Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 09:13

rtlnieuws
Ongeval
Ingezonden door meerdere bokkers

De dood van Larissa Dumont werd door politie en justitie jarenlang gezien als een ongeluk. De 25-jarige vrouw kwam in 1997 aan haar einde door een paardenbeet: zaak gesloten. Zo leek het in elk geval. Maar nu krijgt de zaak een bijzondere wending. "Het was een misdrijf, Larissa was bijna onthoofd."

De zaak verstofte in een la en werd bestempeld als 'cold case'. Misdaadverslaggever Jolande van der Graaf en oud-rechercheur Dick Gosewehr hebben tientallen van dit soort onopgeloste zaken onderzocht, waaronder die van Larissa.

Wonden aan nek en handen
De ervaren paardrijdster werd in 1997 dood aangetroffen bij haar eigen manege. De lezing van de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) was dat Larissa door een tragisch ongeluk was overleden.

Van der Graaf: "Volgens hen was Larissa doodgebeten door haar paard. De wonden in haar nek en aan haar hand zouden daarop wijzen.” Die conclusie werd door velen direct betwijfeld, omdat de verwondingen moeilijk door een paard aangebracht konden worden.

"Op foto's is te zien dat er een kaarsrechte snede van links naar rechts over haar hals loopt", vertelt Van der Graaf. "Bovendien had Larissa meerdere snijwonden op haar hand. Volgens experts wijzen de verwondingen in de hals erop dat Larissa de keel werd doorgesneden, de verwondingen aan haar hand zijn zogeheten 'afweerletsels'. Dat is ontstaan doordat Larissa zich waarschijnlijk probeerde te verdedigen tegen een scherp voorwerp, zoals een mes."

'Bijna onthoofd'
Van der Graaf noemt het verkeerd beoordelen van Larissa’s verwondingen de eerste grote misser van de opsporingsdiensten. "Van een paardenbeet loop je hoogstens een blauwe plek op. Larissa was bijna onthoofd. Dat er geen serieuze forensische sectie op haar lichaam is gedaan, is een grote fout."

In 2014 krijgt Van der Graaf de foto's voor het eerst te zien. Ze schakelt een aantal onafhankelijke experts in, onder wie een hoogleraar vaatchirurg. "Die zeiden allemaal wat veel mensen in 1997 al dachten: dit zijn geen paardenbeten. Hier is sprake van een misdrijf."

Heropening zaak
Voor het OM is dit genoeg aanleiding om de zaak opnieuw te openen. Getuigen worden gehoord, Larissa's lichaam opgegraven voor onderzoek en ook de foto's worden uitvoerig bestudeerd. Twee jaar later concludeert het OM dat de cold case van Larissa definitief is afgerond: de stelling over de paardenbeet trekt het OM in, maar er is geen sprake van een misdrijf. Maar er zou wel sprake zijn van een ongeluk. Ze zou dit keer van het paard langs een spijker zijn gevallen.

Van der Graaf begrijpt er niets van. "Het meest frustrerende was dat het OM opnieuw geen serieus onderzoek deed. Er was geen enkele onderbouwing waarom de paardenbeet ineens niet meer klopte. Verklaringen van belangrijke getuigen werden door het cold caseteam van de politie Den Haag niet gehoord. Bovendien klopte de uitleg van Larissa's dood niet."

Van der Graaf en Gosewehr laten het er niet bij zitten. De onderzoekers gaan zelf in gesprek met getuigen en schakelen opnieuw experts in. "Er was maar één getuige die een spijker had gezien. Maar wat diegene precies had gezien, bloed of haar, wist die persoon zelf ook niet meer precies toen ik daarnaar vroeg. Er is zelfs geen foto van die spijker."

Nederlandse en Amerikaanse deskundigen, onder wie meerdere forensisch pathologen en enkele oud-medewerkers van de FBI, krijgen de informatie van de zaak Dumont te zien. "En iedereen bevestigt: er is geen sprake van letsel door een spijker. Een spijker laat heel andere verwondingen achter. Dit is een misdrijf. Hoe kan het dan dat het OM blijft vasthouden aan dezelfde conclusie?"

Het standpunt van het OM blijft onveranderd. "Er is destijds uitgebreid onderzoek gedaan, waarbij meerdere deskundigen zijn ingeschakeld", meldt een woordvoerder. "Dat leidde tot de conclusie dat er geen sprake is geweest van een misdrijf. Het OM is niet bekend met de inhoud van het boek en kan daarop dan dus ook niet reageren."

