[BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

[BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 06:04

*Bokt.nl
Blog


In het geval van stront, blijk ik nogal een dubieuze denkwijze erop na te houden.
Laatst betrapte ik mezelf er op toen ik over de stoep liep in ons dorp en struikelde over een hoop hondendrollen, dat ik niet de mooiste taal uitte in mijn brein richting de onbekende hondeneigenaar. Zo goed en kwaad als het kon de drollen de berm ingerold, schoen door het gras gehaald en weer doorgelopen. Verderop lag er een meterslang spoor paardendrollen, ik liep er langsheen, bekeek de kleur en vastigheid, soort van automatische gezondheidscheck en liep door.
Bij mijn loopje terug zag ik dat iemand hetzelfde met de paardendrollen had gedaan, als ik met de hondendrollen, de berm in geschopt. En toen trof het me, waarom stoort de hondenpoep me wel (heb zelf toch ook honden) en bij het meterslange paardenspoor is het blijkbaar niet in mijn brein op gekomen dat het ook hier gewoon stront betrof.

Afbeelding

Heel eerlijk, hondendrollen zie ik als poep en dat hoort niet op de stoep, maar paardendrollen registreer ik schijnbaar als verlengstuk van mijn fantastische hobby, het geurt prima en twee buien regen erover en dat vermalen hooi/gras is weg.
Maar als paarden je hobby niet zijn, dan is poep natuurlijk gewoon poep, waar het ook uitkomt. En als ik heel eerlijk ben, op een stoep hoort het nooit.

Afbeelding

Maar wat op de straat? Wanneer ruim je het op en wanneer niet?
Nu besef ik me, dat ik daar misschien te makkelijk mee om ben gegaan, wij rijden met ons tweespan enkel op de weg en maak me eigenlijk nooit druk om waar het eruit valt.
Maar eerlijk is eerlijk, een woonwijk bevuilen is misschien toch een ander verhaal dan dat het op een polderweg ligt zonder bebouwing. Of niet? En de zebrapaden, bij zonnig weer wordt één van mijn pony’s altijd wat heter bij het passeren van een zebrapad (de zon ketst dan zo lekker op de witte stroken) en het direkte gevolg van ‘n beetje spanning bij haar is poepen. Het ligt dan wel op straat, maar is een zebrapad eigenlijk niet een soort van verlengstuk van de stoep?
En als ik mijn pony’s ontwormd heb? Dan ruim ik het wel altijd op, overal, zo’n drie dagen lang. Ik moet er niet aan denken dat door mijn ontworming ergens een hond doodziek wordt of erger! Maar zijn die drie dagen voorbij, dan laat ik mijn strontemmerke weer thuis.
En laten we eerlijk zijn, das op de wagen makkelijk meenemen.
Daar komt ook nog eens bij, dat ik zelden tot nooit alleen op de wagen zit, dus eigenlijk geen enkel excuus om niet even de mest op te ruimen. Vanaf nu ga ik dat ook doen, heb ik me voorgenomen. Beter laat dan nooit.

Zie ook her en der berichten voorbij komen over waarschuwingen en zelfs bekeuringen voor het niet opruimen van de paardenmest. Ergens ga ik er vanuit dat het hier gaat om situaties op stoepen of wandelgebieden, aangezien je daar met je paard niet hoort, maar steeds meer gemeentes nemen het op in de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV), dit ivm overlast, verspreiding van ziektes en vervuiling van grondwater. Het zal geheid onderzocht zijn, maar toch vraag ik me af of dit terechte zorgen zijn?

En wat te doen voor ruiters? Stap je af tijdens de rit? Laat je het liggen? En hoe op te ruimen? Om nu een emmer met borstel aan je zadel te hangen…..Dan is het als menner makkelijker, mits je altijd een groom bij je hebt tenminste. Maar een mestzak is voor de wagen ook een prima oplossing. Maar de oplossing voor ruiters wordt lastiger, lijkt mij.
Ergens hebben de gemeentes dat ook bedacht, want ze hanteren een 24-uurs regel voor het opruimen. Theoretisch prima, maar dan kan je wel elke dag 2x dezelfde route rijden, één op het paard en de tweede op de fiets met de mest-boy in de aanslag!

Kiem


Afbeelding
Foto: KNHS

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:42

Tjah.. Paardenpoep is gras/hooi vermengd met water. Hondenpoep is vaak afval vlees verwerkt met veel onnatuurlijke troep vermengd met water..

Geef mij maar paardenpoep :j

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:47

Ik denk ook omdat wij gezien worden als verkeer en de mest daardoor op straat ligt.

Je kan moeilijk het verkeer tegen houden terwijl jij de uitstoot van je paard aan de kant schuift.

Hond loopt over het algemeen op de stoep of in het gras.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:08

Benoite schreef:
Tjah.. Paardenpoep is gras/hooi vermengd met water. Hondenpoep is vaak afval vlees verwerkt met veel onnatuurlijke troep vermengd met water..

