Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 15:05

Omroep Gelderland
Algemeen
Ingezonden door bokker Suliko

[ img ]
Paard. Foto: Marjoow


HEELWEG - De Stichting Paardenopvang Achterhoek heeft eindelijk onderdak gevonden voor achttien mishandelde, verwaarloosde en getraumatiseerde paarden. Gerrit Simmelink van de stichting was al sinds december op zoek naar een definitieve plek voor de dieren. Hij kan nu eindelijk opgelucht adem halen.

“De situatie was noodlijdend”, vertelt Gerrit op Radio Gelderland. “Ik had geen uitzicht op een andere plek voor de paarden.” Toch is het nu gelukt, Gerrit vond via via een stuk grond in Heelweg.

Geld nodig
Op het terrein moeten nog wel stallen en omheiningen worden gebouwd. Daarom vraagt Gerrit iedereen die iets over heeft, materiaal of stallen die niet gebruikt worden, contact met hem op te nemen via Gelderland Helpt.

In december 2019 hoorde Gerrit dat er geen plek meer was voor de paarden in een stal in Harreveld. Dankzij een uitzending van Gelderland Helpt werd in mei een tijdelijke oplossing gevonden: de paarden konden op verschillende plekken in het land worden ondergebracht. Maar die oplossing is verre van ideaal.

Einde aan overlevingssituatie
Gerrit: "Ik ben eigenlijk veel te druk, merk ik. Ik rijd overdag meer dan 70 kilometer, alleen om de paarden te verzorgen. Eigenlijk heb ik te weinig hulp daarbij en krijgen de paarden te weinig aandacht. Dat werkt tegen. Het is een overlevingssituatie en het is heel fijn dat daar een einde aan komt."

De paarden worden op 1 september met elkaar herenigd in Heelweg. “Het is een serene plek, ik denk dat we ons daar enorm thuis gaan voelen.”

Het genoemde radiogesprek is te beluisteren op Omroep Gelderland

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


pillow
Berichten: 7772
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:20

Waarom gaan die dieren niet naar eventuele belangstellenden? Waar komen ze vandaan?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:54

Sommige paarden zijn, van horen zeggen, zo getraumatiseerd dat ze niet meer te herplaatsen zijn.
Ik hoop dat Gerrit ook de vergunningen kan krijgen om stallen te bouwen, of het zal om boxen in een bestaande schuur moeten gaan.

pluisje88
Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:22

suffie schreef:
Sommige paarden zijn, van horen zeggen, zo getraumatiseerd dat ze niet meer te herplaatsen zijn.
Ik hoop dat Gerrit ook de vergunningen kan krijgen om stallen te bouwen, of het zal om boxen in een bestaande schuur moeten gaan.


Ik meende ergens te lezen dat er inderdaad al grote schuren staan maar die leeg zijn van binnen. Daar
Moeten boxen in komen begreep ik

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:59

Heb altijd wat moeite met mensen die zeggen dat zij de enige zijn die voor dit soort getraumatiseerde dieren kunnen zorgen. Dat zou impliceren dat de rest van de hippische wereld niet weet waar ze mee bezig zijn.

ellepel
Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:13

ze hebben een facebookpagina, daar staat op dat er 2 hectare wei is en 2 grote schuren voor stallen.
dus dat komt in orde.
ook bieden ze dus stalling aan voor 6 paarden.
maar lees anders zelf even op hun site :j


https://m.facebook.com/paardenopvang.achterhoek/

wortel115
Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:31

Als eerst super dat dit gerealiseerd wordt en de paarden een goede plek krijgen. Wel vraag ik me af zijn ze allemaal zo getraumatiseerd dat ze niet naar een particulier kunnen gaan? Dat helpt op de lange termijn toch met kosten en ruimte.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

boemel
Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:55

wortel115 schreef:
Als eerst super dat dit gerealiseerd wordt en de paarden een goede plek krijgen. Wel vraag ik me af zijn ze allemaal zo getraumatiseerd dat ze niet naar een particulier kunnen gaan? Dat helpt op de lange termijn toch met kosten en ruimte.


Ja, ik heb me dat ook afgevraagd.
Ben daar een aantal keren geweest. De stichting verricht absoluut goed werk, maar de vorige locatie bood niet heel veel ruimte en de paarden stonden nog best veel op stal op een niet geweldige stalbodem. De paarden waren attent en relaxed. Kwamen niet op mij over dat ze niet herplaatsbaar zouden zijn en zouden het dan waarschijnlijk ook net even beter krijgen qua huisvesting.

Hopelijk is de nieuwe plek ruimer.

M1+10

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:07

Pareltjes schreef:
Heb altijd wat moeite met mensen die zeggen dat zij de enige zijn die voor dit soort getraumatiseerde dieren kunnen zorgen. Dat zou impliceren dat de rest van de hippische wereld niet weet waar ze mee bezig zijn.


