Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 19:12

Horses.nl
Algemeen
Ingezonden door Ketaki

Afbeelding
Foto: FEI


Dressurpferdeleistungszentrum Lodbergen heeft Sean Connery (Sir Donnerhall I x Rotspon) laten inslapen. De dertienjarige hengst leed aan hoefbevangenheid. Alle inspanningen om hem daar bovenop te krijgen, waren tevergeefs. Zijn amazone Therese Nilshagen reed hem in juli dit jaar voor het laatst de ring binnen op CDN Stubben-Brunshausen.

Lees het hele artikel op Horses.nl
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 23-10-20 09:02, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Puccini
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:04

Wordt....

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:12

Ai hoe naar!

Is wel al de 3e die ik tel bij de (top)sportpaarden. Ik weet dat het kán bij warmbloeden maar vind het wel opvallend. Aan het dieet zou het toch niet mogen liggen.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:27

pol013 schreef:
Ai hoe naar!

Is wel al de 3e die ik tel bij de (top)sportpaarden. Ik weet dat het kán bij warmbloeden maar vind het wel opvallend. Aan het dieet zou het toch niet mogen liggen.


Volgens mij kan hoefbevangenheid ook optreden als bijwerking van sommige medicatie.
Dan moeten ze misschien wel behandelen en is er een heel kleine kans, maar als het dan gebeurt zijn ze verder van huis.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoefbevangenheid word lichte tour hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:49

Ja soms ook als reactie op inentingen.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 09:03

Puccini schreef:
Wordt....


Ik dacht dat ik dat gister al had aangepast... Maar dat paste dus blijkbaar net niet. Heb nu de titel aangepast :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:32

Er krijgen best veel toppaarden hoefbevangenheid valt mij op

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:45

germie schreef:
Er krijgen best veel toppaarden hoefbevangenheid valt mij op

In vergelijking met?
Ik ken ook genoeg shetjes, recreanten e.d. welke bevangen staan of hebben gestaan?
Kijk bv maar in het topic hier op bokt.

Het kan ook meerdere oorzaken hebben, voer, gevoeligheid, hormonen, medicatie, ontstekingsremmers, bijwerking andere ziekten e.d.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 23-10-20 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:45

Denk ook dat er aan deze paarden heel veel wordt gesleuteld om ze goed te houden/krijgen...
Moet toch ergens vandaan komen??
Lijkt mij het meest voor de hand liggend dat het bij de medische behandelingen vandaan komt.
Maar dat is mijn idee hoor.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:46

Anabolen? Wordt toch nog wel veel gebruikt bv om paarden na een blessure sneller te laten herstellen/sterker te maken. Kan HB veroorzaken maar bv ook schade aan het hart.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:49

pol013 schreef:
Ai hoe naar!

Is wel al de 3e die ik tel bij de (top)sportpaarden. Ik weet dat het kán bij warmbloeden maar vind het wel opvallend. Aan het dieet zou het toch niet mogen liggen.


Hoezo niet? Topsportpaarden krijgen soms bizarre hoeveelheden krachtvoer, ook al hebben ze de energie daarvan misschien wel nodig, zoveel suiker en zetmeel kunnen paarden gewoon niet goed verteren, topsportpaard of niet. Je krijgt dan disbalans in de darmflora, met mogelijk hoefbevangenheid tot gevolg.

Hoeft uiteraard niet, kan ook door medicatie komen inderdaad. Er is veel cortico gebruik bij sportpaarden.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:15

Wij hebben z'n 3/4 zus (van San Amour) als fokmerrie.
Is dus echt wel zuur voor ons, was goeie reclame.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:19

Apache van Emmelie is een vrij recent voorbeeld van een paard wat ook overleden is aan hoefbevangenheid.
Wat ik mij dan dus wel afvraag van kon je het niet zien aankomen? En was er echt niets meer aan te doen? Dit omdat je soms wel succesverhalen hoort van mensen die hun paard wel weer 'goed' krijgen. Al weet ik natuurlijk niet of het hier dan ook echt om 'goed' in de zin van Z en hoger, dus topsport gaat.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:53

Nou... sommige dressuurpaarden zijn echt te dik...

