FEI waarschuwt voor verboden middel Synephrine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

FEI waarschuwt voor verboden middel Synephrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 09:47

Equnews
Overige

Het FEI heeft via een bericht de hippische wereld gewaarschuwd voor Synephrine. De stof staat op de lijst van verboden middelen. Tijdens een controle in kader van het Equine Anti-Doping en Controlled Medication Program zijn er heel wat positieve paarden getest.

Momenteel loopt nog een onderzoek naar de bronnen van de positieve gevallen. Synephrine is een stof die van nature voorkomt in citrusvruchten en vooral in bittersinaasappel. De vrucht wordt vaak gebruikt als smaakstof en is vaak terug te vinden als ingrediƫnt van kruiden -en voedingssupplementen.

De FEI raadt paardeneigenaren van wedstrijdpaarden aan om enkel supplementen te gebruiken van betrouwbare fabrikanten. Waakzaamheid is voor dit middel belangrijk omdat paarden makkelijk met dit middel in aanraking kunnen komen via voerbesmetting.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: FEI waarschuwt voor verboden middel Synephrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:35

Dit stofje is gewoon op internet te bestellen.
Het lijk mij sterk dat dit in standaard paarden voer zit.
Ik denk eerder in prestatie verbeterende supplementen die idd niet mogen als je wedstrijden rijdt. Echter is pak kans vrij klein behalve dan in de top sport.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: FEI waarschuwt voor verboden middel Synephrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:04

hoe zou een stof uit sinaasappels een verboden drug kunnen zijn?

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:13

anjali schreef:
hoe zou een stof uit sinaasappels een verboden drug kunnen zijn?


Dat een stof in een heel normaal natuurlijk voedingsmiddel voorkomt wil niet gelijk zeggen dat het geen (in dit geval volgens mij) stimulerende werking heeft. Als je heel veel maanzaadbrood eet kun je theoretisch gezien ook positief testen voor opiaten. Alleen als je via normale voeding dit soort stofjes binnenkrijgt zal de concentratie als je verder gaat onderzoeken over het algemeen ook veel lager zijn dan wanneer er bewust met verboden middelen is gesjoemeld. En in zo'n geval zul je over het algemeen de 'verboden effecten' ook niet ervaren.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: FEI waarschuwt voor verboden middel Synephrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:16


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 02:40

anjali schreef:
hoe zou een stof uit sinaasappels een verboden drug kunnen zijn?



ik vind dat ook raar, het is biologisch in feite.

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 03:27

pompadour schreef:
anjali schreef:
hoe zou een stof uit sinaasappels een verboden drug kunnen zijn?



ik vind dat ook raar, het is biologisch in feite.

Dat iets natuurlijk of biologisch is betekent niet dat het ook toegestaan is. Cannabis is ook natuurlijk.
Opium, morfine wordt ook uit natuurlijke bron gewonnen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:09

anjali schreef:
hoe zou een stof uit sinaasappels een verboden drug kunnen zijn?

Waarom zou het feit dat het uit sinaasappels komt niet kunnen betekenen dat het verboden is om in een sportpaard of sporter te zitten?

Er zijn zoveel uit planten afkomstige stoffen die, vanwege hun werking, niet in de sport gebruikt mogen worden. Denk aan stoffen uit papavers (opiaten), uit cannabis, uit cocaplanten, uit duivelsklauw, uit...
Als een stof een bepaalde ongewenste werking heeft, bijvoorbeeld doordat hij het uithoudingsvermogen vergroot, minder gevoelig maakt voor pijn, spieropbouw extreem verhoogt of het anderszins mogelijk maakt om de grenzen van het dier/de sporter op oneigenlijke wijze te verleggen, dan wordt die verboden. Het maakt dan toch niet uit of die stof in een plant, dier, schimmel, bacterie of uit een lab komt?

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:26

Is een bittersinaasappel een andere vrucht dan de pers of handsinaasappel? Mijn vroegere bijrijdpaard was gek op de schillen van een sinaasappel, maar goed dat ik nooit wedstrijden gereden heb dan!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: FEI waarschuwt voor verboden middel Synephrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:59


fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:12