Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:45

Ik denk dat Cer bedoeld dat gedwongen paarden toch hoog kunnen presteren.

Ik heb daar mijn mening al eerder over gegeven waarom ik dat denk :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:13

Schrijnend als het is, dit heeft voor mij geen schokkend effect meer, ik word er nog boos van, maar de Belgische manier van omgaan met pony's (paarden zijn niet veel beter hier) is dit. Gewoon copy paste, dit.

Ik liet ooit eens een meisje langskomen om met mijn merrie een rondje aan het touw in het dorp te gaan doen (manege was dicht en zij miste het enorm) en haar instructrice van de manege was erbij samen met de ouders van het meisje. Ik moest de hele route op m'n tong bijten omdat vanuit de instructrice zoveel "En toen moest ik hem laten weten wie de baas was" en "Ge moet die een goei klets geven als ze koppig zijn, haflingers zijn zo lui" kwam. Toen we terugkwamen op de weide en de mama haar kwam ophalen hebben ze me heel guitig een verhaal verteld van hoe de instructrice naast me (20, 1m80) op een pony ging zitten die de grootte was van mijn pony (90 cm) om hem eens goed een lesje te leren omdat hij al drie ruiters eraf had gegooid. Zij, de mama en de dochter lachten zich kapot over het feit dat ze haar benen moest optrekken omdat ze over de grond sleepten en dat hij gewoon bleef bokken toen ze hem mepte met de zweep.

Ik heb meerdere keren geuit hoe dit perfect mishandeling is, maar de traditionele paardenwereld in België is in essentie dit. Luisteren doen ze niet.

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:17

anjali schreef:
Je kunt een paard (of mens) zeker wel een enkele keer dwingen een prestatie te leveren,maar dat valt dan toch vrij snel door de mand.Het is ook te zien als er geen plezier vanaf straalt.En die paarden zullen geen langdurige carriere met dezelfde ruiter hebben.mag ik dan enkele wel goede voorbeelden geven? Rainer Klimke en onze Anky van Grunsven.Die jarenlang met hetzelfde paard steeds meer opbouwden.


Dat je dan juist Anky als voorbeeld neemt :+

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:30

Inderdaad, de rollkur is nou ook niet bepaald diervriendelijk. Iets minder direct te zien dan echt directe mishandeling zoals slaan of iets dergelijks, maar net zo slecht.

Earth het reisbureau.

bulck
Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:32

Alsof Klimke heilig was :D. De paar goede paarden van Anky hebben effectief wel allemaal een respectabele leeftijd behaald, dus ergens zal dat toch nog losstaan van de manier van trainen of toch net het gevolg? Of enkel geluk?

L'embarras du choix

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:33

Ayasha schreef:
Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.


Helemaal eens.
Ik denk dat dit soort verhalen dringend moeten veranderen. De paardenwereld is heel goed in het creëren van dit soort verhalen om eigen gedrag goed te praten.
Dit is dan een heel excessief voorbeeld ervan: "dit een technische correctie voor een pony die bijt". Het feit dat deze man echt denk dat hij een kans heeft weg te komen met deze filmpjes door dit soort onzin op te hangen, geeft al aan dat veel mensen (in minder mate uiteraard) in dit soort excuses geloven.

"paarden vinden leiding krijgen fijn, dus af en toe moet je hem goed laten weten wie de baas is"
" in de wei schoppen ze elkaar ook, dus mijn zweep is echt veel minder hard hoor"
"Hij trekt zelf het bit uit je handen, dus zoveel pijn kan een ruk aan het bit niet doen"
"Paard is gewoon zo enthousiast om te springen/buiten te rijden, hij is niet te houden. Daarom heb ik een hefboom-bit nodig om hem in te kunnen houden. maar ja, hij vind het zoo leuk."

Dit zijn dan geen excessen, maar ook allerlei excuses om wel die klap/ruk/tik te geven. Ik denk dat we moeten beginnen met in de basis te veranderen dat we zo praten over onze paarden.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:40

_Penotti schreef:
Storm schreef:
Nee, netjes is het niet, maar kom op zeg, iedereen weet dat pennymeisjes ook niet altijd even netjes met stoute Shetlandpony's omgaan.
Ik heb vroeger ook wel eens een pony (te) hard aangepakt omdat hij niet deed wat ik wilde. Daarna stond er weer een grote bak slobber klaar. Deze pony ziet er verder prima uit, het zal allemaal best meevallen met hoe slecht dit beestje het heeft.

