Automobilist ingereden op groep ruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:25

Mijn eerste gedachte: Wat een naam voor een stal... :')

Nee, oprecht, wat de hell bezielt die dude... Maar idd, automobilisten worden steeds lakser met dit soort dingen. Heb hier een Friese merrie die over het algemeen erg braaf is buiten, maar nog weinig buitenrij ervaring heeft. Dan sein ik ook altijd even dat er rustig gereden moet worden. En gewoon 9/10 mensen negeert dat, of worden boos, want paarden horen niet op de weg en schijten alles onder... 8)7

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:29

Zag het bericht vanmorgen, politie zoekt mensen die het gefilmd hebben,
Wat een droeftoeter die gast zeg.

Maar helaas kom je het steeds vaker tegen dat mensen onverdraagzaam zijn als je met je paard langs de weg rijdt.


Sommige mensen zijn ziek, heel ziek

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:36

Ibbel schreef:
Volgens het FB verhaal had de automobilist de groep niet gezien. Dat kan, als je nachtblind bent, of bejaard, of beginnend dement... of-of-of.
Het in paniek achteruit rijden en dan alsnog een paard raken past ook wel in het beeld 'niet meer helemaal geschikt om te sturen'. Het hoeft echt niet alleen door hufterigheid, spuiten of snuiven te komen.

Idem het in eerste instantie wegrijden, kan echt ook gewoon in paniek/niet meer weten wat je doet.

En het kan ook nog dat sukkelmans even zat te appen. Kan je ook absoluut niet goedpraten, maar ook dan is er geen opzet in het spel.

Het hóeft niet per se opzet en een aso te zijn, maw...

:j

We weten niet het fijne ervan inderdaad. Hoewel ik de reacties wel snap, want het is verschrikkelijk schrikken en als je een bericht als dit leest dan draait je maag toch even om. Maar goed om de helderheid te bewaren, juist dan.

Wat de reden ook was, of het nu een "hufter" was of iemand die in paniek raakte of [vul zelf in], het is voor de betrokkenen enorm heftig om zoiets mee te maken en een enorm geluk dat het niet met zwaar gewonden of doden is afgelopen.

Heel veel sterkte aan de betrokkenen dan ook. Ik hoop dat er voor hen ook snel duidelijkheid komt wat er nu achter gezeten heeft en dat ze veel steun krijgen om de schrik te verwerken. Mocht er inderdaad sprake zijn van opzet, dan hoop ik dat er een passend vervolg aan gegeven wordt door de autoriteiten. Mocht er geen opzet in het spel zijn, dan hoop ik ook dat de bestuurder wel bereid is om serieus te onderzoeken wat de oorzaak is en dit aan zal pakken.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:42

Tja lijkt me toch wel opzettelijk. Lijkt me sterk dat je zoiets niet ziet?
Als ik zoiets mee zou maken ben ik klaar met buitenrijden. Wat bezielt mensen?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:04

In paniek nog een keer achteruitsteken en opnieuw op de groep inrijden? Uhhh nee.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:07

rien10 schreef:
In paniek nog een keer achteruitsteken en opnieuw op de groep inrijden? Uhhh nee.

Kan wel hoor, vooral oudere mensen die eigenlijk niet meer zouden moeten rijden raken soms totaal in paniek wanneer er iets onverwachts gebeurt. Denken ze achteruit te gaan en vol gas naar voren.

Ibbel

Berichten: 49106
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:17

Ik heb staaltjes volkomen onbegrijpelijk autorijgedrag gezien van een beginnend demente vrouw van begin 50, dat wil je niet weten.
En verder reed ik ooit eens mee met iemand die als ik geen waarschuwing had gegeven rustig was gaan spookrijden op de A9 bij Amsterdam.

Spookrijden - ook zoiets. Dat zíe je toch? Nee dus, gebeurt toch regelmatig...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:19

Ibbel schreef:
Volgens het FB verhaal had de automobilist de groep niet gezien. Dat kan, als je nachtblind bent, of bejaard, of beginnend dement... of-of-of.
Het in paniek achteruit rijden en dan alsnog een paard raken past ook wel in het beeld 'niet meer helemaal geschikt om te sturen'. Het hoeft echt niet alleen door hufterigheid, spuiten of snuiven te komen.

Idem het in eerste instantie wegrijden, kan echt ook gewoon in paniek/niet meer weten wat je doet.

En het kan ook nog dat sukkelmans even zat te appen. Kan je ook absoluut niet goedpraten, maar ook dan is er geen opzet in het spel.

Het hóeft niet per se opzet en een aso te zijn, maw...

