Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 21:01

*Witte Scholtens
Dressuur
Ingezonden door meerdere bokkers
[ img ]
Foto door Marjo


De 14-jarige keurhengst Apache is niet meer. Hij is gisteren ingeslapen om hem verdere gevolgen van hoefbevangenheid te besparen. Dat schrijven Jeroen Witte en Emmelie Scholtens op hun eigen website: "Gisteren hebben wij het zeer moeilijke besluit moeten nemen om onze 14-jarige KWPN hengst Apache (UB40 x Krack C) te laten inslapen ten gevolge van ongeneeslijke hoefbevangenheid. Afgelopen weken hebben wij er alles aan gedaan om hem zo goed mogelijk te laten herstellen, echter had hij zo veel pijn en er was weinig tot geen hoop op herstel. Dit heeft ons doen besluiten hem uit zijn lijden te verlossen."

Het gemis van dit bijzondere paard op stal is zeer groot, het was de lieveling van Emmelie die hem al vanaf zijn vierde levensjaar onder het zadel had. Samen hebben zij de weg naar het allerhoogste niveau op een fantastische manier bewandeld. "Apache was in bijzonder in alle opzichten! Zo'n paard zullen wij wel nooit weer op stal krijgen, hij was altijd zo aanwezig... dit maakt het gemis alleen maar groter. Apache heeft een belangrijke rol gehad in de start van onze eigen stal, wij zijn zo dankbaar voor alle mooie momenten met deze geweldige hengst!"

[ img ]
Foto door aniek1985

Apache maakte met Emmelie deel uit van het Olympisch (A) Kader, na hun winnend Internationale Grand Prix debuut in 2015 tijdens Outdoor Gelderland hebben zij vele wedstrijden op hun naam geschreven. Zo wonnen ze onder andere in 2017 zowel de Grand Prix (75,88%) als de Grand Prix Special (72,76%) tijdens het CHIO Rotterdam. In 2018 maakte Apache deel uit van het Nederlandse Dressuurteam dat werd afgevaardigd naar Wereldruiterspelen in Tryon.

[ img ]
Foto door Marjo

Begin dit jaar behaalde hij het beste Nederlandse resultaat met persoonlijke records tijdens de Wereldbekerfinale in Gothenburg. Hij liep naar een zevende plaats (75,79%) in de Grand Prix en een achtste plaats (80,78%) in de kür op muziek. Tijdens het NK Dressuur 2019 was er met een bronzen medaille voor het eerst een plek op het erepodium tijdens een Nationaal Kampioenschap op het hoogste niveau. Zijn laatste wedstrijd liep Apache tijdens CSI Geesteren, hier won hij de CDI3* Grand Prix Special met ruim 74%.

[ img ]
Foto door Marjo

Voor onze stal is het verlies van Apache een groot emotioneel en sportief verlies. De pas 14-jarige KWPN Keur-hengst is gefokt door de familie van der Koppel te Wadenoijen en is als veulen aangekocht door Ad Valk, die hem nog steeds in eigendom had.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


BloemBloem
Berichten: 16536
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:02

Zo zo erg, net nu ze zo met hem aan het pieken was! Oooo echt vanaf de HK af aan was ik al fan van deze mega BOEF! En dat hoofd..... zo mooi worden ze niet meer gemaakt ;-(

Electra63
Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:09

BloemBloem schreef:
Zo zo erg, net nu ze zo met hem aan het pieken was! Oooo echt vanaf de HK af aan was ik al fan van deze mega BOEF! En dat hoofd..... zo mooi worden ze niet meer gemaakt ;-(


Precies ! Die uitstraling en het geduld daar Emmelie met hem heeft gehad, zo jammer |(

ApplePapple
Berichten: 2736
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:14

Wat een geweldig mooi paard was het ook...

Heel erg veel sterkte Y;(

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:17

wat sneu :(

Relaxed
Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:20

Ik las ook ergens dat vooral jeroen kon lezen en schrijven met hem en hem daardoor altijd weer rustig kreeg. Bijzonder om die band tussen hen te merken. Vreselijk verlies.. ;(

different1
Berichten: 3615
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:26

Vreselijk!
Ik kan me hem als jonge hengst nog zo goed herinneren, wat vond ik het knap hoe emmelie hem reed.
Samen naar de top, helaas hebben ze het niet af kunnen maken.
Een groot verlies |(

Ayasha
Blogger
Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:38

Hier nog een fan, zo jammer en zo *** om je dier, partner, zo te verliezen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:39

Dat was toch wel heel erg slikken.. zo zie je maar hoe gehecht je ook als toeschouwer kan raken..

fleurtjeuh
Berichten: 10254
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:10

Goh wat sneu en zo jong..

