[BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Katja
Blogger
Berichten: 42163
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:42

*Bokt.nl
Blog


Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour. Ieder maand schrijf ik over wat me bezig houdt en verbaast in de paardenwereld.

Bokt zocht bloggers en ik denk er al jaren aan om te gaan bloggen dus één en één is twee zou je denken. Of toch niet?
Nee zeker niet want er gaan gelijk honderd doemscenario's door mijn hoofd. Wat zullen mensen ervan denken, straks vinden de mensen me op Bokt stom omdat ik fanatiek wedstrijden rijd, straks vinden de pro’s me stom omdat ik een blog op Bokt schrijf, straks…
Zo ben ik helemaal niet. Ik ben niet bang om nieuwe dingen te proberen, ga zonder veel stress op wedstrijden, geef clinics zonder dat ik bang ben om iets onzinnigs te zeggen. Ik ben 44 jaar, heb twee paarden zelf opgeleid naar de Grand Prix, heb vroeger internationaal gesprongen. Moet ik nou echt bang zijn over wat iedereen van me denkt? Toch verandert het internet me in een onzeker meisje dat bang is om verbaal klappen te krijgen.
De afgelopen weken heb ik de Facebook reacties op een aantal nieuwssites gevolgd en dan zie ik dat die angst niet helemaal ongegrond is. De anonimiteit zorgt ervoor dat mensen dingen zeggen en schrijven waarvan ik bijna zeker weet dat ze dat in de buitenwereld niet doen. Gelukkig maar want daar wordt het niet gezelliger van. Maar waarom doen we het dan wel op internet? Waar vervaagt die lijn? Als ik in de auto zit dan scheld ik best wel eens als ik vind dat iemand in de weg rijd, in de supermarkt heb ik diezelfde irritatie maar houd ik mijn mond want natuurlijk ga ik iemand niet kwetsen omdat ze in de weg lopen en ik toevallig haast heb. Het lijkt soms wel alsof het internet een grijs gebied is waarbij de scheldende partij zich niet realiseert dat de andere kant het echt wel gaat lezen.

Maar waarom hebben zoveel mensen de behoefte om zo te doen? Op wedstrijden zie ik met regelmaat dingen gebeuren waar ik als paardenliefhebber niet heel gelukkig van word. Soms denk ik dan dat ik de dialoog aan zou moeten gaan met die ruiter, sterker nog ik denk dat eigenlijk iedere keer als ik zoiets zie. En ik heb het nog nooit gedaan. Ik durf die stap niet te zetten want ik wil die persoon niet kwetsen, aan de andere kant zie ik echt wel dat er iets moet gebeuren om de sport weer een duwtje de goede richting in te krijgen. Ik zeg niets en niemand zegt iets. Niet over die neusriem die te strak zit, niet over dat paard wat helemaal overstuur is omdat de ruiter er teveel druk op zet en niet over die ruiter die echt te zwaar is voor dat paard. Waarom zeggen we daar niets? Ik weet zeker dat als we op een goede manier de dialoog met elkaar aan gaan op wedstrijd er echt wel dingen gaan veranderen. Uiteindelijk zijn we allemaal begonnen met paardrijden omdat we paarden zo geweldig leuk en lief vinden en in ons allemaal schuilt ergens van binnen nog altijd dat Penny meisje dat helemaal gek van paarden is. Bij de één misschien iets dieper verstopt dan bij de ander maar ik weet zeker dat we allemaal de liefde voor paarden hebben en als we ook een beetje lief tegen elkaar doen dan worden we er allemaal beter van.


