Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-19 18:13

*Bokt.nl
Blog


Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Weet je wat ik zo mooi vindt aan dieren? Ze spiegelen perfect je karakter en eigenaardigheden terug. Zuiver en zonder enige bijbedoeling.
Mijn 2-span welshjes doen dat ook zo goed en weten uitstekend hoe ver ze kunnen en mogen gaan.
Nu weet ik van mezelf dat ik erg makkelijk ben, maak me nergens snel druk om en leef en laat leven. Behalve veiligheid, dat staat bij mij erg hoog en dat weten mijn pony’s. Voor de wagen mogen ze allebei zichzelf zijn, met al hun eigenaardigheden, krijgen die ruimte, maar als er verkeer nadert, springen ze direkt in het gelid, oortjes zijn gericht op mij, luisteren als twee engeltjes en volgen elk bevel op. Onveilig gedrag wordt door mij direkt bestraft.
Zo ook met vervoer in de trailer, van hun verwacht ik perfect gedrag en zij mogen van mij verwachten dat ze veilig staan. Goede regelmatige check van de bodem en de wanden, bandenspanning, profiel van de banden, borgpennen, verlichting, rem, noem maar op en ik check het als een geboren meutert. Volgens mijn vriend overdreven (daar zal hij best gelijk in hebben), maar voor mij betekent een goede controle een veilige rit. Daarbij heb ik ook nog de mazzel dat mijn vriend perfect met de trailer rijdt, rustig, houdt afstand, inzicht in het andere verkeer en bovenal, alles gaat rustig.


[ img ]
eigen foto

Ergens verwacht ik van elke paardenliefhebber dat niemand zijn paard in een onveilige trailer zet, je gaat tenslotte 90 km/u over de weg en al ga je enkel 30 km/u, je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je onderhoud niet op orde is. Toch zie ik helaas veel trailers met defecten of achterstallig onderhoud. Een paar jaar terug hebben ze in het midden van het land 54 trailers op een wedstrijdterrein gekeurd, dit gebeurde door 2 keurders van de Bovag ( en ja, de Bovag is niet helemaal onafhankelijk, maar de lijnen met de RWD zijn kort) en maar 9 trailers werden in orde bevonden. De rest had allemaal defecten, van klein naar groot. En van de 9 goedgekeurde trailers waren de meeste relatief nieuw. En als ik dan lees dat een kwart een verrotte bodem had, moeten wij ons toch eens flink achter de oren krabben! Het lijkt er toch op, dat we daar op besparen, terwijl dat veel belangrijker is dat het zoveelste dekje of hoofdstel kopen. Hoe kan het toch zijn dat er vreselijk veel geld omgaat in de aanschaf van leuk gekleurde paardenspullen en daar waar het grote gevaar schuilt we bezuinigen!


[ img ]
Foto"de witte smid"

De meeste gebreken bleken aan de banden te zijn, versleten en/of glad. Bedenk je wat er gebeurt als je met een geladen trailer een klapband krijgt? En de breekkabel, de breekkabel zorgt ervoor dat de handrem wordt aangetrokken als de trailer zou losbreken van je auto. De kans is heel klein dat het je gebeurt als je met zorg je trailer vastkoppelt, maar het kan wel. En dan is het toch verrekte fijn als de handrem erop gaat, i.p.v. dat je trailer solo op weg gaat.
En de verlichting? Het lijkt een kleinigheid als je remlicht het niet doet, maar als er een achter je rijdende vrachtwagen in je trailer komt te staan, omdat hij te laat in de gaten heeft dat jij afremt, is het opeens toch geen kleinigheidje meer.

In Nederland is een keuring voor de paardentrailer niet verplicht, zou dat wel moeten? Eigenlijk zou dat van de zotte zijn, een ieder die de weg op gaat met trailer zou zijn eigen verantwoording moeten nemen. Regelmatig de trailer moeten checken en laten onderhouden. Maar de praktijk wijst anders uit en ben ik intussen voorstander van een verplichte keuring.

