Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:31

Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:37

Huh, ben even het spoor kwijt, die paarden op Texel hebben het toch prima? Heb ze afgelopen herfst nog gezien en ze zagen er top uit hoor!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:48

Hubbels schreef:
Huh, ben even het spoor kwijt, die paarden op Texel hebben het toch prima? Heb ze afgelopen herfst nog gezien en ze zagen er top uit hoor!


Ze moeten er weg omdat ze, als ik het goed begrepen heb, te tam zijn naar bezoekers toe. (En dat is gevaarlijk of kan het zijn omdat het hengsten zijn)

Correct me if I’m wrong!

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:23

Change3x schreef:
Hubbels schreef:
Huh, ben even het spoor kwijt, die paarden op Texel hebben het toch prima? Heb ze afgelopen herfst nog gezien en ze zagen er top uit hoor!


Ze moeten er weg omdat ze, als ik het goed begrepen heb, te tam zijn naar bezoekers toe. (En dat is gevaarlijk of kan het zijn omdat het hengsten zijn)

Correct me if I’m wrong!

En omdat ze schadelijk zijn voor het natuurgebied, dat vooral.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:41

SeaSide schreef:
Het gaat niet om geld, wij boden om Ze in het project te gebruiken meer dan de slacht maar daar gingen ze niet op in. En met ons andere, maar SBB wil alleen dat ze naar natuur beheerders gaan.

Staatsbosbeheer gelooft oprecht dat deze dieren gelukkiger zijn in "vrijheid". Wij als paarden houders denken daar nu eenmaal net eventjes anders over.


En waarom zouden deze dieren die deze vrijheid gewend zijn (en het er goed in doen), gelukkiger zijn als regulier gehouden paard?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:57

Change3x schreef:
Hubbels schreef:
Huh, ben even het spoor kwijt, die paarden op Texel hebben het toch prima? Heb ze afgelopen herfst nog gezien en ze zagen er top uit hoor!


Ze moeten er weg omdat ze, als ik het goed begrepen heb, te tam zijn naar bezoekers toe. (En dat is gevaarlijk of kan het zijn omdat het hengsten zijn)

Correct me if I’m wrong!

Klopt en ze kunnen ook niet samenleven met bepaalde mieren.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:23

CharleyT schreef:
Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?


Als de dood in jouw ogen een beter alternatief lijkt dan de hedendaagse paardenhouderij, dan wordt het misschien wel heel dringend tijd om de hedendaagse paardenhouderij onder de loep te nemen.

Daarvoor verwijs ik graag door naar dit topic: [VN] KNHS reageert op opinie Dier&Recht
En daar zou ik dan ook graag deze quote uit willen halen (zonder me uit te spreken of ik het eens of oneens ben met deze quote)
Citaat:
Dus is het echt zo gek om te denken dat een paard, als hij effectief de keuze zou krijgen, toch zou durven kiezen voor het leven dat wij hem bieden? Dat hij de verzorging en de luxe toch best wel ok vindt, t.o.v. het werk dat we van hem vragen?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:27

CharleyT schreef:
Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?

Stel je bent een Konik, kies je er dan voor om je leven in vrijheid,( nou ja tussen hekken dus) zonder verzorging ook niet als je doodziek bent met in de winter honger en JKK en Mosterdzaad , zand en boomschors te eten ( als je geluk hebt) Als je toevallig niet de baas bent van de hengsten ongenadig veel op je donder te krijgen omdat je moet vertrekken bij de kudde maar je nergens heen kunt. Je het groene gras aan de andere kant van het hek ziet staan, geen beschutting hebt. Of jee een merrie bent die door tig hengsten continu gedekt wordt. In de winter met klissebollen rond je ogen en lijf te lopen die prikken in oa je ogen. Doodgaat bij de bevalling omdat geen mens naar je omkijkt. Als je bijna dood bent van de honger afgeschoten wordt en als men bedenkt dat je in de weg loopt ook naar de slager gaat. Ben je dan blij en vrij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:38

Pipodipo schreef:
Change3x schreef:


Ze moeten er weg omdat ze, als ik het goed begrepen heb, te tam zijn naar bezoekers toe. (En dat is gevaarlijk of kan het zijn omdat het hengsten zijn)

Correct me if I’m wrong!

Klopt en ze kunnen ook niet samenleven met bepaalde mieren.

En beschadigen het duingebied teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:23

Rizette schreef:
CharleyT schreef:
Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?

