Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:12

anjali schreef:
Als zoiets een normale manier van trainen zou zijn,dan heeft Brokjes gelijk dat paardensport onethisch is. Maar volgens mij houden de meeste ruiters echt van hun paarden en zouden ze nooit mishandelen. Als het paard niet graag en vrijwillig meewerkt krijg je ook geen topprestatie.Het is toch iets wat je samen doet.Er zouden zware straffen op dierenmishandeling moeten staan en uitsluiting.Zodat onze mooie sport niet verpest wordt door enkele dierenbeulen.

Maar de man is een olympisch ruiter... hoe rijm je dat dan?
En er zijn wel vaker dit soort 'incidenten' naar boven gekomen van 'top'-ruiters... toch?


Anoniem

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:19

Ik ga vanavond en anders morgen een topic openen. Ga even de tijd nemen voor een openingspost. Zal de link in dit topic plaatsen!

Telpeva
Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:28

anjali schreef:
Als zoiets een normale manier van trainen zou zijn,dan heeft Brokjes gelijk dat paardensport onethisch is. Maar volgens mij houden de meeste ruiters echt van hun paarden en zouden ze nooit mishandelen. Als het paard niet graag en vrijwillig meewerkt krijg je ook geen topprestatie.Het is toch iets wat je samen doet.Er zouden zware straffen op dierenmishandeling moeten staan en uitsluiting.Zodat onze mooie sport niet verpest wordt door enkele dierenbeulen.

Dit geloofde ik dus ook altijd, tot deze filmpjes. De man in het eerste filmpje die de shet zo in de mond trekt en slaat reed in 2008 dressuur op de olympische spelen, en wil/wou met de 2020 olympische spelen weer meedoen. Nu door corona zijn de 2020 olympische spelen verplaatst naar volgend jaar, anders hadden we deze man op een dressuurpaard in de ring gezien zo rond deze tijd := ik hoop dat ze deze man van die lijst schrappen, als ik hem volgend jaar toch op tv zie zap ik weg, de smeerlap
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 05-08-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:29

Cer schreef:
anjali schreef:
Als zoiets een normale manier van trainen zou zijn,dan heeft Brokjes gelijk dat paardensport onethisch is. Maar volgens mij houden de meeste ruiters echt van hun paarden en zouden ze nooit mishandelen. Als het paard niet graag en vrijwillig meewerkt krijg je ook geen topprestatie.Het is toch iets wat je samen doet.Er zouden zware straffen op dierenmishandeling moeten staan en uitsluiting.Zodat onze mooie sport niet verpest wordt door enkele dierenbeulen.

Maar de man is een olympisch ruiter... hoe rijm je dat dan?
En er zijn wel vaker dit soort 'incidenten' naar boven gekomen van 'top'-ruiters... toch?

Ik denk dat die mishandelingen stiekem thuis gebeuren. Ze weten heus wel dat dat niet hoort. Daarom is het wel apart dar het nu naar buiten komt en de daders zich kennelijk niet schamen. Die man is misschien een Olympisch ruiter maar toch niet beroemd,ik had nog nooit van hem gehoord.Degenen die wel beroemd zijn ,zijn goed voor hun paarden.

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:31

Telpeva schreef:
anjali schreef:
Als zoiets een normale manier van trainen zou zijn,dan heeft Brokjes gelijk dat paardensport onethisch is. Maar volgens mij houden de meeste ruiters echt van hun paarden en zouden ze nooit mishandelen. Als het paard niet graag en vrijwillig meewerkt krijg je ook geen topprestatie.Het is toch iets wat je samen doet.Er zouden zware straffen op dierenmishandeling moeten staan en uitsluiting.Zodat onze mooie sport niet verpest wordt door enkele dierenbeulen.

Dit geloofde ik dus ook altijd, tot deze filmpjes. De man in het eerste filmpje die de shet zo in de mond trekt en slaat reed in 2008 dressuur op de olympische spelen, en wil/wou met de 2020 olympische spelen weer meedoen. Nu door corona zijn de 2020 olympische spelen verplaatst naar volgend jaar, anders hadden we deze man op een dressuurpaard in de ring gezien zo rond deze tijd := ik hoop dat ze deze man van die lijst schrappen, als ik hem volgend jaar toch op tv zie zap ik weg, de smeerlap

Er zijn natuurlijk ook landen waar je je deelnemerschap verkrijgt door geld en niet door prestaties.

