Ras van de maand: de Connemara

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-19 07:38

*Bokt.nl
Bokt community

De Connemara pony heeft liefhebbers verworven op bokt, blijkt uit de reacties in het topic van de maand.
Robuust, werkwillig, veelzijdig. Soms een tikje te heet voor beginners maar kalm een rondje lopen met het jongste lid van het gezin vindt hij ook prima. Een pony die een plekje in the spotlights ruim verdient.

LauraEH: Jammer dat er nog niet gereageerd is hier :(
Ik heb een aantal maanden een connemara gehad. Altijd vrolijk, super lief en werkwillig! Soms wat onzeker, maar altijd over te halen en dan deed ze echt alles :)
Ik ken het ras verder als hele veelzijdige pony's!

[ img ]

[ img ]



FelineNanet: Ik ben in 2009 verliefd geworden op het ras en ook al een aantal jaar trots bezitter van mijn prachtige preferente merrie Nikita. Het ras is onwijs fijn: ze kunnen de power en vuur geven als het nodig is, maar zijn altijd wel fijn te rijden. Ik ken veel Connemara's als sensibel maar dat vind ik zelf erg prettig. Geeft soms ook de nodige discussies, maar als je er doorheen bent gaan ze echt voor je door het vuur. Nikita komt uit Denemarken en is wat breder en groter. Ik heb met haar de afgelopen jaren endurancematig gereden. Helaas vanwege een blessure vorig jaar zit sport er niet meer in en staat ze nu op zeer actief sportpensioen hahaha. Het feit dat ze op haar leeftijd (nu 23) nog helemaal is hersteld, geeft ook wel iets over de kracht van het ras aan. Het zijn ijzersterkte pony's!

[ img ]

En iedereen valt toch voor zo'n snoetje <3

[ img ]



EllyC: Momenteel heb ik 2 valk connemara's. Mijn ervaring is dat een connemara het geluk moet hebben dat ze in het begin van hun africhting een paardenmens tegenkomen.

Het zijn beide werklustige ponies, die mensgericht zijn. Uiteindelijk na een gedegen opleiding super betrouwbaar. Voorheen dacht ik dat een connemara's beetje sulletjes zijn qua karakter maar dat is dus niet zo. Eerder sensibel maar dit niet uitend in druk of dominant gedraag. Je moet ze dus wel kunnen lezen.
Je moet ze respecteren en luisteren naar wat ze op een soms wat suptiele manier aangeven.
Wij doen van alles met ze, dressuur, springen en lekker buitenrijden. Ook het water vinden ze heerlijk.

Veel ponies worden geimporteerd uit Ierland omdat de keuze in NL en B niet altijd even groot is.

Jaarlijks wordt er een connemara kampioenschap georganiseerd door het stamboek. In de parade wordt ook wel duidelijk dat de meest voorkomende kleur schimmel is. Een bruine connemara is bijna een uitzondering.
De meeste vallen qua stokmaat in de DE maat. Een enkele x zie ik een grote C voorbij komen. Door een brede bouw zijn ze ook geschikt voor volwassenen.

Ik vind het ras echt goede kinderponies en ze zouden bekender mogen zijn. Werklustig, allround en in omgang zo fijn.

[ img ]

[ img ]
(laatste foto is van Arnd, dus bron vermelden graag als deze gebruikt wordt).



TinekeVD: Sinds 3 jaar zijn wij trotse eigenaren van een connemara pony. Een pony die voor je door het vuur gaat, altijd zin heeft om met je aan de slag te gaan en zeer mensgericht.
Ook zeer geduldig, vergevingsgezind en veelzijdig. Onze dochter is met hem begonnen tussen de pony’s en start ondertussen dressuur en springen tussen de paarden en dat kleine ding jumps his heart out. Hij doet voor de grote paarden niet onder.
Afgelopen zomer zelf een connemara uit Ierland geïmporteerd en ook zij is ontzettend nuchter van karakter. Ze kijken nergens van op, gaan mee naar buiten langs drukke wegen, over het treinspoor etc.
Voor ons geen ander ras meer.
[ img ]
[ img ]



_Reneee Ik wilde nog wel even reageren! Ik heb mijn connemara deze week alweer 14 jaar. Het is een 27-jarige ruin (v. Atlantic Curragh) en geniet op dit moment lekker van zijn pensioen. Heb hem eerst een aantal jaar als bijrijdpony gehad en daarna overgekocht. We hebben altijd recreatief gereden, maar ook gecrosst en gesprongen.

