Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:05

VanHuisUit schreef:
En voorbijgangers / buren / familie / kennissen kijken / postbode / ... keken dus allemaal weer de andere kant op... net zo 'schuldig'. Daar kan ik me in gevallen van ernstige verwaarlozing vaak nog het kwaadste om maken :n

Als een nageboorte blijft staan is je merrie binnen 24 uur zwaar de klos dus ik heb ook mijn twijfels bij het verhaal. Laat staan een veulen in het geboortekanaal.


Je weet toch niet of het te zien was vanaf de openbare weg

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:40

Cowboy55 schreef:
Je vergelijking gaat mank. De voorbeelden die je aanhaalt wijken in aard en (zeer waarschijnlijk) intentie af van de inhoud van het nieuwsbericht. Voetballen met een kitten of je hond vastbinden aan een boom zijn bewuste acties vanuit geweld. Dat was hier (waarschijnlijk) niet het geval. Mevrouw heeft de ponies niks aangedaan en haar niet handelen was (zeer waarschijnlijk) niet bewust.

Dat mevrouw wellicht aangemoedigd of zelfs gedwongen moet worden om haar beesten op te geven is een ander verhaal. Maar daarvoor hebben we (te) weinig info.


Nee hoor. Het resultaat is hetzelfde. Een dier dat moedwillig basis verzorging wordt onthouden.

Ik neem aan dat jij de mevrouw in kwestie persoonlijk kent aangezien je aangeeft dat alles zeer waarschijnlijk niet de bedoeling was? Daarbij, de bedoeling of niet, acties hebben consequenties en dat is alleen maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:14

Chasey schreef:
70 is nog niet zo oud. Als ik naar mijn ooms en tantes van 70 kijk, die zijn fit genoeg voor een taakstraf haha.
;)

Verder weet je niet het hoe en waarom, dus daar bemoei ik me ook maar niet mee.


Het mag dan wel niet oud zijn. Maar mijn beppe was toen ook al goed dement. Dus leeftijd zegt helemaal niets over wel of niet fit zijn. Ik zou momenteel met m'n 22 jaar ook geen taakstraf kunnen uitvoeren.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:16

Selka schreef:
Cowboy55 schreef:
Je vergelijking gaat mank. De voorbeelden die je aanhaalt wijken in aard en (zeer waarschijnlijk) intentie af van de inhoud van het nieuwsbericht. Voetballen met een kitten of je hond vastbinden aan een boom zijn bewuste acties vanuit geweld. Dat was hier (waarschijnlijk) niet het geval. Mevrouw heeft de ponies niks aangedaan en haar niet handelen was (zeer waarschijnlijk) niet bewust.

Dat mevrouw wellicht aangemoedigd of zelfs gedwongen moet worden om haar beesten op te geven is een ander verhaal. Maar daarvoor hebben we (te) weinig info.


Nee hoor. Het resultaat is hetzelfde. Een dier dat moedwillig basis verzorging wordt onthouden.

Ik neem aan dat jij de mevrouw in kwestie persoonlijk kent aangezien je aangeeft dat alles zeer waarschijnlijk niet de bedoeling was? Daarbij, de bedoeling of niet, acties hebben consequenties en dat is alleen maar goed.


Het resultaat is hetzelfde, maar dat is niet per se relevant voor de strafmaat: dood door schuld is niet doodslag is niet moord. Opzet is zeer relevant in het (straf)recht. Vandaar dat je vergelijking ook mank gaat. Jouw voorbeelden bevatten onbetwistbaar opzet. Dat moet hier nog maar blijken.

En nee, ik ken mevrouw niet persoonlijk. Jij wel? Je bent zo stellig over de straf en de klaarblijkelijke opzet van haar actie? Of moet iedereen wat jou betreft op dezelfde manier hangen ongeacht opzet of toeval, gezond of dement, handelingsbekwaam of niet handelingsbekwaam?

En tenslotte heb ik nooit ontkent dat acties gevolgen moeten hebben Selka. Chill.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:47

Selka schreef:
Nee hoor. Het resultaat is hetzelfde. Een dier dat moedwillig basis verzorging wordt onthouden.