Stel je bent een Konik, kies je er dan voor om je leven in vrijheid,( nou ja tussen hekken dus) zonder verzorging ook niet als je doodziek bent met in de winter honger en JKK en Mosterdzaad , zand en boomschors te eten ( als je geluk hebt) Als je toevallig niet de baas bent van de hengsten ongenadig veel op je donder te krijgen omdat je moet vertrekken bij de kudde maar je nergens heen kunt. Je het groene gras aan de andere kant van het hek ziet staan, geen beschutting hebt. Of jee een merrie bent die door tig hengsten continu gedekt wordt. In de winter met klissebollen rond je ogen en lijf te lopen die prikken in oa je ogen. Doodgaat bij de bevalling omdat geen mens naar je omkijkt. Als je bijna dood bent van de honger afgeschoten wordt en als men bedenkt dat je in de weg loopt ook naar de slager gaat. Ben je dan blij en vrij?



Deze paarden kennen niet anders dan vrijheid ;)
Ik denk dat een wild dier, nooit een stal of leven bij de mens zal verkiezen boven vrijheid. Ja en in de natuur waar wilde dieren jongen krijgen, komen er ook geen mensen aan te pas en ja, dan gaat het soms mis. En in het wild gaan ze ook dood, dat is een heel natuurlijk verschijnsel.

Deze dieren komen niet uit de oostvaardersplassen trouwens ;)

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:32

Waar komen ze volgens jou dan vandaan Mindim?

SeaSide

Berichten: 2318
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:38

Berdien schreef:
SeaSide schreef:
Het gaat niet om geld, wij boden om Ze in het project te gebruiken meer dan de slacht maar daar gingen ze niet op in. En met ons andere, maar SBB wil alleen dat ze naar natuur beheerders gaan.

Staatsbosbeheer gelooft oprecht dat deze dieren gelukkiger zijn in "vrijheid". Wij als paarden houders denken daar nu eenmaal net eventjes anders over.


En waarom zouden deze dieren die deze vrijheid gewend zijn (en het er goed in doen), gelukkiger zijn als regulier gehouden paard?



Ik denk zeker dat deze dieren "gelukkiger" zijn als ze op Texel mogen blijven. Maar denk dat ze in andere gebieden beter af waren bij sommige particuliere met ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:49

loriene schreef:
Waar komen ze volgens jou dan vandaan Mindim?

Het Oostvaardersveld, dat ligt er naast. Volgens mij niet het stuk waar de grote crisis is geweest. Dat stuk was ook niet het hele jaar door toegangelijk, het oostvaardersveld wel.

Het werd in een van deze topics ook al door iemand anders genoemd. Volgens mij liepen er in het oostvaardersveld maar 90 koniks.

Zie ook net een filmpje waar ze los werden gelaten in de slufter, goed doorvoede paarden hoor. En een vlak voor de rit naar Texel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:55

Rizette schreef:
CharleyT schreef:
Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?

Stel je bent een Konik, kies je er dan voor om je leven in vrijheid,( nou ja tussen hekken dus) zonder verzorging ook niet als je doodziek bent met in de winter honger en JKK en Mosterdzaad , zand en boomschors te eten ( als je geluk hebt) Als je toevallig niet de baas bent van de hengsten ongenadig veel op je donder te krijgen omdat je moet vertrekken bij de kudde maar je nergens heen kunt. Je het groene gras aan de andere kant van het hek ziet staan, geen beschutting hebt. Of jee een merrie bent die door tig hengsten continu gedekt wordt. In de winter met klissebollen rond je ogen en lijf te lopen die prikken in oa je ogen. Doodgaat bij de bevalling omdat geen mens naar je omkijkt. Als je bijna dood bent van de honger afgeschoten wordt en als men bedenkt dat je in de weg loopt ook naar de slager gaat. Ben je dan blij en vrij?


Vraag met vraag beantwoorden schiet niet op. Wat zou je kiezen? dat vroeg ik.

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:59

Gini schreef:
CharleyT schreef:
Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?


Als de dood in jouw ogen een beter alternatief lijkt dan de hedendaagse paardenhouderij, dan wordt het misschien wel heel dringend tijd om de hedendaagse paardenhouderij onder de loep te nemen.

Daarvoor verwijs ik graag door naar dit topic: [VN] KNHS reageert op opinie Dier&Recht
En daar zou ik dan ook graag deze quote uit willen halen (zonder me uit te spreken of ik het eens of oneens ben met deze quote)
Citaat:
Dus is het echt zo gek om te denken dat een paard, als hij effectief de keuze zou krijgen, toch zou durven kiezen voor het leven dat wij hem bieden? Dat hij de verzorging en de luxe toch best wel ok vindt, t.o.v. het werk dat we van hem vragen?


Lastig soms, maar ik vraag iets, geef dan antwoord ipv verhandeling wat ik zou moeten en zou menen.

