Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:34

Hoezo moet jij dan stellen dat ze dan allemaal maar in de blubber staan? Of 23/7 opgehokt? Daar zitten nog zoveel andere alternatieven tussen.


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:31

IHN schreef:
overigens denk ik dat:mijn paard kan niwt bij anderen, meer weg kont bij de eigenaren dan bij de paarden.. ik gooi alles bij elkaar, gaat altijd goed. maar daar vertrouw ik dan ook op. Zal natuurlijk niet altijd gelden, maar denk dat paarden erg gevoelig zijn voor energie die mensen uitstralen.. sterker:mijn paarden mankeren praktisch nooit wat... ook vakantie oppas gaat altijd goed. Elke keer dat echter een (inmiddels voormalige) vriendin zich er hier mee kwam bemoeien werden de paarden ziek... zij zag overal gevaar, en ziektes en verdomd.. de paarden kregen het. Echt 4 jaar gebeurd.

Wat een lulkoek verhaal dit. Dus omdat je vriendin bang is voor ziektes werden je paarden ziek? Uhu...
En ja ik heb er ook zo eentje die niet bij anderen kan en ik ben geen watje. Flikker altijd alles zo bij elkaar, ook als ze elkaar nog nooit gezien hebben, en gaat altijd goed. Maar dit is toch een terrorpaard, nog nooit meegemaakt. Schopt ieder paard die ze maar kan vinden helemaal naar de klote en stopt NIET. Slaat ze door de draden heen. Andere paarden zijn doodsbang voor haar en rennen al weg als ze alleen al naar ze kijkt. Als je haar in een mega wei zet gaat ze als eerste kijken of ze een paard kan vinden om in elkaar te meppen. Ook al staat er heerlijk gras en is er helemaal in de verte een paard te zien, vliegt ze gelijk op dat paard af en slaat hem helemaal verrot. Als paard weet te ontsnappen rent ze er achteraan en blijft ze jagen en als paard een keer stopt met rennen mept ze hem weer verrot. Mag jij me even uitleggen hoe jij precies denkt dat dit vanuit mij komt en de verkeerde energie die ik uitstraal? :') _O-
Draadje ertussen en het hele probleem is opgelost. Uitzondering dit natuurlijk, maar ik vind wel dat een draadje ertussen moet mogen.
Ik zie hier in de omgeving ook heel vaak paarden en ezeltjes echt helemaal alleen staan zonder zicht op soortgenoten. Dat vind ik uiteraard niet kunnen. Echt heel zielig

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Tempus
Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 05:34

Mijn oudje fleurde helemaal op toen ik hem apart zette.
Hij was zeer fel vermagerd en kwam niet bij. Ik heb de paarden toen uit mekaar gehaald. Ze konden wel nog over de draad heen aan mekaar.
Het heeft hem echt geholpen omdat hij nogal dominant was kroop daar teveel energie in. Maar echt alleen alleen was voor hem ook niet goed.

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

Anoniem

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:07

Toen wij het melkveebedrijf kochten waar we nu op zitten, stond er een 28 jaar oud paard. Al 14 jaar alleen. Een dominante merrie volgens de eigenaren en als we wilden mochten we haar wel houden. Wij wilden haar niet en ze is toen naar andere mensen gegaan die wél paarden hadden. Bleek ze toch wel met andere paarden te kunnen en leefde ze helemaal op. Raar joh.. := Nu hebben ze wel een maatje voor haar, maar wat moet dat paard zich naar hebben gevoeld al die jaren!

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:33

Mijn huidige paard vocht tot 6 maanden geleden met alles wat in de wei kwam. Hij sloeg, beet zo’n beetje alles wat ook maar naar hem keek. En echt tot er niks meer van dat andere paard over was, ook onze shet wilde hij niet in de buurt. Hij stond wel naast andere paarden met dubbele draad en hekwerk. We hebben hem vaak geprobeerd met iets nieuws langzaam te introduceren maar hij zat niet goed in zijn vel reageerde daarom agressief. Dat heeft maanden gekost om hem op de rit te krijgen en handenvol geld en nu heeft hij een vriendje. Maar zou wat zijn als je een boete krijgt als je zo’n paard hebt... er zijn altijd uitzonderingen.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:44

Caily schreef:
Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.