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:32

brokjes schreef:
Ik ga vanavond en anders morgen een topic openen. Ga even de tijd nemen voor een openingspost. Zal de link in dit topic plaatsen!

Goed Brokjes. Ik zal graag meediscussieren.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:37

anjali schreef:
Ik denk dat die mishandelingen stiekem thuis gebeuren. Ze weten heus wel dat dat niet hoort. Daarom is het wel apart dar het nu naar buiten komt en de daders zich kennelijk niet schamen. Die man is misschien een Olympisch ruiter maar toch niet beroemd,ik had nog nooit van hem gehoord.Degenen die wel beroemd zijn ,zijn goed voor hun paarden.

"beroemd" vind ik wat lastig in deze...

maar wie was ookalweer die (dressuur) dame die toen in het nieuws kwam vanwege het strak vastzetten van een, uit mn hoofd, valk kleurig ponytje ?

Ik heb toch het idee dat het vaker gebeurt.. maar ik denk ook dat je paarden wel kunt dwingen tot prestaties .. :j

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:41

anjali schreef:
Degenen die wel beroemd zijn ,zijn goed voor hun paarden.


Boude bewering.

DreamGuide
Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:45

Wat deze man doet, is walgelijk. Bah. Wordt er ter plekke misselijk van. Mag van mij een flinke gevangenisstraf op komen en een verbod om ooit nog paarden (of überhaupt dieren) te houden.

Afgezien daarvan, pijnigt het mij wel dat ik altijd bij dit soort nieuwsberichten dezelfde tendens zie: bokkers die beweren dat dit soort praktijken veelvuldig voorkomen in de paardensport. Zowel onder topsporters als amateur sporters. Ik vind dat dat een buitengewoon negatief beeld over de paardensport afgeeft, zeker omdat ik niet geloof dat iedereen die dit beweert daadwerkelijk dit soort acties heeft gezien bij top- of amateursporters.

Ik sta op een grote stal, met ruiters van alle niveaus en disciplines, en ik heb nog NOOIT dit soort gedrag gezien.
Paardeneigenaar die anders rijden of ander management hebben dan ikzelf? Dat zeker. Maar nooit gewoon pure dierenmishandeling zoals dit.

In het kader van de sport denk ik dat het goed zou zijn als we ook op positieve wijze over onze sport en geliefde dieren spreken. Stel dan ook een eerlijk beeld over de duizenden ruiters die het wél goed doen en liefde voor hun paarden hebben, in plaats van een beeld te schetsen dat het merendeel van de sportruiters dierenmishandelaars zijn.

Anders kunnen we, zoals eerder al benoemd werd, inderdaad onze sport en hobby wel op onze buik schrijven.

Die constante negativiteit over de paardensport begin ik een beetje zat te worden, zeker omdat er ook zoveel dingen wél goed gaan en er constant onderzoek wordt gedaan naar verbetering in het welzijn van onze dieren.

Dat men deze ruiter aan de schandpaal nagelt: ja.
Maar sleur niet alle andere paardensporters/liefhebbers met hem mee want dat vind ik echt niet juist.

Tot zoverre mijn betoog. :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:51

sanne83 schreef:
brokjes schreef:
Oke, kan ik nog enigszins inkomen. Al denk ik wel dat wij als mensen nooit gezien gaan worden als onderdeel van de kudde (of eigenlijk groep) waar het paard in leeft. Het blijft dat wij een roofdier zijn en zij een vluchtdier en dat onderscheid kunnen ze altijd maken. Dus een corrigerende schop van een andere paard of een tik van de mens is wel anders.

Maar waarom geven wij die tik? Omdat hij moet luisteren, omdat de opleiding anders niet gaat, omdat we anders niet kunnen rijden?
Zoveel intenties heeft een ander paard in de groep niet, als hij een knauw of schop uitdeelt.


