Vind ik)

Gewoon een mooie cap in een mooie kleur met bijpassend jasje/shirt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-10-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

BaileyMix
Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:52

Rex_Rolfo schreef:
alsof we nog niet genoeg bewijs hadden dat de hippische wereld zwáár conservatief is :+


Echt hè... Je zal maar eens iets verbeteren. Volgens mij is 'maar we hebben het altijd zo gedaan' één van de meest schadelijke zinnen ooit...

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:02

BaileyMix schreef:
Rex_Rolfo schreef:
alsof we nog niet genoeg bewijs hadden dat de hippische wereld zwáár conservatief is :+


Echt hè... Je zal maar eens iets verbeteren. Volgens mij is 'maar we hebben het altijd zo gedaan' één van de meest schadelijke zinnen ooit...


Zorgt er juist voor dat we niet vooruit komen in de paardensport. Want 'het hoort zo' is belangrijker dan welzijn en veiligheid.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

denisesilver
Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:07

Ach jeetje 8)7

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Walkure
Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:09

:+

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:11

Nou ja, weet je meteen welke ruiters en amazones je niet meer serieus hoeft te nemen :).

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:18

Een andere mening aangedaan zijn (en zelf ervaring op dat niveau hebben)
staat volgens bokker gelijk aan:
-je hoeft niet serieus genomen te worden.
-conservatief zijn.

Moeilijk hé, iemand met een andere mening.

Ben overigens benieuwd naar het aantal (dodelijk) ongevallen op wedstrijd op dat niveau.
Zal echt wereldschokkend zijn vermoed ik zo. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:21

_San87_ schreef:
Nou ja, weet je meteen welke ruiters en amazones je niet meer serieus hoeft te nemen :).

Hartstikke onzin wat je nu zegt. Edward Gal rijdt bijvoorbeeld bijna altijd de wedstrijden met een helm. Maar ze willen de keuze houden.

En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:23

Sunnda schreef:
Een andere mening aangedaan zijn (en zelf ervaring op dat niveau hebben)
staat volgens bokker gelijk aan:
-je hoeft niet serieus genomen te worden.
-conservatief zijn.

Moeilijk hé, iemand met een andere mening.

Ben overigens benieuwd naar het aantal (dodelijk) ongevallen op wedstrijd op dat niveau.
Zal echt wereldschokkend zijn vermoed ik zo. :D

Oh ja, vergeten dat eerst t kalf moet verdrinken.

Ik vind dat je als topsporter niet serieus met je sport bezig bent wanneer je traditie en mode boven veiligheid en voorbeeldfunctie verkiest :).


janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:
Nou ja, weet je meteen welke ruiters en amazones je niet meer serieus hoeft te nemen :).

Hartstikke onzin wat je nu zegt. Edward Gal rijdt bijvoorbeeld bijna altijd de wedstrijden met een helm. Maar ze willen de keuze houden.

En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.

Edward rijdt altijd met hoed? Die heb ik in de ring nog nooit met cap gezien. Carl Hester wel, het verbaast me ook enigszins dat hij tekent voor behoud van een hoedje.

Molfre
Berichten: 2630
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:29

janderegelaa schreef:
En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.

Ik kan me zo voorstellen dat als je op je kop wil staan op een paard met zo'n ding op je hoofd, dat niet bepaald je souplesse en balans ten goede komt. Daar kan ik het me dus van voorstellen.


“De hoge hoed is een essentieel onderdeel van de identiteit van dressuur.

Sorry... maar wat?! De hoge hoed is een essentiëel onderdeel van de identiteit van de dressuur?!

Op de website van de FEI:
With its popularity rapidly growing each year, Dressage is the ultimate expression of horse training and elegance.

Often compared to ballet, the intense connection between both human and equine athletes is a thing of beauty to behold.


Ja, het moet er netjes en verzorgd uitzien, maar een hoedje maakt of breekt toch niet de identiteit van de dressuur sport? En als men zich zo druk maakt om die identiteit zou ik eerst eens de verschillende, niet zo paard vriendelijke train- en losmethodes onder de loupe nemen. Wat een hypocriet gedoe...

