14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 13:57

omroep brabant
Overige


De Dierenbescherming en de dierenpolitie hebben eind november veertien zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit een vervallen schuur bij een dorp in West-Brabant. De dieren stonden op sommige plekken tot hun knieën in hun eigen uitwerpselen. Naar schatting hebben ze anderhalf tot twee jaar onafgebroken in de donkere, vuile schuur gestaan. De Dierenbescherming heeft het nieuws nu pas naar buiten gebracht.

De schuur kwam in beeld na een melding bij de politie van iemand die zich grote zorgen maakte over de paarden op het adres, omdat het hele terrein 'een zootje' was. Daar aangekomen vond de politie de paarden in de schuur. De dieren stonden in geïmproviseerde boxen op een dikke laag mest. Daarop schakelde de politie de hulp van de Dierenbescherming in.

Tot hun knieën in de mest
De toplaag van de anderhalf meter hoge laag mest was nog nat, waardoor de dieren nergens droog konden liggen. De paarden zakten soms tot de knieën weg in hun uitwerpselen. Een groot aantal paarden bleek ernstig lange hoeven te hebben, ook wel Turkse sloffen genoemd. Dat is volgens de Dierenbescherming een erg pijnlijke aandoening.

Een van de paarden kon niet goed overeind komen. Het dier moest ter plekke worden behandeld door een dierenarts en hoefsmid.

Uren bezig
De Dierenbescherming en politie zijn met een slijptol, breekijzers en rieken urenlang bezig geweest om de paarden te bevrijden uit hun benarde positie. "De dieren waren bang om van de berg mest af te moeten springen. Het was een behoorlijke klus die met beleid geklaard is", aldus de Dierenbescherming.

De paarden zijn naar een opvangadres gebracht. Daar blijven ze voorlopig staan. Hoewel de dieren flink verwaarloosd zijn, is hun situatie vooralsnog niet zo slecht dat ze moeten worden ingeslapen, meldt een woordvoerder van de Dierenbescherming.

Niet eerder de fout in
Tegen de eigenaar wordt proces verbaal opgemaakt. Het is volgens de Dierenbescherming niet iemand die eerder dieren zou hebben verwaarloosd. Waar de paarden precies stonden, wordt niet naar buiten gebracht.

Het Openbaar Ministerie bepaalt of de eigenaar van de paarden straf krijgt (vaak een boete) of dat de zaak voor de rechter zal verschijnen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:00

Misschien toch maar eens zwaardere straffen op dierenmishandeling in gaan voeren in ons land. Ook al kan dit komen door de zorg niet meer aankunnen, dan nog. Ieder weldenkend mens trekt dan aan de bel en neemt maatregelen zodat de dieren er niet onder lijden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jorex
Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:07

Misschien toch eens een levenslang verbod op het houden van dieren invoeren als straf. Ik snap niet dat iemand ervan af kan komen met een boete en dan vervolgens weer dieren kan gaan houden..

Alex en Jorie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:15

Oh hij is niet eerder de fout in gegaan, nee dan is het goed 8)7 Zoveel paarden 2 jaar lang binnen en in hun eigen mest laten staan, die mag je gewoon nooit meer een dier bezitten :r

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:19

Vreselijk, arme dieren.

Proces verbaal..is dat alles? Serieus? Omdat het de eerste keer is? Belachelijk!

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:20

bigone schreef:
Misschien toch maar eens zwaardere straffen op dierenmishandeling in gaan voeren in ons land. Ook al kan dit komen door de zorg niet meer aankunnen, dan nog. Ieder weldenkend mens trekt dan aan de bel en neemt maatregelen zodat de dieren er niet onder lijden.


100% eens.

Jammer dat ze niet vermelden of ze voor adoptie in aanmerking komen. Ik heb wel plek en dan hoeven ze nooit meer verplicht opgesloten te staan :(:)

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:49

Ze gaan in afwachting van de gerechtelijke uitspraak naar een geheim adres waar ze alle mogelijke zorg krijgen. Wanneer ze niet terug gaan naar de eigenaar worden ze voor adoptie vrijgegeven , echter, ervaring leert wel dat er dan gewoon een handelaar gebeld word die de hele bups voor weinig opkoopt, helaas.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:50

bigone, dat is mij vaker opgevallen ja. Toen ik een maatje voor de shet zocht kon ik ook geen inbeslag genomen paarden vinden. Contact met de DB was toen ook teleurstellend. "houd de site maar in de gaten"..