Het is een ongelofelijke zeikerd, werkelijk overal bang voor :Y) En daarnaast is hij vreselijk eigenwijs en weet hij het altijd beter. Nee is ook echt nee, hij kan bokken als de beste en zet dat graag in als pressiemiddel. Het respecteren en luisteren ken ik wel, hij doet niet zomaar dingen voor je. Gisteren hebben we een fotoshoot gedaan en kreeg ik van omstanders de vraag of hij een hengst was, zo als hij tekeer ging :+

Het is dus echt een pony met karakter. Ik heb met buitenritten vaak het zweet in mijn handen gehad. Hij is laat gecastreerd en dat merk je tot de dag van vandaag. Maar dat zorgt er wel voor dat hij lekker fit oud wordt, want op Cushing na doet hij het eigenlijk perfect. Hij zit nog bizar goed in zijn vel, het is dat de grijze haren verraden dat hij al 27 is...

[ img ]

[ img ]



Change3x: Wegens het bereiken van 18-jarige leeftijd heb ik mijn Connemara’s moeten verkopen in 2016, maar eens verliefd geworden op het ras, blijf je dat altijd. <3

Larry Andy: als 4-jarige geïmporteerd en uiteindelijk als 7-jarige Z mee gereden. Staat nu in Noord-Holland. Een hele zachtaardige, lieve en sensibele pony.
[ img ]
[ img ]

Bosco Dawn: als veulen naar Nederland gekomen, als 3-jarige goedgekeurd als dekhengst met een 1e premie; als 4 jarige gecastreerd voor de sport. Liep L2 dressuur en B springen. Als 6 jarige verkocht naar China. :) Een ontzettend mooie pony met een enorm springtalent, was wel wat lui.



Marrit13: Na veel paardenpech, wilde ik eigenlijk niet meer aan een paard beginnen. Ik was zelf erg angstig geworden door een val, en probeer dan maar eens een geschikt paard te vinden. Toch begon het te kriebelen.. Door een kapotte knie (door die val) zocht ik een wat kleiner formaat paard i.v.m. opstappen. En ik kwam al snel uit bij een Connemara: nuchtere pony’s én mooi handzaam formaat :+

Maar toen moest ik nog wel een geschikte pony vinden. Ik las al een tijdje mee in het Bokt-Connemara topic en kwam uit bij een handelaar die ze rechtstreeks vanuit Ierland hierheen importeerde. Ik erheen met een kennis om te proefrijden. Hij had een rustige bruine staan, die prima bij me zou passen. Eenmaal daar gevraagd of je er ook vanaf de rechterkant op kon stappen ivm mijn knie. De voorrijdster zei dat dit waarschijnlijk nooit geprobeerd is bij de pony, maar nuchter als zij ook was “we gaan het meteen testen” :D Pony gaf geen kick en zo reed ik er 20 minuutjes later zo angstig als ik maar was, op weg :') Even rondje buitenom stappen en toen was de keus al gemaakt.

Thuis was het begin niet altijd makkelijk, hij sloot zich wat af en na mijn vreselijk sociale Draver was dat even wennen. We begrepen elkaar niet altijd, maar hij was nóóit gemeen. Ik heb hele goeie begeleiding gehad van mijn, inmiddels Connemara-vriendin EK hier op Bokt, die hem in het begin veel gereden heeft. Hij had echt alleen de basis en ik ben geen sterruiter en mijn knie werkte ook niet altijd mee.

Maar toen ineens groeide het vertrouwen en reden we fijn rond tijdens de dressuurlessen. We waren inmiddels verhuisd naar een andere stal, in het bos, waardoor we ook lekker bosritjes konden maken! En daarbij kwam er een eventingruiter bij ons op stal, waardoor ik het springen weer ben op gaan pakken. En jawel... Ook snel daarna volgden onze eerste crosslessen!

