Fokker over Explosion W: "Hij was een hete heks"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Fokker over Explosion W: "Hij was een hete heks"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 15:39

Brabants Dagblad
Fokkerij, springen

[ img ]
Foto door Aniek1985


Springpaard Explosion W en de Britse topruiter Ben Maher voeren sinds eind augustus de wereld-ranglijst aan. Het vervult de Berlicumse paardenfokker Willie Wijnen met trots. ,,Vroeger was-ie een hete heks.”

"Hij was een varken in de stal. Er viel geen land mee te bezeilen,” vertelt Willie Wijnen over zijn fokpaard Explosion W(ijnen), waarmee springruiter Ben Maher vorige maand in Rotterdam net naast de Europese titel greep. Wijnen had vroeger een haat-liefdeverhouding met de bruine hengst. "Vooral het aanbrengen van hoefijzers was een hele operatie. De hoefsmid was er vaak wel een uur mee bezig. Explosion was zo dominant, die liet niks toe. Nee, hij was ginne simpele Fons. Mijn vrouw Bets had er al snel genoeg van en zei: ‘verkoop ’m maar’.”

Wijnen (72) luisterde niet. De gepensioneerde zakenman uit Berlicum wist ook: er zit misschien een steekje los, maar Explosion (2009) is bovenal een heel bijzonder paard. "Met wedstrijden sprong-ie zo losjes en altijd met een enorme wil om te winnen.” Wijnen geeft de credits voor de opleiding van het jonge paard aan zijn buurmeisje Mariëlle de Veer. "Zij heeft hem een paar jaar op wedstrijden uitgebracht. De kleine wedstrijden interesseerden Explosion niks. Pas op ZZ-niveau zag je de klasse er vanaf druipen. Na een half jaar had Mariëlle al een enorme binding met hem.”

Explosion W is vijf jaar oud als zijn reputatie van toppaard in wording hem vooruitsnelt. Wijnen: "Bij wedstrijden lopen altijd scouts rond die filmpjes maken. Op een gegeven moment werd ik gebeld van Argentinië tot Duitsland. Ik heb tientallen telefoontjes gehad van potentiële kopers.” De paardenfokker ging bij de verkoop niet over één nacht ijs. "Geld is belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste. Ik wilde Explosion W niet verkopen voor de handel. Ik wilde per se weten wie hem zou gaan rijden.” De interesse van Nederlandse topruiters is niet concreet.

Uiteindelijk is de Britse olympisch kampioen van de teamwedstrijd in 2012, Ben Maher, getriggerd door de filmpjes die hij van Explosion heeft gezien. "Ben is twee keer in Berlicum geweest,” vertelt Wijnen. "Met Ben sprong Explosion voor het eerst over 1.50 meter hoge hindernissen. Ik herkende mijn eigen paard niet meer. Zoveel souplesse, zoveel snelheid.” Ook Maher (36) en zijn sponsor Poden Farms zijn onder de indruk. Explosion W is pas zeven jaar oud als Wijnen het paard ‘voor een mooi bedrag’ verkoopt.

Vorig jaar beleefde Explosion al op negenjarige leeftijd zijn mondiale doorbraak. De Brits/Berlicumse combinatie won in 2018 op de lucratieve Global Champions Tour (GCT) in Madrid, Saint-Tropez, Rome en Doha. Dit jaar waren Maher en Explosion de beste op de GCT in Londen en in Aken won de combinatie de Grote Prijs van Europa. Op de EK in Rotterdam twee weken geleden voerde Maher op de slotdag de ranking aan. Bij de voorlaatste hindernis maakte Maher een fout waardoor hij genoegen moest nemen met zilver.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Fokker over Explosion W: "Hij was een hete heks"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:54

Geweldig verhaal!!
Vind dat echt zo leuk om te lezen, het verhaal achter het paard

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bielsje, Binck8, Bronsveen, Esther, Facebook, Fee1976, Fnanne, Hannerups, Indy_Mouse_9, Ine_sa, Laibadji, Leo, love_juliet, Mariett, NadjaNadja, Padoertje, Pferdchen, pretparkpony, Rubs, scoebje, YvonneV en 31 bezoekers