Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 09:16

*Bokt
Bokt community

Afbeelding
Siem te paard


Deze maand hebben we weer een leuk interview afgenomen met bokker HbarcherSiem. Deze 15-jarige bokker doet boogschieten te paard, en heeft dit jaar meegedaan aan het EK in Polen. Wij waren enorm benieuwd wie er achter deze gebruikersnaam zit en hoe hij zo in deze wereld gerold is. Daarnaast legt hij uit welke paarden geschikt zijn voor deze vorm van paardensport en vertelt hij wat hij zou mooi aan deze sport vindt. Dit alles lees je terug in dit artikel.


* Voor alle mensen die jou nog niet kennen, zou je je eens kunnen voorstellen wie je bent?
Ik ben Siem Budding, 15 jaar en Nederlands hoog geplaatste boogschutter te paard.

* Er zijn vele vormen van paardensport. Jij beoefent een vorm die niet heel bekend is, namelijk boogschieten te paard. Kun je vertellen wat het precies inhoudt?
Wij schieten pijlen vanaf de paardenrug. Tijdens internationale wedstrijden altijd in galop. We staan daarbij in de beugels, rechtop. Tijdens die wedstrijden is er meestal een Hongaarse track, een Koreaanse track en een Poolse track. Bij de Hongaarse track mag je zoveel pijlen schieten als je wilt in de maximale tijd die je kunt gebruiken om door de baan te gaan en is gefocust op een langzame galop. Bij de Koreaanse track staan er een aantal vierkante doelen met in het midden een tijger langs de baan. Daar mag je een pijl per doel op schieten. Koreaans is gericht op een snelle galop. Tijdens de Poolse track rij je over een lange baan die erg veel weg heeft van een cross country baan. De lengte is vaak rond een kilometer en je komt verschillende soorten doelen tegen, meestal nep dieren en ridders, soms draken en orks. Het ligt er aan hoeveel fantasie de organisator heeft.
We schieten met een zogenaamde ruiterboog. Daar zijn heel veel verschillende modellen van maar het belangrijkste is dat er geen vizier of andere hulpmiddelen op zitten. Wij schieten instinctief. Op de rug van het paard in galop heb je ook geen tijd om door een vizier naar je doel te kijken. Dan ben je er al voorbij voordat je hebt kunnen schieten.

* Hoe ben je terecht gekomen in deze vorm van sport?
Ik wilde altijd al heel graag boogschieten en maakte bogen en pijlen van stukken hout. Toen ik negen was ging ik op boogschieten. Tijdens een vikingdag zei iemand me dat ze in Hongarije vanaf het paard boogschieten. Samen met mijn moeder ben ik gaan zoeken op internet. Ik heb toen een paar keer getraind in Rijpwetering, bij de Horseback Archers of Holland. Ik wilde graag meer trainen en we vonden op facebook iemand die mij via de skype, vanuit Texas, kon gaan trainen, Glenn Weston. Met hem ben ik in januari 2017 begonnen. In maart 2017 ben ik op paardrijles gegaan. Glenn adviseerde me om in mei naar internationale wedstrijden in Hongarije te gaan om te kijken en andere boogschutters te paard te ontmoeten. Dat hebben we gedaan. De Hongaarse trainer, Christoph Némethy, liet me mee trainen. Dat vond ik heel gaaf. Ik was toen nog niet goed genoeg om de wedstrijd mee te rijden. In oktober ben ik toen nog een keer drie weken bij hem gaan trainen. In 2018 reed ik mijn eerste internationale wedstrijden,de Grand Prix in Frankrijk en het Wereldkampioenschap in Hongarije. Vaak kun je de week voor een wedstrijd al komen trainen, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te doen. Hier in Nederland zijn geen trainers in deze sport die mij in het nog echt verder kunnen helpen. Wel geef ik zelf trainingen aan mensen die het willen leren, omdat ik het leuk vind en belangrijk om de sport meer bekendheid te geven. Ik zie ook dat heel veel mensen het leuk vinden om te doen. In het begin is het nog heel moeilijk maar na twee uur trainen kan iedereen al pijlen vanaf de rug van het paard schieten.
Ik geef ook zoveel mogelijk demo’s zodat de sport verder bekend wordt hier in Nederland.
Ik train zelf bij een pensionstal in Maarsbergen, Hoeve Romantico, waar ik ook mijn trainingen geef. Verder doe ik de Freestyle opleiding niveau 1 bij Emiel Voest, omdat ik het belangrijk vind om een goede instructeur te worden en goed voor de paarden te kunnen zijn met wie ik werk.
Inmiddels behoor ik tot de wereldtop, bij de EK in Polen werd ik derde bij de junioren en zevende in het overall klassement. En ben de eerste junior in de wereld die als hoogste is geëindigd in een postal match junior en senioren gecombineerd.