Sorry dat ik het zeg. Maar als dat echt zo is dan moeten ze meteen het rijbewijs van deze persoon afpakken en bekeuring.
Want is niet toegestaan om met de auto de weg op te gaan wanneer je niet rijvaardig bent. Stekers nog zulke mensen mogen als aan mij ligt geen rijbewijs hebben.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:20

bigone schreef:
rien10 schreef:
In paniek nog een keer achteruitsteken en opnieuw op de groep inrijden? Uhhh nee.

Kan wel hoor, vooral oudere mensen die eigenlijk niet meer zouden moeten rijden raken soms totaal in paniek wanneer er iets onverwachts gebeurt. Denken ze achteruit te gaan en vol gas naar voren.

Oj ja. Daar had ik niet bij stil gestaan.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:25

Ik was ook meteen duidelijk , poging doodslag maar inderdaad, er kan meer aan de hand zijn.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:28

bigone schreef:
rien10 schreef:
In paniek nog een keer achteruitsteken en opnieuw op de groep inrijden? Uhhh nee.

Kan wel hoor, vooral oudere mensen die eigenlijk niet meer zouden moeten rijden raken soms totaal in paniek wanneer er iets onverwachts gebeurt. Denken ze achteruit te gaan en vol gas naar voren.

Klopt, zelf van dichtbij meegemaakt. Dit ging dan om een jongen die net een dag zijn rijbewijs had en een rondje in de auto van papa mocht rijden samen met een vriend. Op een parkeerplaats ging er iets niet goed waardoor hij vol gas gaf en in de berm terecht kwam, hij wilde in de achteruit de auto de berm uit rijden maar door de schrik en spanning gaf hij veel te veel gas waardoor hij in met een enorme knal in een andere auto reed. Hij raakte volledig in paniek en ze zijn weggereden. Later thuis kwam het verhaal eruit en is de vader met de twee jongens weer naar de parkeerplek gereden. Daar troffen ze de eigenaren (vrienden van ons) aan die net bij de auto waren aangekomen en hem total-loss aan hadden getroffen. De jonge bestuurder was ontzettend overstuur en schaamde zich kapot, die schaamte was ook de reden dat hij in de eerste instantie "gevlucht" was. Mijn vriendin heeft nog een hele tijd met hem staan praten, hem uitgelegd dat ze natuurlijk wel boos en geschrokken waren in de eerste instantie, maar het belangrijker en prettig vonden dat hij zich besefte dat hij een fout had gemaakt en zich daar verantwoordelijk voor voelde.

Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het altijd kan dat er een ander verhaal achter zit dan je in de eerste instantie denkt. En ik wil benadrukken dat ik het vreselijk vind wat er gebeurd is en dat de bestuurder zeker een grote verantwoordelijkheid heeft hierin, of het nu met opzet was of niet. En ja, dat betekent dus ook dat als het allemaal geen opzet zou zijn geweest iemand niet "zomaar" ermee weg komt. Als zijn rijvaardigheid onvoldoende blijkt te zijn en dit de oorzaak was van het ongeluk dan is het meer dan passend dat het rijbewijs ingetrokken wordt.

Vergis je niet, ook wanneer per ongeluk/onbedoeld een gevaarlijke situatie ontstaat door iemands handelen kan daar straf op volgen. Het begrip "dood door schuld" is hier een voorbeeld van, wat inhoudt dat jouw handelen ten gevolge had dat iemand is komen te overlijden zonder dat er sprake was van opzet.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:33

Ik denk om opzettelijk op een groep paarden in te rijden moet je niet goed snik zijn. Je zou niet de eerste automobilist zijn die daarbij zelf het leven laat, om dan nog maar niet te vermelden wat er met de ruiters gebeurt. Ik denk ook dat het per ongeluk was. Misschien verstrooid en paniek, of wat aan het gsm gebruik en daarna paniek, of iemand die het echt gewoon niet meer wist.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:40

Wow.... Arme kinderen... Toch ook wel hele brave paarden en pony's...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:55