Dit bedoel je toch sarcastisch neem ik aan?


Gini schreef:
VLP-wedstrijden. Er zit er altijd wel eentje tussen die gesnokt wordt. Ik zou je zelfs zo een aantal namen van ruiters kunnen opsommen waar je geen paard wilt zijn, maar dat zou niet netjes zijn.


Soms denk ik wel eens dat ze in Belgie achterlopen.
Echt niet vervelend bedoeld, echt niet.
Maar ook hier op bokt lees ik soms dingen over wat voor les sommige krijgen en dan denk ik, huh? Dat is toch wel erg achterhaald.


Ik sluit me hier wel bij aan. Ik ben een nederlander die in België woont. Mijn paard staat bij een Nederlandse meneer die getrouwd is met een belgische vrouw. Hij geeft mij ook les en heeft zn hele leven in nederland de paarden etc gehad. Hoe vaak ze ons uitlachen omdat wij het anders doen dan de meeste belgen .. maar achteraf wel komen vragen hoe we dat voor elkaar hebben gekregen :+

En dan valt de VLP nog redelijk mee.. Ga eens op de LRV kijken dat is pas echt een groot drama!

Ontopic; wat deze meneer en omstaanders doen is imo gewoon pure dierenmishandeling! Zou die graag eens willen tegenkomen en hem eens hetzelfde aandoen, kijken if hij het dan nog zo leuk vindt!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:03

Heel eerlijk, altijd als ik op show ben valt het mij op dat de Belgen aldaar niet zo heel diervriendelijk zijn. Zowel in omgang, rijden van de paarden als het proper houden van hun stallen.
Dit valt mij al jaren op en veranderd ook niet. Grappige is dat ook ruiters met het meeste uiterlijke vertoon (lees; geld) dikke vrachtwagen, dikke paarden, dikke spullen, de paarden er van nooit eens een schone dikke laag strooisel in hun stalletje hebben en gewoon op het beton in de stront en zeik moeten liggen.
En dan kom ik door heel EU op shows...

Ik l*l niet met de wind mee nee...

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:27

quote="DreamGuide"]
manubres schreef:
Ik heb wel eens meisjes geholpen met hun pony waar ze volledig mee vast liepen. Het eerst wat ik zei was: loslaten van voor. Eerst een pony op eigen benen leren laten lopen met goed gebruik van rug en hals. De meesten pony's kunnen niet eens voorwaarts neerwaarts omdat de rugspier volledig geblokkeerd/verstrakt is. Als de basis goed is kun je gaan activeren van achteren en iets sluiten van voor. De pony begon echt goed in balans te lopen en gaf een mooi beeld. Maar toen ze op wedstrijd was geweest zei ze: jij zegt dat een pony zo en zo rijden niet goed is maar die pony is wel eerste geworden...Het was een volledig in elkaar getrokken pony, die wel mooi de beentje liep wapperen en redelijk zijn oefeningen deed, maar zonder ontspanning en mooie lengtebuiging. Tsja, daar sta je dan in je hemd.


Grappig dat je dit zo verwoord. Voelt alsof ik door een raampje naar het verleden kijk.

Zal nooit vergeten dat mijn instructeur (toen ik nog een jonge(re) wup was) precies hetzelfde tegen mij zei als wat jij tegen die meisjes zei. Dat is de klasse van iemand die in klassieke dressuur geschoold is.

Tuurlijk ben ik teleurgesteld als ik geen winst rij, en een ander wel terwijl die met opengesperde mond en strak gespannen stang rond rijdt.

Maar dan denk ik maar terug aan de week ervoor, dat ik met een oranje lintje rond liep omdat mijn paard als enige happy was volgens de jury. :D

Ik zie dus zeker progressie in de manier van denken van zowel ruiters als juryleden. We komen er wel.[/quote]


Jaaah daar krijg ik blije kippevel van!

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:30

sanne83 schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.


