[Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

[Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 20:31

*Bokt.nl
Blog


Hallo!

Leuk dat jullie een kijkje nemen in mijn eerste blog. Ik ben Floor en ik ben vanaf nu bokt-blogger, mijn hemel, een hele stap voor iemand die graag in de onbekendheid op internet verscholen blijft. Maar de oproep op de voorpagina van bokt.nl om te gaan bloggen leek mij de perfecte manier om te vertellen over mijn tak van paardensport: Polocrosse. Want al jaren is polocrosse mijn wereld.
In 2005 ben ik begonnen met polocrosse. Van 2006 tot 2016 heb ik deel uit gemaakt van het Nederlands polocrosse team en daarmee verschillende Europese kampioenschappen gespeeld en gewonnen. Verscheidene keren heb ik individuele prijzen gewonnen voor Beste Paard-Ruiter combinatie, hebben mijn paarden prijzen gewonnen voor Beste Paard van het toernooi, in 2008 in Engeland de prijs voor Best Ambassador (vertegenwoordiger van je land, zowel op het veld als daarnaast) en in 2010 in Ierland de prijs voor Beste Speler gewonnen. Ik heb met het team ontzettend mooie tijden meegemaakt, veel gezien, veel geleerd, nieuwe vrienden ontmoet, maar ben ook soms erg geconfronteerd met mijzelf en heb nare valpartijen meegemaakt. Toch had ik het voor geen goud willen missen en ondanks dat ik nu vrijwillig het Nederlands team heb verlaten, voel en ben ik nog steeds erg betrokken bij de vereniging. Ik neem jullie graag mee in de wereld van Polocrosse, waar plezier, teamverband en de paarden bovenaan staan. En daarnaast zijn we ook niet vies van een feestje op zaterdagavond, waar de tegenstander ineens je beste vriend wordt.
Ik zal in deze blog mijzelf en mijn paarden kort voorstellen en een idee schetsen van wat polocrosse is. Onderaan zal ik een woordenlijst plaatsen en de agenda voor dit jaar, mochten jullie na deze blogs enthousiast worden en eens willen kijken of meedoen.


Afbeelding
Top Cat en ik, links op de foto


Polocrosse?
Polocrosse is een sport die sinds 2005 in Nederland gespeeld wordt en waar ik vanaf dat eerste jaar ontzettend aan verslaafd ben geraakt. In 2005 waren er slechts 6 mensen die polocrosse speelden en wij woonden verspreid door het land, wat trainen soms lastig maakte. Er vormde zich een clubje in Bathem en een clubje in Bennekom die 1 keer per jaar samen de strijd aan gingen. Vanaf dat moment ging het snel en groeide polocrosse in aantal leden maar ook in aantal wedstrijden, waarvan toen al enkele in Frankrijk en Duitsland.
Polocrosse is ontstaan in Australië, nadat de Australische madame Hirsch in Engeland een ponyclub-spel heeft ontdekt en dat in haar thuisland heeft uitgewerkt tot de beginselen van de sport die we vandaag de dag kennen. Ze vond het plezier dat kinderen met hun pony en die stick met zo’n netje hebben fantastisch en is in Australie direct begonnen met het oprichten van een club. Polocrosse is ontstaan als spel voor kinderen, om kinderen balans op hun pony aan te leren, inzicht, samenwerking en om niet te veel met de pony bezig te zijn. Het idee daarbij was: richt je aandacht op het spel, dan komt het rijden vanzelf.


Afbeelding
Deelname aan het WK polocrosse in Engeland, 2011.
Hier speel ik tegen Frankrijk op een Ierse volbloed genaamd Sidekick



Toen mijn ouders met ons naar de andere kant van het land verhuisden en de pony’s aan huis kwamen te staan, gooide ik mijn hockeystick in de wilgen en wilde ik verder in de paarden. En dus ging ik op zoek naar een teamsport te paard. En dan heb je (zeker toen) in Nederland weinig keuze. Ik zocht een sport die ik samen met mijn paard-gefokte dressuurpony kon doen, waar een beetje snelheid in zat en waar ik vooral een hoop plezier aan kon beleven. En toevallig kwam ik op bokt een topic tegen waar TS een of ander gek spel met een netje deed. Nou dat leek me wel wat!
En zo is het begonnen, zo is het virus gaan kruipen en ben ik sindsdien niet meer weg te denken bij de sport die met mij mee gegroeid is. Laat ik vooropstellen bij deze kennismakende blog, dat ik geen professioneel ruiter/speler of trainer ben. Ik ben gewoon begonnen op de manege en heb als kind een pony gekregen om met mijn zus te delen, waarmee ik niet erg succesvol in de dressuur- en springsport ben gestart. Ik heb altijd veel les gehad maar ik had geen feeling met de witte hekjes. Ik vond het te individueel en miste het teamverband. Ik heb ik de loop der jaren wel veel geleerd over polocrosse en heb veel ervaring opgedaan in binnen- en buitenland. Van iedere wedstrijd en iedere training probeer ik te leren, zo is polocrosse ook ontstaan en zo is de sport gegroeid: door net iets boven je niveau te spelen maar heel goed te kijken, luisteren en open te staan om van andere landen te leren.


