Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nieuwsredactie
Berichten: 13993
Geregistreerd: 20-04-16

Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 00:09

rtv oost
Overige
Ingezonden door JPitty


Een 70-jarige vrouw uit Den Ham is vandaag door de politierechter veroordeeld tot honderdvijftig uur taakstraf. De vrouw verwaarloosde haar pony's ernstig.

De zaak komt aan het rollen als de politie na een melding in april vorig jaar poolshoogte neemt bij een weiland. Daar zagen de agenten een merrie, waar het hoofd van een veulen naar buiten hing. Het veulen bleek al een tijd dood te zijn.

Bij een andere pony hing de nageboorte half naar buiten. Ook dat bleek al een tijd zo te zijn.

De veroordeling staat gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:14

Taakstraf is wel erg mild als ze dit met vol verstand heeft laten gebeuren.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:52

Ik denk maar even zo dat het verhaal van die mevrouw van 70 ook heel sneu is. Niemand laat dit ‘zomaar’ gebeuren.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:18

Cowboy55 schreef:
Ik denk maar even zo dat het verhaal van die mevrouw van 70 ook heel sneu is. Niemand laat dit ‘zomaar’ gebeuren.


Nee? Er zijn ook mensen die voetballen met een kitten of een hond vastknopen aan een boom in het bos. Maar op de een of andere manier als het om paarden gaat dan is de eigenaar altijd vast heel zielig en zal deze dit nooit zelf gewild hebben.

Iedereen kan bedenken dat dit niet de bedoeling is en ingrijpen. Belachelijk dat dit soort mensen paarden mogen blijven houden.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:21

Cowboy55 schreef:
Ik denk maar even zo dat het verhaal van die mevrouw van 70 ook heel sneu is. Niemand laat dit ‘zomaar’ gebeuren.


Snap je empathie naar mensen, die wil ik ook graag behouden, maar het veulen hing er al een tijdje half uit! Keek er dan niemand naar die dieren om? Als mevrouw dat zelf, om wat voor reden dan ook, niet meer kon dan zou ze iemand anders toch die opdracht kunnen geven!

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:42

Cowboy55 schreef:
Ik denk maar even zo dat het verhaal van die mevrouw van 70 ook heel sneu is. Niemand laat dit ‘zomaar’ gebeuren.


Precies. Dit soort zaken zijn eigenlijk al heel complex en zonder verdere uitleg niet te begrijpen. Nogal jammer dat die uitleg In dit stukje niet gegeven wordt

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:43

Vraag me af hoe lang het er nou echt uithing, want heel erg lang duurt het niet voordat sepsis optreed

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

wemkelover
Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:21

Hoe wil je iemand van 70 een taakstraf laten uitvoeren? Als ze nog fit genoeg is dan zou ze ook voor de ponys hebben kunnen zorgen.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:33

En als ze geestelijk iets mankeerd, denk aan dementie.
Die mensen vragen niet om hulp, omdat ze dat zelf niet doorhebben, kunnen onbewust heel goed verbloemen.
Dus onder de mensen lijkt er niets loos, maar zodra ze opzichzelf zijn, weten ze van voren niet meer dat ze van achteren nog leven.

Maakt het niet minder erg, ook dat de omgeving er niet eerder opaf gegaan is.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:36

70 is nog niet zo oud. Als ik naar mijn ooms en tantes van 70 kijk, die zijn fit genoeg voor een taakstraf haha.
;)

Verder weet je niet het hoe en waarom, dus daar bemoei ik me ook maar niet mee.

heidy_wilco
Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:40

Chasey schreef:
70 is nog niet zo oud. Als ik naar mijn ooms en tantes van 70 kijk, die zijn fit genoeg voor een taakstraf haha.
;)

Verder weet je niet het hoe en waarom, dus daar bemoei ik me ook maar niet mee.


Maar dit is niet je oom of tante van 70. De ene is op die leeftijd nog zo fit als wat, de andere is gewoon "op" op die leeftijd.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:42

hypos schreef:
En als ze geestelijk iets mankeerd, denk aan dementie.
Die mensen vragen niet om hulp, omdat ze dat zelf niet doorhebben, kunnen onbewust heel goed verbloemen.
Dus onder de mensen lijkt er niets loos, maar zodra ze opzichzelf zijn, weten ze van voren niet meer dat ze van achteren nog leven.

Maakt het niet minder erg, ook dat de omgeving er niet eerder opaf gegaan is.


Ik denk niet dat ze dementerende ouderen een taakstraf van 150 uur geven hoor ;)

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:44

Wat sneu. Ik vraag me af of de mevrouw zich bewust was hiervan en wat haar reactie was. Kan best zijn dat ze hier zelf van schrok. Dat praat het niet goed natuurlijk, maar ik ken meerdere oude mensen die pony’s en schapen hebben lopen en die er niet veel naar omkijken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:46

Daarom typ ik het ook met een knipoog, niet zo serieus opvatten...