Lloyd is heel erg veranderd, ik merk dat hij wel echt zijn mensen uitkiest. Voor mij doet hij echt alles, hoe scheef hij ook voor de sprong komt, hij springt. Hoe bang ik soms ben (vooral op ander terrein en in het bos) hoe rustig hij blijft. Hij is vrijwel nergens bang voor. Een dooie is het ook niet, natuurlijk schrikt hij soms ook, maar als hij ziet wat het is, is het meteen goed. Ik kan alleen met hem op pad met de trailer, hij gedraagt zich overal hetzelfde. Dat is denk ik wat ik zo waardeer aan hem! Op mijn beurt laat ik hem in zijn waarde, soms heeft ie aparte trekjes, en dat werkt voor ons heel goed.

Inmiddels zijn we L1 startgerechtigd, en hebben we de eerste oefencrossjes ook gereden. Ik denk dat het hele fijne familiepony’s zijn: enorm veelzijdig, maar je moet ze wel in hun waarde laten. Let ook vooral op dat het wel lastig is soms qua voerbeleid: je moet ze echt sober houden, ze groeien van de lucht en hebben weinig krachtvoer nodig.

Er zijn goede fokkers in Nederland, maar je kan ook een pony importeren er zijn op Bokt genoeg mensen die goede contacten in Ierland hebben. Let er wel op dat “ingereden” daar iets afwijkt van het beeld wat wij in Nederland hebben van “ingereden”. En daarmee wil ik niét zeggen dat het in Ierland sléchter is, maar veel meer basic. Als je hier goed rekening mee houdt plus de pony tijd geeft om aan zijn nieuwe omgeving en aan jou te wennen, heb je er een geweldig maatje aan!


[ img ]

[ img ]



basic_21: De connemara ,je kunt er mee of je kunt er niet mee.
Voor mij zijn ze magisch.
We hebben nu een 2.5 jarige ,zeer braaf bij mijn dochter niet bij mij.
Het geeft niets,ze kiezen echt iemand.Kan er niets anders van maken.En geniet voor 10.Voordat iedereen weer los gaat!
Ik wilde jullie zo graag vertellen dat je de tijd neemt ,het kan lang duren voor de connemara voor je gaat.Maar als ze voor je gaan doen ze dat met hart en ziel.
Eerlijke pony's.
Tegen wil en dank
Ik vind dit echt voor mij het meest speciale ras
[ img ]



JeaDH: 4 Jaar geleden was ik op zoek naar een pony voor mijzelf, en heel toevallig kocht ik een Connemara.
Jaimy kwam kersvers uit Ierland, onbeleerd. Toen ik haar ging bekijken hadden ze er net 2x op gezeten. Ik heb Jaimy gekocht en ze heeft echt nooit een stap verkeerd gezet, heerlijk dier was het.
Het was een echte allround pony, zelf startte ik dressuur met haar tussen de paarden, we konden altijd netjes mee komen! Ook heb ik heel veel buitenritten met haar gemaakt alleen of samen met een andere ruiter.
Ik heb haar ook een poos laten rijden door een pony ruiter, zij startte dressuur, springen en SGW. Inmiddels heb ik Jaimy verkocht en gaat ze weer een nieuwe carrière tegemoet, namelijk voor de marathon wagen!
Wij hebben al veel pony's gehad en ik kan niet zeggen dat een Connemara heel specifieke karakter trekken heeft, zoals bij alle rassen heb je karakter verschillen. Je kunt dit ook lezen in het Connemara topic. Wat mij heel erg aanspreekt is het type! Lekker robuust echt een pony en niet een paard in pony maat.
Zo zag Jaimy er uit toen ik haar voor het eerst zag

[ img ]
Dressuur
[ img ]



Punz Mijn liefde voor de Connemara pony is nu zo'n tien jaar geleden ontstaan. Ik had destijds een KWPN merrie die ik gekocht had als leerpaard voor mezelf.. het dier was Z startgerechtig, en zij zou mij, als herintredende amazone de kneepjes van het dressuurvak leren. Echter qua karakter paste het niet én na een slepende peesblessure van het dier, vond ik voor haar een goede plek als fokmerrie, en begon bij mij het bezinnen op wat ik nu wilde

En dat was dressuur rijden... maar dan níet op een sensibele KWPNer die voor mij veel te snel reagerend bleken, niet nuchter genoeg, en eigenlijk ook gewoon te groot ( ik ben zelf krap 1.67 ).
Dus ging ik op zoek naar iets anders. Keek bij PRE's, Camarque pony's, Geldersen, Groningers..
En al die tijd zei een vriendin van me: "waarom kijk je niet naar een Connemara"..