Ik neem aan dat jij de mevrouw in kwestie persoonlijk kent aangezien je aangeeft dat alles zeer waarschijnlijk niet de bedoeling was? Daarbij, de bedoeling of niet, acties hebben consequenties en dat is alleen maar goed.

Er wordt wel gekeken naar de oorzaak van verwaarlozing.
Iemand die bv dementerend is wordt anders gestraft (bv alleen inname dieren en een verbod er op) dan iemand die het gewoon geen zak interesseerde hoe de dieren erbij liepen (inname/verbod/boete).

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:24

En dat is prima toch brainless?

Ik ben super chill Cowboy55. Het feit dat mevrouw een taakstraf heeft gekregen geeft imo juist aan dat er zwaarwegende redenen voor de rechtbank waren om aan te nemen dat ze anders had kunnen handelen.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:31


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:36

Dit soort straffen gaan nergens over...belachelijk.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:56

Oom van mijn vriend woont in den ham en is 74,denk dat hij mevrouw misschien wel kent van de kerk uit.

Zal morgen eens vragen

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:13

Ik vind de informatie te weinig om een oordeel te geven. We speculeren weer teveel nu.

Ik vind het wel verschrikkelijk dat de dieren hebben geleden. Zij hebben geen keuze en moeten het doen met wat wij mensen ze voor hun kiezen geven.

Helaas wordt dat probleem in deze maatschappij alleen maar erger.

Bij oudere mensen met dieren weinig of geen familie die opvolgt zou een buddy programma op gestart moeten worden welke verplicht is. Want de mensen zelf zien niet altijd in dat ze hulp nodig hebben of willen gewoon leven zoals ze altijd deden zonder. Maar met dier belangrijk zeker op oudere leeftijd belangrijk! Gaat toch minder makkelijk soms of geld is minder. Maar neem het dier af van de mensen en ze hebben geen leven meer. Een betere begeleiding handiger. Maar geld na pensioen vaak ook ding.

Dat is waarom ik nu al zeg ik heb mijn laatste 4 paarden nu thuis staan omdat ze toch wel oud kunnen worden en ik ze niet weg kan doen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:27

Ook al is het speculatie allemaal. Dement word je niet van de ene op de andere dag.
Genoeg tijd om maatregelen te nemen voor je dieren. Hartverscheurend, schrijnend en helemaal niet leuk voor die mensen, dat zeker, 100%. Maar als je het allemaal maar laat aanslepen wetende dat er ooit een dag komt dat je niet meer aan je dieren denkt, in welk opzicht ben je dan niet bewust aan het verwaarlozen?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:32

Eilinora schreef:
Oom van mijn vriend woont in den ham en is 74,denk dat hij mevrouw misschien wel kent van de kerk uit.

Zal morgen eens vragen

Wat een nare manier van stalken zeg... Laat dat mens met rust, is berecht en is gestraft

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:38

"Het Openbaar Ministerie vindt dat de vrouw, die bij de zitting in de rechtbank aanwezig was, haar zorgplicht heeft verzaakt en neemt het haar kwalijk dat ze geen moeite heeft gedaan om de dieren te verzorgen en te controleren."

De uitspraak van het OM lezende zou zij in staat moeten zijn geweest om de zorg te geven, dus dan is de straf wellicht wat mild...

Buiten dat, mensen van 70 (en van 20 en van 80) hebben allemaal een eigen fysieke / mentale staat van zijn. Om aan een leeftijd een plaatje te hangen van 'dan ben je nog fit' of 'dan ben je niet meer fit' lijkt mij niet juist...

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:59

Billy schreef:
Eilinora schreef:
Oom van mijn vriend woont in den ham en is 74,denk dat hij mevrouw misschien wel kent van de kerk uit.

