Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 13:02

rtv utrecht
Overige
Ingezonden door SusanH

Oplichters proberen zich vaak zo onopvallend mogelijk te gedragen, maar op Utrecht Centraal probeerde een wel heel opvallende verschijning geld los te krijgen. Een jongen, volledig gekleed in paardrijkleding, probeerde met een babbeltruc jonge vrouwen op te lichten. Ook in andere steden lijkt de stationsruiter te hebben toegeslagen. "Het was te absurd voor woorden, ik kon niet geloven dat iemand dit zou bedenken."

Dinsdag werd een 21-jarige vrouw uit Utrecht aangesproken door een verward ogende jongen die er uitzag als een jongen van rond de zestien. "Hij was in volledig paardrijkostuum: hij droeg een felroze shirt, paardrijbroek en korte paardrijlaarzen. Hij had zelfs een cap en een zweepje waarmee hij steeds per ongeluk mensen sloeg."

De jongen zei dat hij op weg was naar een paardrijwedstrijd, maar dat hij de trein was uitgezet omdat hij onvoldoende saldo had. "Hij vroeg mij of ik een ticket voor hem wou kopen. Zijn moeder zou dan geld naar me overmaken, want om de een of andere reden werkte zijn pinpas niet."

800 euro
De jongen belde zogenaamd met zijn moeder, en kwam terug met een voorstel. "Z'n moeder had 880 euro naar me overgemaakt," zegt de Utrechtse, "daarvan mocht ik 80 euro zelf houden. Blijkbaar had hij zo veel geld nodig omdat hij ook een heel dure taxi naar de grens van Duitsland moest nemen. Toen zei ik, ik ga niet zo veel geld voor je pinnen, ik ken mensen die zo zijn opgelicht."

Het geld verscheen niet op haar rekening, "omdat zijn moeder bij een andere bank zat. We zijn nog op zoek gegaan naar mensen met dezelfde bank, maar die zeiden meteen dat het waarschijnlijk een oplichter was."

De 21-jarige wilde het geld niet pinnen, maar wilde wel dat de jongen veilig thuiskwam. "Hij zei dat hij autistisch was en hij deed verward. Toen ik zei dat ik het geld niet ging geven, is hij zogenaamd door zijn vader opgehaald." Het geld van zijn moeder kwam nooit aan, "want hij zei dat ze de betaling had geannuleerd."

Meerdere stations
De Utrechtse plaatste over het voorval op social media. "Daar kreeg ik al snel berichtjes van meiden die hetzelfde is overkomen op andere stations. Hij benadert blijkbaar meisjes tussen 19 en 21 die er hip uitzien."

Via de andere slachtoffers vond ze ervaringen van lotgenoten, ook van meiden waarbij zijn truc wel lukte. Volgens hen had de jongen zelf een auto en is hij daarmee naar huis gereden. Enkelen hebben contact met hem gehad: in smsjes doet hij lacherig en weigert het geld terug te geven.

De politie Oost-Brabant bevestigt dat de jongen eerder heeft toegeslagen in Eindhoven. Een woordvoerder spoort mensen aan aangifte te doen. "Als het één keer voorkomt kunnen we niet veel, maar als er meerdere aangiftes binnenkomen kunnen we het behandelen als oplichting. Ga dus vooral aangifte doen als je je erin herkent."

De politie in Utrecht laat weten nog geen aangiftes over oplichters in paardrijkleding op Utrecht Centraal binnen te hebben. Wel geven ze aan dat als mensen de oplichter tegenkomen, ze het best direct de politie kunnen bellen via alarmnummer 112.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 06-09-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paardrijdende oplichter troggelt vrouwen geld af op stations

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:06

Misleidende titel, een paardrij kloffie aan, maar niet paardrijdend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:07

Kuggur schreef:
Misleidende titel, een paardrij kloffie aan, maar niet paardrijdend.

In het origineel staat 'paardrijdende', dat is hier niet overgekomen.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 13000
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:09

De titel is aangepast.

mystery1980
Berichten: 4191
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:11

vaag verhaal, overal op stations hangen camera's, die moeten ze toch zo kunnen vinden dan?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Suzanne F.
Berichten: 48885
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:12

Het lijkt me dat ze hem zo kunnen vinden inderdaad. Raar verhaal.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:09

Dan moet eerst zijn foto verspreid worden in de hoop dat iemand hem herkent, en dat mag niet zomaar.

Ierpier
Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:12

Zo die maakt er een heel toneelstuk van met backstory en kostuum joh. Die heeft zijn roeping gemist op de theaterschool :').

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:16

Ierpier schreef:
Zo die maakt er een heel toneelstuk van met backstory en kostuum joh. Die heeft zijn roeping gemist op de theaterschool :').

Deze "carriere" betaalt vermoedelijk beter...

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:36

Hier trap je toch niet in? Wat een geweldig verhaal. Ga zelf ook maar op een perron staan in wedstrijdkleren!

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Onali
Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:47

Benfan schreef:
Hier trap je toch niet in? Wat een geweldig verhaal. Ga zelf ook maar op een perron staan in wedstrijdkleren!


Ik hoorde het op de radio.
Sommige maakten bedragen van 4 a 500 euro over.

Echt hoe dom ben je dan?