Doofpot
Volgens Van der Graaf probeert het OM in zaken als die van Larissa eigen fouten te verdoezelen. "Want wij zijn dit ook in veel andere zaken tegengekomen", zegt ze. "Het onderzoek van justitie is niet serieus. Het is noodzakelijk dat er een onafhankelijke commissie komt om nabestaanden van cold cases recht te doen."

Een goede vriendin van Larissa, Veronique, is niet verbaasd over de conclusies van Van der Graaf en Gosewehr. Ze heeft nooit geloofd in de lezing van de autoriteiten over Larissa's dood. "Dat van de paardenbeet was natuurlijk onzin. Dat wist iedereen.”

Pas twee maanden terug ontdekte ze via Jolande van der Graaf dat de paardenbeet de officiële lezing van de politie was. Veronique was onthutst. "Niemand wist wat er precies gebeurd was. Maar dat de opsporingsdiensten met zo’n belachelijke verklaring kwamen, maakte mij behoorlijk pissig. Ik dacht eerlijk gezegd dat het een sensationele krantenkop was."

Toen de zaak in 2014 heropend werd, besloot ze een verklaring bij de politie te geven. "Een maand voor haar dood was er brand bij Larissa", herinnert Veronique zich. Dat vond ze verdacht. "Naar mijn idee bestaat er een relatie tussen die brand en haar dood. Die vermoedens heb ik altijd gehad."

'Kotsmisselijk'
Maar in de jaren na haar verklaring werd Veronique nooit benaderd door het OM voor een toelichting. "Dat vond ik raar. Het lijkt mij namelijk belangrijke informatie."

Het doet haar pijn om nu opnieuw geconfronteerd te worden met de ellende rondom haar vriendin. "Ik ben kotsmisselijk doordat er steeds weer wordt opgerakeld wat er mogelijk met Larissa gebeurd kan zijn."

Het maakt haar boos dat de waarheid nog steeds niet bekend is. “De manier waarop het OM en de politie met de zaak van Larissa zijn omgesprongen is op zijn minst zeer onzorgvuldig. Zoek het nu eens tot de bodem uit!"

Gerelateerd: [VN] Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:29

Bizar verhaal! Ook zo weinig ruchtbaarheid aangegeven eigenlijk.

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:33

DatBenIkNou schreef:
Bizar verhaal! Ook zo weinig ruchtbaarheid aangegeven eigenlijk.


Nou, volgens mij heeft er hierover een heel topic gelopen, want was dit niet het geval dat haar paard als schuldige werd gezien?? Het paard weet wat er gebeurd is, die was er volgens mij bij.
Maar dat het moord was was al een tijdje duidelijk, waarom de onderzoeken ernaar zo vreemd verlopen is meer de zaak die onderzocht dient te worden.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:41

Ja ik kan me dit nog herinneren volgens mij, heette dat paard niet iets van Jetalito? een quarter?

Bizar verhaal zeg, ik kan me voorstellen dat de nabestaanden hier zich niet goed bij voelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:46

Ik kan me het ook nog herinneren. Toen ik gister het bericht zag dacht ik gelijk, dat moet dat verhaal zijn. Te bizar vooral ook omdat het zo in de doofpot gestopt wordt. En er dus ook nog iemand rondloopt met een moord op z’n kerfstok.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

mairead
Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:47

Eerst kreeg het paard idd de schuld.

Daarna zou ze gevallen zijn en meegesleurd aan de stijgbeugel en daarbij de keel opengehaald hebben aan een uitstekende spijker ofzo...
Dat klinkt al vergezocht, maar er waren ook wat tegenstrijdigheden dat het paard bvb niet gezadeld zou zijn (knap om dan te blijven hangen in je stijgbeugel...).
Of dat het paard verkeerd opgezadeld zou zijn of met niet-passend tuig. Dat zou het slachtoffer nooit zelf zo gedaan hebben.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:49

Bizar verhaal blijft het wat indertijd veel stof deed opwaaien, want toen al was er veel twijfel over de handelswijze van het OM en het onderzoek.
Haar hengst kreeg toen de schuld en werd geloof ik zelfs "horror" paard genoemd. De familie heeft nooit in dat verhaal geloofd.
Zoals Mairead het beschrijft zo kan ik het me ook herinneren.
Maar Als ik dit artikel lees vraag ik me ad:" gaan ze deze zaak nu heropenen"?

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:24

Ik hoop wel dat de zaak heropend wordt, ik heb volgens mij ergens gelezen dat het paard ondertussen niet meer leeft, maar nog een goed leven gehad heeft omdat er niet in geloofd werd dat hij het gedaan kon hebben. Maar de dader mag toch niet ongestraft blijven?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

_Nicky
Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:25

Gruwelijk verhaal, ik kan me het ook nog herinneren.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:31

Wat een bizar verhaal...