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:25

germie schreef:
Er krijgen best veel toppaarden hoefbevangenheid valt mij op

Vergeleken met...? Ik zit op Facebook in een paar natural groepen, echt absurd hoeveel hoefbevangenheid daar passeert. Daar is het wel duidelijk, beesten zijn moddervet en bewegen amper.

Beweging en moddervet zal hier niet de oorzaak zijn, al hebben veel dressuurpaarden inderdaad wel een paar pondjes te veel. Wellicht dan toch grote hoeveelheden krachtvoer of medische behandelingen. Ik kan me voorstellen dat stress, wat deze paarden vaak wel hebben, ook meespeelt. Stress is eigenlijk nergens goed voor. Daarbij denk ik ook dat de aantallen nog enigszins meevallen hoor. Er zijn in Nederland en Duitsland wel zo vreselijk veel top paarden en als het dan van een enkeling in het nieuws komt lijkt het gelijk veel.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:58

germie schreef:
Apache van Emmelie is een vrij recent voorbeeld van een paard wat ook overleden is aan hoefbevangenheid.
Wat ik mij dan dus wel afvraag van kon je het niet zien aankomen? En was er echt niets meer aan te doen? Dit omdat je soms wel succesverhalen hoort van mensen die hun paard wel weer 'goed' krijgen. Al weet ik natuurlijk niet of het hier dan ook echt om 'goed' in de zin van Z en hoger, dus topsport gaat.


Ligt er aan of het hoefbeen ernstig gekanteld is, zoja dan kun je ze beter laten gaan.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:38

Elisa2 schreef:
germie schreef:
Apache van Emmelie is een vrij recent voorbeeld van een paard wat ook overleden is aan hoefbevangenheid.
Wat ik mij dan dus wel afvraag van kon je het niet zien aankomen? En was er echt niets meer aan te doen? Dit omdat je soms wel succesverhalen hoort van mensen die hun paard wel weer 'goed' krijgen. Al weet ik natuurlijk niet of het hier dan ook echt om 'goed' in de zin van Z en hoger, dus topsport gaat.


Ligt er aan of het hoefbeen ernstig gekanteld is, zoja dan kun je ze beter laten gaan.


Een hoefbeen kan zeer acuut kantelen, maar in dat geval is er meestal toch sprake van een druppel die de emmer doet overlopen.
Ik vraag me af waarvan een toppaard zo acuut hoefbevangen kan worden dat er niks meer aan te doen valt. In de meeste gevallen zijn er toch echt wel signalen en kantelt het hoefbeen niet van de ene op de andere dag zo veel dat het paard niet meer te redden valt. Die paarden worden toch constant gemonitord, hoe kan dit dan.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:45

Mijn dressuurpaard is ondertussen ook al 3 keer zwaar hoefbevangen geweest. Hij staat 24/7 buiten met open stal, is zeker niet te dik, er staat nagenoeg geen gras op de weide, krijgt weinig brok (aangepaste versie door de dierenarts) en genoeg beweging. Toch al een paar keer zwaar hoefbevangen geweest. Dierenarts en hoefsmid denken dat het door zijn dunne en droge hoefwand komt, schijnbaar kunnen paarden ook hoefbevangen worden door te veel druk op de hoefwand. Hij heeft zijn hele leven al erg slechte hoeven.

Toch geneest hij steeds goed, ondanks dat de situatie steeds hopeloos lijkt. Heb al een keer advies gekregen van de veearts om hem in te slapen, toen hij op geen enkele voet meer kon staan van de pijn. Toch is hij steeds genezen met genoeg rust en ontstekingsremmers. Hij loopt nu op 23-jarige leeftijd succesvol M2-wedstrijden. We doen er alles aan om hem gezond te houden, maar bij een volgende keer laat ik hem toch inslapen. Ik ga hem op deze leeftijd niet weer door zo’n pijnlijke periode halen.

