Koniks vertrekken van Texel, slacht dreigt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:10

Deze paarden aan particulieren verkopen lijkt mij geen optie. De meeste particulieren hebben niet de kunde, tijd en geduld om met dergelijk dier om te gaan.

Helaas worden er in onze samenleving dieren gegeten. Of het nu een koe, kip, konijn, varken, paard,... is, het zijn allemaal dieren. Ze zijn allemaal knuffelbaar. Een paard is niet meer en niet minder dan een ander diertje.

Simpel, doen de paarden de omgeving meer kwaad dan goed? Dan is de beste optie in dit geval helaas slacht.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:17

Heb wel eens gezien mensen redden haar kind hengsten koniks... en zetten ze gewoon in de groep. . En dan raar opkijken dat de merrie drachtig blijkt .

Dit zijn oudere de meeste stallen kan je het vergeten om een hengst neer te zetten.

Niks mis met stukje scharrel vlees.

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:02

Citaat:
De paarden zoeken toenadering en besnuffelen rugzakken. Er zijn bezoekers die dat gedrag onprettig vinden. Bovendien kan het tot gevaarlijke situaties leiden;


Het meten met 2 maten is weer begonnen. Van de grote grazers zijn juist de runderen gevaarlijk. Schotse hooglanders en wisenten hebben meer echte incidenten op hun naam staan.

even scrollen naar zevende pagina voor de lijst:

https://www.ark.eu/sites/default/files/ ... s_2017.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:29

antje_vip schreef:
Niks mis met een stukje vrije-uitloopvlees. Een stuk beter dan het leven van de meeste slachtdieren.
Sensationele topictitel weer.


Nou, echt he?
Het is dat ik nog amper vlees eet, maar ik zou best interesse hebben in zo'n mooi stukje vlees. Staatsbosbeheer zou een project moeten beginnen waarbij mensen zulk vlees kunnen kopen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:54

safina schreef:
antje_vip schreef:
Niks mis met een stukje vrije-uitloopvlees. Een stuk beter dan het leven van de meeste slachtdieren.
Sensationele topictitel weer.


Nou, echt he?
Het is dat ik nog amper vlees eet, maar ik zou best interesse hebben in zo'n mooi stukje vlees. Staatsbosbeheer zou een project moeten beginnen waarbij mensen zulk vlees kunnen kopen.

https://www.slagerben.nl/wild/

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:55

De slufter is een mooi natuurgebied, en als ik dit zo lees zijn de paarden daar gewoon een te grote aanslag op. Dan snap ik dat ze daar niet kunnen blijven.
Ook ik ben van mening dat niet altijd alles “gered” moet worden. De slacht vind ik helemaal niet zo gek want zoals genoemd, beter scharrelvlees is er niet

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:29

hoogendroog schreef:
Janneke: Koniks zijn nooit brave boerenpaarden geweest. Men heeft ze doelbewust gefokt als goed gelijkende opvolger voor de uitgestorven Tarpan (welke ook nooit brave boerenpaarden waren).


Ze zijn gefokt uit gedomesticeerde paarden, waaronder ijslanders bijvoorbeeld, en alleen de kleur plus hoogte lijkt op een tarpan (die uitgestorven is).
Dat het huis-tuin en keukenpaarden zijn en geen wilde tarpans bewijst de manenkam: de echte Tarpan had staande manen, zoals de przewalski.
Tamme paarden zijn het dus, die heel makkelijk aan mensen wennen. Probleem is dat de hengsten niet opgevoed zijn, en vanwege hun geringe stokmaat voor volwassenen minder geschikt zijn, maar in dit geval zijn ze voor kinderen ook wat lastiger tam genoeg te krijgen, alhoewel.. Ik reed als kind probleemloos op een ruin uit een wildgehouden kudde, maar dat was een Dartmoor pony, en daarvan vindt men het wel heel normaal dat een hengst uit 'het wild' een rijponyruin wordt. Net als de New Forestpony en de Exmoor,en de IJslander...