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:51

Misschien moeten die topruiters eens in gesprek gaan met iemand die hersenletsel heeft opgelopen. Beoordelen hoe het leven er dan uit ziet en dan nog eens nadenken of mode boven veiligheid staat.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:02

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:
Een andere mening aangedaan zijn (en zelf ervaring op dat niveau hebben)
staat volgens bokker gelijk aan:
-je hoeft niet serieus genomen te worden.
-conservatief zijn.

Moeilijk hé, iemand met een andere mening.

Ben overigens benieuwd naar het aantal (dodelijk) ongevallen op wedstrijd op dat niveau.
Zal echt wereldschokkend zijn vermoed ik zo. :D

Oh ja, vergeten dat eerst t kalf moet verdrinken.

Ik vind dat je als topsporter niet serieus met je sport bezig bent wanneer je traditie en mode boven veiligheid en voorbeeldfunctie verkiest :).


Prima, dat is een mening.
Maakt niet dat iedereen jouw mening moet volgen en anders de verkeerde keuze maakt.
Vrijheid om keuzes te maken is belangrijk, ook als jij er niets van begrijpt. Dan doe je toch zelf gewoon je cap op? Waarom moet je voor een ander er wat van vinden?
Ik snap niet dat mensen roken, zich elk weekend volzuipen met alcohol dat hartstikke slecht voor je is, waarom ze lid zijn van de postcodeloterij..so what? Hun leven..

Bloodymary
Berichten: 4530
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:07

Essentieel onderdeel van de identiteit van de dressuur nog wel... En een van de beste dressuurruiters van het laatste decennium draagt nota bene een cap.
Ik zou me juist voor l.u.l. vinden staan met zo'n carnavalesk hoedje op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:11

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Oh ja, vergeten dat eerst t kalf moet verdrinken.

Ik vind dat je als topsporter niet serieus met je sport bezig bent wanneer je traditie en mode boven veiligheid en voorbeeldfunctie verkiest :).


Prima, dat is een mening.
Maakt niet dat iedereen jouw mening moet volgen en anders de verkeerde keuze maakt.
Vrijheid om keuzes te maken is belangrijk, ook als jij er niets van begrijpt. Dan doe je toch zelf gewoon je cap op? Waarom moet je voor een ander er wat van vinden?
Ik snap niet dat mensen roken, zich elk weekend volzuipen met alcohol dat hartstikke slecht voor je is, waarom ze lid zijn van de postcodeloterij..so what? Hun leven..

Ja prima, op je eigen terrein doe je lekker wat jij wil. Maar als je wil sporten onder auspiciën van eender welke club en de accommodatie beschikbaar gesteld voor die club, dan heb je je te houden aan de regels van die club. En die club wil omwille van de veiligheid een cap verplicht stellen.

Dan heb je de vrijheid te kiezen voor een cap en deelnemen aan de wedstrijd, of kiezen geen cap te dragen en niet mee te doen aan die wedstrijd.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:13

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:

Prima, dat is een mening.
Maakt niet dat iedereen jouw mening moet volgen en anders de verkeerde keuze maakt.
Vrijheid om keuzes te maken is belangrijk, ook als jij er niets van begrijpt. Dan doe je toch zelf gewoon je cap op? Waarom moet je voor een ander er wat van vinden?
Ik snap niet dat mensen roken, zich elk weekend volzuipen met alcohol dat hartstikke slecht voor je is, waarom ze lid zijn van de postcodeloterij..so what? Hun leven..

Ja prima, op je eigen terrein doe je lekker wat jij wil. Maar als je wil sporten onder auspiciën van eender welke club en de accommodatie beschikbaar gesteld voor die club, dan heb je je te houden aan de regels van die club. En die club wil omwille van de veiligheid een cap verplicht stellen.

Dan heb je de vrijheid te kiezen voor een cap en deelnemen aan de wedstrijd, of kiezen geen cap te dragen en niet mee te doen aan die wedstrijd.

Dus ben ik benieuwd naar de veiligheid en de cijfers van de ongevallen op dressuurwedstrijd in die klasses..
Maar dat laat zich wel raden. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:15

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Ja prima, op je eigen terrein doe je lekker wat jij wil. Maar als je wil sporten onder auspiciën van eender welke club en de accommodatie beschikbaar gesteld voor die club, dan heb je je te houden aan de regels van die club. En die club wil omwille van de veiligheid een cap verplicht stellen.