Black is the colour of my true love's hair

Esmee_RS
Berichten: 4860
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:51

Onali schreef:
Benfan schreef:
Hier trap je toch niet in? Wat een geweldig verhaal. Ga zelf ook maar op een perron staan in wedstrijdkleren!


Ik hoorde het op de radio.
Sommige maakten bedragen van 4 a 500 euro over.

Echt hoe dom ben je dan?

Zo maar echt. Hoe dan :')

moonfish13
Berichten: 18215
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:04

Dan ben je echt echt niet wijs hoor.
En wedden dat die stumpert er stond met rubber laarsjes? Geen serieuze wedstrijdruiter die zo start laat staan dat diegene de trein neemt. :')

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:09

Inderdaad heel bijzonder. Wel lief van sommige mensen dat ze ondanks dat ze voelen dat het niet klopt toch proberen hem veilig thuis te krijgen.

Tenslotte schrik ik altijd van dit soort politie berichten. Ja als hij 1 iemand oplicht kunnen we niks doen, pas bij meerdere meldingen pakken we het op. Zo wordt oplichten blijkbaar ook niet meer bestraft. Want 1 iemand oplichten is toch ook oplichten denk ik dan..

purny
Berichten: 27354
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:13

Er lopen al veel langer oplichters rond. Eerste keer dat ik werd opgelicht was dat meneer beweerde beroofd te zijn. En ik had z'n treinkaartje betaald. Geld nooit terug gezien. Toen was ik nog snel over te halen
Of dat ze geen geld hebben voor benzine.
Maar men word steeds creatiever

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

moonfish13
Berichten: 18215
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:36

Ergste is nog dat stel dat ik echt eens zonder sta niemand nog gelooft dat ik klem zit vrees ik.
Laatst had ik dat de GVB mijn pinpas weigerde.
Die hebben zo’n kutding van verifone en rabobank en verifone matcht bij niemand hier thuis.
Zelfs gloednieuwe pasjes worden eerst een keer geweigerd, enkel door verifone.
Ik kon nog net erin, maar stel dat kon niet had ik daar met pech mooi voor lul gestaan.
Zeker met zulke kutstreken als deze oplichter, voel je je nog klote dat je het moet vragen ook.
Ik reis dus nooit met de gvb dus ik wist niet van de verifone pinautomaten.
Als ik dat had geweten had ik vooraf zeker mijn chipkaart opgeladen.

Cinnepin
Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:25

Moest het paard ook mee de trein in? Of had ie een stokpaardje?

Sunnda
Berichten: 7838
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:36

Sorry, maar wie trapt hier precies in??
En dan opgelicht voor 500 euro. Dan ben je echt zelf ook niet wijs.

Als hij dan echt een kaartje nodig heeft koop ik dat ter plekke (een los ticket dus) voor hem en anders kan iemand het rambam krijgen. :D

Als iemand een ticket nodig heeft en dan begint over bedragen van 800 euro weet je toch dat het stinkt.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:42

Wauw. Wauw. Idioot. :')

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

StalNollie
Berichten: 9054
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:39

Dat mensen hier dan ook intrappen. Vooruit voor 20€ kan ik het me voorstellen maar voor deze bedragen

Loretta
Berichten: 8643
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:30

Vanaf nu is elke jonge man op een station in paardrijkleding verdacht. Snap niet hoe stom mensen soms kunnen zijn.

Maar wat een bizar verhaal moet ik zeggen. Maar ze halen hem er zou uit op de camerabeelden.

Mondy
Berichten: 11769
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:03

Ik blijf me verbazen dat mensen hier in trappen voor zulke bedragen.

Moet je zien hoe snel ze afdruipen als je aangeeft t kaartje wel te willen halen ipv geld geven ;)
Iemand echt in nood is met een kaartje super blij.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:20

Niet leuk als iemand op die manier de kluit helazerd. Maar laatst had ik een vergelijkbaar voorval. Iemand moest naar Schiphol en had een kaartje nodig. Had geen pinpas die op de ns automaat werkte. Station was onbemand en hij sprak geen Engels. Stond al een hele tijd verloren op het station. Ik vond het zielig en heb een ticket voor hem gekocht. Bleek dat hij wel contant geld had en kon hij mij gewoon terug betalen. Wat hij ook gedaan heeft. Wat was die man blij.

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oplichter in paardrijkleding troggelt jonge vrouwen geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:34

Niet iedereen is slecht, dit bericht krijgen mensen met paarden de slappe lach van maar er zijn heel veel mensen die totaal niets met de paardenwereld hebben en het misschien wel voor waar aannemen. Snap ook niet dat mensen hier intrappen en had meteen de politie gebeld maar iemand anders denkt o wat sneu die jongen mist zijn wedstrijd. :D

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:09

moonfish13 schreef:
Dan ben je echt echt niet wijs hoor.
En wedden dat die stumpert er stond met rubber laarsjes? Geen serieuze wedstrijdruiter die zo start laat staan dat diegene de trein neemt. :')


Buiten dat ik niet snap dat mensen er in trappen, rubberen laarzen hebben niets te maken met serieus wedstrijden rijden of niet.
Mijn man heeft ook weer rubberen laarzen nadat zijn leren alweer kapot zijn en hij er klaar mee is.
Toch startten wij om de week gedurende 10 maanden per jaar, 2 parcoursen per wedstrijd.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, YandexBot en 4 bezoekers