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:48

Zo kunnen we wel weer van alles goed gaan praten, feit blijft dat de dieren verwaarloosd werden. Het zal echt niet om een Remy gaan. Taakstraf is in mijn ogen geen straf, ook niet voor iemand van 70 jaar.

Janneke2
Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:53

Nabster schreef:
Taakstraf is wel erg mild als ze dit met vol verstand heeft laten gebeuren.


...aangezien het de taak van de rechter is om hier over te oordelen zal er wel een reden voor het milde vonnis zijn.

Bij mijn weten bestaat er in Nederland wel een 'beroepsverbod',
maar kun je iemand het hebben van dieren als hobby niet verbieden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:56

Selka schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik denk maar even zo dat het verhaal van die mevrouw van 70 ook heel sneu is. Niemand laat dit ‘zomaar’ gebeuren.


Nee? Er zijn ook mensen die voetballen met een kitten of een hond vastknopen aan een boom in het bos. Maar op de een of andere manier als het om paarden gaat dan is de eigenaar altijd vast heel zielig en zal deze dit nooit zelf gewild hebben.

Iedereen kan bedenken dat dit niet de bedoeling is en ingrijpen. Belachelijk dat dit soort mensen paarden mogen blijven houden.


Je vergelijking gaat mank. De voorbeelden die je aanhaalt wijken in aard en (zeer waarschijnlijk) intentie af van de inhoud van het nieuwsbericht. Voetballen met een kitten of je hond vastbinden aan een boom zijn bewuste acties vanuit geweld. Dat was hier (waarschijnlijk) niet het geval. Mevrouw heeft de ponies niks aangedaan en haar niet handelen was (zeer waarschijnlijk) niet bewust.

Dat mevrouw wellicht aangemoedigd of zelfs gedwongen moet worden om haar beesten op te geven is een ander verhaal. Maar daarvoor hebben we (te) weinig info.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:06

wemkelover schreef:
Hoe wil je iemand van 70 een taakstraf laten uitvoeren? Als ze nog fit genoeg is dan zou ze ook voor de ponys hebben kunnen zorgen.


Taakstraf wordt bepaald op basis van wat je kan. Iemand die 100% afgekeurd is kan ook gewoon taakstraf krijgen. Zou een mooie boel worden als ze daar ook nog onderuit kunnen komen. En zoveel stelt een taakstraf ook niet voor dus ze komt er goed mee weg.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

wemkelover
Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:50

Nou mensen die bij ons taakstraf komen doen, moeten lichamelijk toch wel fit zijn. Ooit een gehad die dat niet was en die kon niet veel doen bij ons. Wij hadden er meer werk van dan hulp.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:55

Libera schreef:
Vraag me af hoe lang het er nou echt uithing, want heel erg lang duurt het niet voordat sepsis optreed



Dit vroeg ik me dus ook meteen af..

<3 Sneakers <3

VanHuisUit
Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:00

En voorbijgangers / buren / familie / kennissen kijken / postbode / ... keken dus allemaal weer de andere kant op... net zo 'schuldig'. Daar kan ik me in gevallen van ernstige verwaarlozing vaak nog het kwaadste om maken :n

Als een nageboorte blijft staan is je merrie binnen 24 uur zwaar de klos dus ik heb ook mijn twijfels bij het verhaal. Laat staan een veulen in het geboortekanaal.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:01

Cowboy55 schreef:
Dat was hier (waarschijnlijk) niet het geval. Mevrouw heeft de ponies niks aangedaan en haar niet handelen was (zeer waarschijnlijk) niet bewust.


Waar haal je die waarschijnlijkheden in dit geval vandaan? 70 is niet stok en stokoud. Dat is niet heel ver na de pensioengerechtigde leeftijd. Als ze er niet naar omkijkt, moet ze sowieso zorgen dat ze geen drachtige ponies onder haar hoede heeft.

Niks doen kan net zo erg zijn als actief het verkeerde doen. Kijk maar naar mensen die als kind zijn verwaarloosd.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:28

Als deze vrouw met der volle verstand dit heeft laten gebeuren dan vind ik een taak straf terecht.

Broken crayons still color

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:28

Boompje1985 schreef:
Als deze vrouw met der volle verstand dit heeft laten gebeuren dan vind ik een taak straf terecht.

En dan eigenlijk nog te weinig.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:37

Somboby schreef:
Zo kunnen we wel weer van alles goed gaan praten, feit blijft dat de dieren verwaarloosd werden. Het zal echt niet om een Remy gaan. Taakstraf is in mijn ogen geen straf, ook niet voor iemand van 70 jaar.


Mee eens.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nieuwsredactie, Swift en 41 bezoekers