Helemaal eens.

De redenering "maar in de kudde doen ze het ook" klopt gewoon niet. Paarden zijn 99% in de groep bezig met gezamenlijk eten, lopen, kriebelen en andere "bonding" gedragingen. Als we zouden willen doen, wat paarden in de groep doen, dan kan je beter met ze gaan grazen. In een stabiele kudde wordt er erg weinig geschopt en geslagen.

Daarnaast corrigeren ze elkaar niet voor gedrag. Als een paard aanstalte maakt om te trappen of bijten, dan loopt het andere paard gewoon weg.

Het meeste bijt gedrag is sowieso al veroorzaakt door menselijk-mismanagement.
Wij proberen het paard te trainen, wij willen het paard iets leren. Dan is zijn gedrag dus ook onze verantwoordelijkheid en zullen we vriendelijke manieren moeten bedenken om ze iets te leren.

Dit zijn vreselijke excessen, maar aan de andere kant moeten we misschien met z'n allen eens nadenken waarom we het zo normaal vinden om een paard te corrigeren/tikken/schoppen. Hoe de gemiddelde ruiter met een paard omgaat, zouden we echt niet pikken als het om een hond gaat.


Het is mijns inziens puur aangeleerd gedrag. Het begint al op een manege. Je leert daar: de pony moet luisteren. Schoppen, trekken en geef hem een tik...als hij niet luistert. Ik heb het altijd al vreselijk gevonden hoe het ging. Maar de tijden lijken nu te keren. Mensen beginnen andere inzichten te krijgen...al zou dat van mij als een olievlek nog verder mogen verspreiden. Ik kan me nu bijvoorbeeld niet meer voorstellen dat je met een jong paard begint zonder grondwerk en werk aan de hand. En dat je op een groen paard stapt zonder eerst een relatie op te bouwen. En dat het niet meer is van: jij moet doen wat ik zeg, maar ik stel jou een vraag en ik wacht op het antwoord. Als ik antwoord krijg stop ik met de vraag. En als het antwoord niet komt dan stel ik hem opnieuw of op een andere manier dat het paard het wel begrijpt. Krijg ik tegenwerking dan wil het paard mij hier wat mee zeggen.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:00

Cer schreef:
anjali schreef:
Ik denk dat die mishandelingen stiekem thuis gebeuren. Ze weten heus wel dat dat niet hoort. Daarom is het wel apart dar het nu naar buiten komt en de daders zich kennelijk niet schamen. Die man is misschien een Olympisch ruiter maar toch niet beroemd,ik had nog nooit van hem gehoord.Degenen die wel beroemd zijn ,zijn goed voor hun paarden.

"beroemd" vind ik wat lastig in deze...

maar wie was ookalweer die (dressuur) dame die toen in het nieuws kwam vanwege het strak vastzetten van een, uit mn hoofd, valk kleurig ponytje ?

Ik heb toch het idee dat het vaker gebeurt.. maar ik denk ook dat je paarden wel kunt dwingen tot prestaties .. :j

Coby van Balen met Power en paint, die met grote smoezen kwam waarom de pony zo liep.

Ik denk zeker dat er verschrikkelijke dingen gebeuren, en zeker toen die rolkur zo mode was.
In die zin ben ik wel blij dat dit nu op zijn retour is.
En ik denk dat er paarden zijn de zich laten dwingen, maar ook die dat niet doen.
Ik zeg ook regelmatig als men het weer eens heeft over hoe goed sommige top ruiters zijn op hun sensibele moeilijke paarden, dat die paarden niet moeilijk zijn, want dan pikte ze dat gesjor niet.
Maar die dat niet pikken gaan er door de achterdeur weer uit.

