Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 13:50

eindhovens dagblad
Overige


Ook het derde paard dat eind maart verdween uit een paardenbox in Nuenen is getraceerd, maar nog niet terug bij de eigenaar.

Frans Klos uit Zoetermeer kan zijn paard Belle Amie voor 5500 euro terugkopen van de handelaar die nu in het bezit is van het paard. Klos probeert via crowdfunding het geld bij elkaar te krijgen.

Lees het volledige artikel op de site van het Eindhovens Dablad.

Gerelateerde berichten:
[VN] Paardendief Rowan S. brengt paard terug
[VN] Drie paardeneigenaren slachtoffer van oplichting

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:22

Toch schandelijk dat een gestolen paard die de laatste maand geseind is terug gekocht moet worden door de eigenaar! -:(-

Het paard is niet voor niets 'door meerdere' handelaars van de hand gedaan ... en dan zeggen dat ze niets vanaf weten. Het heeft te veel in de media gestaan om onwetenheid te roepen. Wie geloof dat nu!?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:26

Peterina schreef:
Toch schandelijk dat een gestolen paard die de laatste maand geseind is terug gekocht moet worden door de eigenaar! -:(-

Het paard is niet voor niets 'door meerdere' handelaars van de hand gedaan ... en dan zeggen dat ze niets vanaf weten. Het heeft te veel in de media gestaan om onwetenheid te roepen. Wie geloof dat nu!?



Volgens mij als de eigenaar dit voor de rechter brengt krijgt hij het paard ook gewoon terug. De persoon waar het paard nu staat is niet de rechtmatige eigenaar. Want het is feitelijk een gestolen eigendom zolang degene die opgelicht is geen geld ontvangen heeft.

Dat of de oplichter moet verplicht het geld geven aan de persoon die opgelicht is van de rechter. Ik geloof niet dat de persoon die de dupe is niet sterk in zijn schoenen staat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:32

Maarja, als je een paard ter goede trouw voor bedrag x koopt, wil je dat ook niet zomaar kwijt natuurlijk...

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:35

De handelaar die nu het paard verkoopt maakt zich toch gewoon schuldig aan heling, of hij nou wist dat het paard gestolen was of niet?

Als ik een fiets koop die gestolen is ben ik ook strafbaar, ook al heb ik geen enkel vermoeden dat het om een gestolen fiets gaat.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:39

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is waarom ze de paarden terug willen kopen, kijk dat ze hun centjes willen hebben van de verkoop van de paarden dat snap ik, maar zijn de paarden zoveel duurder in aanschaf, dat het de moeite waard is om ze terug te kopen?


Bij rechtszaak ben je weet ik hoeveel geld kwijt, is dat de moeite waard, duurt vaak jaren zo'n zaak, al die tijd mag het paard dan bij de handelaar blijven staan, heb je wel over pak em beet anderhalf jaar je paard terug, maar mag je wel even afrekenen met de handelaar voor kosten voor onderhoud.......

Ik lees net dat paard door particulier gekocht is, en niet door handelaar zoals hierboven vermeld staat, ik kan mij voorstellen dat wanneer ik na lang zoeken een leuk paard voor mijn dochter heb gekocht ik er ook niet zomaar afstand van zou willen doen....en vind 5500 wel heel normaal bedrag om dan te betalen, dus zou ook geen argwaan hebben....
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 10-04-19 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:40

Zoals ik begreep via de facebook pagina heeft deze man waar die nu staat het dier gekocht.
Zijn dochter is verdrietig dat ze nu afscheid moet nemen van het dier.
Daarom is nu dat geld nodig want hun hebben hem dus schijnbaar van die dader overgekocht en wisten van niks

Weet niet of deze hier mag

https://www.facebook.com/groups/2196108627138058/

Gaat over dit paard

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:43

Urbiezira schreef:
De handelaar die nu het paard verkoopt maakt zich toch gewoon schuldig aan heling, of hij nou wist dat het paard gestolen was of niet?

Als ik een fiets koop die gestolen is ben ik ook strafbaar, ook al heb ik geen enkel vermoeden dat het om een gestolen fiets gaat.



