Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
bulck
Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:45

Mensen wat is al dat gespeculeer nu over de oorzaak van de hoefbevangenheid?
Het gaat niets veranderen aan de situatie. Als dit het gevolg zou zijn van een eventuele behandeling, dan is dat inderdaad triestig. Maar allicht zal die behandeling dan ook nodig geweest zijn en kan iedereen onderhevig geraken aan bijwerkingen (zowel mens als paard)
Maar voor hetzelfde geld speelde er iets heel anders, dus het is niet aan ons om dingen te gaan insinueren.

L'embarras du choix


Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:50

Hof_Arcadia schreef:
Even nog over het karakter van Apache, zijn zoon Cum Laude van Vai Bruntink is een van de makkelijkste hengsten die ik gezien heb. Totaal anders dan zijn vader, wordt op de hengstenshow door een jong meisje vast gehouden met drukke hengsten om zich heen. Staat een beetje rustig om zich heen te kijken, echt opvallend.

Natuurlijk zullen er ook brave tussen zitten, maar ik vond zijn eerste jaargang op de hengstenkeuring erg opvallend wat karakter betreft. Het grootste deel werd terug gestuurd om eerst opnieuw te longeren omdat ze niet te beoordelen waren. En dat heb ik in al die jaren dat ik de hk volg nog niet eerder zo gezien.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:55

Merrie heeft natuurlijk ook veel invloed . Elke hengst heeft nakomelingen die niet zo makkelijk in omgang zijn en andersom.
Zo staan nakomelingen van Samber bekend om hun fijne karakters en is er een spreekwoord Zeoliet geeft verdriet en op beide zijn wel weer uitzonderingen. Apache was een aparte, eerder gewoon niet mee te nemen op meerdaagse wedstrijden en ik vind het heel knap dat ze hem met veel geduld zover hebben gekregen en doodzonde dat het zo eindigt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:05

Mijn paard krijgt nu prednison en cortico's tegen een blessure. Een ernstige bijwerking is dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken... wellicht heeft Apache ook medicatie gekregen waarbij dit kan gebeuren.... dat weet je niet, HB is een symptoom van iets anders, geen op zich staande ziekte, het komt altijd door iets anders. En ik neem aan dat daar een goed team artsen daar goed over heeft nagedacht!!!

Zonde van het dier,

Kimley
Berichten: 9135
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:11

bulck schreef:
pol1 schreef:
Ik heb apache wel eens achter de schermen aan t werk gezien, of een poging om aan t werk te gaan dan iig, ik moet wel eerlijk zeggen dat het erg heftig was. Amazone moest er met 3 man op geholpen worden en toen was het nog met gevaar voor eigen leven!
Ik heb geen idee hoe de nakomelingen van hem zijn ( ik heb voor een andere hengst gekozen), maar hij zelf iig niet geschikt voor een amateur.
Maar zonde blijft het zeker!


Je hebt wel eens gezien, jonge jonge... Het was een dekhengt en ja het was een sensibele bloederige (ook nooit een geheim van gemaakt), maar je kende de omstandigheden of situatie toch niet van dat moment. Een gekeurde dekhengst in de sport is wel wat anders dan het ruintje van de amateur. (en dan nog ik heb er ook wel gehad die op verplaatsing amper te bestijgen waren, door de omgeving, stress en het jeugdige, jolige)
Karakter van hengsten wordt zo vaak verwisseld met de hormonen die door die lichamen gieren.
Allicht had dat paard als ruin een totaal ander paard geweest, maar slecht karakter? Dan was die nooit succesvol GP gaan lopen. Verder heeft die nooit de ruiter in de steek gelaten.

Ik ken genoeg leuke en brave Apache nakommelingen.

Soit het is vooral spijtig, want hij was bloedmooi en een prachtige combinatie om aan het werk te zien.



Maar ze zegt ook nergens dat ze zijn karakter slecht vind ;)
Ze zegt alleen dat wat ze gezien heeft erg heftig vond.. :)

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57829
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:50

Kimley schreef:
bulck schreef:

Je hebt wel eens gezien, jonge jonge... Het was een dekhengt en ja het was een sensibele bloederige (ook nooit een geheim van gemaakt), maar je kende de omstandigheden of situatie toch niet van dat moment. Een gekeurde dekhengst in de sport is wel wat anders dan het ruintje van de amateur. (en dan nog ik heb er ook wel gehad die op verplaatsing amper te bestijgen waren, door de omgeving, stress en het jeugdige, jolige)
Karakter van hengsten wordt zo vaak verwisseld met de hormonen die door die lichamen gieren.
Allicht had dat paard als ruin een totaal ander paard geweest, maar slecht karakter? Dan was die nooit succesvol GP gaan lopen. Verder heeft die nooit de ruiter in de steek gelaten.