En ik...Onwetend als ik was, dacht steeds "Wat moet ik nu met een Ierse springpony...Dat lijkt me helemaal niets..."

Tja.

Todat ik dus na lang aandringen van die vrienin uiteindelijk tóch bij wat Connemara's ging kijken: de eerste die ik zag waren de dieren van de Leliaard fokkerij..En ooh... Echt.... Op slag verliefd: het schitterende robuuste type, waar een volwassene dus makkelijk op kan. Zoveel diepte in het lijf, zonder lomp te zijn. Het zelfbewuste van de merries. Stoer, nuchter en sensibel tegelijkertijd, werklust.. én enorme persoonlijkheden.

Dus tja. Mijn zoektocht naar een Connemara was begonnen. Waarbij ik zocht naar een dier wat zowel mooi in het type stond áls ook kon bewegen.. ( want tja... Ik wilde er dressuur mee rijden...) En jawel... Ik zocht een brave fijn gereden oudere merrie. En kwam thuis met een destijds vierjarige, net drie weken ingereden ruin: Patty's Sweet Masquerade aka Jou-Jou ( Fonetisch zjoe-zjoe). Een valkje die ik eigenlijk net te duur vond en daarom bijna had laten staan.

Om een heel lang verhaal korter te maken;
Uiteindelijk is mijn stoere, nuchtere, werklustige, Duits gefokte Connemara ruin, met mijn "vooruit rijdster" inmiddels ZZ licht startgerechtigd( jawel.. tussen de paarden) en is zo alsnog mijn eigen leerpaard geworden. Zelf ben ik inmiddels M1 met hem. Nog méér goud van binnen, dan goud van buiten. Wát een geweldig dier. Wist in het Z gewoon nog te winnen van de grote paarden en we hopen binnenkort het eerste ZZlicht winstpunt binnen te halen. Maar die zelfde pony laat zich ook door een vierjarig kind zelfstandig door de bak sturen.. .stapt dan als een Joris Goedbloed rond.


De ruin kreeg destijds al snel gezelfschap van een merrie veulen, de inmiddels nu al weer 8 jarige Rory Rapunzel. Nederlands gefokt, voor de duivel niet bang, maar zó'n enorme persoonlijkheid. Zeer sensibel en heet in het werk, voor mij lang nét even te moeilijk, maar inmiddels de eerlijkste pony die ik ooit gereden heb, met een enorme aanleg voor en lol in het crossen/eventing

En tja..

Kuch

Het geheel is vorig jaar dus nog weer aangevuld met Skaergardens Celtic Night, een toen 2 jarig hengstje, gekocht om zijn beweging en bedoeld als dressuur pony voor mijn vooruitrijdster, met wie ik hem samen heb gekocht. Inmiddels is hij echter ook goedgekeurd als dekhengst.

Wat de Connemara zo bijzonder maakt?
Nuchter, niet bang, maar de meesten met wel echt een sportmentaliteit. Willen werken, enorm veel power en gó. ( en het vraag dan wél een beetje horsemenship om die power te managen. En Connemara laat zich namelijk niet controleren, die willen inspraak/ willen samenwerken)

Super presterende pony;s ook:
Nu voor de tweede ( of al weer derde ?) keer op het Europees Kampioenschap springen ( Nu voor Nederland uitkomend) : Blackwoodland Rock.

Het bronzen Ierse eventing team start voor een deel met Connemara's, En daar zijn ze echt voor gemaakt, en helemaal in hun element: crossen/ eventing.

Een andere meervoudig EK ganger: Goliath van de Groenweg.
Of.. om even een uitstapje te maken naar Frankrijk: Even zoeken naar filmpjes van Dexter Leam Pondy om te zien wat een Connemara kan..

Daarnaast ook super voor de wagen/ super menpony's

Kortom:
Zoals de slogan van het stamboek zegt: Te houden als pony, te gebruiken als paard. "The Connemara can do it all"

Foto gemaakt tijdens het Connemara Pony Festival, jaarlijks de derde donderdag van augustus in Clifden, Ierland: Pony gaat hier over krap 1.60

[ img ]

Patty's Sweet Masquerade ( Patty's Veuve Clicquot x Patty's Maxime)
[ img ]

Kortom:
Ik heb me hart verloren aan het ras. Het enige wat ik zou willen is dat het wat bekender wordt dat ze geweldige sporters zijn en sublieme eventers. Op een gemiddeld EK lopen heel wat Connemara's rond. ( soms beschreven als Irish sport pony, wat dan voor de PR van het ras weer jammer is.). Ik zou dus willen dat het meer de gewoonte werd om ook het ras van pony te vermelden bij grote evenementen, zodat niet alleen de insiders weten welke prestaties de Connemara's leveren, maar het voor de hele wereld duidelijker wordt wat een fantastisch ras dit is.