Mijn paard wordt dus ook steeds van de ene op de andere dag accuut bevangen en kan geen stap meer zetten. Ik kan me best voorstellen dat je er dan voor kiest dat het genoeg is, het is geen fijn plaatje om te zien.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoefbevangenheid wordt dressuur hengst Sean Connery fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:31

Kan ook gewoon domme pech zijn. Ken een paard wat vorige maand ingeslapen is vanwege HB wat kwam doordat hij infectie had opgelopen. Door afvalstoffen kunnen ze ook HB worden. Mijn paard stond na een koliekoperatie met vier benen HB.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:54

Ik dacht dat ze de dressuurhengst VAN Sean Connery hadden laten inslapen... :')

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:33

Prairy schreef:
Ik dacht dat ze de dressuurhengst VAN Sean Connery hadden laten inslapen... :')


:') Ik ook

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:47

LiselotZorro schreef:
germie schreef:
Er krijgen best veel toppaarden hoefbevangenheid valt mij op

Vergeleken met...? Ik zit op Facebook in een paar natural groepen, echt absurd hoeveel hoefbevangenheid daar passeert. Daar is het wel duidelijk, beesten zijn moddervet en bewegen amper.

Beweging en moddervet zal hier niet de oorzaak zijn, al hebben veel dressuurpaarden inderdaad wel een paar pondjes te veel. Wellicht dan toch grote hoeveelheden krachtvoer of medische behandelingen. Ik kan me voorstellen dat stress, wat deze paarden vaak wel hebben, ook meespeelt. Stress is eigenlijk nergens goed voor. Daarbij denk ik ook dat de aantallen nog enigszins meevallen hoor. Er zijn in Nederland en Duitsland wel zo vreselijk veel top paarden en als het dan van een enkeling in het nieuws komt lijkt het gelijk veel.


Maar wat was eerst?

Ik heb een hb paard die we juist 24/7 zijn gaan zetten om meer te bewegen. En ik bekap hem nu al een tijd zelf en dat heeft hem enorm goed geholpen. Hij loopt zuiver, heeft energie etc.Maar geen modder wei, klein, saai paddockje. Een pp met vrienden, afwisseling, goed hooi, zandpaden etc.

Hij is door een peesblessure stil komen te staan. Door het beperkte bewegen toen, kwamen we van het 1 in het ander. Juist 24/7 heeft zijn benen goed gedaan.

Maar hij is snel te dik en je zou hem daarom altijd als potentiele hb klant zien. Extra beweging deden we wel, maar je bent beperkt tijdens een blessure.

Ik zie, hoor en lees juist vaak erg veel onwetendheid. Mensen die nog zijn blijven hangen in vroeger en niet kijken naar andere oplossingen dan de traditionele.
Ja, je ziet veel mensen in natural groepen met hb, maar dat komt ook omdat ze zijn gaan kijken naar een andere manier van houden om hun paard meer te laten bewegen, minder gras aan te bieden, minder hardvoer etc.

Traditioneel is nog steeds; weinig of net genoeg hooi en vaak verpakt. Veel hardvoer. Bekappen/ijzers. Bij hb; pijnstillers, speciaal beslag en boxrust met beperk bewegen. Waar juist bewegen bij blessures vaak ook belangrijk is om afvalstoffen af te voeren bijvoorbeeld.
En je wil naar het herstel van de hoeven. Dat kost echt tijd en goed onderhoud. Vaak is het hoefonderhoud te weinig. Ik hoor met regelmaat dat paarden eens per 8-10 wk bekapt en zelfs beslagen worden.

Sportpaarden krijgen steeds minder teveel krachtvoer. Het zijn vaak snelle energie leveranciers en erg belastend voor maag en darmen waar de gezondheid altijd begint.

Ik lees ook steeds paarden die eraan overlijden en dat is rot en hun keus om vaak toch vrij snel te stoppen. Misschien wegen de tijd en kosten van herstel niet op tegen het toekomst perspectief en daar zal de verzekering ook ene rol bij spelen.