Zal morgen eens vragen

Wat een nare manier van stalken zeg... Laat dat mens met rust, is berecht en is gestraft


En waarom is dat stalken? Hij hoeft haar niets te vragen of aan te spreken.
Ik vraag me alleen af of hij weet wie het is en of hij haar wellicht kan helpen.
Den ham is behoorlijk kerkelijk en vooral die generatie dus mocht ze alleenstaande zijn zonder familie en er is iets mis met haar dan kunnen ze vanuit de kerk ook hulp bieden waar nodig.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:13

Een paard moet toch zelfstandig z'n veulen kunnen werpen? Het is toch niet natuurlijk dat daar menselijke hulp bij nodig is? Ja, de verzorger had aan de bel moeten trekken, maar met die paarden is ook wel iets mis als ze hun veulen/nageboorte niet zelf kunnen afstoten. Waren het oude beestjes?

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:18

Wanneer je een onbalans hebt in de vitaminen en mineralen in het lichaam willen ze nog wel eens aan de nageboorte blijven staan.
Soms gebeurd dat bij de koeien ook wel eens.
Op dat moment is het rantsoen wat ze krijgen niet voldoende en hebben ze extra nodig.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:26

elnienjo schreef:
Een paard moet toch zelfstandig z'n veulen kunnen werpen? Het is toch niet natuurlijk dat daar menselijke hulp bij nodig is? Ja, de verzorger had aan de bel moeten trekken, maar met die paarden is ook wel iets mis als ze hun veulen/nageboorte niet zelf kunnen afstoten. Waren het oude beestjes?

Er kunnen altijd complicaties optreden en als je je merries laat dekken heb je daar natuurlijk de verantwoordelijkheid voor, je kan ze niet op een weitje zetten en verwachten dat het allemaal wel goed komt.
Het gaat ontzettend vaak helemaal niet zo makkelijk en veel veulens en merries worden gered door adequaat optreden bij de geboorte.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:39

En hoeveel mensen hier op bijt houden paarden tot op het randje van hun financiƫle mogelijkheid? En geven het ook niet zomaar op? Ook niet als het fysiek soms zwaarder wordt? Omdat het toch nog iets geeft in het leven om voor te gaan. En lees je in op dementie...want dat is een sluipmoordenaar en je geeft het niet zomaar op. Maar er staat nergens dat deze vrouw dat is en hulp bij paarden vind klinkt makkelijker dan het is. U. Sommige delen heb je overvloed aan keuze met mensen kinderen die willen help in andere niet. Financieel na het pensioen kan soms paard houden moeilijk zijn. Hoeveel mensen kunnen soms naar op randje of juist net niet rekening dierenay betalen en gaan dan maar crowdfunding doen om te blijven staan? Hebben zij uiteindelijk het dier weggedaan. Nope. En vaak zijn veel van deze dieren lastig onder te brengen. En slacht helaas niet altijd meer mogelijk met regelgeving nu en afspuiten kost geld met afvoeren. Dat kunnen veel mensen niet.

Zeg niet dat het niet verkeerd is wat er gebeurd is. Maar de info te weinig. En gezien taakstraf is het mevrouw haar eerste vergrijp en nog instaat geacht werk te kunnen verrichten. Misschien erge fout gemaakt maar recht in ons land op 2de kans.

Soms zij situatie vele malen complexer dan je denkt. En soms is de wereld extreem hard. Dat geen een dierenarts, mensen in de omgeving die toch geweten moeten hebben dat mevrouw paarden had ..ook niet durven of signaleren. Wij zijn soms ook blind geworden wat er in onze omgeving per regelmaat nog gebeurd of durven niet in te grijpen. En de mens wil soms zelf ook niet geholpen worden en schermen af.

Dat dieren helaas omdat wij mensen bepalen dippen zijn zeker weten. Dat is het erge aan deze zaak! En de rechter zal wel gewogen hebben want deze is ontdekt. Bij vele weten wij niet eens hoe erg het is

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:46

Eilinora schreef:
Billy schreef:
Wat een nare manier van stalken zeg... Laat dat mens met rust, is berecht en is gestraft


En waarom is dat stalken? Hij hoeft haar niets te vragen of aan te spreken.
Ik vraag me alleen af of hij weet wie het is en of hij haar wellicht kan helpen.
Den ham is behoorlijk kerkelijk en vooral die generatie dus mocht ze alleenstaande zijn zonder familie en er is iets mis met haar dan kunnen ze vanuit de kerk ook hulp bieden waar nodig.