Ik denk zeker in de dressuur dat je paarden kunt dwingen, ik denk bij springen dat het moeilijker gaat zijn, dan is bij een niet gemotiveerd paard toch eerder een balk.
Bij dressuur ligt het helaas erg aan de jury, als je ziet met wat voor getrek aan de voorkant ver achter de loodlijn grote prijzen zijn gewoon kan dat eigenlijk helemaal niet als je puur theoretisch gaat kijken waar een oefening/proef aan voldaan moet worden.
Dus die paarden worden wel gedwongen, maar een goede proef zetten ze feitelijk niet neer, alleen word er anders beoordeeld. Helaas, hele dikke helaas.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:01

Cer schreef:
anjali schreef:
Ik denk dat die mishandelingen stiekem thuis gebeuren. Ze weten heus wel dat dat niet hoort. Daarom is het wel apart dar het nu naar buiten komt en de daders zich kennelijk niet schamen. Die man is misschien een Olympisch ruiter maar toch niet beroemd,ik had nog nooit van hem gehoord.Degenen die wel beroemd zijn ,zijn goed voor hun paarden.

"beroemd" vind ik wat lastig in deze...

maar wie was ookalweer die (dressuur) dame die toen in het nieuws kwam vanwege het strak vastzetten van een, uit mn hoofd, valk kleurig ponytje ?

Ik heb toch het idee dat het vaker gebeurt.. maar ik denk ook dat je paarden wel kunt dwingen tot prestaties .. :j

Je kunt een paard (of mens) zeker wel een enkele keer dwingen een prestatie te leveren,maar dat valt dan toch vrij snel door de mand.Het is ook te zien als er geen plezier vanaf straalt.En die paarden zullen geen langdurige carriere met dezelfde ruiter hebben.mag ik dan enkele wel goede voorbeelden geven? Rainer Klimke en onze Anky van Grunsven.Die jarenlang met hetzelfde paard steeds meer opbouwden.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:04

Er zijn ruiters die het prima doen, ik beweer ook niet het tegengestelde... Overigens, tot ik iemand thuis heb zien rijden zou ik geen enkele uitspraak kunnen doen over hoe iemand rijdt..

maar ik denk wel dat je paarden kunt dwingen tot prestaties.. je moet alleen altijd de 'sterkste' zijn.. :j en dat is af en toe niet heel fris om te zien. En dat hoeft ook niet perse een enkele keer te zijn.. dat kan best stelselmatig :j
Plezier is wat lastig interpreteerbaar... denk ik

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:07

Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:08

Wilde net zeggen,
Dat dit niet betekend elke top ruiter maar zijn paarden mishandeld!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:11

Penotti...ben het met je eens dat ze eens met de jury moeten beginnen. Had er gisteren nog over met iemand hoe bizar het is dat mensen dikke prijzen winnen met in elkaar getrokken paarden. Heb zelfs al eens een brief aan het KNHS geschreven dat het zo krom is als een hoepel. En ze gaven het toe en beloofden verbetering.

Ik heb wel eens meisjes geholpen met hun pony waar ze volledig mee vast liepen. Het eerst wat ik zei was: loslaten van voor. Eerst een pony op eigen benen leren laten lopen met goed gebruik van rug en hals. De meesten pony's kunnen niet eens voorwaarts neerwaarts omdat de rugspier volledig geblokkeerd/verstrakt is. Als de basis goed is kun je gaan activeren van achteren en iets sluiten van voor. De pony begon echt goed in balans te lopen en gaf een mooi beeld. Maar toen ze op wedstrijd was geweest zei ze: jij zegt dat een pony zo en zo rijden niet goed is maar die pony is wel eerste geworden...Het was een volledig in elkaar getrokken pony, die wel mooi de beentje liep wapperen en redelijk zijn oefeningen deed, maar zonder ontspanning en mooie lengtebuiging. Tsja, daar sta je dan in je hemd.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:14

Ayasha schreef:
Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.

Precies, dat denk ik ook.

En ik denk wel dat de springpaarden zelf een wil moeten hebben om over het hout te willen komen.
Bij veel zie je dat ook wel.
En als er dan eens harder ingekomen word met de hand zijn daar weer mensen tegen, maar dat zie ik meer als een paard dat zelf fanatiek is op de sprong.