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:53

Nee, hoor, dat is niet alles:
"Het Openbaar Ministerie bepaalt of de eigenaar van de paarden straf krijgt (vaak een boete) of dat de zaak voor de rechter zal verschijnen."
Het is dus geen proces verbaal dat je krijgt als je eens te hard rijdt ofzo.

katybug schreef:
Vreselijk, arme dieren.

Proces verbaal..is dat alles? Serieus? Omdat het de eerste keer is? Belachelijk!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:00

Een verplichte, prijzige cursus zoals bij drankrijders lijkt me ook zeer geschikt voor dit soort misdrijven.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:00

Selka schreef:
bigone, dat is mij vaker opgevallen ja. Toen ik een maatje voor de shet zocht kon ik ook geen inbeslag genomen paarden vinden. Contact met de DB was toen ook teleurstellend. "houd de site maar in de gaten"..

Klopt, zodra de uitspraak is geweest willen ze er zo snel mogelijk van af en geen gezeur hebben met allerlei kopers. Dus word er een handelaar gebeld die alles in één keer opkoopt voor lage prijzen. Ik heb er wel eentje gekocht en daar een normale prijs voor betaald maar dat lukte omdat het opvangadres een bekende van mij was.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

purny
Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:14

Jorex schreef:
Misschien toch eens een levenslang verbod op het houden van dieren invoeren als straf. Ik snap niet dat iemand ervan af kan komen met een boete en dan vervolgens weer dieren kan gaan houden..

Gewoon de gevangenis ingaan en onaangekondigde bezoekjes de autoriteiten

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:16

Onze manege heeft eens alle verwaarloosde paarden van een andere manege weten over te nemen, maar dat was inderdaad ook een alles of niets verhaal. eentje was al te oud, die heeft nog een paar maanden van zijn pension mogen genieten. De paarden zijn uiteindelijk allemaal particulier verkocht, ponies op 1 na inmiddels allemaal overleden. Eén van die paarden is vervolgens nogmaals in een verwaarlozings-traject terecht gekomen |(

Anoniem

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:24

Ik heb wellicht ook interesse er eentje op te vangen, dus ik volg even..

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:35

Op de Telegraaf staan twee foto’s , die dieren hebben in jaren geen smid gezien , als dat nog maar goedkomt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:58

Ik ben toch wel benieuwd waar dit is aangezien ik zelf in West-Brabant woon.
Arme dieren, hoe kun je!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:05

Allemachtig zeg, hoe kan je het zo ver laten komen :n

Ik l*l niet met de wind mee nee...

MizzMontana
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:12

bigone schreef:
Op de Telegraaf staan twee foto’s , die dieren hebben in jaren geen smid gezien , als dat nog maar goedkomt.


:wow: 8)7

Hoe in vredesnaam kun je het zo ver laten komen??
Ik voel me er al niet lekker bij als de smid een week later is dan normaal.

Dit is echt jaren van verwaarlozing. Wat bizar dat dit nu pas aan het licht komt. Leeft zo’n eigenaar dan heel geïsoleerd? Zou er niemand eerder zicht op deze dieren hebben gehad?

dito
Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:15


Morrie
Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:26

Vreselijk, arme paarden.
Helaas heb ik ook van dichtbij meegemaakt dat de in beslag genomen paarden bij een handelaar terecht komen. Helaas nog voor de rechtszaak, waarbij de eigenaar vrijgesproken werd. De paarden waren ze helaas “kwijt”.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:37

Niet te bevatten dit dierenleed.

speurneusc
Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:45

Snel doorverkopen op de makkelijkste manier is ook weer om geld te besparen immers de opvang is vaak ook niet gratis, de dieren hebben eten en verzorging nodig en wie dat gaat ophoesten is natuurlijk heel erg onzeker, daarbij komt dat de dieren vaak zo slecht zijn dat de waarde ervan laag zal zijn dat die zeker de kosten niet zullen dekken.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:49

Ja, maar ze knappen ze op en dan gaan ze naar de handel of de slager. Lijkt alsof ze ze afwachtende het onderzoek gewoon in leven moeten houden en daarna,huppakee, weg ermee. Dat noem ik geen dierenbescherming. Geef mensen de mogelijkheid om ze te adopteren bvb over een periode van twee weken. Zo veel kost dat nu ook weer niet want dan hebben ze de behandelingen al gehad.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:56

Triest, hoe kun je het zo ver laten komen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:57

Alleen een proces verbaal? Schandalig...
Zulke mensen zouden (zeer) zwaar bestraft moeten worden.

Ik vraag me af waarom je 14 paarden neemt en er vervolgens niet voor zorgt?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Bonnelover, fnpetter1990, josien_m_, kimwilliam, Tazzey en 66 bezoekers