Zo'n kapot paard kan nog prima blij en happy zijn in een 'kudde' met een draadje er tussen. En dan juist de rust en relaxedheid terug kunnen vinden door pp die manier onder de paarden te zijn, iets wat sommige paarden niet kunnen vinden in een groep.

mairead
Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:50

Maar apart met een draadje tussen andere paarden kan toch ook? Dan kunnen ze alsnog wel contact hebben. Hebben ze deze paarden ook geteld als eenzaam? Of echt alleen degenen die helemaal afgezonderd waren (met alleen zicht op soortgenoten of zelfs dat niet)

Als paarden samen kunnen staan, vind ik dat je ze altijd samen moet zetten, natuurlijk.

Maar het paard wordt nou eenmaal recreatief
gebruikt als rijdier/trekdier (wat op zich al onnatuurlijk is).
Als het dagelijks onder de wonden uit de wei komt, kiezen veel eigenaren er voor om het paard met draadje ertussen naast de rest te zetten. Want wat heeft de eigenaar aan een paard wat telkens geblesseerd is, waardoor het zijn doel voor de eigenaar niet kan vervullen?
Zelfde geldt voor de agressors. Wat als het paard telkens anderen verwondt met alle aansprakelijkheid van dien voor de eigenaar? Dan zal de eigenaar er ook voor kiezen het paard apart te zetten om zichzelf schadekosten te besparen...
Dan heb je nog hengsten op pensionstallen, die je natuurlijk niet zomaar tussen andermans merries kan gooien en zelfs niet tussen andermans ruinen zonder toestemming van die eigenaren (als zij dat niet willen hebben zij het nog altijd laatste woord)...
Dit zijn natuurlijk extreme voorbeelden, want 9 van de 10 paarden kan wel samen staan. Maar zolang het paard als recreatiedier gebruikt wordt, blijft je dit oort gevallen toch houden.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:54

Volgens mij gaat het in dit voorbeeld niet alleen over de paarden die bij iemand aan huis staan en helemaal alleen zijn maar voornamelijk over de paarden in pension die in een postzegellandje staan zonder maatje, dus wel paardjes eromheen maar altijd een draadje ertussen. Dat eenzame paard bij de boer snapt iedereen dat dit sneu is alleen al die paarden alleen op de wei is veel meer geaccepteerd.

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een paard niet samen kan, blessures, ouderdom waardoor paard niet meer lekker meekomt in een groep, nieuw paard kennis laten maken met een kudde waardoor hij een week of 2 apart staat maar naast de kudde, etc etc. Dus klakkeloos mensen beboeten waarvan hun paard alleen staat krijg je alleen maar misstanden van, dan gaat paard wellicht helemaal niet meer naar buiten.

Ik zou meer een positieve stimulans zien, richtlijnen vanuit de paardenhouderij, onderbouwde artikelen in de paard&sport en andere tijdschriften, regels voor pensionstallen dat ze gedegen groepsweides moeten aanbieden etc. Goed voorbeeld doet goed volgen dus er zijn dan zal je op een goede manier verandering zien. Beboeten en op die manier afdwingen om hun paard op een bepaalde manier te houden zullen in mijn ogen alleen maar misstanden van komen.

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:05

Als kind stond mijn welsh ook alleen aan huis en met gezelschap van hond en schaap, een 2e pony zat er finacieel niet in. maar ook zo bij buren van ons en de buren daar naast ook tja 40 jaar geleden wist men niet beter... we reden elke dag samen en ze hinnikten ook echt vaak naar elkaar.
Nu zou dat niet meer mogen ...maar we wisten gewoon niet beter.

Tegenwoordig zie je veel pension paarden naast elkaar staan vanwege de dekens en kans op blessures, dat is eigenlijk net zo erg ik hoop dat daar dan ook een wet voor komt!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:19

_Nelleke_ schreef:
Volgens mij gaat het in dit voorbeeld niet alleen over de paarden die bij iemand aan huis staan en helemaal alleen zijn maar voornamelijk over de paarden in pension die in een postzegellandje staan zonder maatje, dus wel paardjes eromheen maar altijd een draadje ertussen. Dat eenzame paard bij de boer snapt iedereen dat dit sneu is alleen al die paarden alleen op de wei is veel meer geaccepteerd.

