[Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

[Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 12:39

*Bokt.nl
Blog


Ik heb erg lang zitten twijfelen over de vraag of ik deze blog wel of niet wilde schrijven, maar na het zoveelste negatieve geneuzel met dito ongefundeerde opmerkingen van paardensporters op social media, kan en wil ik er niet meer onderuit.

Wie kent ze niet: kanalen als horses.nl waarvoor het belang van zoveel mogelijk clicks op hun artikelen zeer belangrijk is. Immers hoe meer clicks en hoe meer berichten hoe beter. Dat ze dus bovenop het nieuws zitten in de paardensport en de interessantste artikelen willen schrijven is dan ook zeer logisch. Iets wat ik echter niet snap is waarom dit over de rug van de draf- en rensport moet en voor een kleiner deel ook over de rug van bijvoorbeeld de endurance en de eventing.

Afgelopen week ook weer een artikel van een geweldig renpaard dat het leven moest laten aan een verschrikkelijk iets als koliek. Ik denk dat alle paardenmensen het er over eens zijn dat dit verschrikkelijk is, MAAR in plaats van een mooie foto te plaatsen van één van zijn overwinningen of van zijn tijd op het hengstenstation in de wei, wordt er een verschrikkelijke stockfoto gebruikt van een paar renpaarden op het moment van afspringen uit de startbox. Een gigantische gemiste kans en zo jammer. Immers bij al zijn successen was er nooit een bericht te vinden.

Afbeelding
Roaring Lion
Fotocredits: Eclips sportswire


Uiteraard komen hierop dan bakken aan kritiek over hoe erg onze sport wel niet is, veelal door mensen die de sport enkel kennen vanuit de negatieve berichtgeving. En wat mij hieraan wellicht nog het meeste irriteert is het feit dat er ook in de draf- en rensport grote Nederlandse successen zijn en ja, ook in deze sporten heb je paarden zoals een Totilas in de dressuursport. Maar in plaats van daar iets over te plaatsen worden alle negatieve zaken uit heel de wereld!! over een bepaalde tak van paardensport altijd gebruikt om de boel in een totaal negatief daglicht te zetten. Dit wil overigens niet zeggen dat ik vind dat negatieve dingen in de doofpot gestopt moeten worden. Integendeel. Maar het is wel zo netjes om ook de mooie en positieve kanten van een sport te laten zien en die zijn er plenty!

Waar zijn bijvoorbeeld de artikelen over onze Nederlandse topjockey Adrie de Vries die grote successen boekt over heel de wereld. Of de artikelen over grote successen geboekt door Nederlandse trainers in binnen- en buitenland. Of nog belangrijker: wie in de paardensport kent een paard zoals Enable met 10 GR. 1 overwinningen, die dit jaar al voor haar 3e!! keer deel zal nemen aan één van de grootste koersen ter wereld, namelijk de Prix L'Arc de Triomphe.

En mogen we het dan niet eens zijn met bepaalde dingen, of anders over dingen denken. Natuurlijk wel!
Maar als we op deze manier verder gaan, door niet van elkaar te leren, maar enkel negativiteit te spuien of deze nu gegrond is of niet, dan snap ik niet waar we met zijn allen mee bezig zijn. Er is zoveel meer dan dat je wellicht zelf kent en weet en durf dus ook eens een keer buiten je comfortzone te kijken.

Als afsluiting omdat ik met heel mijn hart hoop dat deze geweldige merrie het gaat lukken om voor de derde keer op rij de Arc te winnen en daarmee groots op alle nieuwspagina's komt te staan. Een foto van de merrie Enable:
Afbeelding
Credits: Juddmonte Farm
Enable na het winnen van haar eerste Prix L'Arc de Triomphe

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:35

Goede blog +:)+.

Ik vind het ergens wel begrijpelijk dat we van de draf- en rensport weinig horen, het leeft niet echt bij het publiek, en het grote publiek bepaalt toch grotendeels wat gepubliceerd wordt. Zelf lees ik dergelijke berichten toch ook minder snel.

Wel vind ik ook, dat als je dan een bericht plaatst over een specifiek paard, je er minimaal een foto van het paard in kwestie bij zet. Ik kan me niet voorstellen dat deze niet te vinden zijn.