Birgit01: Oe, uitstelgedrag! Eigenlijk te laat, maar probeer het toch nog maar!

Mijn liefde voor de connemara is eigenlijk bij toeval ontstaan. Na een aantal jaar op een manege te hebben gereden, mocht ik van mijn ouders een eigen pony. De eerste pony waar we gingen kijken was een bijna 3-jarige connemara pony, een schimmelruin ( toen nog pikzwart). Een pony waarvan de moeder vlak na de geboorte was overleden, met de fles opgevoed en daardoor heel erg mensgericht. De stalknecht daar zei toen ik kwam kijken, dit is het braafste paardje van de wereld! En hij had gelijk! Wat heb ik daar veel plezier mee gehad. Buitenritten, ringsteken, verkleedpartijen, wedstrijden ( M-dressuur, L-springen), ponykampen. En altijd de braafste pony die erbij was. Tijdens mijn studie en zwangerschappen heb ik hem aan vrienden en familie uitgeleend en ook daar hebben veel kinderen plezier van hem gehad. Toen mijn dochter 1 was, kwam hij weer terug en ook zij heeft er nog op kunnen rijden. Een paar maanden voor zijn 30ste verjaardag is hij overleden

[ img ]

Mijn dochter was inmiddels ook paardengek, dus er moest natuurlijk vervanging komen. Dat het weer een connemara pony moest worden was al snel duidelijk. Liefst een ruin en een keer geen schimmel ( mooi, maar vaak vuil!) en bij voorkeur een jaar of 6 oud. Dus ja, waar komen we mee thuis, een 2 jarige schimmelmerrie met de liefste ogen vd wereld. En een pony op zijn ogen uitzoeken bleek een prima keus. Ze is zo leuk! Wel een echte merrie, maar zo ontzettend lief, slim, mooi, grappig en ook nog een hele goede sportpony.

[ img ]

En toen we 4 jaar geleden de mogelijkheid kregen om ze aan huis te krijgen, moest er natuurlijk nog een connemara bijkomen. Nu eindelijk een bruine! Wel een heel ander karakter dan de vorige twee. Heel sensibel. Snel gespannen en dat uit zich in bokken en steigeren. Maar nooit gemeen. Eigenlijk is het een hele lieve pony en doet alles voor zijn baas. Echt een ‘Will to please’! Sinds een jaar springt mijn dochter wedstrijden met beide pony’s en dat gaat super! De schimmel vindt wedstrijden ook echt geweldig! Zo genieten om dat vrolijke koppie in de ring te zien! De bruine vindt wedstrijden wel een beetje spannend, maar hij doet het toch maar!

O en mijn connemara’s hebben inmiddels al heel wat mensen in mijn omgeving besmet met het virus. Op mijn pensionstal heeft de eigenaar er nu 4 en onze instructrice heeft er inmiddels ook 1.


Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse, het Trekpaard, het minipaard, de Arabische Volbloed, de Shetland pony, de Engels Volbloed, de PRE American Paint Horse, de Dartmoor pony (geen reacties), De American Appaloosa Horse en de Groninger

Volgende ras van de maand: RianneH @ [RPA] Ras van de Maand: De Akhal-Teke

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


FelineNanet
Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:36

<3 <3 <3

Nikita :knuffel:

sharonsemme
Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:50

<3 <3
Jaa ik ben ook zo verliefd op dit ras!! Wat een gave foto's en pony's allemaal!!
[ img ]
Pluis (cruach mordain dawn) heeft ons hart gestolen! Eerste connemara waar ik mee in aanraking kwam en wat ben ik gek op deze lieve merrie! Liever paard ken ik niet!

Let a horse whisper in your ear
and breathe on your heart..
[KS-ITP] [VOLG] Het wilde leven van valk hengst Baron Legend!

Marrit13
Berichten: 3382
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:55

*\o/* wat leuk!

www.connemara.nl

Punz
Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:24

Superleuk!