Kijk als je een fiets van een maand oud koopt die normaal gesproken 2000,- kost, en jij mag hem kopen voor 500,- weet je dat er iets niet klopt.

Maar als deze handelaar zelf ook al 5500 heeft betaald voor het paard, weet ik nog zo net niet of er dan sprake is van heling, is het een paard die te koop heeft gestaan voor heel veel meer???
Prijzen van paarden zijn zo ontzettend verschillend, tis maar net wat de gek er voor geeft, en uiteindelijk heeft een paard maar 1 waarde, de slachtwaarde...

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:08

Dat is waar Gooiske. Maar dan neem ik aan dat ze - uiteindelijk - via een rechtzaak eventueel het bedrag terug zouden kunnen vorderen van de verdachte? Maar die is nog niet gepakt, dus dat wordt ook moeilijk...

Hoe dan ook een hele vervelende situatie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:15

Ik begrijp hier werkelijk helemaal niks van. Je doet je paard weg voor de verkoop, wordt opgelicht, vind het paard weer en wil het terug hebben :? Het gaat dan toch alleen nog om geld wat niet betaald is, het paard wilde je toch al niet meer hebben.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:17

Nies_ schreef:
Ik begrijp hier werkelijk helemaal niks van. Je doet je paard weg voor de verkoop, wordt opgelicht, vind het paard weer en wil het terug hebben :? Het gaat dan toch alleen nog om geld wat niet betaald is, het paard wilde je toch al niet meer hebben.


Ik vind het nog vreemder dat vreemden dan middels crowdfunding 'zijn' paard terugkopen zodat hij het voor het volle bedrag kan verkopen.

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:21

Goof schreef:
Nies_ schreef:
Ik begrijp hier werkelijk helemaal niks van. Je doet je paard weg voor de verkoop, wordt opgelicht, vind het paard weer en wil het terug hebben :? Het gaat dan toch alleen nog om geld wat niet betaald is, het paard wilde je toch al niet meer hebben.


Ik vind het nog vreemder dat vreemden dan middels crowdfunding 'zijn' paard terugkopen zodat hij het voor het volle bedrag kan verkopen.


Dit dus.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:23

5500? best prijzig (maar weet niet wat voor paard/niveau het is)

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:25

Kinke schreef:
5500? best prijzig (maar weet niet wat voor paard/niveau het is)


Prijzen zijn tegenwoordig (belachelijk) hoog. := Maar dat is weer een ander discussie punt.

Anoniem

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:37

Dat dus. Vind het hele verhaal vreemd.
Dan zegt ie dat hij paard wou verkopen omdat zn oma overleden /ziek was. En dan ineens is het omdat hij zijn baan kwijt geraakt is.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:40

Heeft ze wel of niet haar geld gehad..?
Ik snap dat ze het verkoopbedrag wil hebben maar deze mensen hebben het paard te goeder trouw gekocht.
Dus lijkt mij dat ze dan toch bij de handelaar moet zijn voor het geld.
Ze wilde het paard verkopen dus nu terugkopen lijkt me niet logisch. Zo te lezen ook een hoed tehuis gevonden.
Ik zou het paard bij de nieuwe eigenaar laten en er alsnog proberen uit te komen met de handelaar.
En bovendien kost het alleen maar om het paard terug te krijgen. Dus ik zie geen win situatie..

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:00

Wat ik begrepen heb als ik de nieuwsartikelen lees, is dat ze het paard moesten verkopen omdat oma altijd een groot deel betaalde. Toen zij overleed was er niet meer genoeg geld om hem te onderhouden. Inmiddels heeft ie een andere baan waardoor dat wel lukt, en ik kan me ergens wel voorstellen dat als je je geld toch al kwijt bent, je het paard dan iig voor de emotionele waarde graag terug wil hebben.

Daarnaast heb ik ook begrepen dat als de nieuwe eigenaren het dier/fiets/whatever voor een reëel bedrag koopt hen niet verweten kan worden dat ze konden weten dat het om een gestolen dier/waar gaat. Hadden ze er "maar" 1500eu voor betaald dan was het wrs een ander verhaal geweest.