Geef mij maar paardenpoep :j

Inderdaad,hondenpoep is veel viezer.

sassycas

Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:17

Wij vinden paardenmest niet echt vies maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het niet enkel als poep zien maar ook niet begrijpen waarom wij het laten liggen.
Mij is ook al gezegd van "ja stap dan af en neem een schep mee en doe het in een tas ofzo".
Ik moest er mee lachen toen want tja, niet-paardenmensen begrijpen niet echt altijd dat een paard een dier is, niet een harige motor op vier poten die je even aan de kant zet.

Ik vind het ook niet fijn om de mest achter te laten maar buiten (als de situatie het toelaat!) af te stappen en het in de berm of goot te schoppen weet ik ook niet wat ik ermee moet.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:51

Wij mennen over straat en door bos/ heide.
We ruimen de mest altijd op. Vuilnis zak mee en stoffer en blik.

Onder de man rijd ik later terug op de fiets met vuilniszak om de mest weg te ruimen als het op straat of fietspad ligt.

In het bos schop ik het de bosjes in
We willen niet dat andere mensen last hebbn van onze paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:55

Op de openbare weg, richting ruiterroute, wil ik het opkuisen na een rit. Op de ruiterroute blijft het liggen. Wandelen en fietspaden genoeg in het natuurgebied waar ruiters niet mogen komen en mensen dus poepvrij kunnen rondtoeren. Als ze dan toch persé ook de ruiterroute willen claimen, moeten ze de poep er maar bij nemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:55

als ik door de bebouwde kom moet neem ik tegenwoordig 1 of 2 vuilniszakjes mee. Je pakt de poep op net als een hondendrol en gooit de zak in de dichstbijzijnde prullebak.

Voor het aangespannen rijden wil ik mischien nog eens een mestzak want als ik in mijn eentje ben kan ik natuurlijk moeilijk afstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:56

sassycas schreef:
Mij is ook al gezegd van "ja stap dan af en neem een schep mee en doe het in een tas ofzo".
Ik moest er mee lachen toen want tja, niet-paardenmensen begrijpen niet echt altijd dat een paard een dier is, niet een harige motor op vier poten die je even aan de kant zet.


Alles kan aangeleerd worden, en als dat je niet lukt, dan is het de vraag of je wel tussen de rest van het verkeer thuishoort. Het feit dat jij iets niet kunt wat andere wel gewoon lukt betekent toch niet dat de rest van de wereld daar last van hoeft te hebben? :)

Ik heb zo vaak ruiters horen zeggen dat ze niet af kunnen stappen om poep de berm in te schoppen want dan kunnen ze niet meer opstappen omdat hun paarden daar te onopgevoed voor zijn. Maar die kunnen dan prima de rest van de rit ernaast lopen, dat zorgt alleen maar voor meer motivatie om hun paard eens goed verkeersmak (en daar hoort in openbare ruimte op/afstijgen ook bij) te maken.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:23

Ik heb geen last van paardenpoep op straat maar wel van uitlaatgassen van gemotoriseerd verkeer. En die zijn ook echt schadelijk voor de gezondheid,paardenpoep niet.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:24

Binnen de beboude kom ruim ik het wel op, ga er dan met de auto voor terug. Buiten de beboude kom parkeer ik mijn paard meestal naast de weg in de berm of bossage.

Xyzutu: Ik stap buiten niet af. Lichamelijk gezien kom ik er zonder krukje niet meer op. Mensen zoals jij maken me dan ook een beetje boos. Perslot heb ik toch ook gewoon recht om buiten te rijden. Wees eerlijk en veroordeel mensen niet meteen op zo'n manier.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:32

Mijn pony heeft voor de sulky ook geleerd om in de berm te duiken voor te poepen, wat betekent dat als er geen grasstrook is, hij zijn poep ophoudt totdat er wel een berm is. Mijn andere poept waar ie loopt dus die moet ik nog opvoeden.

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:33

Een hondendrol is smerig, maar een hoop paardenpoep is zeker ook niet prettig (en wel heul veel!).

Hondendrol ruim ik op.

Paardenmest ook.
Niks meer dan logisch om even af te stappen en de paardendrol de berm in te schoppen. Doe ik standaard in woonwijken en op fietspaden. Wegen buiten de bebouwde kom (waar dus ook heel vaak rommel van koeien en trekkers ligt), ben ik weer wat luier aangelegd.

Edit:
Ook nog een tijdje zwanger paardgereden. Zonder krukje kwam ik er ook niet meer op. Dus: gewoon afstappen en opruimen en dan doorlopen tot aan het eerste bankje/paaltje/hekje of ander opstapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:36

Ik zie het meer als dat het recht van twee kanten komt: jij hebt het recht om buiten te rijden, anderen hebben het recht op een stoep/fietspad waar geen poep op ligt.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat mensen erg kwaad worden als ze een paard gewoon voor hun huis zien poepen en de ruiter gewoon door zien rijden omdat die nog 24 uur de tijd heeft om het op te ruimen/te vergeten - want pas na 24 uur wachten weet die bewoner pas of de ruiter het vergeten is of niet. En al die tijd kan die er met een beetje pech wel met fiets/schoenen/rollator doorheen.