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:34


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:36

Ik herinner me het nog, een bizar verhaal inderdaad. Ik hoop dat ze de waarheid nog achterhalen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:37


~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Vrijbuiter34
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:39

Ik kan me dit inderdaad ook nog herinneren, een heel bizar verhaal. Fijn dat de zaak heropend wordt, hopelijk wordt de dader gevonden!

xxCYNNxx
Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:42

Elisa2 schreef:
Ja ik kan me dit nog herinneren volgens mij, heette dat paard niet iets van Jetalito? een quarter?

Bizar verhaal zeg, ik kan me voorstellen dat de nabestaanden hier zich niet goed bij voelen.


Dat was idd Jetalito Jet Set. Gelukkig voor hem heeft de familie het nooit geloofd dat het paard de schuldige was en heeft nog jaren geleefd daarna.


Triest hoe er om is gegaan met deze zaak en hopelijk zijn deze uitkomsten voldoende om het OM te dwingen een strafrechterlijk onderzoek te starten.
Een onderzoek naar de werkwijze van datzelfde OM zou ook niet verkeerd zijn, gezien hoe met deze zaak is omgegaan.

Gingen er destijds ook niet geruchten dat haar vriend er wat mee te maken zou kunnen hebben destijds? Relatie liep niet helemaal lekker meer en was, als ik me goed herinner zelfs sprake dat ze uit elkaar zouden gaan.
Misschien toch eens tijd om dat gerucht te gaan uitzoeken in hoeverre dat gebaseerd is op waarheid.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:43

Vooral de paardenliefhebbers geloofden vanaf het eerste moment niet dat het dier dit gedaan had.

In het artikel hebben ze het er over dat je van een paardenbeet ‘hoogstens’ een blauwe plek hebt... Dat is ook niet waar. Maar ik moet wel de eerste nog zien die mooie rechte sneeën kan maken..

Heb ook nooit begrepen dat ze er gewoon van uit gingen dat het het paard was met die verwondingen.

Er gingen geruchten over de vriend of de ex oid ja...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:45

Wat een bizar verhaal, wow! %)
Ik hoop dat de waarheid alsnog boven tafel gaat komen.

xxCYNNxx
Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:46

Vrijbuiter34 schreef:
Ik kan me dit inderdaad ook nog herinneren, een heel bizar verhaal. Fijn dat de zaak heropend wordt, hopelijk wordt de dader gevonden!


van heropening is nog geen sprake hoor. Staat zelfs in het artikel; het OM blijft bij zn standpunt.......die zijn dus zeker niet van plan om de zaak te heropenen.

Maar hopelijk kunnen zij hier wel toe gedwongen worden nu.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:47

Dit herinner ik me zeker nog. Weet zelfs nog dat ik toen dacht: dat kan dat paard echt niet gedaan hebben. Paard werd toen als vals beschuldigd, arm dier. De naam Jet Set staat me bij.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:48

Het was voor paardenmensen direct duidelijk dat dit gewoon domweg onmogelijk was, goede kennis heeft toen nog contact opgenomen om aan te geven dat een paard dit nooit zou kunnen. Ze is gewoon vermoord maar het OM kon zichzelf niet voor schut zetten natuurlijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Larissa stierf niet door paardenbeet, maar door misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:53

Wat ik vooral bizar vind is dat een instituut als het NFI in het paardenmest verhaal mee gaat.


LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:37


Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:43

Larissa had veel geld geerfd van haar overleden ouders.Ze had een testament gemaakt dat haar toenmalige vriend dat van haar zou erven. Toen echter liep de relatie spaak en ze wilde het uitmaken. Voordat ze dat kon doen was ze dus ineens dood en kreeg Jetalito Jetset de schuld.Of die vriend haar geld toch nog geerfd heeft of niet weet ik niet.

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:02

anjali schreef:
Larissa had veel geld geerfd van haar overleden ouders.Ze had een testament gemaakt dat haar toenmalige vriend dat van haar zou erven. Toen echter liep de relatie spaak en ze wilde het uitmaken. Voordat ze dat kon doen was ze dus ineens dood en kreeg Jetalito Jetset de schuld.Of die vriend haar geld toch nog geerfd heeft of niet weet ik niet.


Dat zou toch wat zijn of niet? Ongelooflijk. Bijna een film script.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rensjee, Wulfy en 49 bezoekers