En de aankoop? Ik zie best vaak oproepjes dat mensen een trailer zoeken, maar het mag niet te veel kosten. Besef je wat je koopt als het niet te veel mag kosten! Als je gouden handen heb en hem zelf als nieuw kan maken snap ik het, maar in de meeste gevallen is dat niet zo. Bedenk je goed waar je op bespaart en mijn advies is, bespaar nooit op veiligheid!

En ga je erop uit om een tweedehands trailer te kopen, neem iemand mee, die hem controleert of laat hem controleren en geef duidelijk de punten aan die je extra nagekeken wil hebben. Er zijn genoeg goede tweedehands trailers te koop, maar besef dat deze nu eenmaal duurder zijn. En terecht, iemand die altijd goed voor zijn trailer heeft gezorgd, mag daar ook meer voor vragen vind ik.

En dan het laden, heb je één paard in een twee-paardstrailer, laat je voorlichten aan welke kant je het paard het best kunt plaatsen. Vroeger zeiden ze altijd links i.v.m. het eventueel in de berm geraken van de trailer. Geen idee of dit nog steeds het advies is, maar er zullen zeker bokkers zijn die hier veel ervaring mee hebben en goed advies kunnen geven.
Controleer of de paarden veilig vast staan. Zelf heb ik altijd wat spullen in de auto voor het geval er iets defect gaat, extra halsters, touwen, schroevendraaier en een goed zakmes.

Nu begint het er misschien op te lijken dat ik compleet gestressed op pad ga met ze, maar het tegendeel is waar eigenlijk. Vervoer vindt ikzelf altijd een extra risico in de paardensport en juist omdat ik goed voorbereid op pad ga ben ik relaxed.
En tuurlijk, je kan echt niet alles uitsluiten, er zit meer verkeer op de weg en de één houdt nu eenmaal meer rekening met je dan de ander, maar als je zorg draagt voor je eigen boeltje ben je al een mooi eind op de veilige route.

Kiem

[ img ]
Foto: bokker Isabel_k

Luister naar de ogen van je paard


JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:50

Mooi duidelijk stukje! Ben het volledig met je eens en wou je eigenlijk nog op 1 puntje aanvullen: uiteraard doe je de laadklep goed dicht, maar let ook op de deuren aan de zijkant! Heb ooit bij een verkeerslicht een trailer zien staan met een zijdeurtje (van een zadelkamertje leek het) open! Niemand in de auto had het door, zo leek het. Helaas hadden wij net groen licht en wou mijn vader (die zat achter het stuur) niet stoppen, zodat ik even naar die auto toe kon. Maar anders had ik dat wel gedaan om het te melden!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:21

In de basis heb je gelijk, maar ik zie in datzelfde licht nog altijd de ene blunder na de andere langs komen rondom rijbewijzen.
Enne, het zijn niet alleen de trailers die geen geld mogen kosten; voor de trekkende auto kun je exact hetzelfde verhaal vertellen. Moet goedkoop en zuinig zijn maar moet wel een trailer kunnen trekken en dan liefst ook nog binnen de regels voor dat B-rijbewijs; waarvan men in veel gevallen de eisen niet eens kent!

In die zin heb je gelijk.

Het andere uiterste staat ook op Bokt: mensen die bepalen dat ik zeer onverantwoord bezig ben en nooit met mij mee zouden willen rijden. Dat wordt enkel en alleen gebaseerd op het bouwjaar van de trailer!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-19 20:29

JPitty schreef:
Mooi duidelijk stukje! Ben het volledig met je eens en wou je eigenlijk nog op 1 puntje aanvullen: uiteraard doe je de laadklep goed dicht, maar let ook op de deuren aan de zijkant! Heb ooit bij een verkeerslicht een trailer zien staan met een zijdeurtje (van een zadelkamertje leek het) open! Niemand in de auto had het door, zo leek het. Helaas hadden wij net groen licht en wou mijn vader (die zat achter het stuur) niet stoppen, zodat ik even naar die auto toe kon. Maar anders had ik dat wel gedaan om het te melden!


Goede tip van die deur :)

Luister naar de ogen van je paard

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:34

In België moet een trailer wel gewoon naar de jaarlijkse apk. De bodem bekijken ze niet. Wel verlichting, bandenstaat, remmen en het chassis. Ok, er rijden nog een hoop barrels rond (want ook hier moet het goedkoop en ach, kan heus wel, er is toch geen controle waar wij komen) en veel misverstanden ivm gewichten en rijbewijzen.