Mijn idee, maar goed..kan me ook voorstellen dat ze deze paarden willen behoeden de handel in te gaan. Heel fijn in ieder geval dat ze een plek gevonden hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

boemel
Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:44

Elisa2 schreef:
Pareltjes schreef:
Heb altijd wat moeite met mensen die zeggen dat zij de enige zijn die voor dit soort getraumatiseerde dieren kunnen zorgen. Dat zou impliceren dat de rest van de hippische wereld niet weet waar ze mee bezig zijn.


Mijn idee, maar goed..kan me ook voorstellen dat ze deze paarden willen behoeden de handel in te gaan. Heel fijn in ieder geval dat ze een plek gevonden hebben.



Behoeden voor handel snap ik wel, maar volgens mij zijn daar de adoptie contracten voor.

M1+10

ElCid
Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:48

Er gaan wel degelijk paarden naar particulieren. De dieren die nog goed te plaatsen zijn worden geplaatst ( adoptie) bij, gecontroleerde, nieuwe eigenaren. Jammer genoeg is dat voor sommige dieren niet mogelijk/ durven ze dat niet aan.
De locatie waar ze eerder zaten is verkocht en alle paarden zijn toen ondergebracht op 3 verschillende plekken wat de verzorging erg intensief maakte. Nu kunnen ze dus weer bij elkaar op 1 plek en kan de opvang, nu uitgebreid met een pensionstal voor oude/ revaliderende paarden weer verder.

finnyboy
Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:34

fijn dat het voor de dieren opgelost word zo

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:20

pillow schreef:
Waarom gaan die dieren niet naar eventuele belangstellenden? Waar komen ze vandaan?

Omdat het zijn hobby is wat niet graag kwijt wilt.

Op deze manier met een mooi ziellig verhaal er bij kan hij vrij goedkoop padden houden.

Vandaar dat alleen geld en materiaal wilt en niet geïnteresseerd is in mensen die de paarden willen over nemen.

ellepel
Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:29

padden houden :')

Captain
Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:31

Blussem schreef:
pillow schreef:
Waarom gaan die dieren niet naar eventuele belangstellenden? Waar komen ze vandaan?

Omdat het zijn hobby is wat niet graag kwijt wilt.

Op deze manier met een mooi ziellig verhaal er bij kan hij vrij goedkoop padden houden.

Vandaar dat alleen geld en materiaal wilt en niet geïnteresseerd is in mensen die de paarden willen over nemen.


Ken jij deze man en zijn organisatie?

venga
Berichten: 1746
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:40

ellepel schreef:
padden houden :')

+1

doing the right thing is never the wrong thing

Foaly
Berichten: 4812
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:42

Hoe vaak lees je hier geen topics over 'help ik heb mijn probleempaard verkocht en nu weet ik niet meer waar hij is en hij is eigenlijk stiekem staatsgevaarlijk'. En nu neemt iemand zijn verantwoordelijkheid door getraumatiseerde paarden bij zich te houden, is het weer niet goed :+

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:21

ellepel schreef:
padden houden :')

Dat zijn echt schattige beestjes waar ik ook dol op ben. Ik zou ze ook wel willen opvangen en redden! Maar ik heb hele vervelende buren die echt overal over zeuren... :D

ElCid
Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:46

Foaly schreef:
Hoe vaak lees je hier geen topics over 'help ik heb mijn probleempaard verkocht en nu weet ik niet meer waar hij is en hij is eigenlijk stiekem staatsgevaarlijk'. En nu neemt iemand zijn verantwoordelijkheid door getraumatiseerde paarden bij zich te houden, is het weer niet goed :+


Voor velen is het ook nooit goed of het deugd niet......... ;) Jammer dat een aantal anderen hier alles weer meteen een negatief tintje moeten geven.

scrabbel
Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:27

Wacht ff. 2 hectare wei en daar moeten 18 paarden staan en er kunnen nog 6 bij??

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

rien10
Berichten: 14568
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:35

Pareltjes schreef:
Heb altijd wat moeite met mensen die zeggen dat zij de enige zijn die voor dit soort getraumatiseerde dieren kunnen zorgen. Dat zou impliceren dat de rest van de hippische wereld niet weet waar ze mee bezig zijn.


De über Penny!

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:59

Excusé?

rien10
Berichten: 14568
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:31

Alleen De Uber penny kan de zwarte hengst temmen, de verwaarloosde merrie op de been krijgen, de mishandelde ruin weer gelukkig maken. Gewone mensen kunnen dat niet :)


Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Mishandelde paarden vinden eindelijk een thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:24

Ah!!

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:25


Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Krypton en 60 bezoekers