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een paard niet samen kan, blessures, ouderdom waardoor paard niet meer lekker meekomt in een groep, nieuw paard kennis laten maken met een kudde waardoor hij een week of 2 apart staat maar naast de kudde, etc etc. Dus klakkeloos mensen beboeten waarvan hun paard alleen staat krijg je alleen maar misstanden van, dan gaat paard wellicht helemaal niet meer naar buiten.

Ik zou meer een positieve stimulans zien, richtlijnen vanuit de paardenhouderij, onderbouwde artikelen in de paard&sport en andere tijdschriften, regels voor pensionstallen dat ze gedegen groepsweides moeten aanbieden etc. Goed voorbeeld doet goed volgen dus er zijn dan zal je op een goede manier verandering zien. Beboeten en op die manier afdwingen om hun paard op een bepaalde manier te houden zullen in mijn ogen alleen maar misstanden van komen.


De meeste pensionstallen hebben meer dan 15 paarden staan. Er zullen wel een aantal pensionstallen bijgezeten hebben, kleinschalig, maar zodra ze meer dan 15 paarden hadden staan zijn ze niet meegenomen in dit onderzoek. Omdat ze er dan vanuit gaan dat het geen paarden van particulieren zijn, maar maneges, handelaren, fokkerijen en noem maar op. Terwijl je hier in de buurt bijvoorbeeld juist veel stallen hebt die én én zijn. Ik sta op een pensionstalling met manege in één. Maar het grootste gedeelte van de paarden is van particulieren, de manegepony's en paarden zijn maar een klein deel. Zo ken ik een hele hoop stallen, ook alleen pensionstallen die meer dan 15 paarden hebben.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:24

speurneusc schreef:
Cowgirl schreef:
Kunnen we een keertje af van dat 24/7 buiten in de blubber ideaal beeld....dank u! Wat is alles behalve het ideaal beeld.


hoezoo kan je er niet tegen dan dat het 24 uur buiten staan niet voor ieder paard ideaal is, net als binnen staan en net als alleen staan? Niet ieder paard is hetzelfde en dat wordt door velen vergeten.

Mijn oude paard kon er absoluut niet tegen 24uur buiten te staan toen ze ouder werd, ze kon haar rust niet nemen. Toen er een stal vrij kwam en ik vroeg of ze daar snachts in mocht, was ze dolgelukkig en kon ze heerlijk languit plat de hele nacht diep slapen. De eerste periode zelfs zo diep dat stalhouder vaak ging kijken of ze nog wel ademde.

Niet ieder paard is het zelfde, niet ieder mens is hetzelfde, de omstandigheden zijn nergens hetzelfde en de middelen zijn niet hetzelfde.


Misschien moet je mijn berichtje wat ik na dit berichtje hebt geplaatst ook nog even lezen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:48

MyWishMax schreef:
_Nelleke_ schreef:
Volgens mij gaat het in dit voorbeeld niet alleen over de paarden die bij iemand aan huis staan en helemaal alleen zijn maar voornamelijk over de paarden in pension die in een postzegellandje staan zonder maatje, dus wel paardjes eromheen maar altijd een draadje ertussen. Dat eenzame paard bij de boer snapt iedereen dat dit sneu is alleen al die paarden alleen op de wei is veel meer geaccepteerd.

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een paard niet samen kan, blessures, ouderdom waardoor paard niet meer lekker meekomt in een groep, nieuw paard kennis laten maken met een kudde waardoor hij een week of 2 apart staat maar naast de kudde, etc etc. Dus klakkeloos mensen beboeten waarvan hun paard alleen staat krijg je alleen maar misstanden van, dan gaat paard wellicht helemaal niet meer naar buiten.

