Alice Naber-Lozeman: ‘Ik ga op wedstrijd om te leren’

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Alice Naber-Lozeman: ‘Ik ga op wedstrijd om te leren’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 08:40

*knhs
Eventing

[ img ]
Alice Naber-Lozeman met ACSI Peter Parker. Foto door aniek1985

De KNHS interviewt elke maand een Olympisch kaderlid over zijn fascinatie voor wedstrijden rijden, de eerste schreden op het wedstrijdpad, de mooiste herinneringen. En er zijn ook tips!
In de eerste aflevering strijken we neer in Biddinghuizen, bij ons eventingboegbeeld en TeamNL-ruiter Alice Naber-Lozeman.

Wat vind je zo gaaf aan wedstrijden rijden?
Alice: ‘Alles eromheen is leuk. Op wedstrijden gaan is ook gewoon een heel sociaal gebeuren. De ouders hebben het samen leuk, de kids genieten samen. Mijn ouders komen weer naar hun kleinkinderen kijken en dat is ook weer een heel nieuwe dimensie. Het is niet alleen de paarden of het rijden. Ik vind wedstrijden ook mooi omdat ik paarden iets wil leren. In eventing is dat die fascinatie om die drie dingen te doen en perfectioneren. Er is altijd iets te leren en verbeteren. Ik doe het om het paard te verbeteren en te testen waar we staan. Ik haal veel plezier uit steeds met andere paarden groeien en ook zien hoe het met andere ruiters en paarden gaat. Paardrijden gaat voor mij vooral om het plezier dat ik eraan beleef. De reden dat je rijdt en wedstrijden rijdt is dat je gek bent met zo’n dier en jezelf en hem wilt ontwikkelen. Als het gaat om het winnen, werkt het niet. Ik rijd nu voor het 32ste jaar internationaal. Gisteren was ik aan het rijden en dacht ik, wow, wat is dit toch gaaf. Soms vragen mensen me: “Hoe houd je het vol?” Gewoon, omdat ik het fantastisch vind. Je hebt natuurlijk ook je teleurstellingen. Die horen erbij. Daarom is het ook voornaam dat je iedere dag je voldoening haalt uit het werken met een paard, uit het samen zijn.’

Hoe begon het voor jou?
‘Dat weet ik nog heel goed. Mijn ouders hadden geen tijd. Ik mocht naar mijn eerste wedstrijd in de vrachtwagen van de vader van Teus van den Brink. Teus heeft nu een succesvolle springstal. Hij zei op een gegeven moment: “Jammer dat je geen prijs had.” Ik dacht, huh, kan dat ook? Daar stond ik helemaal niet bij stil. Dat vergeet ik nooit meer.’

Wat zou je nu anders doen?
(lacht) ‘Nou, misschien zou ik wat meer dressuurles nemen. Als jong meisje vond ik daar niet zo veel aan. Ik ben wel een keer een week bij Henk van Bergen gaan trainen. Dat vond ik superleuk, maar ik was wel blij dat ik weer kon springen. Nu is de sport ook veel professioneler, met talententeams bijvoorbeeld. Voor onze dochter is een hartslagmeter heel normaal. Ik moest dat allemaal leren en veel op gevoel doen. De paardensport heeft zulke stappen gemaakt in ontwikkeling en kennis.’

Wat is je gaafste herinnering?
‘Toch wel de euforie van de overwinning toen ik een paar keer achter elkaar Nederlands kampioen werd in Boekelo. Volgens mij was het in 2014. Ik moest foutloos springen om kampioen te worden. Mijn dochter zei: “Mam, het publiek op de tribune ging voor je staan!” Dat was een geweldig moment. Zo heb ik de afgelopen dertig jaar zo veel mooie momenten meegemaakt. Ook de Spelen in Rio de Janeiro. Ik wilde al zo lang naar de Olympische Spelen en steeds lukte het net niet. Ik dacht, nu ik kinderen heb, zal dat wel niet meer lukken. Maar het gebeurde wel. Het kon toch, dankzij goede hulp, een gezin en een bedrijf combineren met topsport. Fantastisch. Ik heb ook al heel lang dezelfde mensen om me heen die me trouw supporteren. Je doet onze sport niet alleen.’

Welke tips heb je voor wedstrijddebutanten in het algemeen?

‘De belangrijkste is: goed voorbereid erheen gaan. Ik sprak wel eens iemand op een eventingwedstrijd die zei: “Je moet hier toch drie dingen doen?” Dan denk ik, hoe kan het? Weet dus wat van je wordt verwacht. Wees op tijd en kom met een gezond en fit paard. Zorg dat hij verschillende terreinen en accommodaties heeft gezien. Voor onze discipline moet hij fijn door het water gaan, zonder vrees. Alleen goed voorbereid beleven jij en je paard er plezier aan en kom je bij dat gave gevoel.’

Wie is Alice?
Alice (1971) is het boegbeeld van de Nederlandse eventingsport. Ze nam deel aan talloze kampioenschappen, met als een van de hoogtepunten een zesde plaats met het team op de Olympische Spelen van Rio de Janeiro in 2016. Ze was in 2013, 2014 en 2015 Nederlands kampioen eventing met ACSI Peter Parker N.O.P. en in 2016 met ACSI Harry Belafonte. Ze heeft met haar man Gert twee dochters, Leida (2005) en Jantien (2008), en woont in Biddinghuizen, waar ze met Alice Eventing School bredere begeleiding en training biedt aan ambitieuze eventingruiters.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Alice Naber-Lozeman: ‘Ik ga op wedstrijd om te leren’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:50

Wat leuk om te lezen hoe fijn ze er in staat +:)+

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Alice Naber-Lozeman: ‘Ik ga op wedstrijd om te leren’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:26

Leuk stuk! We hebben meer van deze positieve mensen nodig als boegbeeld :j

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Anoniem

Re: Alice Naber-Lozeman: ‘Ik ga op wedstrijd om te leren’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:40

Ik vind haar mentaliteit zo fijn. Altijd respectvol over haar paarden, ook als het een keer wat minder gaat. Inderdaad een boegbeeld.

onpaard
Berichten: 2952
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Alice Naber-Lozeman: ‘Ik ga op wedstrijd om te leren’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:11

Ik vind het altijd geweldig om haar te zien rijden. Het ziet er bij haar zo makkelijk en rustig uit.

*****

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:58

Zij is echt een bron van inspiratie voor mij, superleuk om dit zo te kunnen lezen.
Vind het een heel eigen en sympathieke vrouw. :j

marietta
Berichten: 159
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 23:57

Fantastisch als je na zó veel competentief rijden dít benadrukt :

"Paardrijden gaat voor mij vooral om het plezier dat ik eraan beleef. De reden dat je rijdt en wedstrijden rijdt is dat je gek bent met zo’n dier en jezelf en hem wilt ontwikkelen."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Amazonbot, AnnickT, Elitedeux, gillian, Hollyleaves, limagirl, mabellean, majemalo, MieLo, noordje, Perros, petje86, Rosa_, Ufurio4e, Unicorn79, Wescha, willievdh, xChanelx en 38 bezoekers