Afbeelding
Uit de oude doos: Kaprice en ik bij een training in 2008.


Het spel
Voor de exacte regels van polocrosse verwijs ik jullie graag naar de website van de vereniging, maar het komt erop neer dat 2 teams van 6 spelers, afgewisseld 3 tegen 3 spelen en een rubberen bal door de doelpalen gooien. Het team met de meeste doelpunten wint. Aan het begin van de chukka (wedstrijdhelft) wordt de bal aan de zijkant van het veld ingegooid. Iedere speler heeft een eigen functie in het veld en er zijn 2 scheidsrechters te paard die de spelregels in de gaten houden en zo nodig penalty’s uitdelen. De functies van de spelers zijn als volgt: De nr. 1 is de aanvaller en de enige die mag scoren. De nr. 2 is de spelverdeler en middenvelder. De nr. 3 is de verdediger en zorgt dat zijn doel vrij blijft van ballen. Het veld is opgedeeld in 3 vlakken: 2 scoringsgebieden en een middenveld. De bal mag niet over een lijn heen gedragen worden: deze zal dus moeten worden gestuiterd of overgegooid. Om het doel zit een D vormige cirkel, van waarbuiten er gescoord moet worden. Na ieder doelpunt gooit de scheidsrechter de bal opnieuw in aan de zijkant van het veld. Spelers kunnen de bal van elkaar afpakken door met de stick tegen de stick van de tegenstander te slaan en als de bal op de grond ligt kan deze met de stick worden opgepakt.
In Nederland zijn er nu 3 verschillende niveaus (poules) waarop gespeeld wordt: namelijk A (hoogste), B (komt daarna), en C (beginnende spelers). Spelers hebben ook een handicap zoals in polo, maar die ellende van uitleggen hoe dat werkt ga ik jullie nu besparen.
Er zijn een hoop spelregels van wat wel en wat niet mag, maar ook hiervoor verwijs ik jullie naar de regelementen op de website.


Afbeelding
Het speelveld


Mijn paarden
Wij hebben thuis 5 paarden en 2 pony’s, waarvan 3 paarden nog actief meedoen in polocrosse.

Die paardgefokte dressuurpony waar ik mijn blog mee begon, dat was Kaprice, een bruine KWPN-merrie. In het verleden heeft ze M1 gedaan en met mij zijn we niet verder dan de L1-dressuur en B-springen gekomen, waar we in laatstgenoemde niet eens ooit rond zijn gekomen vanwege haar vele weigeringen. Kaprice pakte polocrosse ontzettend goed op en het leek ons beide wel te liggen, dat gekke spel met dat netje. Inmiddels is Kaprice 26 jaar en met pensioen. Ze fluistert mijn ruin af en toe wat spannende verhalen toe over de polocrosse avonturen in haar jeugd. Met Kaprice heb ik van 2005-2010 in het Nederlands team gespeeld.

Die ruin is Top Cat, haar opvolger. Een Engels volbloed van nu 13 jaar. Top kwam bij mij toen hij 5 jaar was, vers van de renbaan af. Op het WK Polocrosse in Engeland speelde hij 1 chukka mee als reservepaard in de nr. 2 positie. Daarna heb ik hem gekocht. Hij kende de stick en de bal, er zat een redelijk stuur op maar een rem was ver te zoeken. Met Top heb ik van 2011 tot 2016 in het Nederlands team gespeeld, daarna zijn we het rustiger aan gaan doen. Hij komt tevens met mij uit in de klasse 2 endurance.

Dan is er Dancer, mijn vroegere springpony. Dancer is van de drafbaan, via de manege en daarna de springring, op het polocrosse-veld beland. Deze draver ruin is inmiddels 25 jaar. Dancer heeft jonge spelers kennis laten maken met de sport en buitenlandse spelers de kans gegeven om in Nederland te spelen. Zo is hij meerdere keren voor Noorwegen uitgekomen op Europese toernooien. Momenteel speel ik zelf af en toe op hem in de C-poule op toernooien, leen ik hem uit aan beginnende spelers en mag hij regelmatig als scheidsrechterspaard fungeren.