Maar blijkbaar toch een stapje verder dan NL.

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-19 20:34

ikke schreef:
In de basis heb je gelijk, maar ik zie in datzelfde licht nog altijd de ene blunder na de andere langs komen rondom rijbewijzen.
Enne, het zijn niet alleen de trailers die geen geld mogen kosten; voor de trekkende auto kun je exact hetzelfde verhaal vertellen. Moet goedkoop en zuinig zijn maar moet wel een trailer kunnen trekken en dan liefst ook nog binnen de regels voor dat B-rijbewijs; waarvan men in veel gevallen de eisen niet eens kent!

In die zin heb je gelijk.

Het andere uiterste staat ook op Bokt: mensen die bepalen dat ik zeer onverantwoord bezig ben en nooit met mij mee zouden willen rijden. Dat wordt enkel en alleen gebaseerd op het bouwjaar van de trailer!


De auto, ja, goed punt. Check de trekkracht en ga nooit op t randje zitten. En weet wat je gewicht inclusief lading is.
En bouwjaar zegt inderdaad niets. Een oude kan zo vaak goed zijn hersteld.

Luister naar de ogen van je paard

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-19 20:37

Varekaj schreef:
In België moet een trailer wel gewoon naar de jaarlijkse apk. De bodem bekijken ze niet. Wel verlichting, bandenstaat, remmen en het chassis. Ok, er rijden nog een hoop barrels rond (want ook hier moet het goedkoop en ach, kan heus wel, er is toch geen controle waar wij komen) en veel misverstanden ivm gewichten en rijbewijzen.

Maar blijkbaar toch een stapje verder dan NL.


Niet perfecte keuring dan misschien, maar toch goed dat ze m hebben. Maar bodem blijft toch zorgenkindje.

Luister naar de ogen van je paard

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:44

Ook een stukje veiligheid.
Hang en sluitwerk in de trailer!
Liefst met een noodkoppeling in je trailer!
Een trek aan de koppeling en je voor of achterstang is los.

Als je paard over de stang komt, en je moet hem losdraaien van buiten? Wat al niet lukt?!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:55

Nadeel van de apk: het ene station kan strenger zijn dan het andere -O- zou niet mogen maar gebeurt met regelmaat. Ik ga bijvoorbeeld met mijn combi bij een station gekend als streng tot zeer streng. Baal ik ervan als ik voor een herkeuring moet? Best wel. Maar tegelijk ben ik ook wel blij, want goedgekeurd is ook echt terecht goedgekeurd.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:00

Het bedrijf waar ik mijn trailer in onderhoud had, verkocht meer paardentrailers dan botentrailers, maar had meer botentrailers in onderhoud dan paardentrailers.
Of die laatstgenoemden kwamen pas als er zichtbaar iets stuk was en dan kwam er nog veel meer ellende aan het licht.

Zijn conclusie: 'Boteneigenaren geven meer om hun boten dan paardeneigenaren om hun paarden geven.'

Misschien wat kort door de bocht, maar ik vond het wel opmerkelijk.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Briiet
Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:12

Wat toevallig. Vandaag zei mijn vader dat ze hier in friesland de trailers van boten hadden gecheckt en het grootste deel daarvan mankeerde van alles aan.
Toen zei ik tegen hem dat is precies het zelfde eigenlijks als ze paarden trailers gaan checken.

Wat is dat toch? Een trailer is toch net zo belangrijk als je auto om te checken dat alles veilig is.
Ik heb zelf een bodum fobie. Zo bang dat die niet goed is. Maar elke keer is het weer nee joh is tip top in orde.
Weet ook niet of ik daar ooit vanaf kom _O-

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:23

Mijn trailer krijgt een jaarlijkse beurt bij een bovag garage/trailerbedrijf. Is van 1995 maar al twee keer bij mij opnieuw opgebouwd. Ik ben paardentaxi dus materiaal moet goed zijn.
Ik doe ook trailerlaadcursussen en gebruik dan altijd de trailer van de klant. Wat ik daar al niet tegen gekomen ben >;) :x
Dat mensen daar hun geliefde bezit in durven zetten...
Ik laat ze het wel altijd zien als ik denk onveilige trailers te zien met advies om ze na te laten kijken.