Helemaal eens.
Ik denk dat dit soort verhalen dringend moeten veranderen. De paardenwereld is heel goed in het creëren van dit soort verhalen om eigen gedrag goed te praten.
Dit is dan een heel excessief voorbeeld ervan: "dit een technische correctie voor een pony die bijt". Het feit dat deze man echt denk dat hij een kans heeft weg te komen met deze filmpjes door dit soort onzin op te hangen, geeft al aan dat veel mensen (in minder mate uiteraard) in dit soort excuses geloven.

"paarden vinden leiding krijgen fijn, dus af en toe moet je hem goed laten weten wie de baas is"
" in de wei schoppen ze elkaar ook, dus mijn zweep is echt veel minder hard hoor"
"Hij trekt zelf het bit uit je handen, dus zoveel pijn kan een ruk aan het bit niet doen"
"Paard is gewoon zo enthousiast om te springen/buiten te rijden, hij is niet te houden. Daarom heb ik een hefboom-bit nodig om hem in te kunnen houden. maar ja, hij vind het zoo leuk."

Dit zijn dan geen excessen, maar ook allerlei excuses om wel die klap/ruk/tik te geven. Ik denk dat we moeten beginnen met in de basis te veranderen dat we zo praten over onze paarden.


Respect voor je geduldige en eindeloze pogingen de paarden wereld op andere gedachten te brengen +:)+

On topic:

“It’s always easier to beat your horse than to beat your problem.” – Inge Teblick

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:39

Popstra schreef:
Heel eerlijk, altijd als ik op show ben valt het mij op dat de Belgen aldaar niet zo heel diervriendelijk zijn. Zowel in omgang, rijden van de paarden als het proper houden van hun stallen.
Dit valt mij al jaren op en veranderd ook niet. Grappige is dat ook ruiters met het meeste uiterlijke vertoon (lees; geld) dikke vrachtwagen, dikke paarden, dikke spullen, de paarden er van nooit eens een schone dikke laag strooisel in hun stalletje hebben en gewoon op het beton in de stront en zeik moeten liggen.
En dan kom ik door heel EU op shows...


Verbaast me niets. Ik ben vaker in Duitsland geweest dan in NL voor vakanties/clinics, maar als je dan terugkeert naar België is het verschil enorm... Paarden die ieder weekend op wedstrijd moeten presteren, die buitenshuis altijd in vol ornaat met een heleboel leren touwtjes buiten komen want "relaxed rijden kan je enkel met een koudbloed hoor". Alles dat afwijkt van de status quo wordt vies bekeken. Ik kan het weten, ik moet er rondrijden :') Daarbij ben ik volkomen jaloers op jullie ruiterpaden, want daar wordt aan gewerkt van wat ik hoor, daar wordt zand op gegooid of die worden in conditie gehouden door vrijwilligers en boswachters. Hier wordt alles consequent volgestort met puin en wordt je dan door de gemeente en provincie van het kastje naar de muur gestuurd als je klachten hebt. Nobody cares. Alles moet verhard. Paarden? Welke paarden? Welke natuur?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:54

sanne83 schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.


Helemaal eens.
Ik denk dat dit soort verhalen dringend moeten veranderen. De paardenwereld is heel goed in het creëren van dit soort verhalen om eigen gedrag goed te praten.
Dit is dan een heel excessief voorbeeld ervan: "dit een technische correctie voor een pony die bijt". Het feit dat deze man echt denk dat hij een kans heeft weg te komen met deze filmpjes door dit soort onzin op te hangen, geeft al aan dat veel mensen (in minder mate uiteraard) in dit soort excuses geloven.

"paarden vinden leiding krijgen fijn, dus af en toe moet je hem goed laten weten wie de baas is"
" in de wei schoppen ze elkaar ook, dus mijn zweep is echt veel minder hard hoor"
"Hij trekt zelf het bit uit je handen, dus zoveel pijn kan een ruk aan het bit niet doen"
"Paard is gewoon zo enthousiast om te springen/buiten te rijden, hij is niet te houden. Daarom heb ik een hefboom-bit nodig om hem in te kunnen houden. maar ja, hij vind het zoo leuk."

Dit zijn dan geen excessen, maar ook allerlei excuses om wel die klap/ruk/tik te geven. Ik denk dat we moeten beginnen met in de basis te veranderen dat we zo praten over onze paarden.