Dat hun aanwezigheid een te grote aanslag vormt op de begroeiing wil ik trouwens best geloven. Het lijkt me een kwetsbaar gebied wat makkelijk overbeweid/vertrapt wordt.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koniks vertrekken van Texel, slacht dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:43

Hebben ze geprobeerd om een groepje hengsten nog een leuk leven t geven met duidelijke afspraken, is het weer niet goed. Gewoon naar de slacht en blijven ze daar wel kun je ook wachten op ongelukken wanneer ze nu al met hun snufferd in de rugzakken zitten. Voorjaar moet nog komen wanneer de hormonen opspelen, je zal maar in de buurt lopen.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:08

belle_boef schreef:
Je kan je afvragen of dit geflopt is. Afspraak was een jaar kijken. Schade blijft toch groter dan gedacht. Ze grijpen in voor het te laat is.
Paarden komen uit de OVP en hebben een jaar uitstel van executie gekregen. Ja het was mooi geweest als het was geslaagd.


Precies, alleen is het plan om ze weer weg te halen in de publiciteit gekomen en bemoeit iedereen zich ermee.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Koniks vertrekken van Texel, slacht dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:15

Sbb moet eens ophouden met bergen grote grazers fokken en die de nodige zorg onthouden.

Aanwas kraan moet dicht ( stoppen vd fok), overschot moet weg, slachten heb ik geen probleem mee, met laten verhongren, niet de nodige zorg geven en van hot nasr her slepen vind ik wel een groot prolbeem, waarop ze ook afgereknd dienen te worden, maar helaas huoden de diverse clubs elkaar de hand biven het hoofd en wordt er gewoon verder gefokt en niet gezorgd voor....

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:36

Achterom schreef:
Jammer dat de politiek zich er ineens mee gaat bemoeien, de paarden richten schade aan aan het natuurgebied, dat is niet de bedoeling. Punt.


Dat is maar 1 deeltje van het verhaal. En met die schade zal het wel meevallen. Paarden lopen meestal over vaste paadjes achter elkaar aan. Men is bang dat ze nesten vertrappen, maar vogels zullen hun nest wel verdedigen. Wilde (verwilderde) katten lijken me een groter probleem als ik de media mag geloven.

Er is nog een punt;
Citaat:
Dat ligt aan een combinatie van factoren: een belangrijke reden is dat de hengstengroep zich tam gedraagt tegenover wandelaars in het gebied. De paarden zoeken toenadering en besnuffelen rugzakken.

en daarover ben ik op de vingers getikt := aangezien door een groep mensen die de kudde in de gaten houdt wordt beweerd dat de kudde juist erg schuw is, maar het tegendeel door SBB wordt beweerd. Wandelaars die de paarden lokken en voeren maken het voor de dieren heel lastig en dat wordt door SBB als reden gebruikt. Maar het schijnt dus iets anders te liggen.

Geen idee wat nou waarheid is. Ik kom niet dagelijks op Texel, zeg maar... 8-)
Ik ben wel van mening dat het wandelende of fietsende publiek, Nederlandbreed, het wild en grote grazers met rust moet laten, of er met een boog omheen als ze toevallig op een fietspad erg in de weg liggen of staan. }:0

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:36

Lindsey_99 schreef:
Achterom schreef:
Jammer dat de politiek zich er ineens mee gaat bemoeien, de paarden richten schade aan aan het natuurgebied, dat is niet de bedoeling. Punt.


Dat is maar 1 deeltje van het verhaal. En met die schade zal het wel meevallen. Paarden lopen meestal over vaste paadjes achter elkaar aan. Men is bang dat ze nesten vertrappen, maar vogels zullen hun nest wel verdedigen. Wilde (verwilderde) katten lijken me een groter probleem als ik de media mag geloven.