Ik zie ook trailers waar de haken ad klep niet weggedraaid kunnen worden, er klimlatten van hout op de klep zitten (kan gevaarlijk zijn met ijzers) of waar gladde vloeren in zaten. Of vaste stangen die er niet uit kunnen, vooral in oudere trailers. Gaten in wanden of wanden die je zo in kunt drukken. Brrrr...

Te korte/kleine trailers voor grote paarden. 1800kg mtm trailers waar twee grote KWPNers op moeten. Hou maar op schei maar uit.... :n

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 01:09

Toch hoop ook dat die verplichte apk nooit kom. Ik onderhoud mijn trailer prima en zit niet te wachten op extra kosten.
Al aan ander kant super veel mensen die rijden met slechte onderhouden trailer, al ben ik bang dat een apk niet het verschil gaat maken. Is ook echt stukje mentaliteitswijziging van de mensen.

smit_ilse
Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 03:23

Wat een herkenbaar verhaal wat ik zelf had kunnen schrijven. De ergste die ik ooit heb meegemaakt is dat een stalgenoot een rit reed van groningen naar noord holland. Ze komt op stal aanrijden en ik zie haar trailer niet lekker achter de auto aangaan en zie ineens dat ze een wiel mist. Paard van 1.80 op de trailer. Stalgenoot aangesproken en die bedacht ineens dat tussen groningen en friesland ze iets raars zag gaan op de weg.... bleek haar complete wiel te zijn. Geen enkele kilometer die reed drong door dat ze wat verloren was.

Nu geen trailer meer maar dat ik hem nog had werd hij geregeld nagekeken, onderhouden maar ook tijden ritten werd er nagedacht. Het stukje wat jij al schrijft over links laden was bij ons een vaste regel. 1 paard altijd links en anders het zwaarste paard links. Dit ivm bolling van de weg. Je hebt bewegende lading achterin, kom je verkeerd in de berm, paard in paniek en dan....

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 06:27

Mijne mocht ook niet te veel kosten maar ik wilde wel een volledig aluminium trailer. Uiteindelijk eentje uit ‘99 gekocht maar echt een heel knap ding. En omdat ie geen hout bevat ook heel veilig. Het leuke is dat mijn trailer een jaar voordat ik hem kocht weer terug is geweest bij de bouwer. Het voordeel daarvan is dat je weet dat alles nagelopen is, want geen enkele bouwer wil een trailer met zijn merknaam erop in slechte staat terug de handel in sturen.
Heb dat ding al een aantal jaar. Gelijk bij aankoop nieuwe banden erop gezet want de banden uit ‘99 zaten er nog onder :o Verder 1 keer Bovag laten keuren vorig jaar en nu vind ik het wel weer even best. Ben er erg blij mee en voelt heel veilig. Ik wil absoluut nooit een trailer van hout hebben

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:14

De links/rechts discussie blijft een interessante. Moderne trailers hebben onafhankelijke vering, daar maakt het geen fluit bij uit.

Onervaren paarden gaan bij mij altijd rechts in de trailer.
Waarom? Ze staan dan aan de kant waarbij ze naar achteren kunnen zien wat er aan komt aan inhalend verkeer op een snelweg. Ooit zelf links in een trailer gestaan en gehoord wat een teringherrie er (ongezien voor een paard) langs komt razen?

Tegenargument bolling van de weg, tja, op smalle polderwegen, waar je in theorie idd in de berm terecht zou kunnen komen. Hou hard rijd je daar echter überhaupt, en hoe hard rij je vervolgens áls je uit zou moeten wijken de berm in? Anticiperen op wat je tegemoet komt is een groot goed...

Andere (en echt onzinnige) argument tegen een paard rechts zetten: dan kan je omkiepen op een rontonde. Hoe hard rij je daar dan in godsnaam? En ooit een klaverblad van een snelweg gereden? Die bochten gaan precies de andere kant op als een rotonde. Val je dan om met je handeltje als je paard links staat?