Anoniem

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:18

_/-\o_ _/-\o_
Overigens doet Bokt hier, in mindere mate, ook aan mee. Artikelen over fatale ongelukken tijdens de grote jumps racing festivals in het VK sieren vrijwel elk jaar de voorpagina, maar verhalen als die over Enable, Winx, of Tiger Roll hoor of zie je nergens, terwijl die echt niet in een obscuur hoekje van het internet weggestopt worden, onvindbaar voor outsiders. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:22

De enige berichtgeving over racen die ik me echt nog goed voor de geest kan halen, waren berichten over Zenyatta toentertijd.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:25

Dankjewel voor dit verhaal! Ik zat echt te wachten op ditsoort reacties op de situatie. _/-\o_

Succes dragen we samen. Als wijzelf naar buiten treden met meer positiviteit, tolerantie en vriendelijkheid onderling, dan heeft de sport al een heel ander imago. Niet alles hoeft okay te zijn, maar in plaats van meteen klaar te staan met "wat een onzin" aan te geven "bedankt voor je bijdrage, we zullen het overwegen" wordt alles al zoveel menselijker en heeft de discussie ook veel minder kracht. Ik ben vóór meer succesverhalen en uitdragen van passie. Is dat niet waarom we ons in deze sport bevinden?

We stonden allemaal ooit aan een bak of weiland denkende "wat is dit mooi!" We moeten terug naar dat magische gevoel! :o

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 22:59

Mkango schreef:
_/-\o_ _/-\o_
Overigens doet Bokt hier, in mindere mate, ook aan mee. Artikelen over fatale ongelukken tijdens de grote jumps racing festivals in het VK sieren vrijwel elk jaar de voorpagina, maar verhalen als die over Enable, Winx, of Tiger Roll hoor of zie je nergens, terwijl die echt niet in een obscuur hoekje van het internet weggestopt worden, onvindbaar voor outsiders. :=

Nou precies dat dus.
En ja ieder dood paard is er eentje te veel in welke discipline dan ook, maar als enkel die artikelen gepost worden en nooit de mooie momenten krijg je gewoon een zeer eenzijdig beeld.
En er zijn nogal wat uitmuntende paarden geweest de afgelopen jaren.
Bovendien doen Nederlandse jockeys en trainers het ook niet slecht in het buitenland, zeker niet als je bedenkt wat voor een klein kikkerlandje we zijn.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:19

Wat gebeurt er eigenlijk op de eerste foto? Want het lijkt wel alsof de jockey de man die op de foto rechts naast het paard staat een kus op zijn hoofd geeft, maar degene die de kus krijgt kijkt er een beetje benauwd bij.

Althans, dat is mijn interpretatie, die hoogst waarschijnlijk niet klopt haha. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat daar gebeurt.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:23

Omdat voor veel mensen de beste argumenten om zich te verweren tegen kritiek op hun hobby bestaan uit wijzen naar paardensporten die nóg erger zijn, een dressuurruiter zal zeggen dat ie zn paard niet forceert om over obstakels te springen, een springruiter zal wijzen naar de valrisico’s van eventing, een eventer wijst naar de eenzijdige tegennatuurlijke trainingen van een dressuurpaard, etc etc. Tennessee walking horses, das pas zielig, je recreatiepaard trainen volgens NH is psychische mishandeling, op IJslanders rijden te zware ruiters, ... positiviteit is niet echt de beste kant van de gemiddelde paardenliefhebber. Helaas!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:30

Ik vind het jammer dat er alleen naar wordt gekeken als puur negatief of puur positief.

Maar dat is het niet, er zit enorm veel bagger in de sport, niet alleen bij de topsporters maar ook hier op bokt, kijk maar eens bij de reacties, als een paard `niet meewerkt`.

En het gaat om de bagger, die verpesten het voor de sport, voor het imago.

( en dan heb je weardo´s rondlopen, die vinden dat paarden vrije keuze moeten hebben....en vrije partnerkeuze....nou of die er in het wild is :o ...het zal wel weer overwaaien )

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:40

Die negativiteit in de media is de reden dat ik zo mogelijk het nieuws probeer te vermijden. Velen verklaren me voor gek, want zo blijf je toch niet op de hoogte. Van wat het is de ene dood na de andere. De ene bomaanslag na de andere. Er zijn gemiddeld maar enkele belangrijke of positieve dingen die je moet weten in de nieuwsuitzending. Tijd voor een drastische verandering in de wereld van de media in mijn ogen.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:43

Sorry, maar ik vind het een beetje een huilie huilie, ik ben zielig verhaal.