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Tenno7
Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:22

Zo super jammer..

Dorine92
Berichten: 5260
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 01:21

Ik ken hoefbevangenheid totaal niet als een “kwpn-ziekte”. Meer de dikke shetjes van de kinderboerderij enz die dat krijgen. Van die beestjes die onbeperkt gras kunnen eten terwijl ze daar niet tegen kunnen.
Kan iemand mij uitleggen hoe een toppaard die waarschijnlijk een heel management om hem heen heeft, dit kan krijgen? Ik zit hier sinds ik het vervelende nieuws heb gehoord over te piekeren en ik kan het niet loslaten. Vind dit ook wel cruciale info als paardeneigenaar dus ik hoop dat iemand dit kan uitleggen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 04:20

Dorine92 schreef:
Ik ken hoefbevangenheid totaal niet als een “kwpn-ziekte”. Meer de dikke shetjes van de kinderboerderij enz die dat krijgen. Van die beestjes die onbeperkt gras kunnen eten terwijl ze daar niet tegen kunnen.
Kan iemand mij uitleggen hoe een toppaard die waarschijnlijk een heel management om hem heen heeft, dit kan krijgen? Ik zit hier sinds ik het vervelende nieuws heb gehoord over te piekeren en ik kan het niet loslaten. Vind dit ook wel cruciale info als paardeneigenaar dus ik hoop dat iemand dit kan uitleggen


Dat is ook wag ik me gelijk afvroeg..

Suzanne F.
Berichten: 48885
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 05:54

Wat erg, ik was ook fan. Ik vond zijn vader al te gek, Apache combineerde het beste van zijn vader en Krack C. Sterkte voor iedereen om hem heen.

Hoefbevangenheid kan ook ontstaan door problemen in de stofwisseling. Het is niet altijd een ‘teveel gras, eiwitten, suikers-probleem’. Je hoort het weleens vaker bij rijpaarden, waaronder de wereldberoemde Poetin, de zeer getalenteerde merrie die jaren geleden overleed hieraan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:01

Er kunnen meerdere redenen zijn, hb treedt soms ook op als secundaire ziekte ( helaas zelf meegemaakt).
Hoewel er zeker topmanagement boven op zit wordt er ook zeer veel gevraagd van deze paarden, soms boven het oorspronkelijke kunnen uit. De vraag is: hoe doen ze dat?

Desallnietemin: hb kan altijd en ook bij elk ras, bij kwpn'ers lijkt het wel minder vaak te gebeuren.

Laurievc
Berichten: 4404
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:59

Heel sneu. |( Dat wens je niets en niemand toe.

Hier ook een die het als secundair probleem kreeg en ook haar hebben we moeten afgeven. Vreselijk...

knollentuin
Berichten: 10368
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:05

Dorine92 schreef:
Ik ken hoefbevangenheid totaal niet als een “kwpn-ziekte”. Meer de dikke shetjes van de kinderboerderij enz die dat krijgen. Van die beestjes die onbeperkt gras kunnen eten terwijl ze daar niet tegen kunnen.
Kan iemand mij uitleggen hoe een toppaard die waarschijnlijk een heel management om hem heen heeft, dit kan krijgen? Ik zit hier sinds ik het vervelende nieuws heb gehoord over te piekeren en ik kan het niet loslaten. Vind dit ook wel cruciale info als paardeneigenaar dus ik hoop dat iemand dit kan uitleggen

Hoefbevangenheid kan ook optreden als een paard corticosteroïden of prednison gekregen heeft, het gebeurd niet vaak maar het risico is er wel. Ook kan stress een reactie in het lichaam veroorzaken met als gevolg hoefbevangenheid.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Getup
Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:09

BloemBloem schreef:
Zo zo erg, net nu ze zo met hem aan het pieken was! Oooo echt vanaf de HK af aan was ik al fan van deze mega BOEF! En dat hoofd..... zo mooi worden ze niet meer gemaakt ;-(


wilde hetzelfde schrijven . Keek met respect en bewondering naar Emmelie ,toen ze de 4 jarige Apache op de HK moest voorstellen,doodeng! Wat was ie mooi.