Isabel_k
Berichten: 4761
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:04

Goede blog!
Ik ben benieuwd naar meer :))

IG: @arabierjoep

Willemiens
Berichten: 926
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:26

Leuk! kijk uit naar je blogs :)

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:30

Mooie missie en mooi dat de kop er af is :j
Ik volg!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

MyChoice
Berichten: 2176
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:33

Ik heb op wedstrijd weleens wat gezegd over iemand die haar paard met de zweep omgekeerd in haar hand tussen z'n oren mepte. En niet zacht. Dat werd oorlog kan ik je zeggen. Ze had dat absoluut niet gedaan. Haar instructrice stond haar bij. En ik was alleen. Met een paard dat tot voor zij in de ring kwam na haar kennelijk mislukte proef super ontspannen was. Ik heb melding gemaakt bij de ringmeester die niet in de buurt van het voorval was. Maar niemand durfde iets te zeggen. Dus ja, van mij mogen we elkaar meer wijzen op dit soort dingen. En uiteraard alleen als het nodig is. Niet omdat iemand je in de weg loopt in de supermarkt. Hoewel dat soms heel verleidelijk is :D

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

BB80
Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:38

#doeslief
Daarom bij deze; leuk geschreven en succes met bloggen! +:)+

Take a smile :)

Yaralisa
Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:31

Goed geschreven!
Ik ben benieuwd naar je volgende blogs :)

Throw kindness around like confetti

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:32

Wat een prachtige start. Zelfreflectie, prikkeling, , helemaal top!

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38494
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 06:25

Dat leest smakelijk weg, kan nu al niet wachten op de volgende en wacht met smart!

En wat je boodschap betreft, helemaal mee eens! Nu is een boodschap overbrengen op een ander moeilijker dan je zo denkt. Zowel om te geven als om te ontvangen en beide hebben daar invloed op. Iets word gauw gevoelt als kritiek, de boodschapper heeft daar een belangrijk deel aan. Wat helpt is er vanuit gaan dat het met de beste bedoelingen word gedaan, maar ook dat het met de beste bedoelingen wordt ontvangen. Mooi dat het je bezig houd en ik geloof ook wel dat jij het in je hebt het zo te brengen dat het ook prettig is om te ontvangen... maar de ontvanger zou er positief voor open moeten staan :)

Succes hiermee en met het bloggen!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Fitzroy
Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 06:36

Nou, Marijke, jij hoeft je echt nergens bang voor te zijn. Super leuke blog en zo raak!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Katja
Blogger
Berichten: 42163
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 07:40

Bedankt voor de leuke reacties dat geeft een enorm goed gevoel en ik heb zin om weer iets nieuws te gaan schrijven.

MyChoice schreef:
Ik heb op wedstrijd weleens wat gezegd over iemand die haar paard met de zweep omgekeerd in haar hand tussen z'n oren mepte. En niet zacht. Dat werd oorlog kan ik je zeggen. Ze had dat absoluut niet gedaan. Haar instructrice stond haar bij. En ik was alleen. Met een paard dat tot voor zij in de ring kwam na haar kennelijk mislukte proef super ontspannen was. Ik heb melding gemaakt bij de ringmeester die niet in de buurt van het voorval was. Maar niemand durfde iets te zeggen. Dus ja, van mij mogen we elkaar meer wijzen op dit soort dingen. En uiteraard alleen als het nodig is. Niet omdat iemand je in de weg loopt in de supermarkt. Hoewel dat soms heel verleidelijk is :D
Ik vind je super dapper en ik hoop dat meer mensen zoiets doen of iemand op een later moment alsnog aan willen spreken.

kydaula
Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:14

Mooie start! :D
Hoe meer we elkaar helpen hoe leuker en beter de sport word, helaas zijn er altijd mensen die zich vrij snel aangevallen voelen en in de verdediging schieten waardoor er miscommunicaties of ruzie ontstaan.
Juist meer op internet , omdat er vaak dingen anders geïnterpreteerd worden. _/-\o_

Ky Daula (Bretton woods x Wy Daula)

c_alsemgeest
Berichten: 20529
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:24

Afgelopen zondag op concours heb ik iets heel wonderlijks gehoord tussen 2 ruiters die ik niet kende... zij kenden elkaar wel.
De ene combi wenste de andere combi dik verlies toe...
Nou dan ben je wel echt heel sportief _O-
Ik vroeg nog of het serieus bedoeld was, maar aan de dodelijke blijk te zien, was dat echt zo _O-