Zoals hierboven gezegd duiken de media altijd op de negatieve dingen. Dierenwelzijn wordt steeds belangrijker gevonden, dus alles wat er mis gaat is mooi om lekker uit te vergroten in het nieuws.
Laten we wel wezen, het is ook absurd dat dieren soms sterven of levensgevaarlijk gewond raken tijdens bepaalde wedstrijden. Die wij mensen doen voor ons plezier (of het geld).
En daarna wordt het vaak goedgepraat. Het paard vindt het immers zó leuk om te doen..
Ik snap heel goed dat dit weerstand oproept bij veel mensen.

Over die foto, daar denkt een journalist die nul verstand heeft van paarden echt niet over na. Die pakt de eerste de beste foto zonder rechten.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:56

dat is dan een hele domme, slecht opgeleide journalist. maar wacht daar gaat het ook niet meer om, nieuwswaarde te brengen. het korte termijn scoren twlt. en ik geef de schrijfster vd blog het grootste gelijk. foto's zijn er ter illustratie van het betreffende artikel. dus ad random foto's plaatsen getuigt gewoon van slechte journalistiek.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 09:13

Supervixen schreef:
Sorry, maar ik vind het een beetje een huilie huilie, ik ben zielig verhaal.

Zoals hierboven gezegd duiken de media altijd op de negatieve dingen. Dierenwelzijn wordt steeds belangrijker gevonden, dus alles wat er mis gaat is mooi om lekker uit te vergroten in het nieuws.
Laten we wel wezen, het is ook absurd dat dieren soms sterven of levensgevaarlijk gewond raken tijdens bepaalde wedstrijden. Die wij mensen doen voor ons plezier (of het geld).
En daarna wordt het vaak goedgepraat. Het paard vindt het immers zó leuk om te doen..
Ik snap heel goed dat dit weerstand oproept bij veel mensen.

Over die foto, daar denkt een journalist die nul verstand heeft van paarden echt niet over na. Die pakt de eerste de beste foto zonder rechten.

Nou dan zoek maar eens een artikel in 2019 die ook een mooi moment laat zien over de rensport.
Voor de dressuur of springen of net wat hoef ik daarvoor niet verder te zoeken als afgelopen week.
Natuurlijk mogen ook de negatieve kanten gemeld worden, dat zeg ik ook niet, maar een wat realistischere afspiegeling zou wel op zijn plaats zijn.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:39

Supervixen schreef:
Laten we wel wezen, het is ook absurd dat dieren soms sterven of levensgevaarlijk gewond raken tijdens bepaalde wedstrijden. Die wij mensen doen voor ons plezier (of het geld).


Maar denk je dat dat anders is in andere takken van de sport? Daar gebeurt dat misschien dan niet in de vorm van een dodelijk ongeluk tijdens de wedstrijd, maar verdwijnen ongeschikte paarden via achterdeurtjes of zit zat ander leed. Ik vind het ook altijd wel jammer als je ziet hoe mensen voor de ene sport oogkleppen op lijken te hebben en voor de andere tak van sport vol erop zitten omdat het niet diervriendelijke zou zijn. Ik denk dat rensport net zo dier(on)vriendelijk is als western, springen, dressuur, etc. En of je dat dan diervriendelijk of onvriendelijk vindt maakt even niet uit, het gaat erom dat het inderdaad opvallend is dat de rensport vaak op een bepaalde manier in het nieuws komt of dat er op wordt afgegeven terwijl andere sporten worden verheerlijkt en opgehemeld.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:40

Vroeger, heel vroeger, toen deze oma nog een klein kind was, had je in iedere aflevering van Studio Sport aan het eind Hans Eijsvogel met 5 minuten Duindigt en andere draverijen. De tijd van Henri Buitenzorg. Iedere voetbalgek kreeg, of-ie wilde of niet, ook paardensport door z'n stront geduwd. Zeker als hij ook de voetbaltoto-uitslagen wilde horen, want die kwamen helemaal aan het eind, nog na de dravers, als ik me goed herinner.
Dat was best een leuke tijd.
Jaren later, toen kabel-TV de BBC binnen bracht, keek ik ook heel veel rensport. In de UK wordt daar echt naar gekeken, en dat is het verschil met NL. Het wedden is hier niet populair. En daarmee is het een sport die niet (meer) leeft bij de gemiddelde Nederlander, en dus ook niet bij de gemiddelde sportjournalist.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:43