Ik zou meer een positieve stimulans zien, richtlijnen vanuit de paardenhouderij, onderbouwde artikelen in de paard&sport en andere tijdschriften, regels voor pensionstallen dat ze gedegen groepsweides moeten aanbieden etc. Goed voorbeeld doet goed volgen dus er zijn dan zal je op een goede manier verandering zien. Beboeten en op die manier afdwingen om hun paard op een bepaalde manier te houden zullen in mijn ogen alleen maar misstanden van komen.


De meeste pensionstallen hebben meer dan 15 paarden staan. Er zullen wel een aantal pensionstallen bijgezeten hebben, kleinschalig, maar zodra ze meer dan 15 paarden hadden staan zijn ze niet meegenomen in dit onderzoek. Omdat ze er dan vanuit gaan dat het geen paarden van particulieren zijn, maar maneges, handelaren, fokkerijen en noem maar op. Terwijl je hier in de buurt bijvoorbeeld juist veel stallen hebt die én én zijn. Ik sta op een pensionstalling met manege in één. Maar het grootste gedeelte van de paarden is van particulieren, de manegepony's en paarden zijn maar een klein deel. Zo ken ik een hele hoop stallen, ook alleen pensionstallen die meer dan 15 paarden hebben.



Ik sta en heb op pensionstallingen gestaan van 15 en meer paarden.
Beetje jammer dat die juist zijn overgeslagen.

Dier en recht kan de volgende keer beter langsgaan en vragen hoe de paarden gehouden worden.
Dan kunnen de uitzonderingen niet mee geteld worden en krijg je een beter overzicht.
Plus ze zien paarden dan van dichtbij en leren ze er mee over dan wanneer ze vanuit de verte tellen.

Black is the colour of my true love's hair

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:22

Cowgirl schreef:
Kunnen we een keertje af van dat 24/7 buiten in de blubber ideaal beeld....dank u! Wat is alles behalve het ideaal beeld.


Gelukkig heeft de pensionstal waar ik sta voor de hele natte periodes nog een gedrainerde paddock. Maar als je die niet hebt dan is in de winter in de nacht naar binnen misschien een betere optie.

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:32

speurneusc schreef:
ideaal beeld is wat anders, maar ja ideaal beeld altijd buiten in en dikke laag blubber want hij MOET voor het ideale beeld buiten staan vind ik ook niet normaal en ja daar gaan ze wel eerder van dood.


Cowgirl schreef:
Kunnen we een keertje af van dat 24/7 buiten in de blubber ideaal beeld....dank u! Wat is alles behalve het ideaal beeld.



Kunnen we eindelijk eens af van het beeld dat 24/7 NIET gelijk staat aan 24/7 blubber?

Lees je verdorie eens in voordat jullie zoiets doms roepen.


Ook gaan ze echt niet eerder dood bij 24/7 buiten speurneusc.

Black is the colour of my true love's hair

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:51

Onali schreef:
Kunnen we eindelijk eens af van het beeld dat 24/7 NIET gelijk staat aan 24/7 blubber?

Lees je verdorie eens in voordat jullie zoiets doms roepen.


Ook gaan ze echt niet eerder dood bij 24/7 buiten speurneusc.


Ja maar onali, het is toch zwart of wit B-) :P Of 24/7 op stal opgesloten of 24/7 tot de knieeen in de modder. Daartussen is er niets :7 :Y)

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:55

:+

Black is the colour of my true love's hair

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:00

In ons oneindige laagland van veen en klei zijn er ook oneindig veel vierkante kilometers grond die in de natte seizoenen niet heel geschikt zijn om 24/7 paarden op te houden. Fijn als je het zelf toevallig wel goed voor elkaar hebt, maar ontzettend veel mensen zijn afhankelijk van anderen wat betreft de toestand van de bodem. Er zijn dus veel modderlandjes waar paarden op moeten staan, als in vele tinten moddergrijs tussen het wit en zwart. Verstandig management maakt daar het verschil voor de gezondheid van het paard.

pien_2010
Berichten: 42799
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:01