Dus wat mij betreft is die hele links/rechts laden discussie weinig zinvol. Tenzij je echt nog met een trailer met starre assen rijdt, met een lichte auto, en dan met 80 een zachte berm in duikt. Ik betwijfel dan wel of het met een paard links dan niet net zo fout gaat...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:36

Als ik er 1 vervoer staan ze standaard links. Vervoer ik er 2, dan staat altijd dezelfde links en dezelfde rechts. De reden is heel eenvoudig: ze staan daar rustiger. Ik heb een camera in de trailer zodat ik kan zien wat ze tijdens een rit doen, en bij alleen staan zijn ze links rustiger. Ik laat ze sowieso lengte genoeg in het touw om ook achterom te kunnen kijken. Doe ik dat niet, dan heb ik heisa in de bak.

Mijn 2 mini's zet ik los en die kiezen zelf hoe ze staan. Meestal elk in een vak, de ene met de richting mee en de andere zet zich met zijn kont tegen de richting in. Ze plaatsen zich ofwel voorin, ofwel net boven de assen.

Soms gebeurt het eens dat er een kennis achter me aan rijdt zonder dat ik het merk. Dan zeggen ze vaak "je gas staat rechts hoor, je rijdt veel te voorzichtig". Ik vraag dan telkens of zij zicht hebben op wat er in mijn aanhanger afspeelt. Ik heb namelijk zicht op hoe ze hun benen en voeten plaatsen, hoe ze hun gewicht verdelen etc. Dat heeft die achterligger niet. En de kleintjes zien ze al helemaal niet staan. Dat antwoord is dan uiteraard telkens nee, dat weten ze niet.

Veel mensen zou ik aanraden om eens mee te kijken op camera terwijl ze met hun paard rondrijden. Ik durf wedden dat er veel zouden schrikken hoevaak ze zich moeten herpositioneren en recht houden waarvan jij als bestuurder denkt "ik voel niks achter me dus het is OK". Terwijl je paard toch best alle richtingen op gezwierd wordt.

Getup
Berichten: 8257
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:45

Goed geschreven!

ik vind het echt belachelijk,dat trailers niet jaarlijks verplicht gekeurd moeten worden. Als je ziet,wat er soms rondrijdt...... :oo .
En ,wat Ikke zegt, ook qua combinatie met de trekauto zie je vanalles,waarvan je je afvraagt of dat kan.

Maar keuring zou wat mij betreft verplicht moeten zijn. In Luxemburg is dit ook het geval,en er wordt serieus goed naar gekeken. Naar alles!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:51

Was een keer op een eventing in NL, net over de grens. Heb daar een trailer zien wegrijden, met paard... mijn kin lag op de grond.
Je kon door het hout van het deurtje voorin de trailer in kijken door de gaten. Elke wand stond te waggelen in het frame. En de achterklep mistte een stukje waar die overgaat in trailervloer, dus ik kon mooi de 4 hoeven in de trailer zien staan.
Het hout zag er ook fiks afgebleekt grijzig uit ipv donkerbruin. Maar wel een dikke Audi Q5 ervoor :Y)

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:52

Varekaj schreef:
Was een keer op een eventing in NL, net over de grens. Heb daar een trailer zien wegrijden, met paard... mijn kin lag op de grond.
Je kon door het hout van het deurtje voorin de trailer in kijken door de gaten. Elke wand stond te waggelen in het frame. En de achterklep mistte een stukje waar die overgaat in trailervloer, dus ik kon mooi de 4 hoeven in de trailer zien staan.
Het hout zag er ook fiks afgebleekt grijzig uit ipv donkerbruin. Maar wel een dikke Audi Q5 ervoor :Y)

De gaten zitten er niet in, maar na 15 jaar is mijn trailer ook niet meer bruin. Ik weet, want controleer, dat mijn bodem strak en hard is, net als de laadklep en als er dan na 15 jaar een zacht plekje naast een deurtje komt, ach, daar valt een paard niet door van de trailer.