Met beide Bokkers helemaal eens! _/-\o_

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:15

Gedeeltelijk mee eens.
Dat stukje ik moet laten zien dat ik de baas ben, dat krijg je niet met meppen, dat krijg je met duidelijk en eerlijk zijn naar een paard toe.
Nadeel is wel eens dat paarden vorige eigenaren hebben gehad en geleerd hebben hoe ze 600 kilo kunnen gebruiken om die 2 voeter plat te walsen :D

Maar ik ken wel degelijk paarden die erg enthousiast zijn met springen of buitenrijden en dat enorm leuk vinden.
En dan zul je als ruiter er aan moeten werken dat op een zo fijn mogelijke manier op te gaan lossen.
Als die hefboom betekend met een lang teugeltje het bos door behalve bij niet reageren inwerken, ach, zal het wel meevallen.
Maar een ruiter die met of zonder hefboom continue in die mond hangt, die moet in de bak nog maar even oefenen. Met springen idem dito.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:53


Ayasha
Blogger
Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:28

Mag ik dan als Belg wel tegen geluid geven en zeggen dat ook in België uitzonderingen zijn (die hopelijk op termijn geen uitzondering meer zullen zijn.) die dus wel heel erg bezig zijn met het welzijn van hun paarden... hier worden de stallen elke dag volledig uit gemest en staan ze tot over de kogel in het gehakseld stro. Zomer en winter weidegang. Áltijd hooi tot hun beschikking. En de mensen waar ik goed contact mee heb doen het ook zo... Dus ze zijn er echt wel.

Ook in het werken wordt hier enorm per individu gewerkt en zo zacht mogelijk. Net als bij mijn vriendenkring.

Popstra schreef:
Heel eerlijk, altijd als ik
op show ben valt het mij op dat de Belgen aldaar niet zo heel diervriendelijk zijn. Zowel in omgang, rijden van de paarden als het proper houden van hun stallen.
Dit valt mij al jaren op en veranderd ook niet. Grappige is dat ook ruiters met het meeste uiterlijke vertoon (lees; geld) dikke vrachtwagen, dikke paarden, dikke spullen, de paarden er van nooit eens een schone dikke laag strooisel in hun stalletje hebben en gewoon op het beton in de stront en zeik moeten liggen.
En dan kom ik door heel EU op shows...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:34

Gini schreef:
En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...


https://equnews.nl/showjumping/wedstrij ... mperaturen

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Ayasha
Blogger
Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:39

Hierin loopt België vooral achter. :x

Ik kan ook geen respect hebben voor mensen die hierin op wedstrijd gaan. Hier gaan ze vanaf vandaag ‘s nachts buiten en op het heetst van de dag tot een uur of zeven binnen voor de ventilator.

Ik hoop iig dat Sam niet te bang is voor de ventilator dat we hem kunnen zetten.

Popstra schreef:
Gini schreef:
En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...


https://equnews.nl/showjumping/wedstrij ... mperaturen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:40

Popstra schreef:
Gini schreef:
En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...


https://equnews.nl/showjumping/wedstrij ... mperaturen


Top, toch al minstens 1 organisatie die het licht ziet.

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:01

@Ayasha, ik ken ook meerdere Belgen die wel heel goed zijn voor hun paarden hoor. Eigenlijk ken ik er geen een die niet goed voor zijn dier is. Maar ik ken de cultuur daar niet goed genoeg om te weten wat de standaard is.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:42

Ik wil ook niet zeggen dat alle belgen niet zo netjes met hun paarden om gaan he..
Maar vind het gewoon opvallend op shows dat op te merken.
Duitsers daarintegen vind ik wel netjes met hun paarden om gaan. Italianen dan ook weer niet zo...kunnen vrij ruw zijn tijdens het rijden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Ayasha
Blogger
Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 00:03

DreamGuide schreef:
@Ayasha, ik ken ook meerdere Belgen die wel heel goed zijn voor hun paarden hoor. Eigenlijk ken ik er geen een die niet goed voor zijn dier is. Maar ik ken de cultuur daar niet goed genoeg om te weten wat de standaard is.