Diep triest, dat mensen elkaar niks gunnen.
Natuurlijk ga ik zelf ook altijd het liefste met het oranje lintje naar huis, maar dat betekend niet dat ik andere niet hun successen gun.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:27

Klopt wel wat je zegt. Via internet wordt er heel veel commentaar gegeven, in het echte leven is er een reusachtige drempel om te zeggen wat je denkt en kijken we allemaal de andere kant op. Om over na te denken.
Succes met de blog !

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:45

Leuke blog, fijn om te lezen :)
Ik kijk al uit naar de volgende.

Ook ik ben ORUN instructrice. Als ik misstanden zie probeer ik op nette manier toch hulp te bieden door op voorzichtige manier toch een aanwijzing te geven. Soms wordt het geaccepteerd soms ook helemaal niet.
Echter ik ken ook mensen in mijn naaste omgeving met paarden waar ik geregeld gekromde tenen van krijg. Hemeltergend hoe zij hun dieren houden. Na een paar keer een paard van hen uit een benarde situatie gehaald te hebben en alleen maar een ijskonijn blik terug te krijgen van de eigenaar ben ik daarmee gestopt. Het werd me duidelijk niet in dank afgenomen hun dieren te 'redden' bij hun afwezigheid.

Sommige mensen willen gewoon niet leren van hun ondoordachte of misschien onervaren omgang met hun dieren. Ik heb me weliswaar met grote moeite toch maar aangeleerd om de andere kant op te kijken :(
Ik ga heel anders om met mijn paarden en het is per slot van rekening hun eigen verantwoording zoals zij met de hunne omgaan.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat mensen in het echt aanspreken veel lastiger is dan wat je vaak op internet ziet dat iedereen direct een ongezouten mening heeft als er iets voorvalt.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Berdien
Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:57

Mooie blog Marijke! :j

In plaats van óver mensen en misstanden te praten kunnen we inderdaad beter mét die mensen praten. Maar ja, doe het inderdaad maar eens. Want de maatschappij wordt steeds harder, en voor je het weet heb je een grote bek (of erger) terug. Is dat dan maar reden om het niet te doen? Lastig. Als we dit akelige patroon willen doorbreken zullen we wel moeten, maar het vereist wel een portie lef en 'gewoon maar doen'. Aan de andere kant, als het normaal wordt dat je mensen ergens op kunt wijzen (niet te verwarren met aanvallen ;) ) dan komt die dialoog hopelijk vanzelf wel terug.

Dit is in ieder geval een mooi begin! :j

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

manubres
Berichten: 2757
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:02

Haha...lief doen en Bokt...gaat dat samen? Soms wel, maar vaak ook niet.
Het is mooi om daar eens over te hebben.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Sintara
Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:09

Ik kan het vaak niet laten om iets te zeggen, en er wordt niet vaak positief op gereageerd. Ook niet perse negatief, maar meestal krijg je: het is mijn paard en ik zal daar zelf wel over beslissen´. En daar laat ik het ook altijd bij, want natuurlijk is het hun paard en niet aan mij om erover te beslissen..

plutolover
Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:12

Leuke blog Marijke. Ben het met je eens.

Als we nou met z’n alle wat liever zijn. Vooral op internet (en er buiten) is de wereld een stuk gezelliger.

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:39

Fijn dat je de stap toch hebt gewaagd, leuk om je blog te lezen. En met de boodschap kan ik het alleen maar eens zijn. #doeslief

manubres
Berichten: 2757
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:43

Sintara schreef:
Ik kan het vaak niet laten om iets te zeggen, en er wordt niet vaak positief op gereageerd. Ook niet perse negatief, maar meestal krijg je: het is mijn paard en ik zal daar zelf wel over beslissen´. En daar laat ik het ook altijd bij, want natuurlijk is het hun paard en niet aan mij om erover te beslissen..