Wat een triest bericht dit als het waar is en de cijfers kloppen.
Paarden zijn sociale wezens en de uitzondering nagelaten (dan klopt het paard dus niet in zijn hoofd) horen ze gewoon bij minstens één ander paard te zijn. Het is goed om daar wetgeving op te maken.
Wij mensen kunnen nooit het wezen paard vervangen, hoe we ook ons best doen als een paard alleen staat.
Onze Hercule stond vroeger op een manege. Pas toen hij altijd een ander paard erbij kreeg toen hij buiten gezet werd, knapte hij zo op en werd een super braaf paard. Hercule vond het gewoon nietg leuk alleen staan en was erg gemakkelijk net als Polie in een (kleine) kudde. Dat vinden in ieder geval mijn paarden leuk en belangrijk en ik denk dat dit voor meer paarden geldt.
Je kunt paarden ook in een grote bak binnen 's nachts samen laten zijn, het hoeft niet altijd buiten te zijn. Dit heb ik vaak genoeg gezien op stallingen waar ik stond.

Autumnn
Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:13

In mijn omgeving ken ik in een straal van 2 km alleen al 2 Shetlanders die alleen staan. Kindje “rijdt” er op dus aandacht genoeg zeggen ze. Ehm? Helaas zie ik de ouders nooit. Iemand enig idee? Ik denk er wel eens over om een briefje in de bus te doen maar weet niet of ik dat kan maken.
Op het andere stalletje staat het beestje met een geit. Hebben die beesten allebei niks aan.... ik hoop echt dat er strenger op gecontroleerd gaat worden.
En de mensen die zeggen “mijn paard kan niet samen”, die hebben of te weinig ruimte of niet lang genoeg gezocht maar een geschikt maatje, of moeten eens kijken naar de kudde-indeling. Het ene mens is ook liever met 1 iemand en de andere gaat liever met een groep om. Net als paarden. De ene gedijt beter in een grote kudde/kleine kudde of met 1 paard. Mijne stond liever in een grote kudde dan in een postzegelpaddock maar een ander paard liever met 1 ander paard in een paddock.
Het Lijkt me sterk dat een paard ervoor kiest om alleen te staan. Ookal kunnen ze echt niet samen, zoeken ze wel toenadering om hun natuurlijk gedrag te kunnen uitoefenen. Niet 24/7, als ze maar genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen als ze willen. Kan me namelijk indenken dat als ze samen staan de hele dag met 1 iemand in een postzegelpaddock, je daar ruzie mee krijgt.

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:44

Tancreda4 schreef:
Onali schreef:
Kunnen we eindelijk eens af van het beeld dat 24/7 NIET gelijk staat aan 24/7 blubber?

Lees je verdorie eens in voordat jullie zoiets doms roepen.


Ook gaan ze echt niet eerder dood bij 24/7 buiten speurneusc.


Ja maar onali, het is toch zwart of wit B-) :P Of 24/7 op stal opgesloten of 24/7 tot de knieeen in de modder. Daartussen is er niets :7 :Y)


dat staat nergens, zoals ook dat niet elk paard alleen staat en dat niet elk paard binnen staat. maar die wel 24uur buiten staan en ook nog in de diepe de blub staan staan wel 24u in de blub.

die zijn er heus wel genoeg en is ook niet een incidentje.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:48

Onali schreef:
speurneusc schreef:
ideaal beeld is wat anders, maar ja ideaal beeld altijd buiten in en dikke laag blubber want hij MOET voor het ideale beeld buiten staan vind ik ook niet normaal en ja daar gaan ze wel eerder van dood.


Cowgirl schreef:
Kunnen we een keertje af van dat 24/7 buiten in de blubber ideaal beeld....dank u! Wat is alles behalve het ideaal beeld.



Kunnen we eindelijk eens af van het beeld dat 24/7 NIET gelijk staat aan 24/7 blubber?

Lees je verdorie eens in voordat jullie zoiets doms roepen.