Misschien moet je even goed lezen, het ging om de nesten van gele mieren. bovendien trappen ze de grond meer aan dan verwacht... dus hoezo meevallen?
Wat dat betreft zou je een paard sowieso niet in een natuurgebied moeten zetten, trouwens, het is algemeen bekend dat ze schade aanrichten aan de grond.
Citaat:
Er is nog een punt;
Citaat:
Dat ligt aan een combinatie van factoren: een belangrijke reden is dat de hengstengroep zich tam gedraagt tegenover wandelaars in het gebied. De paarden zoeken toenadering en besnuffelen rugzakken.

en daarover ben ik op de vingers getikt := aangezien door een groep mensen die de kudde in de gaten houdt wordt beweerd dat de kudde juist erg schuw is, maar het tegendeel door SBB wordt beweerd. Wandelaars die de paarden lokken en voeren maken het voor de dieren heel lastig en dat wordt door SBB als reden gebruikt. Maar het schijnt dus iets anders te liggen.

Geen idee wat nou waarheid is. Ik kom niet dagelijks op Texel, zeg maar... 8-)
Ik ben wel van mening dat het wandelende of fietsende publiek, Nederlandbreed, het wild en grote grazers met rust moet laten, of er met een boog omheen als ze toevallig op een fietspad erg in de weg liggen of staan. }:0

Tja, het algemene beeld is toch vaak dat mensen geneigd zijn om die dieren te willen aaien, wereldwijd verschijnsel. En dan ineens blijken de dieren toch wat opdringerig te worden, goh...

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:42

Ik ben voor slachten. Denk dat de paarden daar beter af zijn dan naar Rusland brengen. Wie zegt dat er daar naar ze wordt omgekeken? Hele andere moraal voor dieren daar voor hier. Naar Rusland brengen is alleen maar 'ons schuldgevoel' wegkijken. Slachten en aanbieden als wild. Diervriendelijker vlees kun je niet krijgen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Koniks vertrekken van Texel, slacht dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:44

Dit is volgens mij een unieke situatie, de eerste keer in evolutie dat een mier het wint van een paard.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:20

Staatsbosbeheer mag in zijn geheel vertrekken, zonder bonus en zonder baantjescarousel....

Wat een blamage, wat een slecht werk hebben zij over bijna de gehele linie geleverd.

Inderdaad wordt ik nu benieuwd naar de paarden die naar wit rusland zijn gegaan, dit zou volgens de profs een slecht tijdstip zijn geweest om ze te laten gaan.
Te weinig tijd om voor de winter terrein te verkennen en op te dikken.
Wat zou er van hen geworden zijn deze winter, roofdierenvlees of de hongerdood....of hebben ze zich misschien ( hopelijk voor de paarden zelf) gehandhaafd....

Waarom de dieren niet verkocht worden is mij inderdaad ook een grote vraag.
Misschien durven ze niet omdat de dieren ws wel de sporen van verwaarlozing hebben en ze niet willen dat het wijd en zijd bekend wordt....want ja, wie koopt er nou een paard met de zware verwaarlozing en toxatie door oa JKK en zwarte mosterdzaad die ze op de OVP hebben gehad.

Naar de slacht brengen, wellicht de beste optie maar ik zou eens kijken hoe de kudde daar zich heeft gehouden....hoewel, alle hengsten weer herenigen met de rest....
....slacht is ws beter....
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 22-01-20 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:21

Rakkie123 schreef:
Inderdaad wordt ik nu benieuwd naar de paarden die naar wit rusland zijn gegaan, dit zou volgens de profs een slecht tijdstip zijn geweest om ze te laten gaan.
Te weinig tijd om voor de winter terrein te verkennen en op te dikken.
Wat zou er van hen geworden zijn deze winter, roofdierenvlees of de hongerdood....of hebben ze zich misschien ( hopelijk voor de paarden zelf) gehandhaafd....


[VN] Oostvaarderplassen paarden hebben het goed in Wit-Rusland

Volgens het nieuwsbericht van gisteren gaat het prima met die paarden in Wit-Rusland.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:31

Ja, ik zie het net ook.
iets om te volgen....

En ja, ze worden daar bijgevoerd, gelukkig maar!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:37

Pipodipo schreef:
Dit is volgens mij een unieke situatie, de eerste keer in evolutie dat een mier het wint van een paard.