Ik ken genoeg leuke en brave Apache nakommelingen.

Soit het is vooral spijtig, want hij was bloedmooi en een prachtige combinatie om aan het werk te zien.


Maar ze zegt ook nergens dat ze zijn karakter slecht vind ;)
Ze zegt alleen dat wat ze gezien heeft erg heftig vond.. :)

‘Met gevaar voor eigen leven’ komt voor jou niet neer op slecht karakter?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:03

Hij was ook gewoon erg veel hengst.
En vind het juist erg interessant te lezen wat hb kan veroorzaken,dit wist ik niet.

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:35

cjb schreef:
Sky_As schreef:
Oorzaken op een rijtje
• voeding (spijsverteringsstoornissen)
• te dik paard/pony
• beweging, vooral draven of springen, op te harde bodem
• nageltred (een hoefnagel in het levende gedeelte)
• allergie
• te harde of te droge hoefwand
• extreme stress
• giftige stoffen (giftige planten)
• vergiftiging na de bevalling door een niet geheel uitgescheiden placenta
• medicijnen, een hoge dosis rhiabendazole (in sommige wormenkuren) of b.v. corticosteroïden tegen darmontsteking
• chronische nieraandoening
• ziekte van cushing
• onbekende oorzaak

Dus niet alleen verkeerd voer is de oorzaak. ...ik zie er best een paar opties bij staan die ook een topsportpaard kunnen overkomen


Toch denk ik dat we van bovenstaande rijtje er een paar af kunnen strepen. een niet geheel uitgescheiden placenta lijkt mij niet de oorzaak bij een hengst :+ . En voeding en te dik lijken mij ook niet de oorzaak ivm management. Toch staan er in de lijst een paar oorzaken die interessant kunnen zijn bij het evt. gebruik van deze hengst.

Wat heeft het gebruik van de hengst hier mee te maken? Ik heb dit lijstje alleen neergezet omdat bijna iedereen denkt dat hoefbevangenheid alleen bij/ door te dikke paarden komt. En dat is niet waar. Ik speculeer verder ook niet wat de oorzaak is. Hoop alleen dat mensen Door het lijstje wat meer kennis krijgen waar bepaalde ziektes door kunnen komen. ....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Electra63
Berichten: 17793
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:05

bulck schreef:
Mensen wat is al dat gespeculeer nu over de oorzaak van de hoefbevangenheid?
Het gaat niets veranderen aan de situatie. Als dit het gevolg zou zijn van een eventuele behandeling, dan is dat inderdaad triestig. Maar allicht zal die behandeling dan ook nodig geweest zijn en kan iedereen onderhevig geraken aan bijwerkingen (zowel mens als paard)
Maar voor hetzelfde geld speelde er iets heel anders, dus het is niet aan ons om dingen te gaan insinueren.


amen _/-\o_

JessicaD88
Berichten: 890
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:40

bulck schreef:
Mensen wat is al dat gespeculeer nu over de oorzaak van de hoefbevangenheid?
Het gaat niets veranderen aan de situatie. Als dit het gevolg zou zijn van een eventuele behandeling, dan is dat inderdaad triestig. Maar allicht zal die behandeling dan ook nodig geweest zijn en kan iedereen onderhevig geraken aan bijwerkingen (zowel mens als paard)
Maar voor hetzelfde geld speelde er iets heel anders, dus het is niet aan ons om dingen te gaan insinueren.


Als je nergens over wil praten hoef je niet op een forum te zitten he 8-)

karijn
Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Keurhengst Apache (UB40 x Krack C) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:25

Gevaar voor eigen leven is nog steeds een ruim begrip en voor eigen interpretatie onderhevig.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:27

Als je iets moet doen met gevaar voor eigen leven is dat meestal niet echt positief :+

Heel goed dat door dit forum de gevaarlijke bijwerking van hoefbevangenheid van prednison bekender wordt. Soms heb je geen keus, maar er zijn behoorlijk wat dieren gesneuveld door dit medicijn.