Ook gaan ze echt niet eerder dood bij 24/7 buiten speurneusc.


ik hoef me niet in te lezen is pure ervaring en ik zeg niet dat 24uur gelijk staat aan 24uur blubber. Maar er zijn er genoeg die 24 in de blubber staan en geen kant op kunnen. en dom is het niet, een paard kan je niet 24uur tot over zijn koten in de blubber zetten, je gaat niemand wijs maken dat dat 100% natuurlijk en gezond is.

ze gaan miss niet eerder dood van buiten staan, maar wel van constant in de blubber staan langere periodes, wat dacht je van veels te zachte hoeven/straal doorgezakte hoefbeenderen omdat er geen houvast meer is aan de onderkant, dan is het toch een enkeltje hemelen? en ja indirect gaan deze dan dood van het 24uur buiten staan.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:53

speurneusc schreef:
ik hoef me niet in te lezen is pure ervaring en ik zeg niet dat 24uur gelijk staat aan 24uur blubber. Maar er zijn er genoeg die 24 in de blubber staan en geen kant op kunnen. en dom is het niet, een paard kan je niet 24uur tot over zijn koten in de blubber zetten, je gaat niemand wijs maken dat dat 100% natuurlijk en gezond is.

ze gaan miss niet eerder dood van buiten staan, maar wel van constant in de blubber staan langere periodes, wat dacht je van veels te zachte hoeven/straal doorgezakte hoefbeenderen omdat er geen houvast meer is aan de onderkant, dan is het toch een enkeltje hemelen? en ja indirect gaan deze dan dood van het 24uur buiten staan.

Niemand zegt dat het goed is een paard 24/7 in de blubber te laten staan.

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:59

Ja en draai dat om naar stal en stalgebreken en je hebt hetzelfde resultaat.

Dat heeft dan meer met slecht eigenaarsschap te maken dan met 24/7 buiten of blubber/ regen/ weer in Nederland.

Black is the colour of my true love's hair

pien_2010
Berichten: 42799
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:20

In Nederland is het moeilijk/ onmogelijk om alle paarden buiten te hebben 7x24 uur onder alle weersomstandigheden, mochten alle paarden daar überhaupt zin in hebben. Grond is gewoon schaars waardoor het moeilijk is om goed terrein te houden ook als het weken achter elkaar plenst. Dus de uitzondering nagelaten zal het voor veel mensen gezien de enorme grote paarden aantallen niet mogelijk zijn.

Daarom schreef ik ook, in een grote stal, of grote binnen bak kun je de paarden ook in een groep houden of met zijn tweetjes of zelfs in een grote stal (met zijn 2 en dan).

Ik begrijp best wel, dat zoals het hier in de Limousin is, met plenty grond, dat je daarin Nederland alleen maar van kan dromen. Wij hebben het luxe probleem dat we veel te veel weiland grond hebben en gelukkig hebben we buuf, die de koeien het land laat kaal eten, de wei vervolgens picobella achterlaat waardoor onze sobere paarden er achter aan kunnen gaan als de koeien paar weken er van af zijn.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:32

pien_2010 schreef:
In Nederland is het moeilijk/ onmogelijk om alle paarden buiten te hebben 7x24 uur onder alle weersomstandigheden, mochten alle paarden daar überhaupt zin in hebben. Grond is gewoon schaars waardoor het moeilijk is om goed terrein te houden ook als het weken achter elkaar plenst. Dus de uitzondering nagelaten zal het voor veel mensen gezien de enorme grote paarden aantallen niet mogelijk zijn.

Daarom schreef ik ook, in een grote stal, of grote binnen bak kun je de paarden ook in een groep houden of met zijn tweetjes of zelfs in een grote stal (met zijn 2 en dan).

Ik begrijp best wel, dat zoals het hier in de Limousin is, met plenty grond, dat je daarin Nederland alleen maar van kan dromen. Wij hebben het luxe probleem dat we veel te veel weiland grond hebben en gelukkig hebben we buuf, die de koeien het land laat kaal eten, de wei vervolgens picobella achterlaat waardoor onze sobere paarden er achter aan kunnen gaan als de koeien paar weken er van af zijn.


Inderdaad. Je moet erg veel geluk hebben wil je een stal vinden waar dat op een fatsoenlijke manier mogelijk is. die zijn er wel maar die zijn inderdaad schaars. Maar alleen overdag buiten is ook al een goede oplossing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, YvonneV en 24 bezoekers