Het aantal verknipte paarden uit de rendraafsport is niet te verwaarlozen.
Veel te jonge paarden vaak, met de wonden van de chemicaliën en de angst in de ogen.
Op hun 4de of nog jonger al kapot

Natuurlijk zijn er ook goede eigenaren en rijders, helaas zijn er ook bij die meer dan bagger zijn, en die verpesten het voor de rest.

Maar om nou te zeggen dat `die domme media` hun mond moet houden?

Nee, laat ze de wantoestanden maar neerschrijven, maar ik hoop dat er ook oog komt voor de paarden waar wel goed mee om wordt gegaan.

Dus dat er balans in de informatie komt.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:55

Rakkie: waar haal jij die informatie vandaan over een 'niet te verwaarlozen percentage verknipte paarden' chemicaliën, kapotgereden, angst in de ogen?
Heb jij daar écht objectieve cijfers over, of ben je zelf gewoon al die drama-journalisten aan het napraten? Want daar gáát dit blog nu precies over, dat iedereen denkt wat jij denkt, precies door die onevenwichtige berichtgeving.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:32

NikkiDeKerf schreef:
Supervixen schreef:
Laten we wel wezen, het is ook absurd dat dieren soms sterven of levensgevaarlijk gewond raken tijdens bepaalde wedstrijden. Die wij mensen doen voor ons plezier (of het geld).


Maar denk je dat dat anders is in andere takken van de sport? Daar gebeurt dat misschien dan niet in de vorm van een dodelijk ongeluk tijdens de wedstrijd, maar verdwijnen ongeschikte paarden via achterdeurtjes of zit zat ander leed. Ik vind het ook altijd wel jammer als je ziet hoe mensen voor de ene sport oogkleppen op lijken te hebben en voor de andere tak van sport vol erop zitten omdat het niet diervriendelijke zou zijn. Ik denk dat rensport net zo dier(on)vriendelijk is als western, springen, dressuur, etc. En of je dat dan diervriendelijk of onvriendelijk vindt maakt even niet uit, het gaat erom dat het inderdaad opvallend is dat de rensport vaak op een bepaalde manier in het nieuws komt of dat er op wordt afgegeven terwijl andere sporten worden verheerlijkt en opgehemeld.


Waar rook is, is vuur zeg ik maar.

En natuurlijk is dat ook in andere takken van de paardensport, dat zeg ik ook helemaal nergens in mijn reactie.
Ik ben zelf ook helemaal niet tegen de paardensport, maar dat eeuwige slachtoffergedoe is ook niet de oplossing.
Stuur dan een stuk naar de krant over de positieve kanten van de sport in plaats van het hier neer te plempen.

Ik vind het een goed iets dat de hele manier van paarden houden en wedstrijden ter discussie staat.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:37

Canon schreef:
Dankjewel voor dit verhaal! Ik zat echt te wachten op ditsoort reacties op de situatie. _/-\o_

Succes dragen we samen. Als wijzelf naar buiten treden met meer positiviteit, tolerantie en vriendelijkheid onderling, dan heeft de sport al een heel ander imago. Niet alles hoeft okay te zijn, maar in plaats van meteen klaar te staan met "wat een onzin" aan te geven "bedankt voor je bijdrage, we zullen het overwegen" wordt alles al zoveel menselijker en heeft de discussie ook veel minder kracht. Ik ben vóór meer succesverhalen en uitdragen van passie. Is dat niet waarom we ons in deze sport bevinden?