Afbeelding


* Is elk paard geschikt voor boogschieten te paard? Leg uit.
Eigenlijk zijn de meeste paarden geschikt voor het boogschieten. De meeste paarden vinden het erg leuk, omdat je de teugels loslaat tijdens het schieten. Het paard waar ik meestal op rijd tijdens trainingen thuis en tijdens demonstraties kan ik bijna helemaal rondsturen op mijn zit. Het is voor de meeste paarden wel relaxed, ze galopperen af en toe een baan af terwijl wij schieten en kunnen dan weer even rustig rondstappen. Natuurlijk trainen we ze ook gewoon dressuurmatig buiten de boogschiet trainingen om zodat ze goed spiergebruik blijven houden.
Sommige paarden blijven het boogschieten eng vinden. Je kunt ze met veel geduld er wel aan laten wennen maar ik denk dat je die dan beter niet voor deze sport kunt gebruiken.

* in welk opzicht zou boogschieten te paard een aanvulling kunnen zijn op de reguliere training?
Het is heel goed voor het vertrouwen tussen ruiter en paard. Je moet de teugels loslaten en erop vertrouwen dat jouw paard weet wat hij voor je moet doen. Dit kun je heel rustig opbouwen, afhankelijk van hoe spannend mensen het vinden om de teugels los te laten. Ik ben vanaf het begin van dat ik rij gewend om de teugels los te laten, dus ik realiseerde me eigenlijk niet dat mensen dat spannend vinden. Maar op mijn trainingen en demo’s merk ik dat wel. Op mijn blog kun je daar ook wel over lezen: https://siembudding.wordpress.com/2019/ ... ttlefield/
En het is ook heel goed voor je balans! Je leert om stabiel te blijven staan in galop.

* Hoe ziet een gemiddelde dag voor jou eruit?
Ik heb thuisonderwijs dus ik hoef niet naar school. Elke dag is daarom anders bij mij. Op sommige dagen help ik op de pensionstal mee, uitmesten, hooi geven, jonge paarden inrijden. Ook krijg ik daar zelf paardrijles. Nu ik de freestyle opleiding doe, heb ik huiswerk, ik oefen met de paarden van de stal en ik schrijf thuis verslagen van de lesdagen en trainingen.
Ik kan thuis boogschieten in de tuin. Het is een korte afstand maar zo kan ik wel zorgen dat ik snel en met de juiste techniek kan blijven schieten. Een keer in de week train ik bij een boogschietclub waar ik langere afstanden kan schieten.
Verder zoek ik heel veel op op internet, over boogschieten, de geschiedenis van boogschieten (te paard), de verschillende technieken, bogen en pijlen. Ook weet ik inmiddels heel veel over paardenrassen, zadels, hoofdstellen.
Soms maakt mijn moeder filmpjes als ik train. Die stuur ik dan naar mijn trainers in het buitenland en vraag ik hen om aanwijzingen. Als ik andere vragen heb, over technieken of als ik tegen dingen aanloop tijdens mijn eigen trainingen, stel ik die hen ook.

* Dit jaar heb je meegedaan met het EK in Polen. Hoe heb je dit bereikt en hoe heb je het EK zelf ervaren?
Ik heb heel veel getraind! Zelf en ook met internationale trainers uit Hongarije, Roemenië, Iran, Polen en Frankrijk. Ook was ik dit jaar eerst naar drie andere internationale wedstrijden geweest, in Hongarije, Frankrijk en nog een keer naar Hongarije. Op wedstrijden leer je heel veel. We trainen tijdens de wedstrijd vaak samen en ik krijg vaak goede aanwijzingen van andere boogschutters te paard.
Ik vond het EK heel erg leuk. Ik mocht op een paard rijden dat mijn Hongaarse trainer had meegenomen uit Hongarije. Dat had ik vooraf aan hem gevraagd. Latte is nog een jong paard maar hij wil heel graag voor je werken. En hij is erg lief. Verder vond ik het heel leuk om al mijn vrienden weer te zien en de hele dag over bogen, paarden, quivers en pijlen te kunnen praten. En verder hebben we ook veel lol samen. Het is leuk om zo samen op te groeien en iedereen beter te zien worden. Wel jammer dat we elkaar zo weinig zien, zeker nu het wedstrijdseizoen een beetje gestopt is tot het volgend jaar weer wat warmer wordt.
Een van mijn studenten deed ook mee met het EK, Esmée Eijsbach. Ik vond het heel leuk om haar te coachen.