En wat moet hij zeggen dan? Mijn nichtje heeft op Bokt gelezen dat je je paarden verwaarloosd hebt, kan ik je helpen?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:09

Oh kom op zeg zo zal ze het vast niet bedoelen.
Ook een nare reactie van reageren.
Bovendien als het in mijn buurt was zou ik het ook willen weten en evt willen helpen of iets dergelijks.
Niet om er zelf beter van te worden of te stalken wat dan ook.
Mensen moeten eens naar elkaar kijken en er meer voor elkaar zijn.
En dat hoeft niet zo bot als de reactie boven mij over te komen

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:33

Billy, duidelijk hoe hard je zelf in deze maatschappij staat. Dus als jezelf x in de war bent of de puf niet vond voor het omkijken naar je dieren. Doe je ze ook weg? Soms loopt het leven over. En bij een gesloten type mens die vragen geen hulp maken niet zichtbaar wat er aan de hand is. Zeker in klein dorp zou ik meer sociaal controle verwachten.

We zijn als met allemaal verschillend en tuurlijk het is niet goed te praten wat er gebeurd is. De dieren hebben geleden. Daar krijgt ze haar straf voor.

Als jij voor elke fout zwaar gestraft zou worden zeker bij eerste x...hard leven krijgen we dan. Veel.daklizen dieren dan die we nu al niet aankunnen. En dan krijg je praktijken van gooi je dier op straat.

Dat dier zonder keuze betreft is rot maar volgens de wet nog steeds een artikel en niet anders berecht. Ookalzien we graag anders.

Maak de wereld liever en kijk ook weer eens naar je buur, zie dat er hulp nodig is en willen ze zelf niet bedenk een oplossing. Maakt het leven iets vredelievende in plaats van oorlog. En veroordelingen voor het leven.

Hoop dat je zelf nooit in z'n situatie uitkomt als je zo ver komt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:45

Nee, maar als ze toch al op zichzelf is gaat dit ook niet werken, mensen die nooit naar haar omkeken en zich nu opeens wel met haar willen bemoeien...
En zeker niet na zo'n aan alle kanten voor haar traumatische ervaring...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:45

Ik durf niet te oordelen hoe en waarom mevrouw dit zover heeft laten komen. Het is vreselijk voor de dieren en er moet toch wel wat langer iets aan de hand geweest zijn als 2 merries er zo bij staan. Net wat wordt gezegd; een merrie kan het op zich prima zelf.

Wat mij dan opvalt is dat er in de omgeving niemand heeft gezien dat het niet goed ging. Dit is vast niet van 1 dag. Al zie je de paarden niet vanaf de weg, er kwam ook nooit iemand bij de vrouw op bezoek??

Maar goed, net als het gezin in Ruinerwold..........mensen hebben geen idee wat er vlakbij gebeurt als men niks ziet of hoort. Normaal is het vaak niet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:46

Billy schreef:
Nee, maar als ze toch al op zichzelf is gaat dit ook niet werken, mensen die nooit naar haar omkeken en zich nu opeens wel met haar willen bemoeien...
En zeker niet na zo'n aan alle kanten voor haar traumatische ervaring...




Ik denk dat de pony waar het veulen dood uithing ook best een traumatische ervaring heeft meegemaakt

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Vrouw (70) verwaarloosde pony's: dood veulen hing uit merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:29

ik vermoed dat het veulen voor de geboorte al dood was, aangezien het hoofdje eruit stak en niet de pootjes. Bij een levend veulen komen de pootjes altijd eerst, het hoofdje rust erop. Een veulen wat al dood is, "werkt"niet mee, naar buiten en kan in allerlei houdingen naar buiten geperst worden. En blijft op de schoudertjes steken. Aangezien een bevalling bij een pony heel snel gaat, kan er in een half uur veel veranderen aan een situatie. Bij 1x per dag kijken voldoe je aan je zorgplicht, maar kom je op het verkeerde moment, dan kan de situatie zomaar dramatisch veranderen. Verwaarlozen is absoluut afkeurenswaardig.Mensen veroordelen zonder feitenkennis ook.