En met dressuur zie je wel welke paarden het zelf ook graag doen en ja die bestaan echt. Die zelf graag in de spotlight staan en ook de oefeningen niet als vervelend ervaren.
En ik denk dan ook echt dat daar de jurt weer veel meer op geschoold moet gaan worden dat te herkennen.
En als dat een onvoldoende scoort er geen podiumplek te behalen valt.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:17

manubres schreef:
Penotti...ben het met je eens dat ze eens met de jury moeten beginnen. Had er gisteren nog over met iemand hoe bizar het is dat mensen dikke prijzen winnen met in elkaar getrokken paarden. Heb zelfs al eens een brief aan het KNHS geschreven dat het zo krom is als een hoepel. En ze gaven het toe en beloofden verbetering.

Ik heb wel eens meisjes geholpen met hun pony waar ze volledig mee vast liepen. Het eerst wat ik zei was: loslaten van voor. Eerst een pony op eigen benen leren laten lopen met goed gebruik van rug en hals. De meesten pony's kunnen niet eens voorwaarts neerwaarts omdat de rugspier volledig geblokkeerd/verstrakt is. Als de basis goed is kun je gaan activeren van achteren en iets sluiten van voor. De pony begon echt goed in balans te lopen en gaf een mooi beeld. Maar toen ze op wedstrijd was geweest zei ze: jij zegt dat een pony zo en zo rijden niet goed is maar die pony is wel eerste geworden...Het was een volledig in elkaar getrokken pony, die wel mooi de beentje liep wapperen en redelijk zijn oefeningen deed, maar zonder ontspanning en mooie lengtebuiging. Tsja, daar sta je dan in je hemd.

Eens zo mee eens ;(
Precies wat je zegt, vol achter de LL. Geen rug gebruik, geen achterbeen gebruik, maar wel een steek middendraf een 9 op halen.
Daar zit hem gewoon het punt. Leid de jury's weer op in wat dressuur betekend, dan gaat instructeurs en ruiters ook weer de goede kant op, want ze willen toch die eerste prijs.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:19

Ayasha schreef:
Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.


dit. het overgrote deel zijn goedzakken. De paarden met meer zelfbewustzijn of een sterker karakter worden vaak als lastig bestempeld, maar die eindigen vaker niet dan wel op het hoogste niveau. En als dat moeten ze nog geluk hebben dat ze bij de juiste ruiter terecht komen.

terug naar het topic, wat een koekwous is dat zeg. Vraag mij dan ook wel weer af wie zoiets op internet zet, want dan weet je toch dat je gezeik krijgt! en olympisch zegt mij in die landen niet zoveel. dat is vaak rubriekvulling.

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:19

Gini schreef:
anjali schreef:
Degenen die wel beroemd zijn ,zijn goed voor hun paarden.


Boude bewering.


Uit eerste hand kan ik je uit die droom helpen. ;) Nee dat is niet zo. En daarbij doel ik op Anjali der post.

Earth het reisbureau.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:20

Oehlala schreef:
....

terug naar het topic, wat een koekwous is dat zeg. Vraag mij dan ook wel weer af wie zoiets op internet zet, want dan weet je toch dat je gezeik krijgt! en olympisch zegt mij in die landen niet zoveel. dat is vaak rubriekvulling.

Ik denk iemand die hier ook niet van houd? Een groom die er niet meer werkt?

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:21

Cer schreef:
Er zijn ruiters die het prima doen, ik beweer ook niet het tegengestelde... Overigens, tot ik iemand thuis heb zien rijden zou ik geen enkele uitspraak kunnen doen over hoe iemand rijdt..

maar ik denk wel dat je paarden kunt dwingen tot prestaties.. je moet alleen altijd de 'sterkste' zijn.. :j en dat is af en toe niet heel fris om te zien. En dat hoeft ook niet perse een enkele keer te zijn.. dat kan best stelselmatig :j
Plezier is wat lastig interpreteerbaar... denk ik

Sport is toch bedoeld om plezierig te zijn en de gezondheid te bevorderen. Soms lijkt het meer op het verkrijgen van roem. En zwakkeren kunnen daarvoor misbruikt worden. Eigenlijk net zoiets dus als die kinderen die in de atletieksport mishandeld zijn geworden? Zulke zaken kunnen echt niet en het is goed dat misstanden naar buiten komen en aangepakt worden.