Laat ik het zo zeggen: als ík een paard had waar ik niet meer op kwam als ik buiten afstap, dan zou ik rijden tot mijn paard poept, afstappen en de poep verwijderen en dan de rest van het stuk lopen. Ik wil niet dat anderen last hebben van mijn hobby, want ik zie een hobby niet als recht, maar als een voorrecht. Een recht krijg je, een voorrecht verdien je.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:41

Als mijn paard in het dorp mest dan ga ik nadien terug met de mestboy.
In het veld of bos laat ik het wel liggen.
En als het een smal weggetje is dan schuif ik het met mijn laars aan de kant.

En de poep van mij hond ruim ik altijd op ook in het veld of bos want er zijn prullebakken genoeg om het ergens in te gooien.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:43

Veulen84 schreef:
Binnen de beboude kom ruim ik het wel op, ga er dan met de auto voor terug. Buiten de beboude kom parkeer ik mijn paard meestal naast de weg in de berm of bossage.

Xyzutu: Ik stap buiten niet af. Lichamelijk gezien kom ik er zonder krukje niet meer op. Mensen zoals jij maken me dan ook een beetje boos. Perslot heb ik toch ook gewoon recht om buiten te rijden. Wees eerlijk en veroordeel mensen niet meteen op zo'n manier.


Kun je dat verduidelijken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:47

wauw moeten mensen zich daar nu al voor verdedigen?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:58

Lijkt me duidelijk. Ze komt er door welke fysieke reden dan ook niet meer op zonder krukje. Dus niet omdat paard niet wil stil staan buiten.
Welke fysieke reden doet er dan niet toe.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:02

Ik wandel regelmatig in m'n eentje met twee pony's, en dan vaak op stoep of fietspad. Een schepje ofzo meenemen wordt lastig maar ik zou er wel eentje in m'n fietstas kunnen doen, dan ga ik op weg naar huis nog even langs de drol om 'm in de berm te schuiven :)*

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:04

In steden waar een toeristische koetsrit wordt aangeboden hebben ze vaak drollenvangers ophangen zodat de mest niet op straat komt.

Overigens stoor ik me ook niet aan paardenmest maar wel aan hondenstront. Maar kan me voorstellen dat het in een binnenstad waar die koetsjes de hele dag door rijden wel een hele berg zou veroorzaken als ze geen drollen zouden opvangen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:17

Vind het in dit verhaal wel heel bijzonder dat t op de stoep ligt. Dat is wek de laatste plek waar een paard hoort te lopen.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:19

xyzutu2 schreef:
sassycas schreef:
Mij is ook al gezegd van "ja stap dan af en neem een schep mee en doe het in een tas ofzo".
Ik moest er mee lachen toen want tja, niet-paardenmensen begrijpen niet echt altijd dat een paard een dier is, niet een harige motor op vier poten die je even aan de kant zet.


Alles kan aangeleerd worden, en als dat je niet lukt, dan is het de vraag of je wel tussen de rest van het verkeer thuishoort. Het feit dat jij iets niet kunt wat andere wel gewoon lukt betekent toch niet dat de rest van de wereld daar last van hoeft te hebben? :)

Ik heb zo vaak ruiters horen zeggen dat ze niet af kunnen stappen om poep de berm in te schoppen want dan kunnen ze niet meer opstappen omdat hun paarden daar te onopgevoed voor zijn. Maar die kunnen dan prima de rest van de rit ernaast lopen, dat zorgt alleen maar voor meer motivatie om hun paard eens goed verkeersmak (en daar hoort in openbare ruimte op/afstijgen ook bij) te maken.

Ik stap nooit op vanaf de grond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:20

De gemiddelde drol is na twee regenbuien niet weg, maar gevaarlijk glad. Ik snap de issues van mensen zonder paarden helemaal. Het zijn grote hopen en zodra eroverheen gereden wordt, heb je zo een flats van een halve meter lang en breed. Op de autowegen geen drama, maar op fietspaden of gedeelde wegen wél.

Ik heb zelf paarden, maar erger me mateloos aan achtergelaten stront bij de strandopgangen, deze zien soms meer zwart van de stront, dan geel van het zand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:21

Ninx schreef:
Veulen84 schreef:
Binnen de beboude kom ruim ik het wel op, ga er dan met de auto voor terug. Buiten de beboude kom parkeer ik mijn paard meestal naast de weg in de berm of bossage.

Xyzutu: Ik stap buiten niet af. Lichamelijk gezien kom ik er zonder krukje niet meer op. Mensen zoals jij maken me dan ook een beetje boos. Perslot heb ik toch ook gewoon recht om buiten te rijden. Wees eerlijk en veroordeel mensen niet meteen op zo'n manier.


Kun je dat verduidelijken?

Waarom in godsnaam?

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:27

Het lukt niet zonder krukje. Lijkt me duidelijk zat.