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:23

Urbiezira schreef:
De handelaar die nu het paard verkoopt maakt zich toch gewoon schuldig aan heling, of hij nou wist dat het paard gestolen was of niet?

Als ik een fiets koop die gestolen is ben ik ook strafbaar, ook al heb ik geen enkel vermoeden dat het om een gestolen fiets gaat.


Nee hoor, dat is niet zo! Jij bent niet strafbaar en hoeft de fiets ook niet terug te geven. Zelfs als de "wettige eigenaar" kan bewijzen dat het zijn/haar fiets is, kan hij hem niet zo maar terug krijgen. En zo gaat helaas het ook met dieren, gestolen waar kan niet zomaar teruggehaald worden. Ik heb het helaas 3x meegemaakt.

Het Nederlandse rechtssysteem is zo krom als een hoepel!

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:47

De kloot@#$%$# de het paard gestolen heeft mag van mij het paard ook wel betalen voor de rechtmatige eigenaar, hij heeft voor gestolen goed toch ook betaald gekregen ?

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:49

de stress die je moet ondergaan als je beesie gestolen is...man... man

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:58

Myrthe3 schreef:
Dat dus. Vind het hele verhaal vreemd.
Dan zegt ie dat hij paard wou verkopen omdat zn oma overleden /ziek was. En dan ineens is het omdat hij zijn baan kwijt geraakt is.

Als ik het verhaal goed begrepen heb,heb het ook maar van facebook.Was het paard van Oma die overleden is,maar is hij zijn baan kwijt geraakt en zette het paard in training en wilde het dan verkopen,maar onder tussen hadden ze een oplossing voor het financiele en wilde zijn paard terug,toen kwamen de oplichters met het verhaal dat het verkocht .
Ik kan me voorstellen dat hij hem terug wilde,omdat er zoveel ruchtbaarheid aan is gegeven zou ik gokken op een rechtszaak.
Dit handelen en door verhandelen is een truuk van paardedieven.Het zijn ook altijd de zelfde handelaren die bij zulke zaken betrokken zijn

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:08

Vind het ook zeer verwarrend maar als je het verhaal leest via de de doneer aktie pagina dan wordt het al iets duidelijker, lijkt me zo erg voor die jongen, dit wil je toch niet meemaken....

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:14

Het is heel vervelend voor Frans en zijn moeder. Hoop dat hij Belle snel terug krijgt. Het is heel erg krom dat je moet betalen om je eigen paard terug te krijgen.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:42

Sandyislief schreef:
Het is heel vervelend voor Frans en zijn moeder. Hoop dat hij Belle snel terug krijgt. Het is heel erg krom dat je moet betalen om je eigen paard terug te krijgen.


Vind ik ook vreemd, de dader is bekend bij de politie, waarom moet die rowan s dan niet die kosten voldoen? Die heeft toch centen voor dat dier ontvangen toen hij deze verkocht heeft.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:29

zwanepol schreef:
Sandyislief schreef:
Het is heel vervelend voor Frans en zijn moeder. Hoop dat hij Belle snel terug krijgt. Het is heel erg krom dat je moet betalen om je eigen paard terug te krijgen.


Vind ik ook vreemd, de dader is bekend bij de politie, waarom moet die rowan s dan niet die kosten voldoen? Die heeft toch centen voor dat dier ontvangen toen hij deze verkocht heeft.

Hij gaat dat geld wel terug moeten betalen,maar dat moet eerst voor de rechter komen.En als hij dan het geld al heeft uitgegeven heb je pech,want van een kale kip kan je niet plukken.Oplichters zorgen dat ze op papier niks hebben ze worden veroordeeld tot terug betalen via een aflossings systeem en dan kan het zijn dat je 20 euro per maand krijgt of zo.
Heel idioot,maar de rechtstaat waar we zo gezegd in wonen is er vooral om daders te beschermen en te helpen.Als slachtoffer sta je er bij en kijk je er naar.