* Hoe bereid je je voor op zo'n kampioenschap?
Ik zorg dat mijn materialen op orde zijn. Dus genoeg pijlen en een extra reserve pees voor mijn boog. Ook heb ik altijd een extra boog bij me en beugelriemen met veiligheidsbeugels.
Verder train ik extra op het boogschieten. Ik oefen bijvoorbeeld veel op het snelladen van de pijlen.
Verder denk ik erover na hoe ik de wedstrijd zal gaan doen. Eerst vond ik de Poolse baan erg moeilijk, dan moet je goed sturen en ook nog schieten op verschillende afstanden. Ik maak dan filmpjes in mijn hoofd hoe ik het beter zou kunnen doen, met wat ik heb geleerd van een Poolse trainer en wat ik zelf bedenk. Ook maak ik filmpjes in mijn hoofd van hoe ik de andere tracks nog beter kan rijden.

Afbeelding


* Heb je nog doelen voor in de toekomst? Zoja, wat zijn die?
Ik hoop dat ik volgend jaar mee kan doen met het WK. Graag rijd ik zoveel mogelijk internationale wedstrijden maar soms is er een maximaal aantal deelnemers dat een land mag sturen en kan ik niet mee doen. Ook hebben mijn ouders niet al het geld van de wereld om me overal heen te laten gaan. Ik hoop ook veel te kunnen trainen, in Hongarije, Polen en Frankrijk. Verder hoop ik mijn eigen studenten nog beter te kunnen gaan begeleiden met alles wat ik leer.
Ik doe nu de Freestyle opleiding niveau 1 en hoop in de toekomst ook het ORUN 2 diploma te behalen. En daarna zou ik graag verder gaan met de ORUN 3. Ook hoop ik steeds meer trainingen te kunnen gaan geven aan andere mensen, op hun locatie en onze eigen locatie hier in Nederland. We hebben besloten tijdens de trainingen te focussen op kwaliteit. Dus ik heb liever wat minder studenten per training die ik dan echt individueel goed kan begeleiden dan heel volle groepen die ik allemaal hetzelfde leer. Ook focus ik in mijn trainingen steeds meer op balans en positie. Dat is een van mijn eigen sterke kanten (ik kan natuurlijk ook goed en snel schieten) en ik denk ook dat het essentieel is om een goede boogschutter te paard te zijn. We schieten tenslotte staand in de beugels. Hoe beter je balans hoe beter je kunt richten. Ook moet je dan nog wel kunnen sturen en het tempo van je paard blijven bepalen dus een goede positie is heel belangrijk. Ik weet dat het er makkelijk uit ziet als ik op Chiron (de pony die ik voor demo’s gebruik) rondrijd of tijdens wedstrijden maar je zult wel goed moeten trainen om dit te leren. Daarom vind ik het ook belangrijk om een goede trainer te zijn en nog beter te worden in de toekomst.

* Hoe kun je beginnen met boogschieten te paard als je hierin geïnteresseerd bent?
In Nederland zijn er vier plekken waar je met trainers kunt trainen. Ik ben er een van. Ik geef regelmatig trainingen in Maarsbergen, op Hoeve Romantico. Je kunt dan op een paard van ons mee doen maar ook met je eigen paard komen. Ook kun je met een groepje mensen van je eigen manege of stal vragen of ik naar je toe kom om een training te geven. Dan trainen we rustig met jouw eigen paard.