Cheytjuh

Berichten: 4022
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:01

Ik snap serieus nog steeds niet waarom de slacht nou zo'n verkeerde optie is voor deze dieren, of voor dieren uit de Oostvaardersplassen.
Dieren hebben een mooi leven gehad, altijd in vrijheid geleefd. Om die nu nog het castreren/beleren enzovoorts door te laten gaan lijkt mij toch vervelender dan naar de slacht.

Laten we met z'n allen eens ophouden om deze dieren te vermenselijken, dat zou een hoop leed schelen in deze wereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:02

CharleyT schreef:
Lastig soms, maar ik vraag iets, geef dan antwoord ipv verhandeling wat ik zou moeten en zou menen.



Simpel, een paard denkt niet zo, dus wat is het nut van de vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:03

Cheytjuh schreef:
Ik snap serieus nog steeds niet waarom de slacht nou zo'n verkeerde optie is voor deze dieren, of voor dieren uit de Oostvaardersplassen.
Dieren hebben een mooi leven gehad, altijd in vrijheid geleefd. Om die nu nog het castreren/beleren enzovoorts door te laten gaan lijkt mij toch vervelender dan naar de slacht.

Laten we met z'n allen eens ophouden om deze dieren te vermenselijken, dat zou een hoop leed schelen in deze wereld


Nou precies dat

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:06

Cheytjuh schreef:
Ik snap serieus nog steeds niet waarom de slacht nou zo'n verkeerde optie is voor deze dieren, of voor dieren uit de Oostvaardersplassen.
Dieren hebben een mooi leven gehad, altijd in vrijheid geleefd. Om die nu nog het castreren/beleren enzovoorts door te laten gaan lijkt mij toch vervelender dan naar de slacht.

Laten we met z'n allen eens ophouden om deze dieren te vermenselijken, dat zou een hoop leed schelen in deze wereld

Inderdaad en vooral dat laatste.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:18

CharleyT schreef:
Lastig soms, maar ik vraag iets, geef dan antwoord ipv verhandeling wat ik zou moeten en zou menen.


Ik antwoord op jouw vraag, maar misschien niet het antwoord dat jij in je hoofd gefantaseerd had. Dat mijn antwoord steek houdt en je er dus niet zo gemakkelijk met je eigen mening overheen kunt bulldozeren, frustreert je blijkbaar?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:45

Vraag met vraag beantwoorden schiet niet op. Wat zou je kiezen? dat vroeg ik.[/quote]

Geef toch zelf je reactie op jezelf dan valt hij tenminste in de smaak!

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:50

Mindim schreef:
Cheytjuh schreef:
Ik snap serieus nog steeds niet waarom de slacht nou zo'n verkeerde optie is voor deze dieren, of voor dieren uit de Oostvaardersplassen.
Dieren hebben een mooi leven gehad, altijd in vrijheid geleefd. Om die nu nog het castreren/beleren enzovoorts door te laten gaan lijkt mij toch vervelender dan naar de slacht.

Laten we met z'n allen eens ophouden om deze dieren te vermenselijken, dat zou een hoop leed schelen in deze wereld


Nou precies dat


Een mooi leven kan ik het echt niet noemen hoor.
Paar maanden eten,dan honger,wanneer er eten staat is het veelal rotzooi,geen beschutting,geen medische hulp wanneer nodig.
Noem ik echt geen fijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:07

loriene schreef:
Een mooi leven kan ik het echt niet noemen hoor.
Paar maanden eten,dan honger,wanneer er eten staat is het veelal rotzooi,geen beschutting,geen medische hulp wanneer nodig.
Noem ik echt geen fijn leven.


Misschien moeten we de edelherten dan ook maar op stal gaan zetten :')

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:21

Ik dacht dat het in Spanje met het huidige aantal al niet lukt, dat er hooi uit Nederland naar toe moest.

Over de slacht: Ik vind het vooral zo nutteloos om dieren te fokken waar je vervolgens geen plaats voor hebt en ze daarom in de bloei van hun leven maar slacht.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:25

CharleyT schreef:
Ik lees de verschillende reacties, van slacht tot redden. Stel je bent een Konik, heb je leven in(semi)vrijheid doorgebracht.
Wil je dan ''gered'' worden,misschien zadelmak/betuigd met alle gedoe aan en op je lijf dat daar bij hoort. Nog jaren dienstbaar zijn aan de mens, minder/weinig vrijheid. Of kies je voor een onverwachte dood en klaar?


Stel ik ben een Konik dan denk ik aan de dagelijkse dingen en heb ik alleen kennis van dingen die ik ooit gezien en meegemaakt heb.
Filosoferen over een toekomst met opties waar ik geen weet van heb zal ik dan ook niet doen.