Ik ken er wel die mij regelmatig doen fronsen. Het is geen mishandeling maar ík persoonlijk vind dat hun prioriteiten behoorlijk fout liggen. En dan ken ik er nog een paar die ik liever niet meer op een paard zou zien zolang ze die mentaliteit hebben. Van die groepen houd ik me weg want er valt ook niet mee te discussiëren en ik kan mijn mond moeilijk houden als ik zulke dingen zie. Een deel van onze Belgische seniorentop is gewoon om te janken in mijn mening. Dus kan me voorstellen dat als je op wedstrijden die aan het werk ziet je (terecht) vindt dat we nog een paar eeuwen achter lopen. :x :x

Op die manier kom je in het ‘soort zoekt sport’ verhaal waardoor ik misschien meer mensen ken die wel echt welzijn op 1 hebben. (En 100%. Niet gewoon ‘komen niks te kort kwa eten en drinken maar ook psychisch.)

Dus ik vind het zelf moeilijk oordelen hoe de cultuur hier is. Vooral kwa werken in de hitte (trainen of wedstrijd) denk ik wel dat België over het algemeen erg achter loopt. :x

Ik zelf heb een Nederlandse trainer omdat ik in mijn omgeving geen Belgische vond waar ik bij wilde trainen. :o

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:37

Ayasha schreef:
Dus ik vind het zelf moeilijk oordelen hoe de cultuur hier is. Vooral kwa werken in de hitte (trainen of wedstrijd) denk ik wel dat België over het algemeen erg achter loopt. :x


Wat me nog het meest stoort, is dat dit niet massaal in vraag gesteld wordt. Alleen op de Facebookpagina van VLP is er 1 iemand die de opmerking maakt om wedstrijden bij deze hitte te annuleren (met grappig genoeg een verwijzing naar Nederland, waar het dus wel beter is). https://www.facebook.com/paardensportvl ... 8177722749

Maar kan je je dat voorstellen? Er zijn straks paarden die met 37 graden tussen 12 en 16u in de vlakke zon aan de start van een jumping verschijnen.
Dat kan je toch naar niemand verantwoorden, hoe leg je dat uit aan een paardenleek? En veel mensen hier zullen daar ook op tegen zijn, maar dat neemt niet weg dat het gebeurt, in ons landje, in onze sport.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:40

Meteen op de bon slingeren, want het is toch Europees dat vanaf 35 graden niet meer vervoerd mag worden, of ben ik abuis.
Dat soort lui leert het alleen maar als het geld kost.
En je zou een betreffende organisatie ook eens aan moeten klagen, die faciliteren het.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Ayasha
Blogger
Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:41

Gini: Ik heb die opmerking vorige zomer elke keer gemaakt met hittegolven. Kreeg steevast terug dat het "de verantwoordelijkheid van de ruiter is."
Toen ik daarop zei dat het als paardensport bond ook hun verantwoordelijkheid is om het welzijn in de gate te houden kreeg ik geen antwoord meer. :)

Tegelijk kreeg ik ook een aantal van mijn conculega's op mijn dak die zich aangesproken voelden en boos op me waren dat ik durfde uiten dat ik dit dierenmishandeling vind. Zelfs later op (koelere) wedstrijden me komen aanvallen. Tja, schat, als je oprecht dacht dat je niks mis doet, zou je niet boos worden denk ik dan.... :) Ik word niet boos als ze me zeggen dat ik te laat beleer of te traag ga... Dat zijn verwijten die me niet raken omdat ik weet dat ik dat voor hun welzijn doe. :)

Ik heb op mijn persoonlijke blog zelfs al gepost dat de slogan "trots op mijn sport" die PSV zo graag quote al een tijd niet meer van toepassing is op mij.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:44

Ayasha schreef:
Gini: Ik heb die opmerking vorige zomer elke keer gemaakt met hittegolven. Kreeg steevast terug dat het "de verantwoordelijkheid van de ruiter is."
Toen ik daarop zei dat het als paardensport bond ook hun verantwoordelijkheid is om het welzijn in de gate te houden kreeg ik geen antwoord meer. :)


Een vrouw naar mijn hart! :D
Ik vind het zo slap gelul om de verantwoordelijkheid bij de ruiter te leggen. Daarmee zeg je eigenlijk: wij faciliteren de dierenmishandeling alleen maar. Het is aan de ruiter om te bepalen of die zijn/haar dier daadwerkelijk wilt mishandelen of niet. -O-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exorcizamus, Facebook, Kopmeeuw, Naat3, Sanne_zepp, Unleash en 69 bezoekers