Maar zolang mensen niet verder kijken en alles wat anders is eng of raar vinden en afbranden voor ze zich hebben verdiept en naar echte resultaten hebben gekeken, blijft dit nog wel even.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:58

superpony schreef:
Ik lees ook steeds paarden die eraan overlijden en dat is rot en hun keus om vaak toch vrij snel te stoppen. Misschien wegen de tijd en kosten van herstel niet op tegen het toekomst perspectief en daar zal de verzekering ook ene rol bij spelen.

Ik vind dit een beetje een voorbarige conclusie. Hoefbevangenheid is natuurlijk een hele pijnlijke aandoening en het lukt niet altijd die pijn voldoende onder controle te krijgen. Dan kan er best nog toekomstperspectief zijn en kun je evengoed alles voor je paard over hebben, maar in het kader van welzijn/paardwaardigheid toch kiezen voor inslapen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:08

Laurie schreef:
superpony schreef:
Ik lees ook steeds paarden die eraan overlijden en dat is rot en hun keus om vaak toch vrij snel te stoppen. Misschien wegen de tijd en kosten van herstel niet op tegen het toekomst perspectief en daar zal de verzekering ook ene rol bij spelen.

Ik vind dit een beetje een voorbarige conclusie. Hoefbevangenheid is natuurlijk een hele pijnlijke aandoening en het lukt niet altijd die pijn voldoende onder controle te krijgen. Dan kan er best nog toekomstperspectief zijn en kun je evengoed alles voor je paard over hebben, maar in het kader van welzijn/paardwaardigheid toch kiezen voor inslapen.


Dat zeg ik toch ook niet?

Ik zeg alleen dat ze vaak relatief snel beslissen tegenover de inderdaad wat langere weg van herstel.

Wij hebben de afgelopen jaren ook 2x een paard direct laten inslapen toen we echt alles hadden gedaan en er geen toekomst was.

Er is gewoon heel veel onwetendheid en traditioneel houden mensen heel erg vast aan 1 richting en kijken niet verder.

Er is ook een reden dat deze paarden niet als recreatie paard goedkoop worden verkocht om een half jaar/jaar herstel tijd te krijgen bijvoorbeeld. Ja, het is pijnlijk. Maar een paard met gebroken been opereren en 3 maanden in ene box opsluiten ook.
Een paard heeft echt geen besef van tijd. Elke dag opgesloten staan, geen sociaal contact etc is lijden. Ze weten niet of het maar 1 dag, 1 week of een jaar is.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:28

superpony schreef:
Laurie schreef:

Ik vind dit een beetje een voorbarige conclusie. Hoefbevangenheid is natuurlijk een hele pijnlijke aandoening en het lukt niet altijd die pijn voldoende onder controle te krijgen. Dan kan er best nog toekomstperspectief zijn en kun je evengoed alles voor je paard over hebben, maar in het kader van welzijn/paardwaardigheid toch kiezen voor inslapen.


Dat zeg ik toch ook niet?

Ik zeg alleen dat ze vaak relatief snel beslissen tegenover de inderdaad wat langere weg van herstel.

Wij hebben de afgelopen jaren ook 2x een paard direct laten inslapen toen we echt alles hadden gedaan en er geen toekomst was.

Er is gewoon heel veel onwetendheid en traditioneel houden mensen heel erg vast aan 1 richting en kijken niet verder.

Er is ook een reden dat deze paarden niet als recreatie paard goedkoop worden verkocht om een half jaar/jaar herstel tijd te krijgen bijvoorbeeld. Ja, het is pijnlijk. Maar een paard met gebroken been opereren en 3 maanden in ene box opsluiten ook.
Een paard heeft echt geen besef van tijd. Elke dag opgesloten staan, geen sociaal contact etc is lijden. Ze weten niet of het maar 1 dag, 1 week of een jaar is.

Maar dat zeg ik toch ook niet? :) Ik ben het met je eens dat je kritisch moet blijven op de manier waarop zo'n paard behandeld wordt, maar ik vind het daarbij ook belangrijk dat je kritisch blijft op wat paardwaardig is. Als je de pijn op korte termijn onvoldoende onder controle kunt krijgen kan het een hele eerlijke beslissing zijn geen langdurig traject in te gaan en dat heeft dan niets met onwil/kosten/ongeduld te maken.