Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:15

Hier ook geen training vandaag. Nu met deze Corona periode en amper wedstrijden staat het trainen zowiezo al op een lager pitje dus zie het nut er niet van in een paard op een dag als vandaag in het zweet te moeten gaan werken.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:21

cursebreaker schreef:
Poekkie schreef:
Hoe doen mensen met exzeemdekens dat eigelijk? Tot nu doe deed ik altijd deken af, paard nat maken, deken terug op of zelfs enkele dagen de deken af. Maar zou het voor het paard helpen om de deken juist in water te dompelen en dan nat terug op te leggen? Heb er eentje waar ik de deken echt graag op zou willen kunnen houden. Lijkt me dat ie dan wel direct zal rollen, maar varkenlook maakt nu niet per se uit hier.


Een goede eczeemdeken is gewoon goed luchtdoorlatend dus net als dat je ze ermee op de wei hebt staan en het regent, zou je ze ook ermee kunnen afspoelen - met een flinke regenbui zijn ze ook gewoon echt doorweekt namelijk - maar of het je voorkeur moet hebben met zo'n warm weer? Ik denk van niet.

Met warm weer als nu zou ik, zoals ik altijd deed en jij nu ook; het paard gewoon afspoelen zonder deken op zodat het zweet ook gewoon echt weg kan en dan erna de deken weer op.



Het was juist het idee om het doorweekt te hebben zodat hij langer koel zou blijven. Beetje het 'natte tshirt in de zomer' idee. Omdat na afspoelen hij daarna toch snel terug opwarmt en ik nu ook geen 3x per dag kan komen afspoelen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:36

Linde83 schreef:
Citaat:
Tijdens het zweten verliest het paard zijn natuurlijke zouten. Deze vindt het niet terug in de toegediende elektrolyten.
Het 'verschil' tussen elektrolyten en zouten staat ook niet helemaal juist beschreven in het artikel. Het zout in zoutstenen is grotendeels natriumchloride natuurlijk. En natrium en chloride vind je zeker wel terug in de elektrolyten. Sommige zoutstenen bevatten wel nog wat mineralen en sporenelementen.


Dit vond ik ook een raar stukje. Er staat zelfs netjes dat er natrium en chloride in de elektrolyten zitten maar er zit geen zout in? :')

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:08

@Poekkie
Ahh, ja op die manier. Ik denk dat het met deze temperaturen niet veel verschil maakt en het gewoon alsnog heel snel opdroogt. Maar mijn excemzer had echt jeuk van het zweten ook, dus ik vond het daarom fijner om die deken af te doen en te wassen ook om zweet weg te krijgen.

Maar je zou het altijd eens kunnen proberen en kijken of je paard er anders op reageert bv.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:37

Beetje een onnozel artikel...

Hier rende net onze 2 welshmerries met beiden een veulen al een kwartiertje door de wei.
Gewoon flink rennen in de brandende zon. Hoezo we hebben het heet?
Om vervolgens weer lekker in de schaduw te gaan staan/liggen dutten.

Bij voldoende schaduw en onbeperkt drinkwater hoeven we echt niet zo paniekerig te doen. Paarden kunnen goed tegen de warmte en regelen dat prima zelf.

Trainingen wel aanpassen natuurlijk.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:02

Ik vind heel erg meevallen met de warmte. Het is wel lekker warm maar totaal niet benauwd of zo en er staat een linker windje. Ik geloof dat maan geleden het een stuk warmer was met de hittengolf maar daar hoor je dan niemand meer over.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:06

Blussem schreef:
Ik vind heel erg meevallen met de warmte. Het is wel lekker warm maar totaal niet benauwd of zo en er staat een linker windje. Ik geloof dat maan geleden het een stuk warmer was met de hittengolf maar daar hoor je dan niemand meer over.

Inderdaad, het is nu 1 dag warm, geen eens 30 graden en morgen is het weer over..

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:09

Blussem schreef:
Ik vind heel erg meevallen met de warmte. Het is wel lekker warm maar totaal niet benauwd of zo en er staat een linker windje. Ik geloof dat maan geleden het een stuk warmer was met de hittengolf maar daar hoor je dan niemand meer over.


Tja ligt misschien ook eraan waar je zit denk ik. Hier in t zuiden is geen windje en staat er vanmiddag 36 graden (in de schaduw). Momenteel 33 hier in de schaduw en het is echt HEET. En waarom moeten we nu met die hittegolf van laatst vergelijken dan? Het is NU gewoon warm, dus logisch dat mensen bezig zijn met (en het praten over) het koelen van hun dieren. Niet elk paard zal ook even goed met de warmte om kunnen gaan en zeker als er weinig schaduw op de wei is en ze er langer staan is verkoeling geven echt geen overbodige luxe.