:D :')
SBB had dat natuurlijk van te voren niet kunnen bedenken...dat paarden op stukken weide lopen te grazen, waar gele weidemieren ook zitten... :)*

Beter is helemaal geen niet-oorspronkelijke dieren introduceren, maar inmiddels is dat station al een paar eeuwen geleden gepasseerd.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:41

Nou Lindsey, er lopen niet al eeuwen ponies vrij door Nederland heen :+
Dat is vrij recent en trouwens samen met veel andere grote grazers wel een rampscenario te noemen.

Inmiddels denk ik...naar de slacht en ophouden met postzegeldenken, hekken weg en dan kijken wat zich hier van nature gaat vestigen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:09

Citaat:
:D :')
SBB had dat natuurlijk van te voren niet kunnen bedenken...dat paarden op stukken weide lopen te grazen, waar gele weidemieren ook zitten... :)*

Beter is helemaal geen niet-oorspronkelijke dieren introduceren, maar inmiddels is dat station al een paar eeuwen geleden gepasseerd.


Bij voetbal geldt: trappen is ook een sport.

Mbt SBB geldt: ze woorden in de mond leggen is niet sportief.
Het ging om een experiment en het doel was dus om onder andere te kijken of deze grote grazers samengingen met dit landschap/ flora / fauna.

(En mbt de diersoorten mens en mier was het antwoord 'nee'.)

Voor alle duidelijkheid: bij Zoetermeer lopen ook hinnekende grote grazers. Op de Dwingelder heide loeiende grote grazers.
Andere terreinen, gaat al tientallen jaren goed.
Dus wie denkt 'dat dat station al tijden gepasseerd zou zijn', loopt zelf een beetje achter.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:25

witenbruin schreef:
,,wat is er mis met slacht,,
nou omdat een leven(mens of dier)geen oude vaatdoek is,wat je ff zo weg pleurt

Word ook niet we gegooid maar opgegeten prima stukje scharrelvlees

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:46

Pipodipo schreef:
Dit is volgens mij een unieke situatie, de eerste keer in evolutie dat een mier het wint van een paard.
De mier als soort maakt volgens mij meer kans om rampen etc... te overleven dan mensen/paarden. Mieren (en de andere insecten) zijn hoe gek het ook klinkt al bij al het sterkste leven op aarde. Wanneer de mens is uitgestorven zullen er volgens mij nog mieren (en/of andere insecten) rondlopen op aarde.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:21

....Riel, dat is maar de vraag, de sterfte onder de insecten is zorgelijk, tewrijl de mens nog nooit zo talrijk is geweest als nu....een ware plaag....

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:48

Janneke2 schreef:
Andere terreinen, gaat al tientallen jaren goed.
Dus wie denkt 'dat dat station al tijden gepasseerd zou zijn', loopt zelf een beetje achter.


is al lang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan:
Citaat:
dat (matig) intensieve begrazing in bepaalde gevallen leidt tot vergroting van de soortenrijkdom,
maar in veel gevallen ook een negatief effect heeft op de diversiteit aan soorten, in het
bijzonder op de fauna die in de kruidlaag of de bodem leeft
etc. etc.
Een duingebied is kwetsbaar, paarden leven daar doorgaans niet, en ze daar toch laten leven kan niet zonder het accepteren van enige schade aan de bodem of bodemleven. Drogreden ze er nu weg te willen hebben.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:00

Janneke en ook op veel andere terreinen gaat het niet goed.
En de SBB wekt in ieder geval de indruk dat ze liever de kant op gaan van de terreinen waar het niet goed gaat.

Een hoop dieren zijn leuk voor de dierentuin of daadwerkelijk in het wild.

Maar in Nederland, ik ben blij dat Texel aangeeft dat ze niet goed zijn voor de omgeving....want dat was natuurlijk ook het geval in de Oostvaardersplassen....en daardoor het gebied ook niet voor hen.

Overigens hoop ik wel dat Wit Rusland iets gaat doen om de aantallen te reguleren....