Citaat:
EEn vordering tot overgifte van het rijbewijs als bedoeld in artikel 130, tweede lid, van de wet geschiedt ten aanzien van een bestuurder van een motorrijtuig in de volgende gevallen:

a. betrokkene heeft een motorrijtuig bestuurd onder invloed van drogerende stoffen, andere dan alcohol;

b. betrokkene heeft een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen;

c. er zijn duidelijke aanwijzingen dat betrokkene lijdt aan een aandoening waardoor hij geestelijk en/of lichamelijk niet goed functioneert, dan wel ernstige psychiatrische problemen ondervindt, hetgeen bij twijfel bevestigd wordt door een medisch deskundige;

d. betrokkene heeft met een motorrijtuig tegen de rijrichting in gereden (spookrijden);

e. betrokkene heeft binnen een periode van een jaar ten minste drie aanrijdingen veroorzaakt;

f. betrokkene is rechtstreeks betrokken bij een aanrijding met duidelijke materiële dan wel letselschade en verklaart de aanrijding niet te hebben bemerkt;

g. betrokkene is niet in staat het motorrijtuig in bedwang te houden;

h. betrokkene heeft een aanrijding veroorzaakt door het intrappen van het onjuiste pedaal;

i. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste vier maal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste of tweede lid, van de wet;

j. bij betrokkene wordt een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 1090 µg/l respectievelijk 2,5 ‰;

k. betrokkene is bewust ingereden op een andere weggebruiker;

l. betrokkene heeft drie maal als beginnende bestuurder een of meer van de in bijlage 1, onderdeel IV, opgenomen feiten begaan en heeft ter zake van deze feiten tijdens of na de in artikel 1, onderdeel f, genoemde termijn van vijf jaar voldaan aan de op grond van artikel 74 van het Wetboek van Strafrecht gestelde voorwaarden ter voorkoming van de strafvervolging of is ter zake van deze feiten tijdens of na de in artikel 1, onderdeel f, genoemde termijn van vijf jaar onherroepelijk veroordeeld.


Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0008003/2004-05-15

Als ik goed lees is zeker zijn rijbewijs kwijt. Voor rest vind ik dat straf niet lichter maar eerder zwaarder moet uitvallen wanneer iemand niet rijvaardig blijkt te zijn. Het is anders heel makkelijk om bij ernstig ongeluk snel en fles wijn achterover te slaan en dan met smoes komen dat die niks aan kon doen.

Mem heeft ook iets als eigen verantwoordelijkheid en als je niet rijvaardig bent moet je gewoon niet ander het stuur kruipen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:08

Blussem schreef:
Als ik goed lees is zeker zijn rijbewijs kwijt. Voor rest vind ik dat straf niet lichter maar eerder zwaarder moet uitvallen wanneer iemand niet rijvaardig blijkt te zijn. Het is anders heel makkelijk om bij ernstig ongeluk snel en fles wijn achterover te slaan en dan met smoes komen dat die niks aan kon doen.

Mem heeft ook iets als eigen verantwoordelijkheid en als je niet rijvaardig bent moet je gewoon niet ander het stuur kruipen.

Als jij alcohol drinkt, achter het stuur stapt en een ongeluk veroorzaakt kom je er echt niet zomaar mee weg hoor. Ook al had je niet de bedoeling iets te doen, je hebt het wel gedaan. Er staan andere straffen op dan wanneer je iets met opzet doet, maar het zijn vooralsnog geen "makkelijk ermee wegkomertjes". Ik las laatst nog een rechtbank-artikel over een vrouw die na een avondje stappen dronken thuis was gekomen samen met haar man. Ze zijn gaan slapen, maar zij is later weer uit bed gestapt en achter het stuur gekropen. Haar man was hier niet wakker van geworden en lag nog op bed. Ze is gaan rijden en uiteindelijk op de snelweg kwam het tot een ongeluk met dodelijke afloop voor de andere bestuurder. Nu had zij zelf totaal geen herinneringen meer vanaf het moment dat ze thuis was gekomen met haar man, ook had ze geen idee waarom ze in de auto was gestapt. Toch heeft de rechter haar tot enkele maanden gevangenisstraf veroordeeld. Het feit dat ze niet de intentie had om iemand dood te rijden veranderd niet dat dat wel is gebeurd.

Het verschil zit erin dat wanneer zij bewust in de auto was gestapt met de intentie een ongeluk te veroorzaken, de straf flink hoger had gelegen. Ze heeft dus inderdaad een "lichtere" straf gekregen, maar ze komt er niet "makkelijk vanaf".

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:42

Ik heb het mee gemaakt met de avond vier daagse man stopt eerst voor kinderen en rijdt dan met vol gas verkeersbegleider om ver en maakt dan aanstalten om op de kinderen in te willen rijden. Echter vaders van kinderen trekken aan beide kanten portiers open en overmeesteren de man direct. Ook niet op al te zacht zinnige wijze. Man bleek later dementerend te zijn.
Was heel heftig! Gelukkig hebben de meeste kinderen niks gezien.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:58

Wat is dat dan voor een idi##t!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:11

Heftig Vienna,

Wel bizzar dat zo dementerend persoon over rijbewijs beschikt of mogelijkheid om over een auto te beschikken.
Gellukig is goed afgelopen maar hoop toch echt dat dit in de toekomst er voor wordt gezorgd dat zo iets niet kan gebeuren.
De ultieme oplossing zal natuurlijk zelf rijdende auto's zijn.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:19

Dat van rijbewijs intrekken mogen ze van mij beter uitvoeren. Ik heb het gezien bij mijn schoonvader absoluut niet geschikt meer om te rijden. Maar bij de keuring die vanaf die leeftijd staat er vrolijk door heen komen op stiekem in geleerd gedrag. Geen rij test kwam er aan te pas. Als ze dat even hadden gedaan had die man al lang geen rijbewijs meer gehad.