@sintara
Hier is morgen toch nog 29 gemeld met onweer dus dan zal het ook vies benauwd zijn. En geeneens 30 graden? Hier momenteel 33 in de schaduw en later vandaag tikken we waarschijnlijk de 36 nog aan dus nog geen 30 graden geldt niet voor alle plekken hoor :)

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:12

Als ze schaduw en water hebben dan komen ze de dag wel door. (en eten natuurlijk) Mijn paard vindt afspuiten helemaal niks.. Afsponsen met water vindt ze dan weer wel lekker, daarna rollen in het zand... Hoe meer zand er blijft plakken hoe lekkerder ze het vindt.

Ik denk dat een laag zand niet alleen tegen insecten werkt maar ook afkoelt?

Rijden/trainen doen wij niet met warm weer, morgen weer een dag.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:19

cursebreaker schreef:
@sintara
Hier is morgen toch nog 29 gemeld met onweer dus dan zal het ook vies benauwd zijn. En geeneens 30 graden? Hier momenteel 33 in de schaduw en later vandaag tikken we waarschijnlijk de 36 nog aan dus nog geen 30 graden geldt niet voor alle plekken hoor :)

Wat een verschil dan! Waar zit jij op planeet aarde? :D hier is het 29 graden, en er is ook nog een klein briesje. Voor morgen wisselen de berichten steeds, er staat nu 28 graden met regen op buienradar

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:22


cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:28

Sintara schreef:
cursebreaker schreef:
@sintara
Hier is morgen toch nog 29 gemeld met onweer dus dan zal het ook vies benauwd zijn. En geeneens 30 graden? Hier momenteel 33 in de schaduw en later vandaag tikken we waarschijnlijk de 36 nog aan dus nog geen 30 graden geldt niet voor alle plekken hoor :)

Wat een verschil dan! Waar zit jij op planeet aarde? :D hier is het 29 graden, en er is ook nog een klein briesje. Voor morgen wisselen de berichten steeds, er staat nu 28 graden met regen op buienradar


Zuid Limburg :)

Maar zie vaak dat de verschillen door het hele land groot kunnen zijn. Volgende week staat ook meerdere dagen achter elkaar 30+ op het programma.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:49

Ja gatverdamme, eind volgende week inderdaad een aantal dagen tropische hitte

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:01

cursebreaker schreef:
Volgende week staat ook meerdere dagen achter elkaar 30+ op het programma.


noooo dat meen je niet! |o
ik klim gewoon in de koelkast... :')
Laatst bijgewerkt door DreamB op 31-07-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:05

Volgende week het gras er af zo te zien !

Hier zuid oost ook heet, maar ik vond het gisteren viezer, benauwder.
Hier waait het dan wel weer een beetje. Maar wel nu al 33, word nog meer.

Maar het verbaasd me dat die 2 bengels zoveel buiten staan.
Gisteren stonden ze veel binnen, daar is het lekker koel, maar vandag, ook die met hooikoorts en daar meer last van heeft in de hitte, zie ik veel buiten staan. Dan ben ik meteen heel gelukkig :)

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:07

Sintara schreef:
cursebreaker schreef:
@sintara
Hier is morgen toch nog 29 gemeld met onweer dus dan zal het ook vies benauwd zijn. En geeneens 30 graden? Hier momenteel 33 in de schaduw en later vandaag tikken we waarschijnlijk de 36 nog aan dus nog geen 30 graden geldt niet voor alle plekken hoor :)

Wat een verschil dan! Waar zit jij op planeet aarde? :D hier is het 29 graden, en er is ook nog een klein briesje. Voor morgen wisselen de berichten steeds, er staat nu 28 graden met regen op buienradar

Hier in Genk is het 34 graden en ook windstil :D Maar vind het niet direct mega benauwd gelukkig

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:19

Hier is het 32 graden. Helaas geen schaduw op de wei, dus de paarden er om 13 uur afgehaald. Gelukkig is het op stal koel.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:07

Wat een hopeloos slecht artikel. Koelen doe je met koud koud koud water.
Sterker nog als een paard oververhit is gooi er maar ijswater overheen. Alles om de temperatuur naar beneden te krijgen.
En al helemaal niet afschrapen.

Oververhit paard, paar minuten afspuiten met koud water. Kort Rondje stappen ( om het bloed te laten stromen zodat een ander deel van het te warme bloed aan de oppervlakte zit, en weer afspuiten.