Mijn vader zijn paard is Ilory, een 23 jarige Anglo-Arabier x Fjord merrie, ingeschreven in het Franse ‘Cheval Henson’ stamboek. Hij speelt met haar in de B-poule. Ze is al 12 jaar zijn paard en ze zijn een geweldig team, ieder jaar winnen zij wel 1 of meerdere ‘beste combinatie’ prijzen.

Dan hebben we nog Tuesday, een 19-jarige NRPS-vosmerrie. Tuesday heeft enkele jaren gespeeld, ook voor Noorwegen, en heeft met mij ook deelgenomen aan een Europees toernooi voor Nederland in 2010 dat we gewonnen hebben. Ze had een fijne techniek en veel snelheid, maar Tuesday speelt niet meer. Zij kreeg veel stress van de weekenden weg en kon dan blokkeren tijdens het spel wanneer er teveel druk op haar kwam te staan.


Afbeelding
Dancer en jeugdruiter Lim doen een 'pick-up'


Woordenlijstje:
*Chukka: een speelhelft van 6 minuten.
*Team: 6 spelers in dezelfde shirtjes
*Sectie: een helft van een team, bevat een nr. 1, nr. 2 en een nr. 3
*Line-out: spelers gaan in 2 rijen van 3 achter elkaar aan de zijkant van het veld staan, waar de scheidsrechter de bal in gooit
*Umpire: de scheidsrechter op z'n Engels
*Penalty: net als bij voetbal, een strafbal
*Stick of racket: stok met een netje daaraan waarin de je de bal draagt
*30-yard-line: de 30 meter lijn die het scoringsgebied van het middenveld scheidt.
*A/B/C-poule: de verschillende niveaus waarop gespeeld wordt
*Pick-up: het oppakken van de bal van de grond
*Bounce: het stuiteren van de bal op de grond, waarna je hem weer vangt

Agenda:
8 en 9 juni: Trainingsweekend in Uddel (Gelderland)
13 en 14 juli: Zuidenveld toernooi in Zweeloo (Drenthe)
10 en 11 augustus: European Challenge in Frankrijk
24 en 25 augustus: Dutch Open toernooi in Otterlo (Gelderland)
21 en 22 september: toernooi in Duitsland


En nu? Bloggen over polocrosse?
In mijn volgende blogs zal ik vertellen over type paarden voor polocrosse (alle!), de training van een polocrosse paard, de voorbereiding op toernooien: een kijkje in het leven van een polocrosse-speler dus. Helaas komt deze blog net te laat, want in het weekend van 8 en 9 juni doe ik mee aan een trainingsweekend in Uddel waar ik Top Cat weer voor het eerst na langere periode van rust mee naar toe neem. Ik zal proberen de sfeer van de weekendjes weg zo goed mogelijk over te brengen, maar zoals ze zeggen: I guess you had to be there.

Ik hoop dat jullie gaan volgen!

Evelien555
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-06-19

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:17

Wow, wat interessant! Ik wist niet eens dat polocrosse bestond.., klinkt als een super gave sport en ik kijk zeker uit naar de volgende blogs :)

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:04

Super interessante blog! Ik weet nog dat het destijds in Bennekom van start ging, want dat was vlakbij ons, maar leek me niets voor mij, ik hou niet van balsporten :')
Wat leuk om te lezen dat daaruit een fanatieke sport ontstaan is!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:01

leuk ,ik volg!

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:31

Oeh, gave tak vd sport! Ik kijk uit naar je volgende blog :D

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:36

leuk! ik ben benieuwd naar de volgende blog :D

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:33

Leuk geschreven! Ik ga je volgen :D

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:46

Leuke blog!

Vraag; als je naar elkaar mag overgooien met de bal, hoe vaak krijgt dan paard of ruiter de bal tegen zijn hoofd aangegooid? *D

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:28

gerlindie schreef:
Leuke blog!

Vraag; als je naar elkaar mag overgooien met de bal, hoe vaak krijgt dan paard of ruiter de bal tegen zijn hoofd aangegooid? *D



Haha nee dat gebeurt niet zo heel erg veel. Daar moet je overigens ook goed voor kunnen richten om dat voor elkaar te krijgen! :D
In draf of galop gooi je de bal vaak een meter of 2 vóór het paard, omdat je in beweging bent en ook nog een verlenging van je arm hebt door je stick.

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:43

Aaaaah, ja, makes sense :j

Ik vind een bal gooien instilstand soms al een uitdaging :')

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:44

gerlindie schreef:
Aaaaah, ja, makes sense :j

Ik vind een bal gooien instilstand soms al een uitdaging :')

Dit :')

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:12

Vandaag en morgen is er een Polocrosse wedstrijd op het Zuidenveld te Zweeloo! Erg leuk om eens te gaan kijken!