* Wat trekt jou zo in deze sport? En wat vind je het mooiste eraan?
Ik vind het heel erg fijn om met paarden om te gaan en paard te rijden. Ook ben ik gek op boogschieten. Ik vind het heel gaaf om binnen één dag, voor de wedstrijd, een sterke connectie met het paard op te kunnen bouwen. Het mooiste vind ik om samen met het paard op wie ik rijd een wedstrijd heel goed te rijden. Het is ontzettend gaaf om je pijlen goed raak te schieten terwijl je op je paard rond galoppeert. Ik vertrouw mijn paard dan helemaal, het paard doet alles voor mij en ik doe alles voor het paard en dat voelt heel erg fijn.

* Is er nog iets wat je graag kwijt zou willen?
Ik hoop dat veel mensen deze fantastische sport een keer komen proberen. Wel wil ik heel graag dat het veilig gebeurt. Voor de paarden moet het leuk en goed zijn. Ook moet het schieten veilig zijn, je schiet met scherpe pijlen en ik wil echt niet dat er ongelukken gebeuren. Je moet goed opletten dat het terrein achter de doelen vrij is van levende wezens en dat daar ook niet ineens iemand kan rondwandelen. Ook is het heel belangrijk dat mensen de boogschiet techniek goed aanleren, met geschikte bogen. Dat voorkomt blessures, omdat je dan de goede spieren gebruikt voor het schieten en zorgt er ook voor dat het leuk blijft. Een boog met een grote handschok bijvoorbeeld (dat wil zeggen dat de boog bij het loslaten je hand een harde klap geeft) schiet echt niet lekker en dan gaat de lol er wel weer af. Ook vind ik dat er zorgvuldig met de paarden moet worden omgegaan. Uiteindelijk wil je een zijn met je paard, als echte warrior. Daarvoor moet je wel leren hoe je goed met je paard omgaat. En tussen de trainingen door is het belangrijk ze ook goed te blijven rijden.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:44

Wat ontzettend gaaf. Wat doe je al veel dingen ondanks je jonge leeftijd. Ik doe dezelfde opleiding als jij, en tijdens een van onze lesdagen werd je nog aangehaald als positief voorbeeld van iemand die de opleiding al op jonge leeftijd doet met goede motivatie! :-) Leuk om dan nu dit topic van je te zien en een inkijkje te mogen krijgen. Ik vond het erg interessant om te lezen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:53

Leuk stuk Siem! Ik kom zeker weer een keertje met wat bokkers schieten!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:20

gaaf zeg! Zou je ook in films waar boogschieten te paard nodig is, willen/kunnen meedoen?

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:31

Aleeneh schreef:
Wat ontzettend gaaf. Wat doe je al veel dingen ondanks je jonge leeftijd. Ik doe dezelfde opleiding als jij, en tijdens een van onze lesdagen werd je nog aangehaald als positief voorbeeld van iemand die de opleiding al op jonge leeftijd doet met goede motivatie! :-) Leuk om dan nu dit topic van je te zien en een inkijkje te mogen krijgen. Ik vond het erg interessant om te lezen.


Dankje! leuk om te horen! :)


Bellatrix schreef:
Leuk stuk Siem! Ik kom zeker weer een keertje met wat bokkers schieten!


Dankje! zou weer leuk zijn! hopelijk de volgende keer wel weer wat tijd om wat te laten zien!


Monique1963 schreef:
gaaf zeg! Zou je ook in films waar boogschieten te paard nodig is, willen/kunnen meedoen?


Dankje! ja dat zou ik heel leuk vinden! maar tot nu toe nog geen kansen voor gehad. heb vroeger wel geacteerd dus denk dat ik het op zich wel zou kunnen.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:05

Jee, wat een stoere meid ben jij! Ziet er spectaculair uit :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:13

Meid? :=

Siem is een jongen. :D

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:45

Bellatrix schreef:
Meid? :=

Siem is een jongen. :D


Sorry, bedoelde ik ook natuurlijk :? :? Dat komt ervanuit als je tijdens je werk even wat erop zet. Stom 8)7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:56

Haha! Maakt niet uit, ik kon ff lachen. :D

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:01

Bellatrix schreef:
Haha! Maakt niet uit, ik kon ff lachen. :D


Ikke niet echt, voel me knap stom :o? :o? :o?

En het stuk over zijn sport zo geweldig :)

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Re: Bokkers vertellen: HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:47

Wow wat mooi om te zien :) Waar zijn de andere drie plaatsen in NL waar je dit kunt leren?