Iedereen een Connemara!!


.

Nanninga
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:28

[ img ]

ze lopen super aangespannen!

Saaams
Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:47

Super gaaf! Beter laat dan nooit

Hier ook een geweldig lieve connemara merrie.
Enorme binnenvetter. Enorme will to please. Zal voor je werken tot ze erbij neer valt. Maar nee is ook nee als het er op aankomt :=

[ img ]

Laerkens Beauty

Punz
Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:30

Oh.. Dat was ik inderdaad nog vergeten: het zijn ook fantastische pony's om mee te mennen inderdaad!!

En dan toch ook nog maar even een foto van ons hengstje ( die ik dus samen met EK hier op bokt heb)
[ img ]


En mijn volledig eigen Rory Rapunzel
( aka the pony formerly known as too hot to handle / De pony die me zo ongelofelijk veel leert van paardrijden en de kunst van het loslaten :) ) :

[ img ]


Iedereen een Connemara!!


.

curly2day
Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:10

[ img ]

Mijn topper,dagkampioen dit jaar op de centrale keuring *\o/* *\o/*

JeaDH
Berichten: 2145
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:02

Zoals ik al noemde in mijn stukje, krijgt Jaimy een carrière voor de marathonwagen. Van de week kreeg ik een berichtje dat ze haar eerste stappen voor de wagen heeft gemaakt. Eerst in dubbelspan zodat ze steun heeft aan een ervaren pony.
[ img ]

Punz
Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:40

Oh... wat léuk!!


Iedereen een Connemara!!


.

Tribunals
Berichten: 2681
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:15


Sammyoo
Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:27

Wij hebben een Connemara kruising van inmiddels 20 jaar oud. Hij ziet er stoer uit en kan alles, mennen (enkel en tweespan), springen, dressuur. Hij is zelfs een seizoen met mijn dochter mee naar Deurne geweest. Maar helaas is Sammy vreselijk lui, echt nog nooit zo'n lui paard gezien. En bokken dat hij kan :roll: Zijn andere helft is NRPS, geen idee waar het luie vandaan komt.

[ img ]COO_9458a

Punz
Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ras van de maand: de Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:24

Ohh... Jackson!! <3
Hoe is het met hem??


Iedereen een Connemara!!


.

esje007
Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:00

Leuk stuk over het leukste ras. <3
Hier ook een hele fijne connemara. Al 8 jaar bij ons, gekocht toen mijn dochters nog klein waren als "moeder en dochter" pony. En dat is hij nog steeds, gaat nooit meer weg. Heerlijk veelzijdig dier, waar we veel mee buitenrijden,ik rij dressuur en springen en cross vindt hij ook leuk.
[ img ]

[ img ]

celticpony
Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:29

wat mij betreft een ode aan dit fijne ras, wij hebben 15 jaar geleden onze "Celtic Fair Gin" gekocht, ooit gekocht als pony voor mijzelf en de toen nog jonge kinderen. super betrouwbaar, veelzijdig, trouw en moedige pony. Altijd buiten, gezond, goede hoeven, wel makkelijk dik te krijgen. het is geen aanhankelijke pony (die van ons) maar wel vriendelijk en heel werkwillig). Al velen hebben bij ons op haar leren rijden, angst overwonnen, heel veel van geleerd, plezier mee gemaakt, ze is moeder en oma van een paar fijne nakomelingen en mijn allerliefste boscrosspony. Ik vind ze helaas wat te klein voor echt grote ruiters, maar anders is de Connemara voor mij een van de meest ideale rassen om te houden (en ja ik ben bevooroordeeld).

ps. nog leuke nakomelingen hier misschien?

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

Fino
Berichten: 145
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:14

Celticpony, wij hebben een kleindochter van Celtic Fair Gin. Rechtstreeks van de fokker gekocht. Een wereldpony, zo gevoelig, zo voorzichtig. Inderdaad niet aanhankelijk voor anderen, maar mijn dochter is door Mel echt uitgekozen toen we bij de fokker gingen kijken. Ze stond direct klaar om kennis te maken. Mel haar vader is Ben Hur van de Leliaard.




[ img ]


(foto is van de Leliaard fotografie)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daliance, funnypony11, Kashmino, Kinke, Majabeestje, marga1, maroes, Ninouschka, Ptl4ever, Rubio, xoranlover en 31 bezoekers