We stonden allemaal ooit aan een bak of weiland denkende "wat is dit mooi!" We moeten terug naar dat magische gevoel! :o


Dat klopt - en ben ik heel erg met je eens. Beter luisteren, meer openheid en meer nuance. De mooie dingen beter voor het voetlicht brengen. Aan de andere kant is de magie ook aan verandering onderhevig.... ik weet nog hoe verrukt wij vroeger stonden te kijken als de jonge paarden vrolijk bokkend de zomerwei opgingen. Maar eigenlijk kwam dat ook omdat ze in de winter teveel op stal stonden :o. Dus misschien moeten we ook een nieuw gevoel van magie ontwikkelen, dat meer past bij deze tijd.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:40

Dat is ook een goed iets maar je mist het punt van de blog. Misstanden aan de kaak stellen is OK, maar waarom zouden we niks mogen horen over de liefde voor de sport en de paarden en de successen? Eenzijdig is nog steeds maar eenzijdig.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:43

Supervixen schreef:
Stuur dan een stuk naar de krant over de positieve kanten van de sport in plaats van het hier neer te plempen.


Ik krijg het gevoel dat je dit blog niet goed begrijpt. Of ik begrijp het niet, dan kan ook natuurlijk.

Volgens mij is het punt van kyrkelover dat zélfs de paardenliefhebber geen 'helden' heeft in de rensport. Waar 'we' hier met z'n allen wél namen kunnen noemen als Edward Gal of Marc Houtzager, denk ik niet dat íemand hier een op dit moment actieve jockey, pikeur (of goed presterend renpaard of draver) kan noemen. Ik kan dat ook niet, terwijl ik notabene vroeger met een Arabier gerend heb en een draver rij.

En waar kun je beter beginnen met het imago van de rensport proberen te verbeteren dan onder de paardenliefhebbers? Onder de niet-paardenliefhebbers is het (voorlopig) tóch een verloren race ;)

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:55

Supervixen schreef:
Ik ben zelf ook helemaal niet tegen de paardensport, maar dat eeuwige slachtoffergedoe is ook niet de oplossing.


En een bestaand probleem aankaarten of een bepaalde ongelijkheid, is automatisch eeuwig slachtoffergedoe? :o? Het lijkt wel alsof wij een andere blog lezen.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:58

O maar dat kan wel hoor, maar ben dan ook een van de weinige liefhebbers van de rensport hier gok ik zo.

Mijn actieve 'helden', Frankie Dettori, Stradivarius, Enable, Battaash, Crystal Ocean om er zo een paar te noemen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:24

Pantykous schreef:
Dat is ook een goed iets maar je mist het punt van de blog. Misstanden aan de kaak stellen is OK, maar waarom zouden we niks mogen horen over de liefde voor de sport en de paarden en de successen? Eenzijdig is nog steeds maar eenzijdig.

Ik ging even mee in de discussie :) .... maar helemaal eens.
Ik denk overigens dat de liefde voor de sport voldoende wordt uitgedragen maar vooral op plekken waar alleen paardenmensen komen. En over succes doe je vooral stoer ('Het Z gewonnen met m'n topper', dat soort teksten) En de meeste paardenmensen zijn niet zo goed in het omschrijven van de liefde voor hun paarden....dan ben je toch heel snel een penny :-).

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:08

Kendra schreef:
Canon schreef:
Dankjewel voor dit verhaal! Ik zat echt te wachten op ditsoort reacties op de situatie. _/-\o_

Succes dragen we samen. Als wijzelf naar buiten treden met meer positiviteit, tolerantie en vriendelijkheid onderling, dan heeft de sport al een heel ander imago. Niet alles hoeft okay te zijn, maar in plaats van meteen klaar te staan met "wat een onzin" aan te geven "bedankt voor je bijdrage, we zullen het overwegen" wordt alles al zoveel menselijker en heeft de discussie ook veel minder kracht. Ik ben vóór meer succesverhalen en uitdragen van passie. Is dat niet waarom we ons in deze sport bevinden?

We stonden allemaal ooit aan een bak of weiland denkende "wat is dit mooi!" We moeten terug naar dat magische gevoel! :o


Dat klopt - en ben ik heel erg met je eens. Beter luisteren, meer openheid en meer nuance. De mooie dingen beter voor het voetlicht brengen. Aan de andere kant is de magie ook aan verandering onderhevig.... ik weet nog hoe verrukt wij vroeger stonden te kijken als de jonge paarden vrolijk bokkend de zomerwei opgingen. Maar eigenlijk kwam dat ook omdat ze in de winter teveel op stal stonden :o. Dus misschien moeten we ook een nieuw gevoel van magie ontwikkelen, dat meer past bij deze tijd.


Jaa!! Jij snapt mij! <3
Helemaal eens met je toevoeging!