Het is bij paardenmensen vaak zo dat ieder zijn eigen waarheid heeft...op zijn eigen niveau met hun eigen achtergrond, ervaring, kennis en ideeën. Aan de ene kant willen we geen commentaar op onze eigen visie, beleving etc...maar geven wel graag commentaar op een ander. En vaak zien we alleen de negatieve dingen en niet de positieve.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:51

Mooi geschreven zeg! Dit is ook echt wel een interessant en actueel onderwerp!

Die onzekerheid over wat mensen wel niet van je moeten denken had ik dus ook met mijn paardeninstagram. Erg eigenlijk... je moet toch doen wat je zelf wilt. Maar waarom is dat dan ooit zo lastig?? Idd bang voor de meningen....

Ik vind het zelf ook ooit lastig dat mensen op internet alles er uit gooien maar in het echt hoooo maar. Ik ben zelf wel van mening dat (negatieve) feedback niet altijd boos bedoeld is, maar juist vaak om de combinatie te helpen. Het is misschien niet leuk om te horen maar het helpt je wel verder. Je hebt er meer aan dan feedback die alleen klinkt als: oee aaa moooi goeddd wauwww

Nogmaals: heel mooi geschreven! Ben benieuwd naar je volgende Blog

Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:53

Ik doe mee met #doeslief! Fijn dat jij zo prettig en duidelijk schrijft, ik kijk ook uit naar meer. Vraag me alleen vaak af (heb ook de neiging de dialoog aan te gaan) of ik men zijn/haar mond houdt om niet te willen kwetsen (ook al is dat niet de bedoeling) of komt dat voort uit angst voor de reactie. Mensen houden er niet van aangesproken te worden op hun fouten/onhandigheden/onwetendheid of wat dan ook. We voelen ons meestal meteen aangevallen, terwijl het meestal niet eens zo bedoeld is.
Ga maar eens na bij jezelf... iemand corrigeert je of geeft je opbouwende kritiek... is toch vaak lastig. Ik denk dat het een mindset is, open staan voor anderen, voor mensen die je niet kent en geloven dat het allemaal zo vervelend niet bedoeld is. Ook niet iedereen is even handig in het aangaan van de dialoog, vergt ook enige fijngevoeligheid en tact. Lastig, maar nogmaals, fijn en heel goed dat jij het zo duidelijk ter sprake brengt!

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

LisKir
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:17

Sintara schreef:
Ik kan het vaak niet laten om iets te zeggen, en er wordt niet vaak positief op gereageerd. Ook niet perse negatief, maar meestal krijg je: het is mijn paard en ik zal daar zelf wel over beslissen´. En daar laat ik het ook altijd bij, want natuurlijk is het hun paard en niet aan mij om erover te beslissen..


Ik heb dit ook eens gehad in België, toen heb ik ook een meisje aangesproken dat de pony wel genoeg gestraft was. Vervolgens kreeg ik een grote mond van haar in het frans. Laat ik dat nu net niet verstaan. :D .

petraaken
Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:14

LisKir schreef:
Sintara schreef:
Ik kan het vaak niet laten om iets te zeggen, en er wordt niet vaak positief op gereageerd. Ook niet perse negatief, maar meestal krijg je: het is mijn paard en ik zal daar zelf wel over beslissen´. En daar laat ik het ook altijd bij, want natuurlijk is het hun paard en niet aan mij om erover te beslissen..


Ik heb dit ook eens gehad in België, toen heb ik ook een meisje aangesproken dat de pony wel genoeg gestraft was. Vervolgens kreeg ik een grote mond van haar in het frans. Laat ik dat nu net niet verstaan. :D .

Blijkbaar begreep zij jou wel anders had je geen giftig antwoord terug gekregen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binck8, catharin, Chantalla, djinnie, GoogleAdsense, ImkeTarek, komone en 7 bezoekers