DreamGuide
Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:23

manubres schreef:
Ik heb wel eens meisjes geholpen met hun pony waar ze volledig mee vast liepen. Het eerst wat ik zei was: loslaten van voor. Eerst een pony op eigen benen leren laten lopen met goed gebruik van rug en hals. De meesten pony's kunnen niet eens voorwaarts neerwaarts omdat de rugspier volledig geblokkeerd/verstrakt is. Als de basis goed is kun je gaan activeren van achteren en iets sluiten van voor. De pony begon echt goed in balans te lopen en gaf een mooi beeld. Maar toen ze op wedstrijd was geweest zei ze: jij zegt dat een pony zo en zo rijden niet goed is maar die pony is wel eerste geworden...Het was een volledig in elkaar getrokken pony, die wel mooi de beentje liep wapperen en redelijk zijn oefeningen deed, maar zonder ontspanning en mooie lengtebuiging. Tsja, daar sta je dan in je hemd.


Grappig dat je dit zo verwoord. Voelt alsof ik door een raampje naar het verleden kijk.

Zal nooit vergeten dat mijn instructeur (toen ik nog een jonge(re) wup was) precies hetzelfde tegen mij zei als wat jij tegen die meisjes zei. Dat is de klasse van iemand die in klassieke dressuur geschoold is.

Tuurlijk ben ik teleurgesteld als ik geen winst rij, en een ander wel terwijl die met opengesperde mond en strak gespannen stang rond rijdt.

Maar dan denk ik maar terug aan de week ervoor, dat ik met een oranje lintje rond liep omdat mijn paard als enige happy was volgens de jury. :D

Ik zie dus zeker progressie in de manier van denken van zowel ruiters als juryleden. We komen er wel.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:28

DreamGuide schreef:
Afgezien daarvan, pijnigt het mij wel dat ik altijd bij dit soort nieuwsberichten dezelfde tendens zie: bokkers die beweren dat dit soort praktijken veelvuldig voorkomen in de paardensport. Zowel onder topsporters als amateur sporters. Ik vind dat dat een buitengewoon negatief beeld over de paardensport afgeeft, zeker omdat ik niet geloof dat iedereen die dit beweert daadwerkelijk dit soort acties heeft gezien bij top- of amateursporters.


Ik sta praktisch ieder weekend op een lokaal wedstrijdterrein en ja, ik zie uiteraard ook dat het merendeel gewoon goed rijdt (ik ga echt niet beweren dat de volledige paardensport rot en slecht is, zo negatief zie ik het ook niet in). Maar ik denk dat je ook realistisch moet zijn en beseffen dat het gedrag van deze man echt geen alleenstaand geval is, echt niet. Wat we in dit filmpje zien is natuurlijk heel extreem. Maar als je een hele dag op een wedstrijdterrein rondloopt zie je echt wel hier en daar geweld tegen paarden. Niet in dezelfde mate als in het filmpje, nee, thank god niet.

En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:38

Cer schreef:
anjali schreef:
Als zoiets een normale manier van trainen zou zijn,dan heeft Brokjes gelijk dat paardensport onethisch is. Maar volgens mij houden de meeste ruiters echt van hun paarden en zouden ze nooit mishandelen. Als het paard niet graag en vrijwillig meewerkt krijg je ook geen topprestatie.Het is toch iets wat je samen doet.Er zouden zware straffen op dierenmishandeling moeten staan en uitsluiting.Zodat onze mooie sport niet verpest wordt door enkele dierenbeulen.

Maar de man is een olympisch ruiter... hoe rijm je dat dan?
En er zijn wel vaker dit soort 'incidenten' naar boven gekomen van 'top'-ruiters..
. toch?

Als een bokker zijn paard slaat.. wil dat niks over de andere zeggen

Zelfde met topruiters.

The end


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, anjali, Berdien, Elleen, Fair, floorsxm, IASCrawler, Karmandi, roosjenat, SjakieXX, spookyskippy, sterregoud, Tamara1991, Typhoon en 26 bezoekers