Hoe hard ze moeten werken, teken ik voor je uit, in de oude vrachtwagen stonden ze net niet in je nek te hijgen :D maar met open deurtje kon ik gewoon zien wat er achter me gebeurde. Dat mis ik wel aan de huidige wagen. Ik ga nog op zoek naar een camera, maar die zou dan eigenlijk op het 360° view systeem moeten passen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:42

Dit stukje is ook de reden dat ik zelf nooit een trailer heb gewild!
Dan heb je niets wat onnodig geld vreet een paard is al duur zat en er zijn nog zoveel mogelijk heden oa huren, paardentaxi ,vee transport etc.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:11

En toch schrik je er van wat er in de verhuur wordt meegegeven.

Lampjes die niet werken, oh dat zal de vorige huurder wel gesloopt hebben.
Lijkt mij dat je bij het meegeven aan een huurder controleert en bij teruggave door een huurder.

En een defect lampje is redelijk makkelijk te zien, maar heel veel andere zaken niet.

Dan liever een eigen trailer, kost wat meer, maar je kunt zelf je onderhoud bepalen en bij goed onderhoud weet je dat je een veilige trailer hebt staan.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:25

Ben het helemaal met je eens!
Ik durfde geen tweedehands te kopen en daarom staat er nu een gloednieuwe trailer op de oprit. Ik vervoer mijn meest kostbare bezit en dan ben ik zeikerd. Vriend vond het lichtelijk overdreven maar zei “als we een tweedehands kopen sta ik hier over een paar weken om alsnog een nieuwe te bestellen”. Ik wilde ook perse de meest veilige trailer vandaar voor een ifor gegaan. Maar het is een dure grap dus ik snap andere mensen ook wel.

Helaas zijn de trailers die verhuurd worden voor mijn combi vaak te klein en ik heb eerlijk gezegd altijd met buikpijn in de auto gezeten in de hoop dat men ze goed onderhield.. als ik er niet met een andere auto achter reed.

Ik ben een super relaxed persoon... totdat mijn paarden vervoerd moeten worden :=

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:31

Ik zou op 1,5 jaar evenveel of zelfs leer kwijt zijn aan huur alleen al van een trailer dan de aankoopprijs van lijn nieuwe HB506. En dan heb ik de diesel van alle ritten heen/terug om 'm op te halen nog niet meegeteld. Was 40km ophalen en 40km terugbrengen. Dat 3-4x/week.

Nee bedankt, heb de optelsom gemaakt en ik ben sedert 2016 dolgelukkig met mijn bakkie.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:23

Mooie reminder dat die van mij hoognodig weer een beurt moet, laatste keer was 2017. Ik vond eerst een trailer kopen onzin, stalgenoten wilde 'm ook wel verhuren. Maar inderdaad, niet werkende remmen, rotte plek in zijwand etc. Dus toen van bedrijf huren, was niet veel beter. Uiteindelijk toch maar een gekocht, met aluplast bodem. Blijf dat enorm overdreven vinden voor die 4-5 keer per jaar maarja.... hij is ook handig met verhuizen en toen ik 2 maanden terug met spoed naar de kliniek moest was ik dolblij dat hij op de oprit stond. Vind dat onderhoud overigens ook wel een lastig te regelen iets, waarschijnlijk komt het doordat zo weinig mensen het doen, maar voor mijn auto is het makkelijker en goedkoper. Bij mijn eigen dealer was ik op een gegeven moment 400-500 euro kwijt voor wat kleine dingen, monteurs hadden een uurtarief van 120 euro. Nu heb ik wel een fijn bedrijf maar dat zit behoorlijk ver weg, gelukkig enigzins in de buurt van werk van mijn man, dus die brengt hem dan voor zijn werk en haalt hem later weer op.

Qua combinatie wordt er soms ook wel weer wat overdreven. Sommige mensen vinden dat je perse een dikke 4x4 nodig hebt. Ik denk dan zo'n maximaal trekgewicht is er niet voor niets, heeft waarschijnlijk wat marge, dus als je daar netjes onderblijft en alleen met normale weersomstandigheden op pad gaat. Volgens mij heb je meer aan werkende remmen en goede banden dan aan 500 kg 'over'.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, LuckySeven en 91 bezoekers