Paard raakt veel eerder oververhit dan een mens dus hoe je jezelf voelt doet er niet toe....

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:14

Sintara schreef:
Blussem schreef:
Ik vind heel erg meevallen met de warmte. Het is wel lekker warm maar totaal niet benauwd of zo en er staat een linker windje. Ik geloof dat maan geleden het een stuk warmer was met de hittengolf maar daar hoor je dan niemand meer over.

Inderdaad, het is nu 1 dag warm, geen eens 30 graden en morgen is het weer over..


Heb je de weersvoorspelling gezien? Vanaf volgende week donderdag tpt half augustus voorspellen ze 30+ graden nonstop

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:55

Hier verbaast het me wel dat zelfs mijn merrie de schaduw opzoekt. Zal ook wat met haar hengstigheid te maken hebben: dan is ze dichter bij de wei van de hengst. Nochtans heeft ze gister nog lopen rennen als een gek toen we met haar weidemaatje trailerladen wilden oefenen. Niet zo'n strak plan, paard met longemfyseem dat uit haar plaat gaat in hoge temperaturen. Toen ik haar gevangen en gekalmeerd had, bleef haar maatje toch wat gestresster als anders, is dan volle paniek de voorlaadklep van de trailer afgerend, gevallen op het asfalt en de straat op gerend met de longe er nog aan. Gelukkig stond ik nog met de merrie aan de hand, en toen ik riep, kwam hij snel terug. Gelukkig enkel paar schaafwonden, en allemaal onder de manen, dus geen vervelende vliegen erop.

Macs

Berichten: 7638
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:30

Ik ben wel erg benieuwd he. Mijn vriend doet de Wim Hof methode, oftewel onder andere koud douchen. Als hij 3 tot 5 minuten koud doucht, wordt hij eerst ijskoud (en rood) maar daarna begint zijn kachel te werken. Hij wordt dan van binnenuit super warm en zou dan in de winter zonder shirt buiten kunnen lopen (dat is ook het punt van die methode).
Als je je paard afkoelt door lang met koud water te douchen, gaat zijn kacheltje dan niet aan en krijgt ie t nog warmer?
Wij hebben ook ooit een fjord koud gedoucht en terug gezet en die is daar suuuper beroerd van geweest (koorts ook). Daarna hebben we altijd afgeschraapt.

thinkplz
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 02:46

natuurlijk je paard afsproeien, je hoeft niet zo nodig een zweet mes te gebruiken. op een hete dag ook niet al te veel met je paard doen

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:35

Eleeke schreef:
Wat een hopeloos slecht artikel. Koelen doe je met koud koud koud water.
Sterker nog als een paard oververhit is gooi er maar ijswater overheen. Alles om de temperatuur naar beneden te krijgen.
En al helemaal niet afschrapen.

Oververhit paard, paar minuten afspuiten met koud water. Kort Rondje stappen ( om het bloed te laten stromen zodat een ander deel van het te warme bloed aan de oppervlakte zit, en weer afspuiten.

Paard raakt veel eerder oververhit dan een mens dus hoe je jezelf voelt doet er niet toe....

En waar haal jij dan zo snel grote hoeveelheden ijswater vandaan??

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:41

Luxemburg gisteren 36.5 graden. S ochtends vroeg gereden,verder staan ze op de wei met veel schaduw en vers en genoeg drinkwater uiteraard.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:18

Macs schreef:
Ik ben wel erg benieuwd he. Mijn vriend doet de Wim Hof methode, oftewel onder andere koud douchen. Als hij 3 tot 5 minuten koud doucht, wordt hij eerst ijskoud (en rood) maar daarna begint zijn kachel te werken. Hij wordt dan van binnenuit super warm en zou dan in de winter zonder shirt buiten kunnen lopen (dat is ook het punt van die methode).
Als je je paard afkoelt door lang met koud water te douchen, gaat zijn kacheltje dan niet aan en krijgt ie t nog warmer?


Ik denk dat je wel begrijpt dat het niet de bedoeling is je paard onder de 37 graden te proberen te krijgen. Het gaat om koelen als je paard warm is van het werk (of gewoon van de hitte), niet om bij normale lichaamstemperatuur jezelf 'onder normaal' af te koelen. Dan gaat het lichaam idd proberen de 37 graden vast te houden.

Methode "Wim Hof" is een extreme methode om te proberen je autonome zenuwstelsel te beinvloeden. Dat je iets dat autonoom is niet echt kunt beinvloeden moge duidelijk zijn. Maar hij verdient er goed mee ;)