Elisa2
Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:42

Ik schrok ook toen ik dit las..heb hem dit jaar nog in actie gezien en vind het sneu voor haar omdat ze net in de stijgende lijn zaten inderdaad. Maar vooral ook sneu voor het dier, 14 is nog jong..en je verwacht HB inderdaad niet snel bij een topsportpaard op dat niveau. Maar het is een rot aandoening die inderdaad secundair kan ontstaan..en dat lijkt me hier ook het geval anders was het waarschijnlijk ook niet gelijk zo ernstig geweest.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:57

Dat is een hard gelag wanneer je net in de stijgende lijn zit. Beeldschoon paard om te zien.
Er zit voor mij nog wel een andere kant aan: het karakter dat hij ook vererfde. Dat vind ik beslist geen aanwinst voor de fokkerij. Wat Getup al schrijft: doodeng en voor de normale ruiter gevaarlijk.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:03

Ik schrok ook enorm toen ik het gisteren las!

Weet nog goed hoe weinig ik geloofde dat Apache écht zo wonderbaarlijk goed was. Zo bijzonder vond ik de filmpjes niet. Totdat ik hem in 2011 in Zuidbroek zag... Vanaf dat moment durfde ik niet meer de kwaliteit te beoordelen vanaf een video... Waauw...

Ik ben verder ook benieuwd... Wat noemen jullie secundair?
Ik begrijp van de eigenaar van mijn paard (stal vol Friezen) dat de moeder van mijn paard erg gevoelig voor HB was, die kreeg dan ook bij voorkeur geen prednison of cortico's. Maar zoals ik van hem begreep was dat een bekende gevoeligheid bij dat specifieke paard. Dan is het toch niet echt secundair lijkt me?

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:05

zulke paarden staan natuurlijk ook veel hoger in krachtvoer, dus kan mij ook voorstellen dat als hij zich iets minder fit voelde en minder ruwvoer at, plus misschien gevoelig ervoor is, dan al hoefbevangenheid kan krijgen.

om te zien was het echt een beeldschoon dier, om te rijden geloof ik niet echt. en veel van zijn nakomelingen ook.

Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:17

Wat bedoelen jullie met secundair ontstaan van HB ? Als gevolg van medicatie bv als prednisolon of cortisonen? Want daarvan is wel bekend dat je
Met hb gevoelige paarden mowt uitkijken.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:20

IsabelleN schreef:
Dat is een hard gelag wanneer je net in de stijgende lijn zit. Beeldschoon paard om te zien.
Er zit voor mij nog wel een andere kant aan: het karakter dat hij ook vererfde. Dat vind ik beslist geen aanwinst voor de fokkerij. Wat Getup al schrijft: doodeng en voor de normale ruiter gevaarlijk.

De Apache nakomelingen die ik ken zijn eigenlijk allemaal even lief. Hele mensgerichte paarden. Onder het zadel erg vlug maar niet gemeen. Ik vraag me af waar die nakomelingen zijn die hem die negatieve reputatie geven want ik heb nooit begrepen waar dat gedoe om het karakter dat hij zogenaamd vererfde vandaan kwam. Maar goed, dat kan ook aan mij liggen. Mensen lijken steeds minder moeite te willen doen om met hun dier om te gaan. Lopen er tussen die dood zijn maar het zelf nog niet weten en nog doen ze alsof ze god weet wat voor monster onder zich hebben.

De Apache die ik zelf gehad heb was het liefste paard dat ik ooit gekend heb. Van nature sensibel maar niet zo dat er niet mee te werken viel IMO. De korte periode dat ik hem beleerd heb was hij razendsnel weg met de "bedoeling" en erg werkwillig. Helaas ook erg jong gestorven door omstandigheden. Maar ik ben er zeker van dat dit in andere omstandigheden een heel fijn, werkbaar paard geworden zou zijn.

Het zit allemaal in het koppie, maar zolang ik Apache kon volgen, had ik mezelf wijs gemaakt dat mijn kerel nog niet helemaal weg was (wat natuurlijk onzin is maar goed.) maar nu is Apache ook niet meer. Bloedmooi dier was het ook...

Elisa2
Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:25

Babootje schreef:
Wat bedoelen jullie met secundair ontstaan van HB ? Als gevolg van medicatie bv als prednisolon of cortisonen? Want daarvan is wel bekend dat je
Met hb gevoelige paarden mowt uitkijken.


Ja of als gevolg van een al gevoelige stofwisseling, dan kan de minste verstoring HB veroorzaken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kairos en 9 bezoekers