Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 14:59

Bokt / HorseandHound
Welzijn

Afbeelding
Foto door DFoidl

Dit weekend wordt er in Wirral, Groot-Brittannië, een show gehouden waar een prijs wordt uitgereikt aan het paard dat het mooist op gewicht is. De organisator van de show, Tamzin Furtado, heeft onlangs haar PhD behaald op het gebied van overgewicht bij paarden en is van mening dat veel eigenaars moeite hebben een gezond gewicht te herkennen bij hun paard.

Bij sommige rassen worden paarden met overgewicht vooraan geplaatst met de opmerking 'goede showconditie'. Furtado: "Wij willen daar een ander licht op werpen. Mensen moeten anders gaan kijken naar hun paard." Om dit te bereiken wordt er per klasse een speciale rozet uitgereikt aan het paard dat het mooist in conditie is. De beoordeling hiervoor wordt gedaan door een dierenarts.

Furtado: "Het enthousiasme op ons plan is overweldigend. Er zijn zelf mensen die zich speciaal hebben ingeschreven om dit specifieke lintje te kunnen bemachtigen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:39

Hier kan ik alleen maar om juichen! Ook op tinkerkeuringen zie ik vaak te dik ten onrechte worden beoordeeld als gespierd. De vetkwabben liggen dan op de schouder en hals.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:03

En in Engeland de welshjes ook énorm.


Veel mensen noemen mijn paard "mooi barok".

Mooi is hij, en barok ook. (Lusitano)

Maar wel veel te vet....

In zijn geval is het even niet anders, maar ik schrik ervan hoeveel mensen het juist mooi vinden, zo zwaar.


Barok is sowieso tegenwoordig vaak een eufemisme voor te vet, heb ik het idee.
Een barokke tinker of barokke haflinger,nope nope.
Barok is een 8 of 9 tal rassen dat ontstaat is tijdens, juist, de barokperiode....

Een goed barok paard hoeft helemaal niet vet te zijn.

Ik heb dus een te vet barok paard .. . :') :roll:

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:14

Ja mijn IJslander is momenteel goed op gewicht.
En ik krijg ( af en toe) juist een opmerking dat ze wel wat meer vetjes zou mogen hebben. Eh nee dus, ben er juist trots op dat ze zo mooi slank is nu. Je voelt de ribben maar ziet ze niet. Precies goed :)

LaDonna75

Berichten: 2136
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:09

Bij de Welshjes is het ook vreselijk soms. Echte speklappen en nog voorop lopen ook |(

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:21

Echt verschrikkelijk hoe normaal het hier in Engeland is dat oude paarden allemaal "laminitis" (hoefbevangen) hebben!
Al die oude showpaarden die tijdens hun show leven modder en moddervet waren! Het is gewoon normaal hier!

Erg fijn dit bericht dus!!

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:37

Super goed! Zouden ze hier ook wel in mogen voeren

Heb er hier eentje staan die weinig spier heeft maar verder zeker niet te dik is gelukkig

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:26

hele goeie, mits ze wel ook echt kijken naar een goed gewicht.....en niet kijken naar de inderdaad moddervette tinkers en welshjes die je regelmatig voorbij ziet komen op hoge plekken op het keuringsterrein.....

Heb zelf mijn merensmerrie momenteel ook echt te zwaar, geef ik eerlijk te toe, komt door teveel weide gang en nu even te werk. Gelukkig is het rittenseizoen weer begonnen ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Show biedt prijs aan paard met gezondste gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:41

Ik ben 4 jaar geleden naar de Shire Show geweest en daar vond ik dat ook, dan was die van mij maar iel :=