Dan heb je de vrijheid te kiezen voor een cap en deelnemen aan de wedstrijd, of kiezen geen cap te dragen en niet mee te doen aan die wedstrijd.

Dus ben ik benieuwd naar de veiligheid en de cijfers van de ongevallen op dressuurwedstrijd in die klasses..
Maar dat laat zich wel raden. ;)

Waarom moet er eerst wat gebeuren voordat een cap verplicht gesteld kan worden op het hoogste niveau?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:20

Erg jammer. Al verbazen sommige namen ook niet. Ik hoop ook dat het verder niet serieus genomen wordt er niet teveel mensen meer bijkomen. Bedoel 150 mensen is nou ook niet zoveel.
Zou ze beter staan om het belang van de veiligheid en welzijn van mederuiter voorop te stellen in plaats van het een essentieel onderdeel te noemen. Emmelie Scholtens verbaasd me wel een beetje. Zij rijdt wel vaker met cap volgens mij.

Het is heel simpel het is geen verbod. Draag je hoedje lekker thuis of voor fotoshoots als je dat zo graag wil.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:21

@san87:
Omdat het je eigen keus is of je dat risico beheersbaar vindt? Jij vind van niet blijkbaar, ik lig er niet wakker van.

Ik vind fietsen zonder helm oom absoluut geen probleem, maar daar denken mijn Amerikaanse vrienden anders over.
Ik fiets weleens zonder verlichting en ik weet dat het niet verstandig is en toch doe ik het!
Voor mij is een leuk leven wat risico en niet bij alles denken: 'shit, kun je dood van gaan.'

Ik weet hoe het is om zo te denken want ik woon met zo iemand samen die bij alles meteen aan de risico's denkt, maar ik zou echt niet graag zien dat we ons op dat soort mensen aan gaan passen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:41

Sunnda schreef:
@san87:
Omdat het je eigen keus is of je dat risico beheersbaar vindt? Jij vind van niet blijkbaar, ik lig er niet wakker van.

Ik vind fietsen zonder helm oom absoluut geen probleem, maar daar denken mijn Amerikaanse vrienden anders over.
Ik fiets weleens zonder verlichting en ik weet dat het niet verstandig is en toch doe ik het!
Voor mij is een leuk leven wat risico en niet bij alles denken: 'shit, kun je dood van gaan.'

Ik weet hoe het is om zo te denken want ik woon met zo iemand samen die bij alles meteen aan de risico's denkt, maar ik zou echt niet graag zien dat we ons op dat soort mensen aan gaan passen.


Fietsen zonder verlichting is vooral fijn voor degene die jouw mogelijk dood rijdt omdat jij zo graag een leuk leven met risico hebt. Het gaat niet altijd alleen maar om jezelf. Met cap is dat niet anders als je op andermans terrein rijdt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:59

En deze mensen moeten het goede voorbeeld geven in de sport 8)7 .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 01:01

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Hartstikke onzin wat je nu zegt. Edward Gal rijdt bijvoorbeeld bijna altijd de wedstrijden met een helm. Maar ze willen de keuze houden.

En dat het dan bij voltige niet hoeft is wel heel raar. Als er ergens vaak gevallen wordt is het daar wel.

Edward rijdt altijd met hoed? Die heb ik in de ring nog nooit met cap gezien. Carl Hester wel, het verbaast me ook enigszins dat hij tekent voor behoud van een hoedje.


Wellicht moet je jezelf dan beter informeren. Ik zie hem zelden met een hoed.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 01:48

Ik snap heel goed dat mensen het jammer vinden als de hoeden helemaal verdwijnen, maar "een essentieel onderdeel van dressuur"? Hou even op.

Soms moet je gewoon met de tijd mee gaan. Er is geen enkel argument te bedenken waarom een cap plaats zou moeten maken voor een hoed. De caps van tegenwoordig zitten minstens zo comfortabel. En het uiterlijk, tja dat is ook maar gewenning, een ruiter in het L met hoed zouden we nu ook maar raar vinden en toen ze in het Z verboden werden was het ook een hoop drama bij een aantal, maar daar is nu al niks meer van te merken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexios, Annienke, Dees en 57 bezoekers