Hij heeft altijd geluk gehad dat de andere weggebruikers goed opletten. Zeker als hij in het donker reed. Uiteindelijk is hij niet meer gaan rijden zelf in bepaalde situaties maar zijn rijbewijs was er nog.

Zie hetzelfde met zijn broer. Die rijdt ook nog altijd hij met zwaar parkinson of zijn vrouw zwaar dementie. Rijbewijs ook nog lang niet afgenomen en zelf denken ik rijdt perfect. Pas als er wat gebeurd doen ze iets.

Vreselijk wat hier gebeurd is. Zeker bij kinderen. En triest dat ondanks klaar over enz iemand dit niet zou zien. Zou dat ook gebeurt zijn als er een agent gestaan had? Ik vraag het me af. Hoop dat er geen opzet in het spel was. Maar het blijft een trauma voor kind en paard. Hopelijk goede begeleiding en nazorg voor deze groep.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:53

Als ik van een kennis of familie lid wist dat hij/zij niet rijvaardig is..dan zou ik toch echt zelf een melding maken. (bij politie/cbr)

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 05:01

Je bent er niet met alleen een melding bij het cbr....

Ik heb mijn vaders rijbewijs laten intrekken bij het cbr met verklaringen van de neuroloog (meerdere cva’s met behoorlijk schade). Helaas maakten die een fout en kreeg hij jaar later een brief “uw rijbewijs verloopt bijna, graag tijdig vernieuwen”. Tegen toen had hij gelukkig door dat fysiek gezien, auto rijden niet meer kon. Geestelijk denkt hij nog steeds dat hij het zou kunnen als zijn been nog zou werken.....

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:03

Mensen met beginnende dementie komen heel vaak door de keuring van het CBR. Buurvrouw had via de huisarts geregeld dat haar vader zo’n test kreeg , man wist al maanden niet meer de weg op veel plekken en duidelijk dementerend. Wat denk je? Met vlag en wimpel geslaagd want ze testen vooral de rijvaardigheden en die zitten er na vijftig jaar nog wel in. De kinderen hebben toen zelf maatregelen genomen , sleutels weggehaald want ze wilden geen ongelukken. Man is drie maanden later al opgenomen in verpleegtehuis, zo ver was hij heen maar wel mogen rijden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:38

Die testen zijn ook maar één keer in de 5 jaar, als ze niet speciaal worden aangevraagd. Maar in 5 jaar kan iemand ontzettend verslechteren.

Stel iemand slaagt op zijn 75e prima voor de test, maar krijgt het jaar erna een beroerte waardoor allerlei functies verslechteren. Dan kan hij nog rustig 4 jaar doorrijden tot hij weer getest wordt.

Wat je ook vaak hoort is dat je die arme oude mensjes met wie het slecht gaat niet ook nog hun rijbewijs af mag pakken, want dan komen ze helemaal nergens meer. Want fietsen kunnen/durven ze niet meer en lopen gaat maar beperkt.
Dat is natuurlijk zo, maar het gaat wel om de veiligheid van de overige weggebruikers.

Maargoed, eerst maar eens zien wat er in dit geval aan de hand was.

Movement

Berichten: 1534
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:59

Ik denk dat het ook lastig is om hun rijbewijs in te nemen. Het is natuurlijk wel een grote stap naar acceptatie dat je niet alles meer zelfstandig kan en daar hebben heel veel mensen moeite mee.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:07

Pepperrr schreef:
Mijn eerste gedachte: Wat een naam voor een stal... :')

Nee, oprecht, wat de hell bezielt die dude... Maar idd, automobilisten worden steeds lakser met dit soort dingen. Heb hier een Friese merrie die over het algemeen erg braaf is buiten, maar nog weinig buitenrij ervaring heeft. Dan sein ik ook altijd even dat er rustig gereden moet worden. En gewoon 9/10 mensen negeert dat, of worden boos, want paarden horen niet op de weg en schijten alles onder... 8)7

Klootwijk is in Rotterdam een begrip als het gaat om goed gebak............